Kapitoly článku:
- Tak trochu jiný „osobák“, Nabídka verzí a jejich značení, Minibus nastupuje
- Testované provedení, Na první pohled, Tvary veskrze funkční
- Vše pod kontrolou, Vpředu pro tři, Na dlouhé cesty. Opravdu…?, A co ti vzadu?
- Na silnici, A vystupujeme, Komplikace se nám nevyhnuly…
- Technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Vše pod kontrolou
Díky vhodně umístěnému schůdku a velkým, do široka se otevírajícím dveřím se na sedadlo řidiče elegantně a snadno vyšvihnete grifem zkušeného pošťáka. Sedíte vysoko, takže spolehlivě přehlížíte střechy nejen obyčejných osobáků, ale i nejrůznějších crossoverů. Sloupek volantu je sice poněkud kolmý, jinak se ale za ním cítíte bezmála jako v běžném osobním autě.
Kontrolní a ovládací prvky pocházejí od Fiatu
Volant má dostatečně tlustý věnec a po stranách svého středu nese tlačítka dálkového ovládání audiosoustavy a hands-free sady. Záhy si uvědomíte, že palubní deska je dílem Fiatu, přičemž nejde jen o přístrojový štít, ale také o všechny ovladače a logiku jejich užívání. Pod volantem najdeme trojici robustních páček aktivujících běžným způsobem stěrače, blinkry a vnější osvětlení (kupodivu bez polohy pro „parkovačky…“) i tempomat.
Palubní deska a celá přední část kabiny jsou plny nejrůznějších odkládacích míst
Palubní počítač se sadami informací pro dvě trasy (označené A a B) lze přepínat tlačítkem na konci páčky stěračů a jeho údaje jsou zobrazovány na rozměrném, monochromatickém displeji uprostřed přístrojového štítu. Na něm se ukazují také čas, teplota vnějšího prostředí a hodnoty počítadel ujeté vzdálenosti.
Vpředu pro tři
Středu palubní desky dominují panely automatické klimatizace a audiosoustavy. Pod nimi najdeme řadu spínačů centrálního zamykání, mlhovek, varovného osvětlení, vyhřívání zadního okna (funkce v daném případě zcela zbytečná) a deaktivace protiprokluzvé soustavy ASR , přičemž všem výše zmíněným jsou společné mimořádně přehledné ovládání a velká, a tedy i snadno dostupná tlačítka.
Tlačítka na středu palubní desky jsou velká a přehledně uspořádaná
Námi zkoušený vůz byl vpředu opatřen celkem třemi sedadly, přičemž ani na jednom z nich se člověk běžného vzrůstu necítí nijak omezen. Přední část interiéru s usazením trojice pasažérů počítá, proto středový panel zcela chybí. Hlavice krátké řadicí páky spočívá v těsné blízkosti volantu přímo v palubní desce, zatímco madlo ruční brzdy najdeme po levé straně sedadla řidiče (při nastupování a vystupování ale nijak nepřekáží).
Na dlouhé cesty. Opravdu…?
Pracoviště řidiče bylo koncipováno s předpokladem, že vládce vozu bude za volantem trávit drtivou většinu svého života. Těšit se proto může na celou řadu odkládacích prostorů včetně kapsy ve dveřích, čalouněnou loketní opěru na dveřích, otevřené police v pravé části palubní desky nebo popelník, zapalovač i samostatnou zdířku 12V pro napájení navigace, telefonu či ledničky nebo dvojici uzavíratelných schránek v její spodní části.
Ke komfortu užívání vozu Citroën Jumper Kombi dále přispívají také sklopný stolek ve středu opěráku prostředního sedadla či výklopná deska s klipsem, která se vyklápí vzhůru z horní části středu palubní desky. Sedadlo řidiče je standardně stavitelné ve všech směrech, regulovat lze nejen tuhost bederní opěrky, ale také výšku a sklon sedáku.
Přesto bychom si na takto exponovaném místě dokázali představit sedadlo s delším, tužším a celkově lépe propracovaným sedákem a opěrákem, které by tolik neunavovalo na dlouhých cestách. Za příplatek 10 500 Kč však můžete mít pro řidiče speciální, odpružené sedadlo, jež možná těmto nárokům vyhoví, ale my jsme je neměli možnost vyzkoušet.
A co ti vzadu?
Přístup k sedadlům zadních dvou řad je pohodlný skrze široké posuvné dveře na pravé straně karoserie, jež umožňují snadnou manipulaci i nastupování i v omezených prostorech. Přes osvětlený, odolným plastem obložený schůdek se nejpohodlněji dostanete k sedadlům v prostřední řadě.
Do nejzazší části prostoru pro cestující se pak dostanete po překlopení krajního sedadla střední řady směrem vpřed. Všech šest sedadel ve dvou zadních řadách nabízí překvapivě dlouhé sedáky i opěráky se zvýrazněnou oporou při průjezdu zatáček a individuálně stavitelným sklonem i sklopné loketní opěrky.
Sedadla v zadních dvou řadách nabízejí pohodlný přístup, slušný komfort a dostatek prostoru do všech stran
Výškově stavitelné hlavové opěrky a samostatné tříbodové pásy pro všechny pasažéry jsou samozřejmostí. Na každé z míst obou zadních řad sedadel se pohodlně usadíte i s cylindrem na hlavě a trpět nebudete ani v ostatních směrech. Karoserie Citroënu Jumper je totiž natolik široká a vysoká, že umožní skutečně komfortní a pohodlné cestování i při plném obsazení.
Každý z šesti cestujících na dvojici zadních řad sedadel má k dispozici samostatný výdech ventilační soustavy s regulací teploty a otáček ventilátoru. Na rozdíl od velkoprostorových automobilů odvozených z běžných osobních aut Citroën Jumper navíc přidává také objemný prostor pro zavazadla s kapacitou zhruba 1 000 l v základním uspořádání a pod krytem znemožňujícím náhledy nepovolaných osob.