Test Daewoo Evanda: korejský luxus po třech letech

Je libo zánovní, velký a luxusní vůz za málo? Nakupujte u Korejců. Evanda je zářným příkladem.
Seznam kapitol
  1. Střelba do vlastních řad, První kontakt, Zkoušený vůz
  2. Nabídka verzí, Uvnitř
  3. Za volantem, A jedeme!
  4. Závěrem, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti, Kompletní fotogalerie

Střelba do vlastních řad

Daewoo Evanda nahradila v roce 2004 na evropském trhu poněkud boubelatý a neohrabaný model Leganza. Také Evandu nasměrovali jihokorejci cenově do střední třídy, ale nabídkou prostoru a rozsahem výbavy až na její horní hranici. Vrcholný evropský model Evanda si brousil zuby především na své krajany Sonatu (Hyundai) a Magentis (Kia), ale také na zavedené reprezentanty Mondeo (Ford) či Passat (VW). Daewoo Evanda se stala jedním z prvních produktů v té době nově vzniklé společnosti GM Daewoo Auto And Technology a vůbec prvním vozem Daewoo zaměřeným na evropské zákazníky. Tvůrcem jeho kabátu byl věhlasný Italdesign, takže se není třeba divit tomu, že Evanda nepostrádá značnou dávku elegance a originality.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V polovině roku 2006 byla Evanda (tehdy již s novým volantem a jménem Chevrolet) nahrazena Chevroletem Epica podobného charakteru.

První kontakt

Daewoo Evanda je klasickým tříprostorovým sedanem, jehož rozměry (délka bez 23 cm pět metrů) zasahují do vyšší střední třídy. Vůz je to po všech stránkách robustní, ve srovnání s okolo stojícími auty podobné kategorie vynikne jeho vyšší linie spodní hrany oken, jež zmíněnou robustnost jen podtrhuje. Přitom však design Evandy nepůsobí nijak těžkopádně. Italdesign vozu vtiskl osobitý, vyvážený a střízlivý styl. Do nadčasově zaoblené karosérie se ostře zařezává přední kapota se dvěma páry prolisů, jež přecházející do trojdílné masky, ve své době pro vozy Daewoo typické.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přední reflektory jsou včetně blinkrů kryty čirým plastem a sestávají z oddělených kruhových světlometů pro potkávací a dálková světla, přitom ta potkávací využívají projektorové techniky. Díky ní je světelný proud ostře ohraničen a velmi dobře rozložen před vůz, ačkoli ve zkoušené Evandě nevykazoval příliš vysokou svítivost. Na spodní straně nárazníku nalezneme malé kulaté mlhovky. Jeho dolní hrana je kryta černým plastem, podobně jako nárazník zadní a prahy. Plastové lišty nalezneme také na dveřích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nemohu si pomoct, ale záď Evandy mi výrazně připomíná výběhové Subaru Legacy v provedení sedan. Také zadní světla se ukrývají pod společným čirým krytem. Podobně jako těm vpředu, i jim lze vytknout poměrně slabou účinnost. Zato patnáctipalcová sedmipaprsková litá kola Evandě vyloženě sluší.

Zkoušený vůz

Testovaná Evanda příliš nevybočovala svým stavem z průměru automobilů v bazarech. Její předchozí majitel k ní sice evidentně přistupoval ohleduplně, ale v době předcházející jejímu prodeji nepřikládal nadměrným investicím velkou pozornost. A to je dle mých zkušeností objektivní skutečností provázející ojetá auta vůbec. Zkoušený vůz tak vykazoval vůle na ramenech podvozku a v opotřebení brzd, tedy destiček a kotoučů. V závěru testu se navíc projevil defekt výfukového systému, kdy přední díl posledního tlumiče zcela jednoduše odpadl od spojení s dílem středním. Při zevrubné prohlídce pod vozem bylo evidentní, že předchozí majitel nechal vadný spoj pouze přelepit speciálním tmelem, ale zkorodovanou trubku zkrátka neunesl. O přicházející poruše svědčil poněkud „sportovní“ zvuk výfuku již od počátku testu. Nutno dodat, že podobně radikální defekt výfukového systému bych u vozu daného stáří neočekával.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

U zkoušeného vozu se také projevila nepříliš důkladná péče o antikorozní úpravu. Rezivět začínala odprýsknutá místa laku v přední části kapoty, ale také tenké černé sloupky v zadních dveřích, jež však nenesly známky mechanického poškození a korodovaly zcela samovolně. Zájemci o ojetý vůz tohoto typu bych proto doporučil soustředit se právě na korozi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zlobil také changer na CD na středovém panelu. Do všech pěti připravených slotů jsme vložili kompaktní disky a běžným způsobem je během jízdy měnili. V jednu chvíli však displej autorádia nahlásil chybu a changer přestal zcela komunikovat. Díky tomu nechtěl dokonce vydat ani vložené disky, jež nakonec musely být vyjmuty poněkud „partyzánským“ způsobem. Načež se opět vzpamatoval a dále pracoval bez potíží.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Protiprokluzový systém TCS nefungoval, o čemž však měla informovat kontrolka na palubní desce, ale neinformovala. A to i přesto, že po nastartování na pár vteřin zůstala svítit a ve stanoveném limitu zhasla.

Vůz:

Daewoo Evanda 2,0 CDX

Cena:

189 000 Kč

Rok výroby:

2004

Stav tachometru:

98 000 km

Další záznamy:

Koupeno jako nové v ČR

Servisní knížka:

Ne

 

 

Výbava

 

 

 

Posilovač řízení:

Ano

Airbagy:

4x (čelní a boční)

El. řízení podvozku:

ABS, TCS

Centrální zamykání:

Ano (na DO)

El. ovládání oken:

Ano (vpředu i vzadu)

El. ovládání zrcátek:

Ano

Výškově stavitelné sedadlo řidiče:

Ano

Stavitelný volant:

Ano (výškově)

Klimatizace:

Ano (digitální, jednozónová)

Autorádio:

Ano, s CD a changerem (Blaupunkt)

Přední mlhová světla:

Ano

Nárazníky v barvě vozu:

Ano

Litá kola:

Ano

Palubní počítač:

Ne

 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Střelba do vlastních řad, První kontakt, Zkoušený vůz
  2. Nabídka verzí, Uvnitř
  3. Za volantem, A jedeme!
  4. Závěrem, Názor z branže
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti, Kompletní fotogalerie
TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

20.  2.  2020 | Jan Mička | 26 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 21 příspěvků