Test: Daewoo Matiz a Hyundai Atos – dvě variace na jedno téma

Nejmenší modely korejských výrobců Daewoo a Hyundai jsou dvěma designově rozdílnými variacemi na jedno téma – nejlevnějšího automobilu s nejnižšími provozními náklady, který je přesto schopen přepravit čtyři dospělé osoby.
Test: Daewoo Matiz a Hyundai Atos – dvě variace na jedno téma

Zatímco na „Západě“ hrají oba vozy roli levného přibližovadla pro studenty a jen těžko by redaktor obhajoval zasvěcení hlavního materiálu čísla právě jim, u nás je srovnávací test, který právě začínáte číst, rozhodně na místě.

Pro představu: Daewoo Matiz se v roce 1999 stalo nejprodávanějším dováženým automobilem v České republice. A jistě nemusíme zdůrazňovat, že na čelo prodejního žebříčku jej u nás zcela určitě nevynesli studenti. Jen 3495 mm dlouhé pětidvéřové vozítko v tuzemsku často střídalo stařičké škodovky a žigulíky v rodinných garážích. A Hyundai Atos? Ten sice zatím není tak rozšířen, ale jak jsme se v testu přesvědčili, je konkurencí postavenou „matýskovi“ přímo na tělo.

Italský nápad

Obě auta jsou skutečně malá, tedy alespoň svými půdorysnými rozměry. Vysvětlení toho, proč je Daewoo Matiz se svou délkou 3495 mm o celých 465 mm kratší a se šířkou 1495 mm o 151 mm užší než například Škoda Fabia, najdeme při studování okolností jeho vzniku. Sympaticky tvarované vozítko totiž původně bylo designovou studií italského Italdesignu, na kterém chtěl tým vedený Giorgettem Giugiarem ukázat, jak malý může čtyřmístný automobil být. A to, že Italové jsou mistry ve využití obestavěného prostoru, jistě nemusíme příliš zdůrazňovat.

Klepněte pro větší obrázek

Podstatné však je, že koncept se zalíbil automobilce Daewoo, která potřebovala nástupce svého, taktéž pětidvéřového a čtyřmístného minivozu Tico, jenž technicky vycházel ještě z modelu Suzuki Alto představeného koncem sedmdesátých let. Například v Čechách se sice tico stále úspěšně prodávalo, ale jeho karburátorovému motoru se již chystaly rázně šlápnout na krk ekologické limity. Ale zpět k matizu. Mimořádně malý automobil nad ostatní rozměrově vyniká v jediném směru, a to výškou, která zde činí 1485 mm. Oproti zmíněné Škodě Fabia, která je mezi malými vozy naším etalonem, je to sice pouze o 34 mm více, ale přesto zavdává zástupcům značky důvod k tomu, aby o matizu mluvili jako o nejmenším zástupci kategorie velkoprostorových vozů (mpv).

Zatímco prodejci Daewoo po kratší výměně názoru sleví a překvalifikují svoji chloubu na malý osobní automobil s celkovou vyšší stavbou karosérie, u značky Hyundai se s vámi budou hádat „do krve“. Jejich atos je totiž vysoký celých 1580 mm (tedy ještě o 95 mm vyšší než daewoo), což již je naprostá rarita, jež umožnila vytvořit až marnotratně prostoru nad hlavami cestujících. Délka a šířka atose jsou „na chlup“ stejné jako u matize, což jen usnadňuje pátrání po tom, co asi jeho konstruktérům při práci nejvíce leželo v žaludku.

Dostatek místa

Již z dálky je vidět, čím korejské minivozy bodují v souboji s evropskou konkurencí - pětice dveří umožňují snadný přístup dovnitř. Podobně stavené modely Fiat Seicento, Ford Ka či Seat Arosa jsou jen třídveřové, takže dozadu se musí cestující vždy prodírat přes sklopená přední sedadla. Jedinou konkurencí testovaným „korejcům“ je tak na starém kontinentu Opel Agila, avšak i při jeho vzniku foukal vítr z východu – konkrétně od Suzuki nabízející technicky identický model Wagon R+.

Přístup dovnitř je u obou prověřovaných vozů dobrý, sejdou-li se u každého z vozů čtyři lidé, pak rozhodně naleznou uvnitř dostatek prostoru. V atosu budou potěšeni rozměrnými sedačkami a nadbytkem místa nad hlavou, v matizu jsou sice sedačky o dost menší, ale zato nabízejí vzadu více místa pro kolena. Problém nastane, pokud bude chtít do vozu nastoupit ještě jeden pasažér. Do atosu se dozadu tři lidé vejdou, ale spíše jen nouzově (kolmé boční stěny nemohou příliš vylepšit prostornost v příčném směru danou malou šířkou vozu). Ještě hůř je na tom Daewoo Matiz – je homologováno pouze jako čtyřmístné vozidlo, takže ten pátý musí jet vlakem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Větším autem je tedy Hyundai Atos, což potvrzuje i objem zavazadlového prostoru. Ten je dobře přístupný rozměrným vstupním otvorem a se základním objemem 263 litrů se vyrovná Škodě Fabii, sklopením sedaček zde navíc v zádi lze vytvořit až 1084 litrů prostoru pro zavazadla. Daewoo Matiz nabízí jen 167 litrů základního objemu a 624 litrů po sklopení sedaček, navíc jeho vstupní otvor má vyšší dolní hranu a je užší. Při nakládání obou vozů si počínejte opatrně. Důvodem jsou páté dveře, které se nevyklápějí v potřebném úhlu, takže se o ně můžete lehce uhodit.

Modernizace

Možná se ptáte, proč oba dva vozy srovnáváme právě nyní. Může za to Daewoo Matiz, které do roku 2002 vstupuje v modernizované podobě. Ta se dotkla vnějších tvarů, napravila ergonomické nedostatky v interiéru (ovladače elektrického stahování oken se přesunuly ze středového panelu na dveře) a především vylepšila techniku vozu. Podlahová plošina je nyní lépe vyztužena pro případ střetu, řazení pracuje přesněji a na kratších drahách. Užší je také odpružení, čímž se zlepšila stabilita vozu v krizových situacích. Tříválec o objemu 0,8 litru nyní plní emisní normu Euro III a dostal bezkontaktní zapalování (dříve měl rozdělovač), čímž se snížila jeho hlučnost.

Ani Hyundai Atos však již není stejný, jako při svém uvedení na trh. Z nabídky zmizelo jeho provedení Classic, takže k mání je v současné době již pouze v designově atraktivním provedení Prime. Současné atosy se od těch dřívějších odlišují také světlomety s čirou optikou.

Výkony

Už při studování „papírových“ parametrů obou vozů je jasné, že jízdní dynamika nebyla prioritou jejich konstruktérů. To spíše úspornost, v našich podmínkách podpořená nízkým povinným ručením. Obě dvě pohonné jednotky se vejdou do nejnižší „litrové“ kategorie, i když ta pod kapotou matizu s poněkud větší rezervou. Jak již bylo zmíněno, pod kapotou malého daewoo pracuje šestiventilový tříválec o objemu 0,8 litru disponující maximálním výkonem 38 kW a vrcholem točivého momentu 68,6 N.m dosahovaným při 4600 otáčkách. Pohonná jednotka Hyundaie je o něco větší a složitější. Má čtyři válce, dvanáct ventilů ovládaných jednou vačkovou hřídelí a objem bez centimetru rovný litr. Poskytuje nejvyšší výkon 43 kW a vrcholu točivého momentu 84 N.m dosahuje již při 3250 otáčkách.

Z uvedeného by se mohlo zdát, že dynamičtěji se bude projevovat hyundai, v praxi jsou však oba vozy téměř vyrovnané. Větší výkon motoru u atosu je totiž vyvážen jeho vyšší pohotovostní hmotností (863 kg oproti 776 kg u matizu), takže rozhoduje zpřevodování a aerodynamika vozů. Zkoušený matiz v testu překvapil dosti krátkými převody, když na „dvojku“ dosahoval jen rychlosti 60 km/h. Po městě díky tomu směle sprintoval, ovšem s atosem v zádech. Jednak i on má první dva převodové stupně dosti krátké, jednak má jeho motor lepší průběh točivého momentu, takže si poradí i s těžšími převody.

Slova o těžším zpřevodování (tedy více do rychlosti) atosu se potvrdila na dálnici. „Čtyřka“ a „pětka“ jsou zde v podstatě ekonomickými převody, takže s odřazením „trojky“ mizí veškerá dynamika a při jízdě se zařazenou „pětkou“ již nemůže být o žádném zrychlení řeč. Nejrychleji jsme s atosem jeli 160 km/h, a to na čtvrtý převodový stupeň. Stejného rychlostního maxima jsme dosáhli i s matizem, ale se zařazeným pátým rychlostním stupněm a podstatně dříve. Na dálnici se prostě daewoo projevovalo dynamičtěji a s cestovní rychlostí 140 km/h nemělo v podstatě problém. Ochotněji se pralo i s dálničním stoupáním a při jízdě předpisovou rychlostí hluk motoru méně pronikal do jeho interiéru. Navíc nám na konci testu vystavilo nižší účet za palivo – 5,7 litru na 100 km oproti 6,3 litru při stejné vzdálenosti u atosu. Motor matizu by tak v našem srovnání vyhrál, nebýt protivných vibrací ve volnoběžných otáčkách. Korejské šetření se totiž podepsalo na absenci vyvažovacího hřídele, který technická literatura u tříválcového motoru udává jako nezbytný, díky čemuž se při stání na semaforech matiz třese jako sekačka na trávu.

Jízdní vlastnosti

Velký rozdíl je mezi podvozky obou vozů. Ani ne tak v konstrukci, která je v obou případech maximálně prostorově úsporná, ale v naladění. Daewoo Matiz se snaží poskytnout posádce maximální komfort, takže na terénních vlnách se plynule pohupuje. Avšak zavěšení jeho předních kol, které má velmi blízko k původnímu McPhersonu, výrazně přenáší vibrace do řízení a rázy do karosérie, takže na městské dlažbě není jízda s tímto vozem až tak komfortní, jak bychom čekali. Zcela zákonitě pak má měkký podvozek společně s malým rozchodem kol vliv na stabilitu matizu v krizových situacích. Aktivní bezpečnost vozu nezlepšují ani slabé a rychle vadnoucí brzdy.

Klepněte pro větší obrázek 

Hyundai Atos má podvozek o dost tvrdší. Na rozbitých silnicích tak plavnou jízdu nevykouzlí, zato však více dovolí v zatáčkách. Ve vyšších rychlostech na kvalitních vozovkách v něm má řidič i posádka jednoznačně lepší pocit – atos rychleji reaguje na řízení a chová se klidně. Jeho obrovským nepřítelem je však boční vítr, který se do lehkého vozu opírá vskutku výrazně a bezpodmínečně vyžaduje za větrného počasí klidnější tempo. Je-li potřeba zastavit, zvládne to atos o pár metrů dříve než matiz, ale také ne tak brzo, abychom jeho brzdy mohli pochválit.

Komfort

Díky rozměrnějším sedačkám lépe hodnotíme komfort jízdy v atosu, Daewoo Matiz zase nabízí menší vnitřní hlučnost a díky velurovému čalounění i vyšší designovou úroveň interiéru. Oba testované vozy byly ve vyšší úrovni výbavy – Daewoo Matiz SE a Hyundai Atos Comfort.

Na jejich „palubách“ tak posádka shodně nalezne centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a přípravu pro autorádio se čtyřmi reproduktory. Posilovač řízení a čelní airbagy jsou i u lépe vybaveného daewoo za příplatek, zatímco u hyundaie ve výbavě Comfort je „servo“ společně s airbagem řidiče ve standardu. Spolujezdec se zde však vždy bude dívat pouze na odkládací přihrádku, protože jeho airbag vůbec není v seznamu příplatkové výbavy, stejně jako systém ABS. Naproti tomu u matizu seznam příplatkové výbavy obsahuje všechny dnes obvyklé prvky, a to za velice přiměřené ceny (například klimatizace za 20 tisíc, ABS za 18 tisíc).

Největším lákadlem obou vozů jsou jistě jejich pořizovací ceny. Hyundai Atos Comfort stál v době testu 239 900 Kč, testované Daewoo Matiz SE bylo v ceníku za 243 900 Kč. Kdybychom si jej dovybavili na úroveň atosu, tak by stálo celých 262 900, což je o 23 tisíc víc. Hyundai Atos tedy bezesporu nabízí výhodnější cenu, bohatší standardní výbavu, kultivovanější motor (čtyřválec) a větší zavazadelník. V jeho příplatkové výbavě však chybí některé dnes samozřejmé prvky (ABS) a podle většiny motoristů má Daewoo vyváženější a méně „šikmooký“ design.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků