| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG | Foto: Petr Homolka

| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka
| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka
| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka
| Dacia Duster 1.0 TCe LPG Foto: Petr Homolka
40
Fotogalerie

TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

Radosti
Nízká cena
Nízká spotřeba paliva
Komfortní podvozek
Přesné řízení
Starosti
Méně přesné řazení
Nekonzistentní reakce motoru na polohu plynu
Méně místa vpředu nad hlavou
8  /10

Všichni máme nějaký automobilový sen. Pro někoho to může nejnovější Ferrari, pro jiného oktávka v kombíku se silným nafťákem a pohonem všech kol. Ne každý se ale z fáze „koupil bych si“ dostane do fáze „koupil jsem si“. Jeden z důvodů je prostý: auta zdražují, do nabídky pohonných jednotek čím dál více prostupuje elektrifikace, rostou nároky na bezpečnosti a třeba na „lidovku“, která sice neudělá moc parády, ale bude dlouho sloužit, aniž byste do ní nasypali majlant, už jenom tak nenarazíte.

Není to tak dávno, co jsme v testu měli plně vybavenou Dacii Duster s litrovým motorem o výkonu 100 koní za cenu základní Škody Fabia Combi. Před pár lety něco naprosto nepředstavitelného. Závěr byl zhruba takový, že se za ty peníze duster vyplatí a reálná většina z nás ani více nepotřebuje, přičemž jedním z negativ byly třeba nekonzistentní reakce motoru na sešlápnutí plynu či vyšší spotřeba na dálnici. S první poznámkou bohužel nic nenaděláme, existuje ale verze, s níž můžete stlačit náklady na kilometr pod jednu korunu.

Dacia se zatím ještě nevydala cestou elektrifikace (což neznamená, že na elektromobilu nedělá) a k nižším emisím si pomáhá nabídkou verzí na LPG (jak uvádí kolega Martin Vaculík v aktuálním technickém speciálu Světa motorů, v porovnání s benzinem a naftou má LPG o 11 % menší emise CO2). Na těch importér evidentně nechce pouze vydělat, protože jinak by tovární přestavbu nenabízel za příplatek 10.000 Kč oproti stejné verzi motoru bez LPG.

Nevýhodou fakt, že Duster na LPG nepodléhá stále ještě trvající akci na skladovky, díky níž verze s litrovým motorem TCe koupíte po slevách za cenu od 219.900 Kč. Plynová verze je navíc dostupná až od druhé výbavy Essential (329.900 Kč). Útěchou může být cena 386.900 Kč za nejvyšší výbavu Prestige, v níž už toho není moc k „doložení“.

Za automatickou klimatizaci a 360° kamerový systém dáte po 8000 Kč, vyhřívaná přední sedadla stojí 6000 Kč, stejně jako bezklíčové odemykání a startování, a za rozšířené mapové pokrytí Evropy (Duster Prestige má i navigaci, konektivitu a digitální příjem rádia) dáte 3000 Kč. S metalízou za 13.900 Kč to máte v podstatě komplet, tedy alespoň pokud neprahnete po čalounění kombinujícím kůži a koženku za 12.000 Kč. I kdybyste ale chtěli všechny zmíněné prvky, pořád jste v tom za 443.800 Kč. A to mi za plně vybavené kompaktní SUV s tříletou zárukou (nebo 100.000 ujetých km) v dnešní době fakt nepřijde přes čáru.

Hlavní problémy? Předsudky a lenost

Samozřejmě je to Dacia, která na sebe i navzdory zlepšení kvality a spolehlivosti stále nabaluje posměšky a je terčem názorů typu „raději dvoulitrovou naftovou ojetinu než tohle“. Vážení, hodně štěstí. Je sice pravdou, že se vozy Dacia vyplácejí hlavně v méně vybavených provedeních, ani zkoušený „full house“ bez akce mě ale neuráží a pokud budeme brát jako hlavní důvod koupě nízkou cenu a provozní náklady, nenajdeme moc negativ.

To ale neznamená, že žádná nejsou. Předně je to fakt, že vůz nemůžete mít s pohonem všech kol, protože ten se k motoru 1.0 TCe prostě nenabízí. Nedostanete ani rezervní kolo, protože prostor pro něj zabrala 34litrová nádrž na LPG. Pak je tady otázka zákazu parkování ve veřejných podzemních garážích, ten ale nelze paušalizovat. Moderní stavby už jsou na taková auta připraveny (odvětrávání, detektory úniku plynu, vymezení speciálních parkovacích míst atd.), majitel garáží však musí parkování vozů na LPG a CNG povolit, což se často neděje. Proč? Protože je to snazší než hledání řešení…

Pokud neohnete hřbet a nepodíváte se k zadní nápravě, Dacii Duster na plyn od té ryze benzinové nerozeznáte. Má stále stejnou světlou výšku 210 mm, plnicí hrdlo plynu je schované pod krytem společně s benzinovým a žlutou nálepku LPG jsem hledal marně. No a co uvnitř? Tam nalevo od volantu najdete pouze malý ukazatel stavu nádrže na LPG s přepínačem mezi plynem a benzinem. Vypadá archaicky, ale účel plní skvěle.

Na rozdíl od dnešních továrních přestaveb na CNG není nutné nejdříve vyprázdnit nádrž na plyn, abyste mohli jet na benzin. U dusteru na LPG si prostě vyberete, zda chcete jet na plyn, nebo na benzin, nicméně přinejmenším prvních pár set metrů, než se motor jízdou prohřeje, je benzin potřeba. Navíc nádrž na benzin není pouhá nouzovka, ale poctivá padesátka jako u jiných verzí dusteru.

Co potřebujete více?

Duster druhé generace jsme v testu měli už několikrát, takže se vrhnu na uživatelskou stránku věci. Je to sice SUV, ale za volantem si jako v SUV moc nepřipadáte. Sedadla jsou ukotvena nízko od podlahy, takže sedíte s hodně nataženýma nohama. Více skloněné sloupky A karoserie nastupování moc neusnadňují, a protože je čelní sklo dost nízké, nemám se svými 190 centimetry moc místa nad hlavou a při čekání na zelenou na semaforu jsem se kolikrát musel nahnout až k volantu. Ve výhledu mi zkrátka vadí dopředu protažená střecha.

Vzadu je ale všechno v pořádku. Dost místa před koleny i nad hlavou, velké hlavové opěrky, které však v zatažené poloze neomezují výhled vzad, dostatečné pohodlí i na delších cestách. I kufr je super – má sice „jen“ 455 litrů, ale také pravidelný tvar bez zbytečných záhybů a do uvedeného objemu není započítán prostor pod podlážkou jako u některých konkurenčních vozů. Rezerva se totiž u dusterů s předním pohonem montuje pod auto. Uvedených 455 litrů objemu tedy stoprocentně využijete.

Všechno ostatní plně odpovídá nízké základní ceně. Plasty jsou výhradně tvrdé a tu a tam narazíte na nezačištěnou hranku, to se ale stává i v dražších vozech. Sedadla jsou měkčí a mají kvalitní potahy, před sebou máte přehledný přístrojový štít s jednoduchým palubním počítačem, který překvapivě neukazuje průměrnou spotřebu benzinu, a infotainment se zabudovanou navigací nemá až na předpotopní grafiku žádné vady.

Pokračování 2 / 3

Za korunu na kilometr bez problémů

Litrový tříválec TCe se dělá ve dvou provedeních (74 kW/160 N.m a 85 kW/200 N.m), které se od sebe neliší jen výkonem, ale i technicky. Zatímco silnější provedení, které teď najdete v novém Nissanu Juke, využívá přímé vstřikování paliva, to výkonově slabší pod kapotami renaultů a dacií má nepřímé vstřikování a ani při krátkých jízdách či poskakování po městě se tedy nekarbonuje. Zkrátka ideální motor pro někoho, kdo potřebuje auto hlavně pro odvoz dětí do školy, nákupy a podobně.

Specifikem plynové verze litrového tříválce je vyšší točivý moment. Zatímco běžný turbobenzin má 160 N.m v rozmezí 2750 až 4000 otáček, „plyňák“ má 170 N.m ve 2000 otáčkách za minutu. Motor se rychle zahřívá, takže po studeném ranním startu obvykle běžel na benzin jenom pár desítek sekund. Kdo si vyzkoušel duster se starší šestnáctistovkou, která měla dokonce o 10 kW vyšší výkon, neuvěří, že pod kapotou pracuje pouze litrový tříválec. Je totiž příjemně živý a nebrání mu v tom ani převodovka.

Zatímco k přesnosti řazení pětistupňové skříně můžeme mít výhrady, zpřevodovaná je s ohledem na účel vozu výborně (při 130 km/h motor točí 3500 otáček) a můžete tak více využívat pružnost motoru bez nutnosti častého podřazování. Jasně, v nízkých otáčkách motor duní („dvouhmota“ by byla moc drahá), má nekonzistentní reakce na sešlápnutí plynu popisované už v testu ryze benzinové verze a při řazení na vyšší stupeň pomalu klesají otáčky. Jsou to ale vlastnosti, na které si zvyknete, navíc nejde o specifikum výhradně plynové verze, ale slabšího litru TCe obecně.

Mám-li být upřímný, nic více pro městský a příměstský provoz nepotřebuji. Bydlíte-li někde v okolí velkých měst a při dojíždění do práce se nevyhnete dálnici, smíříte se s tím, že do levého pruhu moc často nevyrazíte, tím byste si ale kolikrát stejně moc nepomohli. O stavu nádrže na plyn vás informují pouze malé diody na zmíněném ukazateli, ale i když jsem se vyloženě nehlídal, pořád ne a ne zhasínat.

Na 34 litrů LPG jsem nakonec ujel 390 kilometrů, což odpovídá spotřebě 8,7 l/100 km. Při současné průměrné ceně 12,62 Kč/l LPG to dělá 1,10 Kč na ujetý kilometr, to vše za 10.000 Kč příplatku oproti běžné verzi motoru 1.0 TCe spalující pouze natural. Litrový duster je sám o sobě velmi lehké auto (provozní hmotnost maximálně 1350 kg), kterému tovární přestavba na LPG přidala pouhých třicet kilo hmotnosti. Není důvod k tomu, aby se spotřeba benzinu výrazněji lišila od běžného TCe, u nějž jsme naměřili rozmezí 5,5 až 8 l/100 km.

Vzhledem k tomu, kolik je všude kolem stanic na LPG, a jak málo samotný systém v jarních a letních měsících automaticky využívá jako palivo benzin, bych se moc divil, kdyby si většina řidičů plynového dusteru nechávala v záloze více než pár litrů naturalu. Zpět na benzin se totiž motor nepřepnul ani poté, co jsem mu při předjíždění hodně šlapal na krk. Vděčíme za to chlazeným výfukovým svodům, díky kterým odpadá potřeba chlazení katalyzátoru obohacením směsi.

Komfort především

Spíše než si pokládat otázku, co po jízdní stránce očekávat od Dacie Duster za necelých čtyři sta tisíc v plné parádě, je lepší se ptát, co bychom vlastně měli očekávat od SUV jako takového. Mělo by být komfortní, stabilní, přesné a vhodné i do lehčího terénu, nemýlím-li se. Jenže realita je mnohdy jiná. Velká kola dělají z nejednoho drahého SUV uskákané kozu, jenom aby to hezky vypadalo, a o nějakém terénu nemůže být ani řeč. To byste si mohli poškrábat kola nebo blyštivé plastíky…

Duster si nehledě na verzi zachovává světlou výšku 210 mm, pod motorem má bytelný ocelový kryt a co se jízdy v terénu týče, dojede tak daleko, na co si troufnete. Duster se čtyřkolkou se nezaleknul ani rozblácených kopců Hummer Centra, tak proč by ho měla rozhodit nějaká polňačka s vyjetými kolejemi? A když náhodou přijde k úhoně, za opravu nezaplatíte majlant. Předokolka se do kopců moc často škrábat nebude, ale kdyby Dacia dělala zkoušenou „plynovku“ také s pohonem 4x4, nemyslím si, že by byla horší než stará atmosférická jedna-šestka, s níž mě jízda v terénu fakt bavila.

V případě testované plynovky mi úplně stačilo, že mě v běžných situacích v ničem neštvala. Má přesné řízení, dobře tlumí nerovnosti, je pohodlná… Aby taky ne, když má 17palcová kola s 60procentními pneumatikami, které toho samy o sobě dokážou dost odfiltrovat. Na řezání zatáček není, vyhovuje jí plynulá jízda bez agresívních změn směru, to pak funguje parádně. Pokud bych měl definovat známé „za málo peněz hodně muziky“ jediným současným autem, byla by to Dacia Duster. S ohledem na nízkou cenu budete překvapení, jak hezky vlastně jezdí.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Pokud hledáte nové SUV za mimořádně příznivou cenu, nad ničím nepřemýšlejte a jděte do Dacie Duster. V současné době je ještě šance ukořistit jednu ze skladovek s cenovým zvýhodněním až 50.000 Kč, nicméně i kdybyste už neměli štěstí a všechny byly vyprodané, neproděláte ani na autě za standardní cenu.

Nejníže se dostanete u verze s motorem 1.0 TCe, který sice výkonem 100 koní příliš neoslní, ale navzdory nekonzistentním reakcím na sešlápnutí pedálu plynu funguje skvěle. Osobně bych šel do verze na LPG. Příplatek 10.000 Kč oproti ryze benzinové verzi je spíše symbolický a specifikem je snad jen nutná každoroční inspekce. Jde o tovární přestavbu, u níž výrobce nestanovil lhůtu pro výměnu nádrže na LPG. U dodatečné přestavby byste nádrž měnili jednou za deset let.

Výhodou plynového dusteru je zachování klasické 50litrové nádrže na benzin, ale vzhledem k tomu, kolik je u nás čerpacích stanic LPG, je to možná pro někoho až moc. Nějaký benzin v nádrži být musí, protože vůz i v jarních a letních měsících po studením startu toto palivo využívá, na LPG se ale automaticky přepíná po ujetí pár stovek metrů.

Během testu jsem se příliš nekrotil a výsledkem byla spotřeba 8,7 l/100 km, což při současné průměrné ceně za litr LPG dělá náklady ve výši 1,10 Kč na ujetý kilometr. Rozvážnější řidič se snadno dostane pod korunu. LPG se v dusteru zkrátka vyplatí, o tom nemůže být sporu.

Dacia Duster: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   269.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Access)
Cena s testovaným motorem a výbavou 329.900 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Essential)
Cena testovaného vozidla           414.800 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Essential)

Technické údaje: Dacia Duster

Rok • stupeň výbavy
2020 • Prestige
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
74 kW (100 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
170 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,8 s
Nejvyšší rychlost
172 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
455 l • 1 478 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 380 kg • 1 755 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,7 • 5,0 • 5,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 674 mm
Rozměr pneumatik
215/60 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 341 × 1 804 × 1 693 mm

Základní výbava: Šest airbagů, litá 17palcová kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, multimediální systém a navigací, USB a digitálním příjmem rádia, zadní parkovací senzory, systém sledování slepého úhlu, zadní parkovací kamera a další.

Volitelná výbava: Metalíza (13.900 Kč), hands-free karta pro odemykání vozu a startování tlačítkem (6000 Kč), automatická klimatizace (8000 Kč).

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud