TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.
Radosti
Nízká cena
Nízká spotřeba paliva
Komfortní podvozek
Přesné řízení
Starosti
Méně přesné řazení
Nekonzistentní reakce motoru na polohu plynu
Méně místa vpředu nad hlavou
8  /10

Všichni máme nějaký automobilový sen. Pro někoho to může nejnovější Ferrari, pro jiného oktávka v kombíku se silným nafťákem a pohonem všech kol. Ne každý se ale z fáze „koupil bych si“ dostane do fáze „koupil jsem si“. Jeden z důvodů je prostý: auta zdražují, do nabídky pohonných jednotek čím dál více prostupuje elektrifikace, rostou nároky na bezpečnosti a třeba na „lidovku“, která sice neudělá moc parády, ale bude dlouho sloužit, aniž byste do ní nasypali majlant, už jenom tak nenarazíte.

Nová Dacia Duster je teď nejdostupnější v historii. Musíte jen splnit pár podmínek

Nová Dacia Duster je teď nejdostupnější v historii. Musíte jen splnit pár podmínek

Není to tak dávno, co jsme v testu měli plně vybavenou Dacii Duster s litrovým motorem o výkonu 100 koní za cenu základní Škody Fabia Combi. Před pár lety něco naprosto nepředstavitelného. Závěr byl zhruba takový, že se za ty peníze duster vyplatí a reálná většina z nás ani více nepotřebuje, přičemž jedním z negativ byly třeba nekonzistentní reakce motoru na sešlápnutí plynu či vyšší spotřeba na dálnici. S první poznámkou bohužel nic nenaděláme, existuje ale verze, s níž můžete stlačit náklady na kilometr pod jednu korunu.

Dacia se zatím ještě nevydala cestou elektrifikace (což neznamená, že na elektromobilu nedělá) a k nižším emisím si pomáhá nabídkou verzí na LPG (jak uvádí kolega Martin Vaculík v aktuálním technickém speciálu Světa motorů, v porovnání s benzinem a naftou má LPG o 11 % menší emise CO2). Na těch importér evidentně nechce pouze vydělat, protože jinak by tovární přestavbu nenabízel za příplatek 10.000 Kč oproti stejné verzi motoru bez LPG.

Dacia Duster na LPG je zpátky v Česku. Plyn nově spaluje litrový tříválec

Dacia Duster na LPG je zpátky v Česku. Plyn nově spaluje litrový tříválec

Nevýhodou fakt, že Duster na LPG nepodléhá stále ještě trvající akci na skladovky, díky níž verze s litrovým motorem TCe koupíte po slevách za cenu od 219.900 Kč. Plynová verze je navíc dostupná až od druhé výbavy Essential (329.900 Kč). Útěchou může být cena 386.900 Kč za nejvyšší výbavu Prestige, v níž už toho není moc k „doložení“.

Za automatickou klimatizaci a 360° kamerový systém dáte po 8000 Kč, vyhřívaná přední sedadla stojí 6000 Kč, stejně jako bezklíčové odemykání a startování, a za rozšířené mapové pokrytí Evropy (Duster Prestige má i navigaci, konektivitu a digitální příjem rádia) dáte 3000 Kč. S metalízou za 13.900 Kč to máte v podstatě komplet, tedy alespoň pokud neprahnete po čalounění kombinujícím kůži a koženku za 12.000 Kč. I kdybyste ale chtěli všechny zmíněné prvky, pořád jste v tom za 443.800 Kč. A to mi za plně vybavené kompaktní SUV s tříletou zárukou (nebo 100.000 ujetých km) v dnešní době fakt nepřijde přes čáru.

Hlavní problémy? Předsudky a lenost

Samozřejmě je to Dacia, která na sebe i navzdory zlepšení kvality a spolehlivosti stále nabaluje posměšky a je terčem názorů typu „raději dvoulitrovou naftovou ojetinu než tohle“. Vážení, hodně štěstí. Je sice pravdou, že se vozy Dacia vyplácejí hlavně v méně vybavených provedeních, ani zkoušený „full house“ bez akce mě ale neuráží a pokud budeme brát jako hlavní důvod koupě nízkou cenu a provozní náklady, nenajdeme moc negativ.

Dacia Duster 4x4 jezdila už v 80. letech. V terénu by té dnešní snadno ukázala záda

Dacia Duster 4x4 jezdila už v 80. letech. V terénu by té dnešní snadno ukázala záda

To ale neznamená, že žádná nejsou. Předně je to fakt, že vůz nemůžete mít s pohonem všech kol, protože ten se k motoru 1.0 TCe prostě nenabízí. Nedostanete ani rezervní kolo, protože prostor pro něj zabrala 34litrová nádrž na LPG. Pak je tady otázka zákazu parkování ve veřejných podzemních garážích, ten ale nelze paušalizovat. Moderní stavby už jsou na taková auta připraveny (odvětrávání, detektory úniku plynu, vymezení speciálních parkovacích míst atd.), majitel garáží však musí parkování vozů na LPG a CNG povolit, což se často neděje. Proč? Protože je to snazší než hledání řešení…

Pokud neohnete hřbet a nepodíváte se k zadní nápravě, Dacii Duster na plyn od té ryze benzinové nerozeznáte. Má stále stejnou světlou výšku 210 mm, plnicí hrdlo plynu je schované pod krytem společně s benzinovým a žlutou nálepku LPG jsem hledal marně. No a co uvnitř? Tam nalevo od volantu najdete pouze malý ukazatel stavu nádrže na LPG s přepínačem mezi plynem a benzinem. Vypadá archaicky, ale účel plní skvěle.

Dacia Duster přijíždí v luxusní edici pro sběratele. Lze objednat přes internet

Dacia Duster přijíždí v luxusní edici pro sběratele. Lze objednat přes internet

Na rozdíl od dnešních továrních přestaveb na CNG není nutné nejdříve vyprázdnit nádrž na plyn, abyste mohli jet na benzin. U dusteru na LPG si prostě vyberete, zda chcete jet na plyn, nebo na benzin, nicméně přinejmenším prvních pár set metrů, než se motor jízdou prohřeje, je benzin potřeba. Navíc nádrž na benzin není pouhá nouzovka, ale poctivá padesátka jako u jiných verzí dusteru.

Co potřebujete více?

Duster druhé generace jsme v testu měli už několikrát, takže se vrhnu na uživatelskou stránku věci. Je to sice SUV, ale za volantem si jako v SUV moc nepřipadáte. Sedadla jsou ukotvena nízko od podlahy, takže sedíte s hodně nataženýma nohama. Více skloněné sloupky A karoserie nastupování moc neusnadňují, a protože je čelní sklo dost nízké, nemám se svými 190 centimetry moc místa nad hlavou a při čekání na zelenou na semaforu jsem se kolikrát musel nahnout až k volantu. Ve výhledu mi zkrátka vadí dopředu protažená střecha.

Podívejte se, jak se vyrábí Dacia Duster. Video ukazuje detailně rozsáhlý proces

Podívejte se, jak se vyrábí Dacia Duster. Video ukazuje detailně rozsáhlý proces

Vzadu je ale všechno v pořádku. Dost místa před koleny i nad hlavou, velké hlavové opěrky, které však v zatažené poloze neomezují výhled vzad, dostatečné pohodlí i na delších cestách. I kufr je super – má sice „jen“ 455 litrů, ale také pravidelný tvar bez zbytečných záhybů a do uvedeného objemu není započítán prostor pod podlážkou jako u některých konkurenčních vozů. Rezerva se totiž u dusterů s předním pohonem montuje pod auto. Uvedených 455 litrů objemu tedy stoprocentně využijete.

Všechno ostatní plně odpovídá nízké základní ceně. Plasty jsou výhradně tvrdé a tu a tam narazíte na nezačištěnou hranku, to se ale stává i v dražších vozech. Sedadla jsou měkčí a mají kvalitní potahy, před sebou máte přehledný přístrojový štít s jednoduchým palubním počítačem, který překvapivě neukazuje průměrnou spotřebu benzinu, a infotainment se zabudovanou navigací nemá až na předpotopní grafiku žádné vady.

Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

dnes | Jiří Baborský | 5 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 30 příspěvků
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | Jan Mička | 107 příspěvků