Test Daewoo Evanda: korejský luxus po třech letech

Je libo zánovní, velký a luxusní vůz za málo? Nakupujte u Korejců. Evanda je zářným příkladem.
Test Daewoo Evanda: korejský luxus po třech letech
Seznam kapitol
  1. Střelba do vlastních řad, První kontakt, Zkoušený vůz
  2. Nabídka verzí, Uvnitř
  3. Za volantem, A jedeme!
  4. Závěrem, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti, Kompletní fotogalerie

Za volantem

Interiér nezůstává nic dlužen vnějším tvarům karosérie. Opět jím prostupuje střízlivá, a někdy i originální elegance. Přístrojový štít je obložen takřka hladkým plastem, jenž zasahuje až do středové konzole, a svojí trojicí samostatných válcovitých oddílů někomu možná připomene Hondu Accord předchozí generace nebo dokonce Jaguar XJ. Přístrojům však nelze díky tomu upřít dobrou čitelnost. To ovšem neplatí o kontrolkách. Ty svítí totiž jen velmi slabě a ve dne jsou takřka neviditelné. Nechybí mezi nimi kontrolka nezapnutého pásu na řidičově sedadle, ale postrádali jsme signalizaci rozsvícených světel. Kontrolka nedovřených dveří nalezla své místo až vedle displeje digitálních hodin nad středovými průduchy ventilace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Displej ve spodní části tachometru zobrazuje pouze ujetou vzdálenost s dvojitým „denním“ počítadlem, palubní počítač bohužel nebylo možno získat ani za příplatek. Páčky pod volantem ovládají vnější osvětlení a stěrače obvyklým způsobem. Spínací skříňka je slabě osvětlena, což usnadňuje startování potmě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volant byl potažen zachovalou kůží, podobně jako řadicí páka. Na levé vnitřní straně volantu se nachází tlačítka dálkového ovládání audiosoustavy. Do jejich tajů jsme až do konce naplno nepronikli, neboť se zdálo, že jejich funkce se během jízdy mění. Volant padne dobře do ruky, ačkoli je nastavitelný pouze výškově a lépe by bylo, kdyby byl blíže řidiči. Vlevo od volantu jsou ovladače vnějších zpětných zrcátek, sklonu světlometů a reostatu podsvícení palubní desky. Hned pod středovými výdechy ventilace se nachází panel digitální klimatizace. Není sice dvouzónová, jak je dnes populární, ale její ovládání je velmi jednoduché a z její funkčnosti by si mnohý současný systém mohl vzít příklad. Je natolik „inteligentní“, že kompresor klimatizace spíná pouze ve chvíli, kdy nemůže na požadovanou teplotu interiér ochladit okolním vzduchem. Mezi další „vychytávky“, jež bychom u podobného vozu zřejmě nečekali, patří automatická detekce znečištění nasávaného vzduchu, následovaná přepnutím do režimu vnitřní cirkulace. Tato funkce má sice drobné zpoždění, ale lze se na ni spolehnout. Zkrátka řečeno, jedná se o jednu z mála automatických klimatizací, které nemusíme ihned po nastoupení „překlikat“ na manuální.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

V madle dveří má řidič k dispozici přehledný panel ovládání okenních skel (jednodotykové je pouze to řidičovo, a to ještě pouze směrem dolů). V plastu pod opěrkou je tlačítko dálkového odjišťování víka zavazadlového prostoru. Dojem reprezentativnosti dotváří kromě „dřevěného“ obložení také „chromové“ provedení vnitřních klik.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

O autorádiu Blaupunkt s měničem na CD byla již zmínka výše. Pod jeho panel umístili konstruktéři řadu velkých tlačítek k ovládání mlhovek a vyhřívání zadního okna a zpětných zrcátek. Krajní záslepky jsou u provedení s koženým interiérem nahrazeny spínači jejich vyhřívání. Před řadicí pákou je výklopný popelník doplněný zapalovačem a zásuvkou na 12V, za řadicí pákou pak tlačítko protiprokluzového systému TCS. Vpravo od ruční brzdy nalezneme pod výklopným víkem dvojici držáků na nápoje.  

A jedeme!

Motor má velmi tichý a kultivovaný chod. Jeho zátah je výrazný teprve ve vyšších otáčkách, což není vzhledem ke konvenční šestnáctiventilové technice a vysoké hmotnosti vozu ničím neočekávaným. Zato jízdní vlastnosti byly pro nás velmi příjemným překvapením. Popravdě: očekávali jsme spíše měkkou komfortní „loď“, určenou především k cestování na delší vzdálenosti ustálenou rychlostí. Evanda má skutečně poněkud měkčí podvozek, jenž s přehledem a plavností překonává většinu nerovností. Zároveň si však nechá ledacos líbit. Zvláště zadní náprava se jevila jako velmi zdařilá a vedla dobře vůz i v rychle projížděných zatáčkách. Evanda tak díky ní není i přes měkké odpružení nijak výrazně nedotáčivá, kola ani na nerovnostech v zatáčce neodskakují. Přední náprava je zcela běžné koncepce se vzpěrami McPherson a díky tomu se při brždění výrazně „potápěla“. Výtku si zaslouží nepřesné řazení a velmi slabé brzdy, vyžadující těžkou nohu. Také řízení se k řidiči chová celkem odtažitě, ale posilovač má účinný a lze si na ně bez potíží zvyknout. Výhled je z Evandy dobrý, pouze záď je dosti nepřehledná a couvání vyžaduje zvyk.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také z hlediska odhlučnění lze Evandu hodnotit velmi vysoko. Posádku neobtěžují zvuky okolí, rázy od kol ani aerodynamický hluk. Dobře izolován je také motor, tuhý skelet karosérie napomáhá potlačování vzniku pazvuků v plastových dílech interiéru.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Střelba do vlastních řad, První kontakt, Zkoušený vůz
  2. Nabídka verzí, Uvnitř
  3. Za volantem, A jedeme!
  4. Závěrem, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti, Kompletní fotogalerie
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

včera | Vladimír Kadera | 23 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 37 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků