Slušná cena
Dynamický motor
Možnost táhnout 1,5 tuny
Nemožnost čtyřkolky a zároveň automatu
Přeposilované řízení
8 /10
Jsou to dva roky, co Dacia Duster prošla faceliftem a mohli jste si ji koupit pod tři sta tisíc. Konkrétně výbava Access s motorem TCe 90 vyšla na 284.900 Kč. No a kdo chtěl nejsilnější motor se čtyřkolkou, byl v tom za 518.900 Kč s motorem TCe 150. Za dva roky se trh ale hodně změnil, dnes je nejlevnější Dacia za 410.500 Kč a kdo chce, aby soused se Sanderem pukl závistí, může si koupit TCe 150 4x4 za 567.000 Kč.
Že je drahý?
A právě tento motor jsme si nyní připomněli, respektive to, jak je s ním Duster neurvalý. Samotný Duster se navíc také změnil, nyní má tři výbavy - Expression, naší Journey a plnou palbu Extreme, od které vás v našem případě dělí už jen 11.600 Kč. Dále těží z nové identity značky, má nové barvy, znak a celkově za ty dva roky celkem prokoukl. I s příplatky však vyšel už na 600 tisíc korun.
Výbava Journey znamená 17palcová kola, asistent pro sjezd prudkých svahů, automatickou klimatizaci, přední mlhovky, tempomat, infotainment s bluetooth, zatmavená zadní okna, systém sledování slepých úhlů, navigaci, zadní parkovací kameru nebo volant potažený umělou kůží. Je toho tedy celkem dost. Importér si u testovacího kousku připlatil ještě za nemetalickou barvu zelená Dusty, hands-free kartu (u Extreme v základu), vyhřívání sedadel nebo rezervní kolo.
Šest set tisíc za dacii je opravdu hodně, ale pořád je to dobré, protože je potřeba se podívat i jinam a vymazat si z hlavy dva roky staré ceníky i od jiných značek. Třeba Takové Suzuki Vitara se čtyřkolkou stojí nejméně 636.900 Kč v základní výbavě Elegance. Jeep Renegade stojí v základu 699.000 Kč, a to bez pohonu všech kol, ten už je nyní pouze pro plug-in hybrid 4xe, kde je cena přes milion. Trochu větší Korando pak vyjde se čtyřkolkou na 618.800 Kč. Takže v tom prostě jedou všichni.
Jenže u Dacie vás pak asi bude trápit pár věcí, konkrétně u Dusteru plytké ovládací síly všech pedálů, nepříliš citlivé řízení s přehnaným účinkem posilovače, průměrná kvalita sedadel, stejně tak podobně průměrná kvalita plastů v interiéru, torzní kmity motoru přenášené k posádce, vibrace v řadicí páce při akceleraci a pár dalších věcí. Není se ale čemu divit, Dacie jsou jen taková auta, jaká jsou potřeba. Samozřejmě, že VW T-Roc je téměř ve všech směrech lepší, ale v dobré výbavě jde jeho cena nad 800 tisíc.
Jenže Duster je prostě boží, třeba pohon všech kol je řešený přes mezinápravovou spojku, ne tak jako u malých Suzuki přes viskózní spojku, nebo přes mrňavý elektromotor na zadní nápravě, protože je dnes moderní a pro mnoho vozů také plně dostačující přes elektromotor jen přistrkovat zadní nápravou během rozjezdů. Máme ho rádi také proto, že už jako levné auto nevypadá, je prostě cool. A hlavně ho máme rádi proto, že pořád může mít tu stopadesátku.
Pokračování 2 / 3
Rychle a zběsile?
Nevíme, koho to v tom Rumunsku napadlo, ale dát motor 1.3 TCe o výkonu 150 koní pod kapotu takového auta, je jako dát proudový motor trakaři. Čtyřválec TCe 150 má objem 1,3 litru a disponuje výkonem 110 kW (150 koní) v 5250 otáčkách. Od 1700 otáček pak nabídne maximum točivého momentu 250 N.m. Akceleraci z 0 na 100 km/h tak zvládne za 10,4 sekundy a může jet až 180 km/h.
Jenže to jsou jen čísla, reálně vám přijde, že je takový Duster mnohem rychlejší. Ve správných otáčkách jde za plynem jako slepice po flusu a neztrácí elán ani ve vyšších rychlostech. Nicméně převodové poměry jsou krátké, hlavně jednička, a motor má velkou turbodíru, takže se rozjede tak nějak standardně, ale pak se okolo dvou tisíc rozběsní turbodmychadlo a táhne až překvapivě mocně skoro do šesti tisíc otáček. Je to takové: nic - nádech - exploze síly - přeřazení - znovu. Vsadím se, že pro většinu zákazníků značky bude tento motor snad až moc.
Jenže Duster je s ním opravdu kouzelný. Těch 180 km/h po německé dálnici klidně můžete jet, auto této rychlosti dosáhne bez problému, umí si ji udržet a dech mu dochází pouze ve větších kopcích. V těchto rychlostech už má ale auto problémy se stabilitou, není na takové rychlosti stavěné. 150 km/h ale můžete jet naprosto v pohodě, jen je potřeba zvyknout si na slabší odhlučnění od podvozku a značný aerodynamický svist.
Předjíždění na okresních silnicích je samozřejmostí, není třeba kalkulovat a bát se, že budete pekařskou dodávku předjíždět půl minuty. A co spotřeba, když to tak hezky jede? Pokud s tímto motorem pojedete na hranici rychlostních limitů, není nejmenší problém dostat se na výrobcem udávanou hodnotu 6,8 l/100 km. Dobrou zprávou ale je, že při rozvážné jízdě po okresních silnicích nebo jízdě 110 km/h po dálnici, pojedete možná i za méně. Při plném využívání potenciálu motoru počítejte se spotřebou okolo osmi litrů.
Čtyřkolkový Duster, ať už s naším motorem nebo s naftou dCi 115, utáhne až 1500 kilogramů, předokolky maximálně 1200 kg. Za čtyřkolkami by tak neměl být problém táhnout třeba větší obytné přívěsy, které mohou mít okolo 1300 kg. Motor TCe 150 by navíc s takovou zátěží neměl mít zas takový problém. Naftový motor dCi 115 bude zase spoléhat na vysoký a nízko položený točivý moment 260 N.m.
Duster s tímto motorem může mít buď čtyřkolku, nebo automat EDC. Obojí bohužel kombinovat nejde. Brzdy jsou vzadu vždy bubnové a vpředu kotoučové o průměru 280 mm. Lepší brzdy by nejvýkonnější motorizaci slušely, takhle jsou stejné jako na 90koňovém tříválci. Jízdní komfort je na danou třídu nadprůměrný. Oproti třeba Suzuki Vitara se Duster nemá za co stydět. Vyloženě pohodlné auto to ale není, všechny nerovnosti vyžehlit neumí a velké výmoly s celým autem zatřesou.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Je 600 tisíc za Dacii Duster hodně? Není, je to hodně za úzkou a dlouhou Dacii Jogger. U dusteru dostanete v takovéto specifikaci velmi temperamentní pohonnou jednotku, pohon všech kol, velmi dobrou výbavu a solidní vzhled, který už je na míle vzdálený tomu nudnému designu, se kterým jsem si tuto značku ještě před pár lety spojovali.
Má to samozřejmě svá ale, třeba na ovládání auta, ať se bavíme o pedálech, řazení nebo volantu, je prostě znát, že jde o levné auto. To i třeba základní Volkswagen Polo vám oproti tomu přijde jako mnohem dospělejší auto. Jenže když chcete schopnosti této Dacie od jakékoliv jiné značky, jste v tom za mnohem více peněz. Dacii se v tomto může rovnat snad jen SsangYong. Ano, támhle vzadu někde slyším, že levné je i MG ZS. Ano, ale má maximálně 111 koní a nenabízí se s pohonem všech kol.
Dacia Duster: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
377.500 Kč (TCe 90/66 kW Essential) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
562.000 Kč (TCe 130/110 kW Journey) |
Cena testovaného vozidla |
600.700 Kč (TCe 130/110 kW Journey) |
Technické údaje: Dacia Duster
Rok • stupeň výbavy
2023 • Journey
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 332 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 250 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 700 až 3 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,4 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
411 l • 1 444 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 399 kg • 1 849 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 563 mm • 1 570 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 341 × 1 804 × 1 693 mm
Sériová výbava: ABS, vnější zpětná zrcátka v barvě šedá Megalithe, 17palcová hliníková kola, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, asistent pro sjezd prudkých svahů, systém sledování slepých úhlů, vestavěná navigace, podpora zrcadlení chytrých telefonů, zatmavená zadní okna, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, volant potažený umělou kůží, přední mlhové světlomety, elektrické ovládání zadních oken, tempomat, bluetooth
Volitelná výbava: nemetalický lak zelená Dusty (15.700 Kč), rezervní kolo (4000 Kč), vyhřívaná střední sedadla (6000 Kč), hands-free karta plus 2 USB vstupy pro cestující vzadu (6000 Kč)