Test Dacia Logan MCV: kombi pro všechny

Francouzi dokázali za pomoci starší techniky a rumunské pracovní síly stvořit opravdu velké lidové kombi. Jaký je nový hit pro sedm?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár slov k historii, Hranatost opět v módě, Prostorný interiér
  2. Slabý, ale úsporný turbodiesel, Komfortní jízda má své limity
  3. Slušná ovladatelnost, Kdy zamíří do terénu?, Naměřená dynamika
  4. Zajímavá alternativa na trhu, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie

Dacia zažila v devadesátých letech nemastný comeback na český trh. Letitý model SuperNova nedokázal oslovit kupující ani cenou pod 200 000,- Kč. Teprve v roce 2005 se konal skutečný návrat, ale již pod taktovkou Renaultu. To se vezme technika starých Renaultů, vytvoří se nový kabát a s pomocí levné pracovní síly v Rumunsku je cenový hit na světě. Kde ani to nepomůže, odloupne se logo Dacie a vůz se vesele prodává pod jménem Renault Logan.

Český trh takovou metamorfózu nepotřeboval, protože Dacia je všeobecně známá značka díky dovozům ze sedmdesátých a osmdesátých let. Licenční Renault byl tehdy trhákem Mototechny a nebýt chabé antikorozní ochrany, jezdily by Dacie dodnes. Zvláště ceněné byly první kousky, kompletované ještě z francouzských dílů. Později kvalita poklesla, ale obliba nikoliv.

Dva roky na trhu znamenaly pro Logan jeden triumfální rok a jeden rok poklesu prodejů. Právě po něm přichází na trh zbrusu nové kombi. Jeho devizou není ani design, ani značka. Nabízí totiž velký rozvor a možnost svezení až sedmi osob. Dacia Logan MCV je snem vícečlenných rodin, ale i taxikářů, pro které je připravena speciální edice v příslušné barevné kombinaci. Levné kombi s prodlouženým rozvorem totiž kromě pětimístné verze nabízí sedmimístnou variantu. Kdo nelpí na sedmi místech, dostane kombi Dacia s odpočtem DPH za cenu, za kterou se u nás prodávají ojetiny.

Podstatou MCV je prodloužení rozvoru o 27 cm proti sedanu, čímž překonává dokonce i Škodu Superb. Vzniká tak ideální možnost zástavby třetí řady sedadel, která zmenší zavazadelník na 198 l. Kdo chce variabilitu, jednoduše třetí řadu sedadel vyjme a získá zavazadlový prostor o objemu 700 l přístupný pomocí dvojice křídlových dveří.

To jsou samé silné argumenty. Obstál velký Logan v našem testu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hranatost opět v módě

Původní Dacia vycházející z Renaultu byla ryze hranatou záležitostí. Její nástupce Logan sklony k témuž zřejmě podědil. Ať se na vůz díváte z kterékoliv strany, vidíte jen hrany, tu a tam zaoblené, jinde bez ostychu vystavené na odiv.

Základem designu je přední maska ztvárňující mnohoúhelník. Zřejmě z lásky k automobilu. Design je tak trochu funkcionalistický, vše se podřídilo jednoduchosti. Mnohoúhelníkovitou masku chladiče doplňují podobně pojaté přední světlomety s čirou optikou a motiv se opakuje také v předním nárazníku u průduchu před chladičem a kolem předních mlhových světel. Rozluštění záhady se skrývá v logu automobilky. Dacia má totiž logo ve tvaru pavézy a z jejího tvaru pramení pojetí designu. Vtipné a jednoduché...

Přední kapota pozvolna stoupá vzhůru, sklon čelního skla rovněž není agresivní, jen střecha se oproti sedanu o hodně zvedla a má náběh k dodávce. To ještě umocňují střešní ližiny z nelakovaného plastu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z profilu se jednoduchost opakuje v nekomplikovaných funkcionalistických křivkách, jednoduše zvýrazněných lemech blatníků a lowendových klikách dveří a samostatně umístěném zámku, který pamatuje ještě Renault 19.

Krabicoidní záď dodávky odlehčuje prosklení boku za C sloupkem, které se prudce zvedá vzhůru a vytváří dojem dynamiky. Líbivé tvary doplňují neméně povedená patnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 185/65.

Záď je tím nejhybridnějším na celém voze. Čekali byste klasické kombi a nakonec se z vašeho Loganu vyklube dodávka s poctivými křídlovými dveřmi v poměru 3:2. Určujícím detailem designu jsou boční sloupky tvořené koncovými svítilnami s čirým krytem, na které navazuje předsazený plastový kryt sloupku. Bezesporu to ocení řidiči ve ztížených podmínkách, kdy případný náraz do sloupku znamená poškození levného plastového krytu a nikoliv ocelové karosérie. Praktičnost se projevuje také masivními boky zadního nárazníku, které chrání koncové svítilny i zadní dvoukřídlé dveře. Tažné oko je decentně vyvedeno z nárazníku.

Dvoukřídlé dveře respektují tvary vozu a oblinami se snaží zamaskovat charakter dodávky. Zvláště patrné je to na jejich horní hraně opisující oblouk střechy. Pod prosklením pak hrdě nesou označení výrobce a modelu.

Existuje tedy nějaká výtka k řešení karosérie? Snad jen hrdlo palivové nádrže by mohlo být řešeno inteligentněji. Krycí dvířka totiž nejsou uzamykatelná, a tak je lze otevřít a rovnou se dostat k víčku na klíč zapalování. Myslím, že přidat lanko na otevírání dvířek zevnitř by nebyla zase tak velký technický problém. Ale cenový možná ano...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Prostorný interiér

Otevření dveří nám prozrazuje, odkud vítr vane. Samozřejmě z Francie a přímo od Thalie. Zatímco zastaralá Thalia místem šetří, Logan dostal do vínku dostatek místa pro čtveřici cestujících. Kombi MCV to ještě více prohlubuje dodávkovým rozvorem kol skoro tři metry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Cestující vpředu i vzadu mají k dispozici měkká francouzská sedadla, vpředu pak s náznakem bočního vedení. Architektura výplní dveří je ukázkou francouzského minimalismu - kus textilního čalounění a jinak ten nejtvrdší plast. Ozdobná lišta prahů dveří s nápisem Dacia je plastová samolepka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pasažéři vyššího vzrůstu si budou s Loganem báječně rozumět. Zvýšená střecha je zárukou, že nikdo z pětice cestujících nebude hlavou narážet do stropu. Místa na předních sedadlech je daleko více než v Renaultu Thalia, na zadních sedadlech je nadbytek prostoru ještě viditelnější.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska nese stopy po starších Renaultech, při její tvorbě se opět uplatnil minimalismus a nejtvrdší plasty na světových trzích. Nutno hned na úvod zmínit, že ani za jízdy po polní cestě nikde nic nevrzalo a slícování je přesné. Tříramený volant padne do ruky a nechybí mu ani nastavení výšky sklonu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska má nekomplikované řešení - přes řidičem je jednoduchý přístrojový štít, středový panel je opticky oddělen dvojící kruhových výdechů ventilace a před spolujezdcem je dvojice odkládacích přihrádek - jedna otevřená a druhá uzavíratelná o velikosti té ve Škodě 105. Přístrojový štít je řešen dvojicí analogových přístrojů - tachometru a otáčkoměru, kontrolkami a digitálním displejem.

Středový panel je proveden ve stříbrné barvě a kromě autorádia nese trochu netradičně řešené ovládání elektrického stahování oken předních dveří a ovládání manuální klimatizace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zavazadlový prostor si zaslouží naši pozornost. Kde už jsme jen viděli podobné řešení s křídlovými dveřmi? Byl to Renault Kangoo, který moc krásy nepobral, ale jako konkurence Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner se docela povedl. Dacia se pokouší oba segmentu - víceúčelový vůz a rodinné kombi spojit dohromady. A tak byste s trochou opatrnosti v Dacii převezli i europaletu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základní objem zavazadlového prostoru činí 700 litrů, což je úctyhodná hodnota. V sedmimístném provedení se zavazadelník značně zmenší, ale katolíci pro změnu odvezou celou rodinu na pouť do Velehradu. Zadní řada sedadel v pětimístném provedení je jednoduše sklopná a lze ji odklopit k zadní stěně předních sedadel. Nemusíte tak řešit, kam uložit sedačky při převozu většího nákladu. Zůstanou ve voze a zabírají minimum prostoru. Za toto řešení si Dacia zaslouží další z řady ocenění. Malou výtku bych přece jen měl. Nepodařilo se nám křídlové dveře otevřít v devádesátistupňovém úhlu, což je určitě škoda, když se rozhodnete Logana využívat jako dodávku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Pár slov k historii, Hranatost opět v módě, Prostorný interiér
  2. Slabý, ale úsporný turbodiesel, Komfortní jízda má své limity
  3. Slušná ovladatelnost, Kdy zamíří do terénu?, Naměřená dynamika
  4. Zajímavá alternativa na trhu, Technické údaje
  5. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků