Kapitoly článku:
Přeplňovaná klasika
Citroën nabízí DS4 ve spojení s trojicí benzinových a dvojicí naftových motorů. Základ obstarává jednotka 1.6 VTi 120 k, která výborně funguje ve spojení s malým DS3. Zde to zdaleka taková sláva nebude. Nad ní stojí motor 1.6 THP naladěný na 155 koní a spojený s automatickou převodovkou. Benzinovým vrcholem je jedna-šestka THP s výkonem 200 k. Speciálně tahle verze dává alespoň částečně odpověď na to, proč sáhnout po DS4 a ne C4. „Obyčejnější“ hatchback totiž vrcholné THP v nabídce nemá. Naftová část se skládá z agregátu 1.6 HDi (k dispozici i eko-verze e-HDi) a dieselového dvoulitru (160 k). Ten představuje to nejdražší, co si ve spojení s DS4 lze koupit.
Motor 1.6 THP je bezesporu výborný, nelze se ale ubránit dojmu, že je 200 koní pro DS4 zbytečně moc.
Testovaný kousek měl pod kapotou benzinové THP o výkonu 200 k známé třeba z Peugeotu RCZ nebo z v úvodu zmiňovaného DS3 Racing. S oběma vozy jsem jezdil a v obou případech se motor ukázal v tom nejlepším světle. Velice mě zajímalo, jak bude fungovat ve spojení s poměrně velikým a ne příliš sportovně působícím autem.
Motor vyvinutý ve spolupráci s BMW se už pomalu stává klasikou, kterou v testech obchází slova chvály. Pravdou je, že se projevuje velmi pozitivně a dokázal to i v případě DS4. S autem umí pořádně zacvičit (stovka za 7,9 s), a když jej nebudete tlačit k vrcholným výkonům, spokojí se i s docela nízkou spotřebou. Průměr testu skončil na desítce, jenže určitě se nedá říci, že bych motor šetřil. Klidnou jízdou se lze dostat k osmilitrové hranici. Pro úplnost ještě doplním, že maximální rychlost činí 235 km/h.
I když auto vypadá dynamicky a v našem případě má i zatraceně schopný motor, na zážitky z jízdy rovnou zapomeňte. U DS4 to je spíš o tom, že se můžete nad ostatní vytahovat, na okreskách někoho bezpečně (rozuměj rychle) předjet a občas na červené ukázat, co všechno Citroën dovede. Jenže potěšení pro řidiče se nějak nedostavuje. Důvodem je vyšší posaz a obří volant. Prudký rozjezd probíhá podle scénáře jedna-dva, „hele, ona už tam je stovka“. Auto zrychluje zcela samozřejmě a rychlost hodně maskuje.
Motor je celkově klidný a důsledně odhlučněný. Když ho ovšem vytočíte k maximálním otáčkám, projeví se sice tlumeným, ale alespoň částečně sportovním zvukem. Při podřazovaní dokonce výfuk opět velmi tlumeně, ale přece, takříkajíc zabublá. Smutné je, že DS3 Racing je možná hlučnější, ale tím to končí. Kdyby měl ostrý hatchback zvukový projev DS4, určitě by se nikdo nezlobil. Myslím si, že u DS4 nejen, že není sportovní zvuk potřeba, ale on se k tomu autu vlastně ani nehodí.
Součástí výbavy jsou také kovové pedály. Manuální šestistupňová převodovka je příkladně přesná.
Jízdně nepřekvapil
Citroën DS4 jízdou nepřekvapil. Není to tím, že by jezdil nějak hrozně špatně, naopak. Jezdí nadprůměrně. Nepřekvapil proto, že stejně nadprůměrně jezdí i klasický Citroën C4, takže se takové chování dalo očekávat. DS4 představuje ideální spojení jistého chování s rozumnou mírou komfortu. To přeloženo znamená, že navzdory nízkým pneumatikám a velkým osmnáctipalcovým diskům, se vůz chová i na rozbitých cestách pohodlně. Žádné hlučné rány, podvozek vše výborně utlumí.
Šestistupňová manuální převodovka MCM, kterou najdeme také u menší DS3, klasické C4 nebo větší C5 i DS5 si zaslouží velkou pochvalu. Zapomeňme už jednou provždy na francouzská klišé o špatném řazení, tahle převodovka je přesná a s výkonným motorem si výborně rozumí. Řízení je ovšem francouzsky umělé.
Když budete chtít, můžete mít v autě elektricky stavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí. K dispozici je také systém hlídající mrtvý úhel.
Závěrem
Citroën DS4 jednoznačně sází na design a tomu je podřízeno všechno od A do Z. Většina věcí byla již zmíněna, zbývá pouze ono pomyslné Z, tedy poslední záležitost, kterou není nic jiného, než cena. DS4 startuje s nejslabší jedna-šestkou a výbavou Design na sumě 464 400 Kč (mimochodem C4 se stejným motorem pořídíte ve vrcholné výbavě Exclusive za 409 900 Kč). Testovaná nejvýkonnější jedna-šestka s „nej“ výbavou Sport může být vaše za 659 400 Kč, což je mírně řečeno sebevědomě vysoko. Připlácet lze například za audiosystém Denon (15 000 Kč), navigaci (19 900 Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (16 900 Kč) nebo třeba devatenáctipalcová kola (9 900 Kč).
Co říci závěrem? DS4 je pěkné auto, ke kterému budete hledat adekvátního konkurenta horko těžko a možná také proto si jej Citroën tak cení. Jenže on tu je drobný háček. „Božská čtyřka“ totiž přeci jen jednoho velmi nepříjemného konkurenta má. Klasická C4 se natolik povedla a její výbava může být natolik bohatá, že spousta zákazníků nakonec nenajde důvod, proč připlácet za dražší, sice efektnější, ale méně praktickou karoserii. A abych byl upřímný, ani já jsem tento důvod po sedmidenním testu nenašel.
Technické údaje: Citroën DS4 1.6 THP 200
Rok • stupeň výbavy
2012 • Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,8 mm
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
275 Nm při 1 700 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,9 s
Nejvyšší rychlost
235 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
359 l • 1 021 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 316 kg • 1 820 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
8,4 • 5,2 • 6,4 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 531 mm • 1 526 mm
Rozměr pneumatik
225 / 45 R18
Rozměry: délka × šířka × výška
4 275 × 1 810 × 1 523 mm