Je libo zánovní, velký a luxusní vůz za málo? Nakupujte u Korejců. Evanda je zářným příkladem.
Kapitoly článku:
Střelba do vlastních řad
Daewoo Evanda nahradila v roce 2004 na evropském trhu poněkud boubelatý a neohrabaný model Leganza. Také Evandu nasměrovali jihokorejci cenově do střední třídy, ale nabídkou prostoru a rozsahem výbavy až na její horní hranici. Vrcholný evropský model Evanda si brousil zuby především na své krajany Sonatu (Hyundai) a Magentis (Kia), ale také na zavedené reprezentanty Mondeo (Ford) či Passat (VW). Daewoo Evanda se stala jedním z prvních produktů v té době nově vzniklé společnosti GM Daewoo Auto And Technology a vůbec prvním vozem Daewoo zaměřeným na evropské zákazníky. Tvůrcem jeho kabátu byl věhlasný Italdesign, takže se není třeba divit tomu, že Evanda nepostrádá značnou dávku elegance a originality.
V polovině roku 2006 byla Evanda (tehdy již s novým volantem a jménem Chevrolet) nahrazena Chevroletem Epica podobného charakteru.
První kontakt
Daewoo Evanda je klasickým tříprostorovým sedanem, jehož rozměry (délka bez 23 cm pět metrů) zasahují do vyšší střední třídy. Vůz je to po všech stránkách robustní, ve srovnání s okolo stojícími auty podobné kategorie vynikne jeho vyšší linie spodní hrany oken, jež zmíněnou robustnost jen podtrhuje. Přitom však design Evandy nepůsobí nijak těžkopádně. Italdesign vozu vtiskl osobitý, vyvážený a střízlivý styl. Do nadčasově zaoblené karosérie se ostře zařezává přední kapota se dvěma páry prolisů, jež přecházející do trojdílné masky, ve své době pro vozy Daewoo typické.
Přední reflektory jsou včetně blinkrů kryty čirým plastem a sestávají z oddělených kruhových světlometů pro potkávací a dálková světla, přitom ta potkávací využívají projektorové techniky. Díky ní je světelný proud ostře ohraničen a velmi dobře rozložen před vůz, ačkoli ve zkoušené Evandě nevykazoval příliš vysokou svítivost. Na spodní straně nárazníku nalezneme malé kulaté mlhovky. Jeho dolní hrana je kryta černým plastem, podobně jako nárazník zadní a prahy. Plastové lišty nalezneme také na dveřích.
Nemohu si pomoct, ale záď Evandy mi výrazně připomíná výběhové Subaru Legacy v provedení sedan. Také zadní světla se ukrývají pod společným čirým krytem. Podobně jako těm vpředu, i jim lze vytknout poměrně slabou účinnost. Zato patnáctipalcová sedmipaprsková litá kola Evandě vyloženě sluší.
Zkoušený vůz
Testovaná Evanda příliš nevybočovala svým stavem z průměru automobilů v bazarech. Její předchozí majitel k ní sice evidentně přistupoval ohleduplně, ale v době předcházející jejímu prodeji nepřikládal nadměrným investicím velkou pozornost. A to je dle mých zkušeností objektivní skutečností provázející ojetá auta vůbec. Zkoušený vůz tak vykazoval vůle na ramenech podvozku a v opotřebení brzd, tedy destiček a kotoučů. V závěru testu se navíc projevil defekt výfukového systému, kdy přední díl posledního tlumiče zcela jednoduše odpadl od spojení s dílem středním. Při zevrubné prohlídce pod vozem bylo evidentní, že předchozí majitel nechal vadný spoj pouze přelepit speciálním tmelem, ale zkorodovanou trubku zkrátka neunesl. O přicházející poruše svědčil poněkud „sportovní“ zvuk výfuku již od počátku testu. Nutno dodat, že podobně radikální defekt výfukového systému bych u vozu daného stáří neočekával.
U zkoušeného vozu se také projevila nepříliš důkladná péče o antikorozní úpravu. Rezivět začínala odprýsknutá místa laku v přední části kapoty, ale také tenké černé sloupky v zadních dveřích, jež však nenesly známky mechanického poškození a korodovaly zcela samovolně. Zájemci o ojetý vůz tohoto typu bych proto doporučil soustředit se právě na korozi.
Zlobil také changer na CD na středovém panelu. Do všech pěti připravených slotů jsme vložili kompaktní disky a běžným způsobem je během jízdy měnili. V jednu chvíli však displej autorádia nahlásil chybu a changer přestal zcela komunikovat. Díky tomu nechtěl dokonce vydat ani vložené disky, jež nakonec musely být vyjmuty poněkud „partyzánským“ způsobem. Načež se opět vzpamatoval a dále pracoval bez potíží.
Protiprokluzový systém TCS nefungoval, o čemž však měla informovat kontrolka na palubní desce, ale neinformovala. A to i přesto, že po nastartování na pár vteřin zůstala svítit a ve stanoveném limitu zhasla.
Vůz: | Daewoo Evanda 2,0 CDX |
Cena: | 189 000 Kč |
Rok výroby: | 2004 |
Stav tachometru: | 98 000 km |
Další záznamy: | Koupeno jako nové v ČR |
Servisní knížka: | Ne |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 4x (čelní a boční) |
El. řízení podvozku: | ABS, TCS |
Centrální zamykání: | Ano (na DO) |
El. ovládání oken: | Ano (vpředu i vzadu) |
El. ovládání zrcátek: | Ano |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano |
Stavitelný volant: | Ano (výškově) |
Klimatizace: | Ano (digitální, jednozónová) |
Autorádio: | Ano, s CD a changerem (Blaupunkt) |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano |
Palubní počítač: | Ne |