Test Dacia Logan 0,9 TCe: tentokrát s kufrem...

Možná namítnete, proč že to testujeme podruhé to stejné auto. Inu, ačkoli se to na první pohled nezdá, úplně stejné není…
Test Dacia Logan 0,9 TCe: tentokrát s kufrem...
Seznam kapitol
  1. Kufřík navíc, Čím se vůbec liší?, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Účelně a jednoduše, Velkorysý kufr
  4. Za volantem, Motor spíše potěší, Na silnici
  5. Vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie (výběr)
  7. Fotogalerie (kompletní, 98x foto)

Za volantem

Pokud je Logan se Sanderem v něčem zcela identický, pak je to pracoviště řidiče, tudíž stejné jsou i jeho přednosti i neduhy. Za volantem je vám jasné, že se šetřilo všude, kde to jen trochu šlo. Výdechy v palubní desce směřující na boční okna působí dojmem dodatečného a nepříliš kvalitního proříznutí, jsou vidět šrouby připevňující některé díly, ale třeba nálepka „Dacia“ na prahu působí celkem solidním dojmem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na delších cestách budete postrádat i loketní opěrku mezi předními sedadly

Rozmístění některých ovladačů je vysloveně archaické, jde zejména o tlačítko houkačky na kraji levé páčky pod volantem, otočný korektor sklonu světlometů ve spodní části palubní desky nebo tlačítka ovládání oken na středovém panelu, ovšem zvláště posledně zmíněná položka je spíše věcí vkusu. Na druhou stranu jsme si ale již jaksi zvykli na to, že v moderních autech jsou kontrolní a ovládací prvky rozděleny do přehledných zón.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K rozmístění některých ovladačů lze mít výhrady, ale opět jde hlavně o zvyk

Středu přístrojového štítu dominuje snadno čitelný tachometr, otáčkoměr bez červeného pásma je vlevo, ale teploměr chladicí kapaliny nebo modrou kontrolku studeného motoru byste hledali marně. Jako z jiného světa pak působí rozměrný dotykový displej systému Media Nav (společný i pro Renaulty) s velmi přehledným ovládáním všech skupin od navigace přes telefon až po přehrávání médií, k němuž nelze mít výhrad. Níže pak najdeme podobně přehledné ovládání topení, ventilace a klimatizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Řada ovladačů pochází z Renaultů

Páčky pod volantem ovládají obvyklým způsobem vnější osvětlení, blinkry (bez trojkliku) a stěrače, na konci pravé páčky je tlačítko pro přepínání a nulování funkcí palubního počítače. Ten má svůj displej v pravé části přístrojového štítu v blízkosti grafického znázornění stavu palivové nádrže. Většina ovladačů pochází z Renaultů, a to včetně tlačítek na volantu sloužících k ovládání tempomatu a omezovače rychlosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přístrojový štít je přehledný, multimediální systém zaslouží jen slova chvály

Motor spíše potěší

Jak bylo řečeno již v souvislosti se Sanderem, přeplňovaný tříválec se v Dacii projevuje úplně stejně jako u zmíněného Renaultu Clio, který se co do ceny a prestiže cítí být poněkud výše. Na volnoběh pronikají jeho výraznější vibrace hlavně do volantu a sedadel, jinak je jeho izolace slušná. Výraznější hluk od motoru se začne projevovat až ve vyšších otáčkách, ale ani v nich není vysloveně nepříjemný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zážehový tříválec s přeplňováním odvádí velmi dobrou službu, kapotu podpírá plynová vzpěra

Pro plynulé rozjíždění a svižnější jízdu je třeba razantně šlapat na plynový pedál, protože motor se začíná projevovat až někdy od 2 000 ot./min. Za studena je chod motoru nekultivovaný a na volnoběh mírně kolísají otáčky, po zahřátí jsou vibrace v normě. V Loganu to však nebylo tak výrazné jako u Sandera, oba vozy přitom měly v těle podobnou porci kilometrů.

Řazení dlouhou pákou je opět stejné jako u Clia, takže se musíte připravit na docela dlouhé dráhy, kromě zpátečky se však hledají všechny rychlosti poměrně snadno. Převodovka má poněkud delší převody, zvláště pak pětku užijete až při rychlostech přes 80 km/h. Brzdy s bubny vzadu mají vhodně dávkovaný nástup a v běžných provozních podmínkách svým účinkem vyhoví.

Na silnici

Řízení si zachovává konvenční kapalinový posilovač. Při manévrování na místě se s ním sice trochu nadřete, ale za jízdy vám nabídne nečekaně přímý kontakt s vozovkou, zvláště pokud se vám podaří najít za volantem alespoň trochu pohodlnou polohu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výhled z vozu je velmi dobrý, pouze při pohledu vzad se díky vyšší zádi musíte spoléhat na parkovací asistent

Věnec volantu je poměrně tenký a to, čemu u Dacie říkají kožené obšití, má do pocitu kůže dosti daleko. Stabilizační systém nelze vypnout, ovšem s ohledem na určení tohoto vozu to nijak vadit nebude. Příjemným překvapením byla poměrně kvalitní izolace interiéru od aerodynamického hluku i odvalování kol. Pérování je dosti měkké, zvláště přejezdy ostřejších nerovností se k posádce přesto přenášejí v podobě výrazných akustických rázů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V zatáčkách se Sandero mírně naklání, totéž činí při razantním brzdění či akceleraci. Nedotáčivost se podařilo konstruktérům udržet na slušné úrovni, v zatáčkách však bývá problém s trakcí, vnitřní kolo má tendenci nadlehčovat se. Byli jsme zvědavi na srovnání naměřených hodnot obou vozů se stejnými motory, ovšem ani v tomto ohledu jsme se žádného šoku nedočkali.

Ano, vozy Sandero i Logan s motorem TCe mají nejen shodné převody, ale vykazuji též prakticky identické parametry zrychlení a hlučnosti. Logan s sebou sice vozí nějakých 30 kg vlastní hmotnosti navíc, ovšem oproti testovanému Sanderu, jež obouvalo ještě zimní pneumatiky, vyjížděl sedan již na letních gumách s přirozeně nižšími valivými odpory.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Kufřík navíc, Čím se vůbec liší?, Nabídka verzí
  2. Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Účelně a jednoduše, Velkorysý kufr
  4. Za volantem, Motor spíše potěší, Na silnici
  5. Vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Fotogalerie (výběr)
  7. Fotogalerie (kompletní, 98x foto)
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

dnes | Petr Schnagl | 49 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 50 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků