...minivany typu Citroënu C4 Spacetourer...

...minivany typu Citroënu C4 Spacetourer...

...minivany typu Citroënu C4 Spacetourer...
87
Fotogalerie

Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

Radosti
Komfortní odpružení
Vzdušná a kvalitně zpracovaná kabina
Moderní infotainment a asistenční systémy
Použitelná třetí řada sedadel
Odhlučnění
Tichý a silný motor
Skvělá přední sedadla
Starosti
Funkce start-stop při rozjezdu
Odtažité řízení
Manévrování se sedadly by mohlo být jednodušší
8  /10

Vozy MPV to dnes nemají jednoduché. Dřívější jednoznačné volbě početnějších rodin vyrostla konkurence v podobě SUV. Ta se více než kdy předtím zaměřují na komfort a prostor pro posádku - atributy, pro něž kategorie MPV vznikla.

Tomu odpovídá i situace na trhu. Od zkoušeného citroënu nemusíme chodit nikam daleko. Sesterský Peugeot ze svých modelů 3008 a 5008 ve druhých generacích udělal SUV a Auto roku (3008) téměř nestíhá vyrábět. K podobnému kroku se chystá i dvojitý šíp, který zřejmě pošle menší C3 Picasso do důchodu bez přímého nástupce, kterým bude opět SUV.

Svůj kus koláče si chystá uzmout i nedávno představené SUV Citroën C5 Aircross. Pro příklady z jiných koncernů se stačí podívat, kam směřuje zvýšené duo MPV na dvacetipalcových kolech v podobě Renaultu Scénic a Espace - ani tady již o typickém minivanu hovořit nelze. Škoda Roomster či Mazda 5 jsou také "mrtvé", stejně jako Opel Meriva.

Jedním z nejnadějnějších želízek v ohni je pro kategorii MPV tradiční Picasso od Citroënu. Ve své třetí generaci bylo na pařížském autosalonu představeno již před čtyřmi lety, v roce 2013. V loňském roce prodělalo facelift.

Pět hlavních záležitostí, které jsme po týdenním soužití s Citroënem C4 Picasso zjistili:

1) Design Robocopa stále funguje

Testované Picasso jsme dostali v základní výbavě Feel na šestnáctipalcových litých kolech. Jedná se o výchozí volbu ve výběru kol, která v zavalité karoserii oku příliš nelahodí. Vyplatí se připlatit spíše za sedmnáctky, které velkému MPV sluší více.

DSC00875.JPGDSC00876.JPGDSC00983.JPG

Líbil se nám však červený lak Rubi, který je krvavě tmavší a na slunci se rozzáří. K odvážnému designu exteriéru se hodí. Oproti předfaceliftovému provedení se změnila především příď, byť rozdělené přední světlomety zůstávají. Nově ty hlavní opticky rozšiřuje začerněné okolí a maska je plastičtější, díky čemuž vypadá Picasso jako robot ještě více než předtím.

Zatímco v přední části chyběly příplatkové bi-xenonové světlomety, zadní svítilny disponovaly technologií 3D LED, což jinak ploché víko zavazadlového prostoru příjemně ozvláštňuje. Z boku podobnou službu dělá matně stříbrná lišta kolem oken, která začíná u přední kapoty a v zadní části končí velkým písmenem C.

To už však saháme po klikách dveří s bezklíčovým vstupem, kterými by ale podle nás mohla disponovat nejen dvojice předních dveří a zavazadelníku. Kvůli častému usazování dětských pasažérů do zadních sedaček by se takové senzory hodily i na madla zadních dveří.

2) V interiéru je to třídní premiant

Uvnitř se změny v rámci faceliftu odehrály především na poli elektroniky. Nový je infotainment, který se stále dělí na dvě obrazovky. Ta spodní je dotyková a kolem ní jsou umístěny taktéž dotykové zkratky pro vyhřívání oken a přístup do kategorií menu.

DSC00904.JPGDSC00976.JPGDSC00957.JPG

Zde si Citroën zaslouží pochvalu, jelikož okolí dotykové obrazovky je zčásti lesklé, ale i matné, díky čemuž tam neulpívají otisky prstů tak, jak je tomu běžné například u konkurenčních Renaultů. Samotný systém funguje dobře, jen je potřeba ikony mačkat větší silou, než na moderních smartphonech. Právě s těmito přístroji se umí Picasso propojit skrze Apple Carplay či Android Auto.

Daní za dotykové řešení je nutnost překlikávání pro změnu nastavené teploty automatické klimatizace. Naštěstí je tu horní lišta obrazovky, skrze kterou se dostaneme k nastaveným stupňům jednoduše. Horní obrazovka také potěší svým rozlišením. Lze ji nastavit dle svých preferencí, a tak může mít řidič najednou k dispozici tachometr, otáčkoměr, navigaci či údaje palubního počítače, které lze dodatečně vyvolat i stiskem tlačítka na páčce stěračů.

Jeden detail nás v interiéru nepříjemně překvapil. Za pedály plynu a brzdy trčí tyč řízení i s kloubem, bez jakéhokoliv krytu, který bývá standardem i u mnohem levnějších vozů. Jeho úkolem je chránit mechanismus před nečistotami, kterých je u nohou často požehnaně:

DSC00903.JPG

Přední pasažéři jsou hýčkáni pohodlnými sedadly, které nabízí masážní funkci i změnu tuhosti bederní opěrky. Přitom křesla ani nemusí být elektricky posuvná. Přední spolujezdec, typicky maminka, má k dispozici elektricky ovládanou podnožku. Ať už jsme v autě vezli kohokoliv, možnost podepřít si natažené nohy s nadšením ocenil každý. Skvělé je také čelní panoramatické okno, které dodává vzdušnost a světlo, stejně jako palubní deska z béžového měkkého plastu.

DSC00966.JPGDSC00967.JPGDSC00968.JPG

3) Praktičnost sráží SUV na kolena

Prostřední řada sedadel je posuvná i polohovací. Potěší trojice samostatných sedadel, samostatně regulovatelná ventilace i sklopné stolečky s LED lampou. I tady je vidět, že na rodinu MPV myslí více, než SUV. Verze Grand nabízí i třetí řadu sedadel. K této dvojici se dostanete zatažením za páčku, kdy se krajní sedadlo ve prostřední řadě sbalí a je možné jej odsunout. Vznikne tak dostatečně velký průlez na dvojici sedadel, která je při troše skromnosti použitelná i pro nadprůměrně vzrostlé dospělé pasažéry.

DSC00913.JPGDSC00917.JPGDSC00919.JPG

Alespoň když se ti před námi posunou dopředu a nepojedeme zrovna celý den. S prostorem na hlavu problém není, redaktor výšky 190 cm se sem vešel a ani neměl kolena u brady, jelikož pro chodidla je zde vyhloubené místo v podlaze. U stejně velkých SUV takový prostor ve třetí řadě nedostanete. 

Jen manipulace se sedadly by mohla být jednodušší. Ke sklopení těch zadních je potřeba vsunout ruku do nevelkého prostoru a zatáhnout za popruh. Aretace při jakémkoli manévru se sedadly není z nejhladších. Stejný postup se opakuje i v prostřední řadě. Elektrické sklopení je několikrát příjemnější, ale v této cenové kategorii není běžné.

 DSC00912.JPGDSC00927.JPGDSC00928.JPG

Pokud podstoupíte tuto gymnastiku a silová cvičení, která ženy nepotěší, poskytne vám Picasso slušný zavazadlový prostor o objemu 704 až 1843 litrů s praktickými schránkami a baterkou, která plní funkci osvětlení. Tohle "Simply Clever řešení" mělo předchozí picasso dávno před Škodou...

4) To ticho!

Ihned po rozjetí zaujme skvělé odhlučnění. Zážehovou šestnáctistovku při klidné jízdě vůbec neslyšíte, stejně jako až do vysokých dálničních rychlostí neotravuje aerodynamický svist. Průměrný je hluk od kol obutých do eko-pneumatik Michelin Energy Saver. 

DSC00984.JPGDSC00985.JPGDSC00987.JPG

Zatímco při popojíždění ve městě motor zásluhou četného odhlučnění pod kapotou a před interiérem neslyšíte, automatická převodovka sice potichu, ale přece jen hučí. Být pod kapotou hlučnější diesel, určitě bychom si toho ale nevšimli.

S jízdou ve městě souvisí i věc, která nás při týdenním soužití štvala nejvíc. Start-stop nemáme rádi obecně. Paradoxně to byla právě francouzská skupina PSA, díky které jsme tento systém v podobě varianty e-hdi jednou vzali na milost. Tehdy se vozy s tímto systémem uměly bez motoru i ploužit rychlostí až 30 km/h a startovaly nikoli startérem, ale reverzibilním alternátorem. Tady se však jedná o klasiku v podobě posíleného akumulátoru a startéru. I na to jsme si již zvykli. Příjemné klouzání měniče automatické převodovky při rozjezdu však dokonale kazí právě startování motoru.

Zatímco běžně se s autem posouváte jen pedálem brzdy a užíváte si prokluzu měniče, který nechává motor ve volnoběžných otáčkách, systém start-stop nechává až do okamžiku úplného puštění brzdy motor vypnutý. Žádné posouvání se tedy nekoná, ba co víc, výsledkem je nepříjemné cuknutí auta, při kterém pak v koloně vypadáte jako na první hodině autoškoly. Ještě, že se dá stop-start vypnout. Konstruktéři jsou dokonce natolik uvědomělí, že tuto volbu již posunuli na první místo v podmenu jízdních voleb. To u stejného systému v nedávno zkoušeném Peugeotu 3008 jste ještě museli listovat...

5) Donutí vás zpomalit, štvát vás to ale nebude

Když vyjedeme z města, žádné cukání se již nekoná a Picasso pokračuje ve své... plavbě. Ano, takový jízdní projev by Citroën měl mít a rodinná C4 není ani po faceliftu výjimkou. Podvozek je sice měkce naladěn, avšak netrpí častou vadou taktových odpružení - kolům nedovolí "mlátit" do dorazů.

Zato se však, jako správný koráb, výrazně naklání. Pokud se tak tatínek na cestě do školky trošku rozvášní a šlápne picassu na krk, dočká se jen výrazných náklonů, které ve spojení s poměrně necitlivým elektrickým řízením a měkkým uložením postará o to, že to jej to za pár kilometrů přestane bavit a raději si zapne masážní funkci sedadel...

Tohle ale podle našeho názoru nelze brát jako kritiku. Ve skutečnosti je u rodinného MPV mnohem důležitější, že auto i přes náklony sebevědomě drží zvolenou stopu a i když úplně  přesně nevíte, kdy vám přední kola na mokru uklouznou, více oceníte, že se s lehkým řízením nemusíte prát při jízdě po vyjetých kolejích, které nechávají picasso zcela chladným. Stejně jako při vysokých rychlostech, kdy díky tupému středu řízení nehoníte picasso od čáry k čáře.

Zkrátka a dobře, konstruktéři přesně věděli, co chtějí vícečlenné rodině nabídnout - ani po delší cestě není posádka, ale ani řidič unavený a všichni vystupují zcela svěží a do té doby izolovaní od okolí. Ford S-Max či Volkswagen Touran nabízejí sportovní režimy a vážnější image. Na silnici je to znát. Zatáčkami takové vozy proháníte s větší jistotou, avšak u picassa nám při tomto naladění přijde až osvěžující, že žádné tlačítko Sport nenabízí, zeptá se vás raději: "Proč pospíchat?"

Zážehový čtyřválec 1,6 THP však pospíchat rozhodně umí. Agregát je známý svou houževnatostí stejně jako problémy s přetrhanými rozvody a zakarbonováním. Ve výkonové specifikaci se 165 koni již plní normu Euro 6, což je dobře, protože se jedná o vylepšenou jednotku, která by měla dát zapomenout na dřívější neduhy motorů řady EP. Hlavně je však konečně spřažena s klasickým automatem.

Ten nahradil dřívější robotizované manuály, které se postupným vývojem svým jízdním projevem sice výrazně zlepšily oproti hrůzným začátkům, ale i přes hydraulicky ovládanou spojku se jemnosti řazení automatu značky Aisin s hydrodynamickým měničem nevyrovnají. Tedy, pokud vypnete ten zpropadený systém stop-start. Šestistupňová skříň uzamyká měnič takřka okamžitě po přeřazení, což s sebou nese výhody v podobě nižší spotřeby a využití dynamiky, na druhou stranu změna stupňů při mírné akceleraci není tak plavná, jako u starších automatů, které ještě větší prokluz dovolovaly.

Pokud se vrátíme ke spotřebě, tak při ekonomické jízdě na hranici rychlostních limitů mimo město se dá dostat i k šesti litrům na sto kilometrů. Ovšem jak to u přeplňovaných motorů bývá, pokud se řidič začne šlapat na pedál prudčeji, spotřeba násobně roste. Při občasné prudké akceleraci však můžete i pospíchat s průměrem kolem osmi litrů, se kterým jsme zakončili týdenní test. To není vůbec špatné.

Závěr: Vážně potřebujete SUV?

Zatímco se ve všech křížených kategoriích snaží výrobci nabídnout auto, které zvládne všechno a dopadá to různě, u Citroënu si při vývoji nového picassa zřejmě řekli jediné: "Pojďme nabídnout pohodlné, prostorné a především rodinné auto." Při loňském faceliftu svou snahu ještě podpořili logičtějším infotainmentem a schopnějším pohonným ústrojím.

Testovaný vůz nás štval jen v maličkostech. Funkce stop-start, na kterou jsme nadávali nejvíce, ve spojení s automatem dělá z vozu cukající nepříjemnost. Naštěstí se dá vypnout. Na odtažité řízení si po přehodnocení jízdního stylu zvyknete a budete se nést na vlnách komfortního odpružení.

Volba pohonné jednotky může způsobit příjemné vrásky. Jediná zážehová jednotka 1,6 THP je tichá a výkonná. Pro dvoulitrový diesel s výkonem 150 koní mluví nižší spotřeba a vyšší točivý moment. Vzhledem k povaze vozu bychom se nebáli ani základního dieselu o objemu 1,6 litru, opět však s dobře pracujícím automatem. V současné době u grand picassa při výběru motoru vedle nešlápnete.

Oproti populárním SUV nabídne picasso především využitelnější třetí řadu sedadel, daleko větší vzdušnost interiéru a pohodovější jízdní projev podvozku, který nemusí být tak tuhý, aby zvládal zbytečně vysoké těžiště SUV. Na polní cestu či do závějí se s MPV možná tak rádi nevydáte a u školní družiny nebudete vypadat tak "hustě", ale zrovna picasso mezi dav jen tak nezapadne a výše zmíněná pozitiva jsou dostatečně pádná na to, abyste volbu rodinného vozu ještě zvážili...

Technické údaje: Citroën Grand C4 Picasso

Rok • stupeň výbavy
2017 • Feel
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,8 mm
Nejvyšší výkon
121 kW (165 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 1 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Max. objem zavazadlového prostoru
1 843 l
Objem palivové nádrže
57 l
Hmotnost: provozní • celková
1 500 kg • 2 150 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 5,4 • 6,5 l/100 km
Rozvor náprav
2 840 mm
Rozměr pneumatik
205/60 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 602 × 1 826 × 1 644 mm

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud