Test Daewoo Matiz: malá hračka pro velké kluky

Test Daewoo Matiz: malá hračka pro velké kluky

I ten nejmenší automobil na trhu se může stát základem ekonomické prosperity importéra. Svědčí o tom případ malého Daewoo Matiz, který je už delší dobu nejprodávanějším vozem daewoo u nás. Přes malé vnější rozměry a motor s velmi malým objemem skýtá mnohá překvapení.

Kapitoly článku:


Nemůžeme pochopitelně čekat zázraky, ale tvrzení, že některé auto může být takříkajíc větší zevnitř než zvenku, tady platí určitě. Poslední generace Matizu z loňského roku udělala zase krok k modernímu designérskému zpracování.

Včelka s velkýma očima

Když někdo řekne miniauto, každý si představí maličké vozítko, ale Matiz je ve skutečnosti zvenku ještě menší, než se může původně zdát. Ostatně jeho rozměry mluví za sebe. Je obdivuhodné, jak se podařilo při tak malých rozměrech vymyslet tolik místa uvnitř. Výška je to jediné, co má Matiz společného s "dospělými" auty. Proto se také do něj velmi dobře nastupuje, kupodivu i přední dveře poskytují pro pohodlné nasednutí dost místa. A protože vepředu ani vzadu místo na délku nechybí, je největším handicapem vlastně vnitřní šířka.

 
Před předními sedadly je překvapivě hodně místa.

Vůz je sice typován pro pět cestujících a ten třetí uprostřed vzadu má připravený dvoubodový pás, ale moc pohodlné cestování v pěti není. Zato čtyři se dovnitř vejdou s relativním pohodlím a to ani nemusejí být nejmenšího vzrůstu. Zvenku dominují přídi velké světlomety, na ně navazuje prudce se svažující příď. Motor je pod kapotou uložen napříč, takže na délku zabírá málo místa. Jestliže si tedy sednete na přední sedadlo, máte před sebou nečekaně mohutnou palubní desku a dlouhý prostor k přednímu sklu. Na první pohled tedy vypadá bezpečnost dobře, ale fyzikální zákony přelstít nelze a každé malé auto má v tomto směru svou hranici.

 
I vzadu to bývá u podstatně větších automobilů s místem daleko horší.
Přední hodně skloněné sklo končí spodní hranou až daleko před řidičem.

Skromněji se pochopitelně projevuje také zavazadlový prostor, ani v tomto směru nelze přírodní zákony překonat. I když se právě u Matizu někdy zdá, že je uvnitř větší než zvenku. Prostor pro zavazadla je sice dostatečně vysoký, ale schází mu pochopitelně hloubka. U Matizu ale došli konstruktéři ke správnému rozhodnutí, že je potřebnější prostor pro cestují než pro zavazadla. V případě nutnosti ale lze kufr sklopením opěradla nedělené zadní lavice až na hodnotu 625 dm3.

Třílampovka má temperamentu dost

Motory s objemem menším než litr jsou stále v našich zeměpisných šířkách spíš vzácností. Daewoo sáhlo po řadovém tříválci, který je tak dostatečně krátký, aby se vešel do úzkého prostoru napříč. Protože každý válec má tři ventily (dva sací a jeden výfukový), dostáváme zajímavou kombinaci devítiventilového tříválce. Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti vykazuje Matiz nečekaně živé dynamické vlastnosti. Nemůže samozřejmě držet krok s většími a silnějšími vozy, ale ve městě rozhodně na křižovatkách ani na širokých vícepruhových ulicích nezdržuje.

Přestože je motor chlazený kapalinou, uvnitř se zvukem blíží motorům chlazeným vzduchem. To proto, že pro tlumicí hmoty už tolik prostoru nezůstalo a svou roli hraje i snaha o zachování přijatelné ceny. Hladina vnitřního hluku od motoru je tedy na poněkud vyšší úrovni, než jsme u jiných vozů zvyklí. Převodovka má úměrně krátké odstupňování, takže vůz se rozjíždí poměrně temperamentně a plynule. Podle našich zkušeností je dokonce v nižších rychlostech podstatně temperamentnější než mnohé vozy střední nebo dokonce i vyšší střední třídy. Zejména takové, které pohání některý vznětový motor.

 
Otáčkoměr do výbavy nepatří. --- Klapka na uzavírání
vnitřní cirkulace vzduchu má dnes už poněkud zastaralé
posuvné ovládání.

Základní hodnotou pro vyjádření dynamických schopností je údaj o zrychlení z 0 na 100 km/h a tady jsme orientačně naměřili 17,5 s, ale v tomto případě porovnání s jinými vozy pokulhává. Do úrovně 40 - 50 km/h rozhodně Matiz za větší konkurencí nezaostává, ba ji v mnohém předčí. Něco podobného platí i o největší rychlosti. Tu jsme naměřili 143 km/h a je to jeden z mála případů, kdy se taková hodnota velmi těsně blíží úředně deklarované tabulce výrobce. Páka řazení pětistupňové převodovky má větší rozptyl, ale jednotlivé stupně zapadají do kulisy přesně, rychle a spolehlivě. Intervaly mezi stupni jsou rozloženy pravidelně, je třeba častěji řadit. Malý objem motoru a tedy nízký točivý moment dělají z Matize typické městské vozítko se vším všudy.

Jezdili jsme ale i po dálnici a tady jsou na rovině jízdní výkony pozoruhodné. Ve vyšších rychlostech už akceleruje zvolna, přesto snadno dosahuje povoleného limitu 130. Kopců se ovšem leká, pokud není dostatečně rozjetý, rychlost rychle klesá. Zajímavé je, že v rovinatém terénu se nijak výrazně neprojevuje ani rozdíl v obsazení cestujícími. Jezdili jsme i ve čtyřech a dynamika zůstává stále přijatelná. Výraznější je už vliv zatížení a způsobu jízdy na spotřebu. Ta se může pohybovat od 5,5 až do sedmi litrů. V tak nízkých hodnotách je rozptyl značný, ale řidič si může svůj osud vybrat sám.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud