TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.
Radosti
Netradiční detaily a design exteriéru
Opravdu luxusní a kvalitní interiér
Prostor pro posádku a zavazadla
Velice komfortní a pracovité odpružení
Pružný a kultivovaný motor
Jemná a pohotová převodovka
Odhlučnění a stabilita
Odladění jízdních asistentů
Starosti
Zatím jediné prodejní a servisní místo
Umístění některých ovladačů
Spotřeba paliva při vyšším zatížení
9  /10

Nový začátek, nové pořádky. Teď už vážně. Tak se dá shrnout nově, volebním klišé řečeno nakopnutá, značka DS od skupiny PSA. DS si od svého vzniku za těch pár let prošlo už několika reformami. Jako kdyby se vedení koncernu nedokázalo dohodnout, co má se svou luxusní divizí za lubem. Ať už je to lidskými či myšlenkovými změnami, DS začalo jako odnož Citroënu. V půlce života prvních modelů DS 3, DS 4 a DS 5 nejdřív zmizel nápis Citroën, později i logo dvojitého šípů.

Vznikl samostatný subjekt DS Automobiles a první model, který na sobě nikdy šípy neměl, je DS 7 Crossback. Ten už se více než rok na západních trzích starého kontinentu prodává. Restart ovšem značka prožívá i v České republice. Kvůli dosud nevyhovujícím prodejnám se samostatné DS do Čech vrací až nyní.

DS 7 Crossback je SUV, které už lze objednat v zatím jediné specializované prodejně na Černém mostě v Praze. V showroomech s dvojitým šípem jej nepořídíte. Vyzkoušel jsem novinku ve sportovně laděné verzi DS Performance s nejsilnějším zážehovým motorem. Pojďme ji porovnat s těmi nejlepšími z prémiového segmentu.

Drahokam v detailech

Jak je v dnešní době běžné, díky modulárním platformám o Crossbacku často uslyšíte, že je to něco jako Peugeot 3008 s jinou karoserií. To ale není vůbec přesné. DS 7 zapadá do pětičlenné rodiny SUV skupiny PSA docela jinak, byť všechny staví na platformě EMP2. 

Svou ofenzivu v oblasti SUV na pomezí nižší střední a střední třídy zahájila skupina PSA s Peugeoty 3008 a 5008. V rámci akvizice Opelu se připojil i Grandland X, nyní následuje Citroën C5 Aircross a právě DS 7 Crossback. Trochu stranou stojí Peugeot 5008, který jakýmsi jezevčíkem. Ze všech nejvíce má sloužit jako rodinné MPV s rozvorem 2840 mm, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě, a navíc jako jediný i se třetí řadou pro šestého a sedmého cestujícího.

Za přímé příbuzné potom můžeme považovat Peugeot 3008 a Opel Grandland X s rozvorem 2675 mm. Ty se liší pojetím i některými ovládacími prvky typickými pro obě značky, ale technicky jsou si velmi blízko, v podstatě identické. Stejně jako řešením interiéru s konfigurací v podstatě 4+1.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Za další dvojici překvapivě označme právě DS 7 Crossback a C5 Aircross. Jsou trošku větší než Opel s 3008, mají rozvor 2738 mm, ale zase ne o tolik větší, aby nabídly třetí řadu sedadel. A do toho nám ještě promlouvá konfigurace sedadel, protože C5 Aircross je spolu s 5008 jediným, který nabídne trojici sedadel uprostřed, navíc s polohovacími opěradly. DS 7 Crossback má zadní sedadla elektricky polohovatelná, ale opět s prostředním užším.

Krom odlišných rozměrů a vnitřní konfigurace je tu však z hlediska exteriéru ještě několik důležitých prvků, které z Crossbacku dělají luxusní produkt. Na mysli mám především světelnou techniku. Světlomety po odemčení předvádí neskutečnou show, která v celém automobilovém průmyslu nemá obdoby. Tři segmenty LED připomínající drahokamy se před vámi fialově podbarví a jeden po druhém se otočí o 180 stupňů. Opravdová nádhera, kterou musíte vidět několikrát za sebou.

Obejděte auto a pusu nezavřete. Na řadu totiž přicházejí zadní svítilny. Už se toho v tomto oboru vymyslelo hodně, ale tohle vás dostane. Uvnitř jsou úchvatně lomené, připomínají koncepty jako Survolt. Vytvářejí opět efekt drahokamů, které mimochodem mají i svou bezpečnostní funkci. Že svítí...

Celkové proporce vozu jsou vyvážené, ovšem na svou velikost má Crossback velmi vysoký ponton a nafouklé tvary. To dává obrovské nároky na kola z estetického hlediska. Stejně jako příbuzné modely má i tohle auto velká kola i s pneumatikami. Tohle jsou devatenáctky obuté do vysokého profilového čísla 50. A z některých pohledů i takto velká kola vypadají ztraceně. Efekt nákupního košíku se tak daří mírnit až dvacítkám. A snad vůbec poprvé taková kola proto doporučuji. K tomu, že je auto nejspíš zvládne, se ještě dostaneme v kapitole o jízdních vlastnostech.

Stažený krtek, obří televize a pocta kubismu

Kosočtverce, kam se podíváš. To si řeknete ihned poté, co začnete zkoumat interiér. Nehledejte za tím nic jiného, než že lomený motiv v nepřeneseném významu náleží snad úplně všem prvkům. Už už chcete návrháře nachytat, a stejně na kosočtverec narazíte. Podívejte se na reproduktory. Nebo třeba svítidla na stropě, tlačítka SOS, ale třeba i lištu ovládacích prvků pod hlavní obrazovkou.

Je vážně úžasné, jak precizně designéři k úkolu přiblížit co nejvíce vnitřních prvků logu automobilky přistoupili. Především to stojí peníze a odhodlání nesdílet některé díly s koncernovými příbuznými. A to si zaslouží velkou pochvalu. Podobný důraz na opakování stejného prvku lze u velkých vozů PSA sledovat déle. Napadá mě například první generace Citroënu C5. Před i po faceliftu jste našli prvky jakéhosi oblého vajíčka také úplně všude.

Peugeot, Citroën i DS spouštějí ve Francii prodej svých aut přes internet

Peugeot, Citroën i DS spouštějí ve Francii prodej svých aut přes internet

Festival hran pokračuje i v grafice obou obrazovek. I ty staví na základech příbuzných modelů skupiny PSA, ovšem liší se grafikou, podáním, ale i výbavou. Například je tu noční vidění nebo neobvykle pokročilý systém sledování bdělosti řidiče. Koukáte se chvíli po krajině nebo do středové obrazovky a díky dvěma senzorům za volantem vás auto po pár sekundách upozorní. Funguje to vážně spolehlivě a i když podobné hlídání v principu nemusím, musel jsem skoro vždy dát autu za pravdu. Sakra, soustřeď se na cestu před sebou!

Zpět ale k 12palcovým obrazovkám. Přístrojový štít je efektní a může zobrazit i mapu navigace. Ten středový je podobně jako u Peugeotu 508 rozšířen do stran, jinak však obsahuje to, co menší verze v levnějších modelech skupiny. Zde má lepší grafiku a zobrazení, rychlou odezvu a celkově je přehledný a snadno ovladatelný, včetně zkratek pod obrazovkou. Jen například mapy by už v této třídě prémiových středních SUV mohly být pokročilejší, pohlednější, třeba se satelitním zobrazením. Jinak řečeno, iDrive to není, ale elektronická výbava tohoto auta rozhodně neurazí a lze se se systémem snadno sžít.

Auto jsem přebíral ihned po Peugeotu 508, který je stavěn na stejných základech ve stejných letech. Pochvaloval jsem si, jak je zde kokpit zbaven dřívějších neduhů. Tlačítka vedle volantu jsou po ruce, viditelná a lze si už i start-stop deaktivovat stisknutím jediného tlačítka. Jenže tady tomu tak není. Právě tlačítka vedle volantu pro odmrazování okna či třeba vypínání držení v pruhu nejsou vůbec vidět a musíte zastavit a skrčit se, abyste je našli. K tomu navíc ještě držení v pruhu musíte pro vypnutí dlouze držet. A start-stop opět lovím v menu. Proč to nejde i tady, DS?

Pojďme ale zpět od tlačítek a displejů k interiéru jako takovému. DS staví výběr materiálů a atmosféru do několika linií. Můžete mít různé druhy kůží s odlišným zpracováním a prošitím. Verze DS Performance však nabízí Alcantaru. Tu máte i na palubní desce. Dominantou jsou však téměř vždy hodinky B.R.M., které vyjíždějí z palubní desky po nastartování. Celkově je zpracování interiéru naprosto špičkové a neváhám jej po materiálové a kvalitativní stránce zařadit na špičku segmentu. Všechno je na omak příjemné, voní a nevrže. Vnitřek je navíc pěkný i na pohled. Atmosféru dokresluje ambientní osvětlení schované v madlech dveří.

Příští Citroën C4 bude i elektromobil. Využije přitom zcela nový základ

Příští Citroën C4 bude i elektromobil. Využije přitom zcela nový základ

Potěší, že kompromisů se nedočkáte v oblasti prostornosti. Nabídka místa pro přední pasažéry je velkorysá, středový tunel nikoho příliš neomezuje. Užijí si i zadní cestující. Ti mají dost místa do všech stran, a navíc si mohou i elektricky sklápět opěradla, jak jsem již zmínil. Zavazadelník je dobře přístupný a má dvojité dno. Sedadla se dají sklopit jednoduše, páčkami po stranách.

Interiér DS 7 Crossback je vážně povedený. Nejdůležitější je, že z něj máte zkrátka dobrý, až luxusní pocit. Pocit toho, že jste utratili peníze za něco navíc. Kvalita a celková atmosféra je špičková, stejně jako nabízený prostor. Technologie jsou také pokročilé a prostor ke zlepšení tak vidím především co se týče rozmístění některých ovladačů či grafiky navigačních podkladů.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků