TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.
Radosti
Pohodlný podvozek i ve sportovním režimu
Přesné progresivní řízení
Síla motoru v širokém spektru otáček
Bohatá základní výbava
Starosti
Vysoká základní cena
Svéhlavá převodovka DSG
Spotřeba benzinového šestiválce
8  /10

Už mnohokrát jsme otevírali diskuse o tom, zda může být SUV sportovní. Mám-li být upřímný, nejsem o tom úplně přesvědčen. Alespoň co se týká mainstreamu, protože tam se kolikrát hraje hlavně na vzhled, větší kola a nepatrně tvrdší podvozek, výsledek ale bývá velkým kompromisem. Luxusní vozy, to je jiná. Tady je z mého pohledu nejlepší Porsche, nicméně Audi, BMW a Mercedes se s tím snaží něco dělat.

Otázku ohledně sportovnosti SUV opět rozvířila nová značka Cupra. Jak jistě víte, slovo Cupra bylo celé roky pouze přídomkem běžných modelů, od loňska je tomu ale jinak. Jde o samostatnou značku Seatu, sportovní divizi, a přestože v době jejího vzniku byl už dávno na světě Seat Leon Cupra, první opravdovou Cuprou se stalo SUV Ateca.

Seat založil novou značku Cupra. Chce tím vtisknout DNA ostrým modelům

Seat založil novou značku Cupra. Chce tím vtisknout DNA ostrým modelům

Když jsem si připravoval podklady pro tento test, zabrousil jsem i na stránky Cupry. Její modely nemají být exkluzivní, ale neobyčejné, nikoliv upravené, ale individualizované, a k tomu všemu novou definicí vysokého výkonu a řemeslné dovednosti. Rozhodně vám nechci věšet na nos marketingové řeči, uvádím to pouze proto, abychom se měli od čeho odpíchnout a věděli, jak najít tu hranici, kde končí Seat a začíná Cupra.

Pozná ji snad každý

Základní tvar výchozího Seatu Ateca se maskuje těžko, pravdou ale zůstává, že si Španělé dali s Cuprou docela dost práce. Loga Seatu nehledejte, všechna viditelná nahradil znak symbolizující dvě těla zaklesnutá do sebe. Tak rozšklebený přední nárazník jsem u Seatu ještě neviděl, ani jemu nechybí nápis Cupra a veliké otvory po stranách, skrze něž k brzdám proudí čerstvý vzduch.

Něco podobného se opakuje i vzadu, kde na vás koukají čtyři koncovky výfuku a celé to působí, jako by auto bylo připraveno jít do války. Ne všechno je ale původní. Lakované nástavce prahů a lemy blatníků má i Ateca FR, totéž platí o deflektorech po stranách okna pátých dveří a křídle plynule navazujícím na linii střechy.

Toto je Cupra Ateca. Hot-SUV má 300 koní a stovku dá za 5,4 sekundy!

Toto je Cupra Ateca. Hot-SUV má 300 koní a stovku dá za 5,4 sekundy!

Už ve standardu dostanete 19palcová kola, ale ne taková, jakými byl vybaven zkoušený kousek. Za ta se připlácí 26.900 korun, důležitější je ale to, co se nachází za nimi. Za necelých 65 tisíc si totiž můžete objednat také brzdy Brembo se čtyřpístkovými třmeny a vrtanými kotouči o průměru 370 mm vpředu (běžné brzdy Cupra mají 340 mm vpředu a 310 mm vzadu). Za ty se dalo připlatit i u Leonu Cupra (v rámci paketů Performance), když se ale koukám do nejnovějšího ceníku, není tam o nich ani zmínka.

Uvnitř téměř beze změn

I uvnitř byste hledali loga Seatu marně, tedy alespoň pokud nechcete rozebírat interiér na prvočástice. Tříramený sportovní volant s plochou spodní částí má příjemnou tloušťku věnce a díky perforaci kůže v místech úchopu v rukou neklouže. Za ním vykukuje standardně dodávaný digitální přístrojový štít se čtyřmi možnostmi zobrazení (klasické budíky, rychlost a aktuální „kvalt“ ve spodní části, rychloměr a otáčkoměr pouze jako proužky po stranách, velký otáčkoměr s ukazatelem rychlosti uprostřed displeje), který ale může mít i běžná Ateca.

Již samostatná Cupra v Ženevě září. Nechybí sportovní Ateca či e-Racer

Již samostatná Cupra v Ženevě září. Nechybí sportovní Ateca či e-Racer

Změn není moc a hádám, že nový střed volantu s texturou připomínající karbon tolik parády neudělá. Na druhou stranu, co jste čekali? Já kupříkladu skořepinová sedadla už v základu, případně jako možnost bezplatného výběru při individuální konfiguraci. Ta standardní nejsou špatná, stále ale sázejí spíše na pohodlí než bezchybné držení těla v zatáčkách, přičemž skořepiny umějí obojí a vypadají nesrovnatelně lépe.

O skutečnosti, že tohle auto cílí na trochu jinou cílovku než běžná Ateca, svědčí mimo jiné možnost měření časů na okruzích prostřednictvím digitálního přístrojového štítu nebo ukazatele teplot chladicí kapaliny a oleje přímo na obrazovce infotainmentu. Divili byste se, ale dneska už se to moc nenosí. Alcantaru rovněž doplnila kůže s karbonovým vzhledem, tu už ale najdeme třeba i ve Fabii po faceliftu. Jinak je to ale Ateca jako každá jiná. Praktická, prostorná, snadno ovladatelná, kvalitně vyrobená ve východočeských Kvasinách. Jenom si říká Cupra.

Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

včera | Jan Mička | 31 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 65 příspěvků
Minitest Peugeot 508 1.6 PureTech GT Line (133 kW): Tak trochu ve stínu

Peugeot 508 1.6 PureTech GT Line (minitest)

Pustit se do boje ve střední třídě s benzinovou jedna-šestkou už v dnešní době není nic neobvyklého. Jak si vede Peugeot 508 se slabším zážehovým motorem?

12.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 41 příspěvků