Test Daewoo Lanos: korejský standard

Daewoo převzal největší automobilový koncern světa General Motors, přičemž jedním z projevů vzrůstající důvěry ve značku je i výrazně zvýšený prodej jejích vozů na našem trhu. Hlavním produktem je malý matiz, ale za ním následuje bratr nižší střední třídy Daewoo Lanos.
Test Daewoo Lanos: korejský standard
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Motor, srovnání s konkurencí

Automobil s tímto názvem není novinkou posledních let, vyrábí se už od jara roku 1997, ale časem prošel faceliftem, který mu rozhodně prospěl. Lanos se stal historicky prvním automobilem vlastni korejské konstrukce, který následoval po dlouholeté spolupráci a licenční výrobě automobilů GM. I u nás se svého času prodával typ Racer, replika staršího provedení Opelu Kadet.

Unifikovaný vzhled

Výrazem vlastní tvůrčí invence se staly v počátku samostatnosti daewaa tři typy: Lanos, Nubira a Leganza. Při pohledu na přední masku všech tří sourozenců je společná kolébka jasná na první pohled. Lanos je z nich nejmenší, ještě menší matiz je už jiná kapitola.

Lanos má několik podob: tří-  nebo pětidveřového hatchbacku, čtyřdveřového sedanu a střídají se tu agregáty 1,3 l, 1,5 l, a 1,6 16V spojené buď s pětistupňovou převodovkou s přímým řazením nebo čtyřstupňovým automatem. U nás není třináctistovka k dispozici, jen oba větší motory a provedení S, SE a SX. Z toho vyplývá, že nejlepší kombinací je šestnáctistovka ve výbavě SX. A právě tu jsme dostali – s manuální převodovkou - k dispozici na test.

Názory na vnější vzhled vozů se mohou lišit (a také se velmi často liší), ale podle našeho názoru je sedan daleko povedenější než hatchback. Proto jsme uvítali právě možnost jezdit s tímto automobilem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Verze SX má přední sedadla seřizovatelná i výškově.

Co máme kolem sebe

Sedan je o 16 cm delší než hatchback a nabízí opravdu dost místa. Samozřejmě, že hlavně vpředu, protože zadní prostor je vždycky omezen celkovou délkou. Sedadla nejsou právě vzorem luxusu, ale ani při delší jízdě nevyvolávají pocit únavy nebo nepohodlí. Charakterizovat je můžeme spíš jako tvrdší.
Asijské vozy prosluly bohatou výbavou, jinak tomu není ani v tomto případě. Jediné co schází, je elektrické ovládání zrcátek. Taková kombinace je však daleko přijatelnější než opačná. V mnohých autech najdeme elektrické seřizování zrcátek, ale okna na kliku. Přitom spouštění oken používáme daleko častěji než seřizování vnějšího pohledu.

Ve voze byla i mechanicky řízená klimatizace, rádio v sérii není. Ovšem příprava na jeho montáž, včetně zabudované antény, čeká.

Sedan má větší zavazadlový prostor než hatchback, rozdíl činí 12 dm3 a to rozhodně není málo. Důležitější než absolutní hodnota bývá praktická skladnost a přístupový otvor a v tomto případě se i v sedanu podařilo zachovat příznivé parametry. Jako u drtivé většiny korejských vozů tu chybí čalounění víka a tedy také madlo, které umožní zavřít víko bez rizika zašpinění i po jízdě na mokré vozovce.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Digitální počítač ujetých kilometrů zůstal v mechanické
podobě. | Pod rádiem standardního rozměru zbývá
ještě odkládací přihrádka.

Dobře vyladěný podvozek

V úplných začátcích lanose před pěti lety děsily řidiče nepříjemné rány od přední nápravy při každém přejetí nerovnosti. To už je dávno minulost, dnes je to auto jako každé jiné. Na jízdní vlastnosti si vůbec není možné stěžovat. Pérování lze charakterizovat jako středně tvrdé. Tedy s dostatečnou odolností vůči naklánění, ale přitom netrpí nedostatkem komfortu. Díky takovému naladění se dá jet s vozem rychle jak po rovné a kvalitní silnici nebo dálnici, právě tak jako mezi četnými zatáčkami. Čtrnáctipalcová kola odpovídají současným zvyklostem, ale je fakt, že už i v této kategorii se tu a tam objeví nějaká patnáctka. Nedostatkem výkonu přitom lanos netrpí, určitě by ho uvezla i kola o jeden stupeň větší.
Na rozdíl od dřívějška – a také od méně výkonných verzí – jsou v tomto případě použity i na zadních kolech kotoučové brzdy. ABS není ani v příplatkové nabídce, ale brzdný účinek považujeme za dostatečný.

Pokud jde o směrovou charakteristiku, pak inklinuje Daewoo Lanos spíš k nedotáčivosti. Zejména při vyšších rychlostech se hrne po předních kolech a malinko ztrácí stabilitu při prudkých změnách směru, tedy jízdě typu slalom.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední sedačky jsou pohodlné, ale před zadními
by mohlo být o trochu víc místa.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Motor, srovnání s konkurencí
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků