Test: Dacia Lodgy - obrovský prostor za málo peněz

I se slušnou výbavou je levný a neuvěřitelně prostorný, i v sedmimístné verzi v kufru zbývá 207 l místa pro zavazadla. Přesto nabízí slušný kvalitativní standard. Jmenuje se Dacia Lodgy.
Seznam kapitol
  1. Sázka na užitečnost, Nabídka verzí, Pohonné jednotky, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Spousta místa pro všechny, Zavazadlový prostor
  3. Kdo hledá, najde (ale ne vždy), Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Sázka na užitečnost

Na letošním autosalonu v Ženevě „ekonomická značka“ Dacia, patřící koncernu Renault, představila zcela novou modelovou řadu Lodgy. Nejde o žádný minivůz, bez dvou milimetrů je totiž dlouhý 4,5 m, což donedávna představovalo hranici, jejímž překročením byla stanovena střední třída. Je zároveň nejdelším modelem ze stávajících Dacií, vždyť Duster měří jen 4 315 mm a Logan MPV 4 473 mm.

Dacia Lodgy: sedm míst pod 250 000 Kč (+ 49x foto)

Dacia Lodgy: sedm míst pod 250 000 Kč (+ 49x foto)

Nadprůměrný je také rozvor náprav vynikající hodnotou 2 810 mm. Ačkoli třeba alespoň dvakrát tak drahý Renault Grand Scénic je o 75 mm delší, rozvor má o 40 mm kratší, což modelu Lodgy přináší benefit v podobě lépe využitelného obestavěného prostoru. Lodgy navíc v kombinaci s nejslabším motorem a pětimístnou konfigurací nabízí užitečnou hmotnost plných 710 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Lodgy v pětidveřovém provedení, motorem 1,6i a výbavou Arctica

Základní objem zavazadlového prostoru činí 207 l v sedmimístném, 827 l v pětimístném a 2 617 l v dvoumístném nastavení. Jen pro zajímavost, zvenčí ve všech ohledech větší Volkswagen Sharan nabízí v těchto parametrech hodnoty 300, 885 a 2 430 l, ovšem jeho základní cena je v porovnání s Lodgy více než trojnásobná (214 900 vs. 747 900 Kč)…

Nabídka verzí

Dacia Lodgy je v současnosti k dispozici ve čtyřech výbavových stupních, přičemž základní Access lze jako jediný kombinovat výhradně s nejslabším motorem 1,6i 8v a pětimístnou konfigurací a v nabídce zřejmě figuruje hlavně proto, aby bylo možno na plakáty psát „Lodgy – již od 214 900 Kč“. V jeho výbavě najdeme snad jen ABS, čtyři airbagy, posilovač řízení a jednodílnou lavici vzadu.

Za stupeň Ambiance se připlácí 15 000 Kč, za něž dostanete třeba patnáctipalcové ocelové ráfky, boční lišty, palubní počítač, centrální zamykání na dálku, elektrické ovládání předních oken a dělené zadní sedadlo, což za tyto peníze rozhodně stojí. Výbava Arctica je o 20 000 Kč dražší a půjde podle všeho o výbavu nejprodávanější, protože zahrnuje nejen klimatizaci, ale také chromovanou masku chladiče, mlhovky nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka.

Dacia Lodgy: první statické dojmy

Dacia Lodgy: první statické dojmy

Vlajkovou lodí řady Dacia Lodgy se stává model Exception s cenou začínající na částce 314 900 Kč, za kterou se můžete těšit rovněž na lité „šestnáctky“, stabilizaci ECS s protiprokluzem ASR (kromě Access jinak pouze za příplatek), elektrické ovládání zadních oken, kožený potah volantu a řadicí páky, zadní parkovací asistent či multimediální systém s dotykovým displejem a navigací.

Pohonné jednotky

Ceník je sestaven poměrně férově. Kromě základního typu Access lze ve všech případech volit z pěti a sedmimístného provedení, za které se připlácí 15 000 Kč. Také příplatky za jednotlivé komfortní prvky jsou docela rozumné, majitel má možnost konfigurovat vůz podle svých požadavků. Paketů se neděste, připlatit si můžete jen za to, co opravdu chcete.

Dacia Lodgy zná svou cenu. Začíná na 214 900 Kč

Dacia Lodgy zná svou cenu. Začíná na 214 900 Kč

Také paleta motorů je poměrně barevná. Základem je konvenční zážehová „šestnáctistovka“ s výkonem 82 koní/60,5 kW (ne pro Exception), přičemž zastánci benzínu mohou sáhnout i po moderním přeplňovaném agregátu 1,2 TCe o výkonu 115 koní/85 kW (pouze pro Arctica a Exception), jenž jako vůbec jediný z motorů pro Lodgy disponuje čtyřventilovým rozvody. Pro příznivce nafty je připraven známý čtyřválec 1,5 dCi dodávaný ve výkonových verzích 90 koní/66 kW (jen pro Ambiance a Arctica) a 107 koní/79 kW (jen pro Arctica a Exception).

Pro řadu Dacia Lodgy je základem záruka na tři roky (na rozdíl od většiny německé konkurence, která lpí na dvouleté, zákonem dané povinnosti…), nebo ujetí 100 000 km. Za čtyř, resp. pětiletou záruku se připlácí 6 490 a 7 990 Kč, bohužel i pak zůstává kilometrový nájezd omezen hranicí 100 000 km. Převodovky jsou jen manuální pětistupňové, šestistupňová skříň je vyhrazena pouze výkonnějšímu „dieselu“.

Zkoušený vůz

K testu jsme převzali Dacii Lodgy v pětimístném uspořádání, lepší výbavou Arctica (zřejmě optimální konfigurace s ohledem na pořizovací cenu) a nejslabším motorem v podobě čtyřválce s objemem 1,6 l, který se vyznačuje výkonem 82 koní (60,2 kW) a točivým momentem pouhých 134 Nm, což jsou na dnešní dobu již hodnoty dosti žalostné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Střední výbava, nejslabší motor. Stojí to málo, ale funguje to.

Vrchol točivého momentu však přichází i díky pouze osmiventilovému rozvodu již při 2 800 ot./min., takže se vyznačuje nečekaně slušnou pružností. Lakován byl béžovou metalízou Cendré (+ 11 000 Kč) a doplněn autorádiem s CD, MP3, Bluetooth, vstupy AUX a USB a ovládáním pod volantem (+ 5 000 Kč), čímž cena tohoto vozu narostla na stále zajímavou hladinu 265 900 Kč.

Na začátku testu měl tento automobil najeto zhruba 6 500 km, takže o vyloženou „syrovinu“ již nešlo. Nabídka barev lakování karoserie pro Dacii Lodgy je poměrně skromná a soustředí se pouze na odstíny směřující k šedým a modrým tónům.

Dacia Lodgy Arctica 1,6i
Rok výroby2012
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH)265 900 Kč
Cena základního provedení (vč. DPH)214 900 Kč
  
Výbava 
Posilovač řízeníAno
Airbagy4x
El. řízení podvozkuABS, EBV, AFU
Centrální zamykáníAno na DO
El. ovládání okenAno, 2x
El. ovládání zrcátekAno
Čalouněnílátka
Výškově stavitelné sedadlo řidičeAno
Stavitelný volantAno, výškově
Zadní opěradlaDělená a sklopná
TempomatNe
KlimatizaceAno, man.
AutorádioAno, s CD, MP3, USB, AUX a Bluetooth
Přední mlhová světlaAno
Nárazníky v barvě vozuAno
Litá kolaNe
Xenonové světlometyNe
Palubní počítačAno
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sázka na užitečnost, Nabídka verzí, Pohonné jednotky, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Spousta místa pro všechny, Zavazadlový prostor
  3. Kdo hledá, najde (ale ne vždy), Za volantem, Na silnici
  4. A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

bazar

Dacia Sandero 1
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 220 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 52 624 km
Cena: 221 000 Kč
Dacia Logan 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 111 007 km
Cena: 50 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 315 000 Kč
Dacia Duster 1,5
Rok výroby: 2016
Stav: nový vůz
Cena: 440 000 Kč
Dacia Sandero 1,2
Rok výroby: 2015
Stav: 8 475 km
Cena: 210 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků