Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

30 komentářů

Ynor
27. ledna • 10:09

To mam z toho zase prd. Mohl by mi (pro laika) nekdo vysvetlit jak funguje 4x4 u duster.

Antiautomat
24. ledna • 19:56

Hm, 27oo/min je naozaj tragedia. Skuste si trebars 318tds a uvidite to iste. Kde je chyba? :-)

jean
24. ledna • 20:09

Ze porovnavas 30 rokov stary komorkovy srac s modernym motorom?

Antiautomat
24. ledna • 20:16

Moderna nafta s atomovym cislom 2556 to spravi. Co mam na takuto kktinu napisat....

Marty
9. dubna • 22:50

Hádáte se o fyzice hezky, ale základní problém je je, že LOCK není uzávěrka diferenciálu. 4X4AUTO je mód, kdy je běžně poháněna přední náprava a zadní se připojuje samočinné při prokluzu (podobně jako Haldex). 4X4LOCK je mód, kdy jsou trvale a vynuceně poháněny obě nápravy.

vana
23. ledna • 12:01

Pan redaktor se hluboce mýlí, když tvrdí že pohon 4x4 v Dusteru má schopnost rovnoměrně "uzamknout" rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (dokonce tenhle blud vytučnil !). Ve skutečnosti je to právě opačně, základní výhodou zmíněného "uzamknutí" je schopnost výrazné ZMĚNY v rozdělení momentu dle aktuálních záběrových podmínek každé nápravy. Domnívám se že motoristický redaktor by neměl v tak jasných a obecně známých souvislostech tápat a už vůbec ne šířit své diletantské názory na serveru určeném i laickým čtenářům.

Antiautomat
24. ledna • 20:12

Inak, vyrok typu ''4x4 v Dusteru má schopnost rovnoměrně "uzamknout" rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu''
...je hovadina....

mpolan
23. ledna • 13:41

Mýlíš se. To, co popisuješ, je funkce 4x4 AUTO. Lock uzavírá napevno, bez změn rozdělení, jako uzávěrka diferenciálu. Jen není mechanická, ale elektronicky řízená.

vana
23. ledna • 15:31

V tom případě se mýlíš i ty. Lock při pevném spojení obou náprav zákonitě nemůže držet stejný moment pro obě nápravy, což je ale velmi dobře protože přesun rozdělení sil výrazně zlepšuje trakci auta na horším povrchu.
Že se mýlíš vyplývá například z faktu, že pokud je jedna náprava na kluzkém a druhá na pevném podkladu, tak ta na pevném nepochybně zabere mnohem větší silou než opačná jedoucí po hladkém. Doufám že to nebudeš rozporovat. A pokud jedna zabere větší silou, tak logicky na ni proudí větší moment, tj. rozdělení určitě není pevné ale mění se dle adhezních podmínek obou náprav.
Pevné rozdělení sil drží jen otevřený diferenciál a proto se pro zvýšení trakce vybavuje závěrkou která pevné rozdělení zruší.Nečekal bych že zrovna tobě budu muset tak zřejmé souvislosti vysvětlovat

mpolan
23. ledna • 17:29

Jak může při uzamčeném diferenciálu (Lock) proudit na každou nápravu jiný moment? Od toho tam ten zámek je, aby zajistil na obou nápravách stejný moment. To, že jedna náprava přenese na vozovku větší a druhá menší sílu, už nemá nic společného s rozdělením točivého momentu, ale s přilnavostí nápravy, tedy součinitelem adheze. Pokud je malý (led, sníh), síla bude malá. Pokud bude velký (asfalt, beton), síla bude velká. Ty totiž mícháš sílu a moment a zapomínáš právě na tu adhezi, která má na všechno vliv. Mícháš dohromady dvě naprosto odlišné věci a vzniká ti z toho nesmysl z nevědomosti. A varianta "auto" posílá při prokluzu přední nápravy část točivého momentu na zadní nápravu až do stanoveného maxima. Tak to vysvětlení zkus znovu a lépe, zjevně jsi na některé přednášce chyběl.

Zelí
23. ledna • 18:06

Pevný zámek mezinápravového diferenciálu znamená pouze to, že se nápravy otáčejí stejnýma otáčkama a např. pokud jsou uzávěry i na nápravových diferenciálech tak je zajištěno, že se všechna kola otáčejí stejnýma otáčkama bez ohledu na adhezi vozovky. Takže pokud se jenom jedno kolo nachází na podložce s větší adhezí přenáší se přes toto kolo veškerý výkon a ostatní tři kola se otáčejí stejnými otáčkami a nepřenáší žádný výkon.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
24. ledna • 9:29

Opět chyba, nevážené Zelí, ale u tebe mě to nepřekvapuje.

Zelí
25. ledna • 19:42

Chce to trochu myslet a používat tu šedou, gelovitou hmotu ukrytou v lebce. Moje zkušenost s lidmi obecně je taková, že všichni zvnějšku vypadají dost podobně, ale ve schopnosti používat mozek se lidé významně liší. A těch, kteří jsou schopni myslet je velmi málo a "zvonka" se to nepozná.

vana
23. ledna • 18:12

A protože výkon je úzce spojen s momentem, kolo které nepřenáší žádný výkon nemá ani žádný hnací moment. Otáčí se pak prakticky "naprázdno"

mpolan
24. ledna • 9:28

Vysvětli mi, jak se může otáčet kolo, na které není přiveden žádný moment? Vždyť ten moment je právě to, co to kolo roztáčí! Dokonce to kolo přenáší i výkon, protože výkon je moment dělený ramenem síly, tj. v tomto případě poloměrem kola s pneumatikou. Jenže kvůli nulové adhezi bude nulová i síla.
Hoši, máte v tom vážně bramboračku. Doufám, že nemáte strojní vzdělání, to pak vraťte diplomy.

vana
24. ledna • 9:36

Hele prozradím ti malé tajemství. Vzorec pro výpočet momentu je
Mk = F . r
F je síla, r je ramenoa teď si do vzorce dosaď nulovou sílu. Kolik ti vyšel moment ?A se svým tvrzením že " výkon je moment dělený ramenem síly" se raději moc nechlub.
Říct to v hodině fyziky na ZDŠ, dostal bys zfleku pětku a s brekem bys utíkal domů pro výprask

jvc
24. ledna • 20:46

Nerad se pletu do odborné diskuze. V zásadě máte pravdu. Jenom ten moment není úplně nulový. Aby bylo zachováno, že rychlost pohybu kola (ergo kladívko vozidla) ve směru otáčení kola je rovna nule, potom síla F do toho momentu je rovna třecí síle Ft prokluzujícího kola. Pokud vynecháme vliv deformace pneumatiky, potom je Ft = G.f. Tedy svislá složka hmotnosti vozidla působící na ono kolo, krát koeficient tření.

mpolan
24. ledna • 12:46

Prima... a teď to vezmi opačně, protože moment na kole máš daný od motoru. Pořád vycházíš od strany kol, ale tam začít nemůžeš, pokud chceš popisovat rozdělování momentů v uzavřeném diferenciálu.
No fakt... takže za mě zbývá poslední: Zdechni, hloupé zvíře.

Toper
24. ledna • 12:58

Polane, ty se tady chceš dohadovat s vanou? Upřímně ti říkám, tady nemáš sebemenší šanci. Měl by ses omluvit.

Antiautomat
24. ledna • 20:03

Na na toto staci fyzika gymnazia a zistite ze tu vediete absolutne zbytocnu diskusiu. Vykon znamena odvedene mnozstvo prace ZA CAS. Tym to konci. A ak by sme stale nevedeli kam sa pohnut, potom napoveda> lomitko a pod nim je sice cas, ale akosi zazracne sa niekde nepochopitelne uvadza v riadkovom tvare znamienkom na minus.
Jeden o koze, druhy o voze.

Antiautomat
24. ledna • 20:13

Minus mi vysvetli ako jeho auto zije mimo cas. Mam mu povedat ze je debil?

vana
24. ledna • 12:58

Tak nějak vypadá mpolan když je v koncích. Ignorace základních fyzikálních zákonů, nulová potucha o nejjednodušší mechanice strojů, takže nezbývá než to zkusit přes invektivy.
Nakonec i podle souhlasů a nesouhlasů v téhle diskuzi asi jde vytušit kdo je tady hloupý, že ? :-D

vana
23. ledna • 17:46

Zjevně ti chybí základní orientace v elementárních fyzikálních zákonech. Jinak bys věděl že existuje nějaký zákon o akci a reakci, který nám říká že každá (silová) akce vyvolá stejně velkou opačně směřovanou reakci. Proto bez hnací síly nemůže být moment, například když kola ve vzduchu se neopírají do povrchu, nevzniká na nich žádná hnací síla a není na nich proto ani žádný moment. Bez reakce není akce a opačně.
Z uvedeného vyplývá i jednoznačný závěr, že moment na nápravě je úměrný hnací síle na jejich obou kolech. A když se díky proměnné adhezi změní tato hnací síla, okamžitě se tomu přizpůsobí i hnací moment. Jinak řečeno hnací síla, moment i adheze spolu velmi úzce souvisí takže tvůj názor že vše nějak "míchám" je poněkud lichý. Čím větší je adheze, tím větší může být hnací síla a tím větší bude i hnací moment. Jsou to naprosto triviální souvislosti Uvedené ber jako fakt, ale opakuji, velmi mě překvapuje že zrovna ty v tom tak tápeš. To se pak nedivím že pro autora článku je to už úplně španělská vesnice

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
24. ledna • 9:26

Jenže ty to máš obráceně. Moment je hybatelem, hnací síla je reakcí. Teorii máš správnou, jen na ni koukáš z opačné strany, než bys měl. Moment od motoru jde jeden, diferenciálem se půlí na nápravy. Pokud diferenciál uzamkneš, ty poloviny zůstávají konstantní bez ohledu na podmínky. Hnací síla závisí na adhezi, tím pádem na kole s malou adhezí bude klidně nulová. Ale moment přivedený na tu nápravu bude stále polovinou točivého momentu motoru, protože tak je uzavřený diferenciál.
Takže ne, netápu. Oba mluvíme teoreticky o stejné věci, akorát ty ze špatného konce. Musíš vycházet od motoru, ne od kola.

vana
24. ledna • 9:53

Vycházet můžeš z které strany chceš, akce a reakce jsou vzájemně zaměnitelné. Ale pokud chceš rozeberu tvé omyly jeden po druhém:- První tvůj omyl - "diferenciálem se půlí na nápravy. Pokud diferenciál uzamkneš, ty poloviny zůstávají konstantní bez ohledu na podmínky"
Diferenciál moment půlí moment mez ohledu na podmínky jen pokud NENÍ uzamčen. Satelit diferenciálu totiž funguje jako rovnoramenná páka jedině v případě volnosti.
Až pokud jeho volnost zrušíš závěrkou, obě strany páky (satelitu) pak můžeš zatížit jinou silou a změnit tak poměr sil resp. momentů na výstupech. Tj. je to právě opačně než se domníváš. Když tak si prostuduj tohle:
http://www.autoforum.cz/technika/systemy-pohonu-4... ... - A druhý omyl jsem ti už vysvětloval, kvůli zákonu akce a reakce nemůže existovat moment na kole bez obvodové hnací síly. Síla nemůže být bez momentu a moment nemůže být bez síly. Promiň ale jestli nechápeš tak jasnou věc která je prakticky nosným pilířem newtonovské fyziky i mechaniky, tak je další diskuze skoro zbytečná. Nemůžu tě tady furt doučovat látku kterou jsi zanedbal už dávno na ZDŠ

mpolan
24. ledna • 12:44

No tak nic... to fakt nemá smysl, meleš furt to samé jako kolovrátek a jsi totálně mimo.

Tt
23. ledna • 9:48

Pekne auto bol som si ho pozrieť od kúpi má odradilo že jeczospodu celé hrdzavé

Pepa
23. ledna • 10:18

Tvoje mati je zespodu cela rezava!

mpolan
23. ledna • 10:37

Tohle by bylo ubohé i ve školce...

Driver
23. ledna • 9:19

Tady ta barva jí sluší. B-]

Doporučujeme

Články odjinud