118
Fotogalerie

Test Citroën Grand C4: sedmimístný vizionář

Kapitoly článku:


Oblíbená šestnáctistovka

Pod kapotou se nenápadně krčí šestnáctistovka HDI z produkce koncernu PSA, řadový čtyřválec 16V s technologií Common Rail, jejíž maximální výkon činí 80 kW při 4000 otáčkách a její nejvyšší točivý moment dosahuje 240 Nm při 1750 otáčkách. Je to výborný motor, který po právu nachází své místo pod kapotou celé řady vozů - Peugeotů 307 a 407, Mazdy 3, Fordu Fiesta či Focus, a samozřejmě i právě Citroënů C3, C4 a C5. Nabídne solidní zvuk, výtečnou kultivovanost, odpovídající výkon a nízkou spotřebu.

c4_picasso_112.JPGc4_picasso_109.JPGc4_picasso_111.JPG

U Picassa je navíc v současnosti jedinou dieselovou alternativou s manuální převodovkou. Podle mnohých je také nejlepší volbou v poměru spotřeba/výkon a k tomuto názoru se kloním i já - s dvoulitrem jsem nejel a byť o jeho kvalitách nepochybuji, už z pohledu do nabídky mě odrazuje robotizovaná převodovka.

Iluze dynamiky

Mimoto už šestnáctistovka se svou stodesítkou koní poskytuje Picassu slušnou dynamiku. Už po prvním usednutí do vozu mne udivilo, nakolik svižně dokáže s relativně velkým a těžkým autem zahýbat. Váhal jsem jestli to není jenom iluze a byl jsem velmi zvědav, jak dopadne v naměřené dynamice v souboji s klasickou C4 a vůbec s jinými vozy s tímto motorem. Nuže:

V porovnání s C4 Coupé s totožným 1,6 HDI pod kapotou zaostává o sekundu a půl ve zrychlení z nuly na sto, o dvě sekundy při zrychlování ze 60 na 100 km/h, a o sekundu a půl při zrychlování z 80 na 120 km/h – obojí na třetí rychlostní stupeň (v porovnání s Peugeotem 307 jsou čísla téměř stejná). I s Citroënem C5 vychází Picasso o něco hůře, téměř ve všech akceleračních hodnotách je téměř o dvě sekundy pomalejší.

c4_picasso_079.JPGc4_picasso_102.JPGc4_picasso_103.JPG

c4_picasso_115.JPGc4_picasso_116.JPGc4_picasso_073.JPG

Jaké je tedy resumé? Picasso je pomalejší ve srovnání s jinými vozy s totožným motorem, což odpovídá jeho velikosti i hmotnosti, ale nijak výrazně. Subjektivně působí dostatečně hbitě a na běžné ježdění s jistou akcelerační rezervou postačí.

Zrychlení:• 0-100 km/h: 13,20 s
• 0-150 km/h: 36,20 s

Pružnost:• 60-100 km/h: 3 st.   9,22 s; 4 st.  9,93 s; 5 st. 10,99 s
• 80-120 km/h: 3 st. 10,19 s; 4 st. 13,96 s; 5 st. 16,85 s
• 60-120 km/h s postupným řazením: 13,43 s

Maximální rychlosti na převodové stupně (orientační hodnoty):
• 1 st. – 45
• 2 st. – 80
• 3 st. – 125
• 4 st. – 165
• 5 st. – 190 (maximální papírová rychlost 180)

Převody

1

2

3

4

5

20

2000

1200

-

-

-

40

4400

2400

1400

1000

-

60

-

3600

2200

1800

1200

80

-

-

3000

2200

1800

100

-

-

3700

2800

2200

120

-

-

5000

3200

2500

140

-

-

-

3800

3200

160

-

-

-

4500

3500

180

-

-

-

-

4000


Jízdní vlastnosti Citroënu Grand C4 Picasso jsou dobré. Odpovídají vozu této kategorie, o žádném sportovním naladění se tedy samozřejmě mluvit nedá. Francouzsky měkké a komfortní odpružení je pohodlné pro delší cesty, v zatáčkách se nijak výrazně nenaklání.

A co zvuk? Těžko tvrdit, že nepoznáte, že se jedná o naftový motor - po otevření kapoty motoru vznětový agregát bez zaváhání odhalíte - do interiéru ale proniká jeho zvuk velmi tlumeně a ani v dálničních rychlostech není hluk nijak dramatický.

Spotřeba a dojezd

Nádrž pojme 60 litrů nafty a tabulkové hodnoty říkají: 7,3 ve městě, 5,1 mimo město a 5,9 kombinovaná. To prostým výpočtem znamená tisíc kilometrů dojezdu podle tabulkové průměrné kombinované spotřeby, to se dnes příliš často nevidí. V reálu sice tuto hranici lze překonat jen stěží (nebo s opravdu velmi lehkou nohou), ale dá se jí více či méně přiblížit. Tedy alespoň to vyplývá z pohledu na palubní počítač: po natankování plné nádrže a po ujetí několika desítek kilometrů ukazuje místo původních sedmi set čtyřiceti dojezd devět set kilometrů.

Radost ze spotřeby ale budete mít možná ve městě a mimo město, kde avizovaných pěti litrů lze dosáhnout, po vyjetí z města na dálnici nicméně radost opadne. Motor ve stotřiceti točí nějakých 3300-3400 otáček a aktuální spotřeba vyskočí na deset litrů na 100km. Tudíž, jakkoli to může znít ve spojení s motorem o objemu 1,6 litru malicherně, slušel by mu šestý stupeň.

c4_picasso_018.JPGc4_picasso_002.JPGc4_picasso_011.JPG

Jako hlavní vůz na denní ježdění stovek kilometrů po dálnici to není úplně ideální. (Srovnejme ho s dvoulitrovým CRDi v Kii Carens: ten v rychlosti 180km/h na šestku točí 3500 ot./min. při aktuální spotřebě kolísající velmi mírně okolo osmi litrů na 100km.)

V praxi je ale reálné dlouhodobě jezdit za sedm litrů na sto kilometrů. Pohledem do záznamů v palubním počítači to lze dokázat - za posledních pět tisíc kilometrů průměrných 7,1 litru nafty na sto kilometrů, za poslední dva tisíce ujetých kilometrů 6,8 litru na sto. S tím sice tisícikilometrovou hranici na jedno natankování neprolomíme, ale i to je na vůz těchto rozměrů a půldruhé tuny hmotnosti velmi slušné.

1.6 HDI 80kW/110k

C4 Grand Picasso

C4 Picasso

Xsara Picasso

Maximální rychlost /km/h

180

180

183

Zrychlení 0-100km/h /s

12,7

12,5

10,8

Spotřeba město /l

7,3

7,3

6,4

Spotřeba mimo město /l

5,1

5,1

4,4

Spotřeba kombinovaná /l

5,9

5,9

5,1

Pohotovnostní hmotnost /kg

1530

1489

1318

Užitečná hmotnost /kg

720

561

532

Celková hmotnost /kg

2250

2050

1850

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud