TEST Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8: Plyšová povaha

Citroën dál pálí za sebou mosty, takže místo sedanu C5 i s kombíkem uvedl na trh další nový crossover. Jeho tvůrci se při vývoji rozumně zaměřili na komfort, neopomenuli ale při tom něco?
Radosti
Odhlučnění pohonné jednotky
Sympatický a zajímavý design
Za jistých okolností komfortní podvozek
Hladce řadicí převodovka při poklidné jízdě
Velký zavazadlový prostor a variabilita
Starosti
Nekonzistentní chování odpružení
Pomalé reakce automatu
Špatné rozišení digitálního přístrojového panelu
Méně místa na zadních sedadlech a krátká opěradla i sedáky
Přeposilované řízení
7  /10

Není pochyb o tom, že pokud se někdo všemi deseti chopil příležitosti trhnout cosi na crossoverech a SUV, byli to především Francouzi. Své přizvednuté křížence, které by měly univerzálně sloužit různým potřebám (i když ve skutečnosti spíše kombinují fůru kompromisů), lifrují na trh na úkor všech ostatních typů aut a není divu.

Nové DS 3 Crossback se pouští do boje. Přijíždí také jako čistý elektromobil

Nové DS 3 Crossback se pouští do boje. Přijíždí také jako čistý elektromobil

Zkuste si vzpomenout, kdy speciálně Citroën představil obyčejný kombík, manažerskou limuzínu vyšší třídy nebo větší hatchback a byl opravdu úspěšný i mimo Francii. Jestli mě paměť neklame, myslím, že od té doby uplynula už hezká řádka let. Nechápejte mě špatně, nechci tímto zdvojený šíp kritizovat za jeho současný výrobní program. Jednak tato značka není jediná, kdo podobně radikálně transformuje své portfolio, a navíc je vcelku logické, že se snaží vyvíjet auta, která hojí předchozí finanční rány.

Že vám chybí tradiční modely jako byly SM, CX, XM či z novějších Xantia, C5 a C6? To je v pořádku, je nás víc. Jenže měli byste si uvědomit, že sentiment spojený se starými obdivovanými modely automobilky dnes neživí. A unikátní technika, pokud právě nesnižuje emise, nedává v případě výrobce jako je Citroën žádný smysl. Dokonce ani když vyčlení část kapacit na dražší a luxusněji orientované produkty s označením DS.

Citroën Xantia Activa je už 19 let nejlepší v losím testu. Tady je důvod

Citroën Xantia Activa je už 19 let nejlepší v losím testu. Tady je důvod

Co ekonomický smysl naopak dává, je sázka na momentální boom crossoverů. A protože chcete, aby i váš výrobek zaujal, oblečete ho kupříkladu do originálního „skafandru“ se zaoblenými rohy, velkými rovnými plochami a detaily bez špetky agresivity. Což se u Citroënu při navrhování nového Aircrossu přesně stalo.

Jeho tvůrci se nepouštěli do dalšího křížku s Němci, takže na prvním místě zdůrazňují komfort, prostor, rodinu a zase komfort, zatímco o sport při propagaci nezavadili jediným slůvkem. To mi nepřipadá jako špatný přístup. Otázkou pouze je, jestli novinka svým slibům skutečně dostojí. Tak to pojďme prubnout.

Asfaltový kovboj

S délkou rovných čtyři a půl metru, obrovskými koly a slušnou světlou výškou skoro čtvrt metru se zdá, že by Aircross mohl sloužit jako expediční vůz pod Himalájemi či na Sahaře. Pravdou nicméně je, že v terénu není o nic schopnější než váš starý Favorit postavený na OR 37.

TEST Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130: Dělník intelektuál

TEST Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130: Dělník intelektuál

Citroën využil při vývoji tohoto vozu svou standardní modulární platformu EMP2, takže tady máme klasickou předokolku s motory napříč, která se snaží vylepšit své schopnosti mimo asfalt asistentem pro sjíždění svahů a programovatelnou stabilizací přizpůsobující své zásahy podle aktuálních trakčních podmínek.

Když už jsme u podvozku, za zmínku stojí ještě pár dalších drobností. Třeba ta, že zadní kola jsou uchycená na jednoduchých vlečených ramenech spojených torzně pružnou příčkou a že čtyřkolku nedostanete ani za příplatek. Jinak řečeno, nečekejte žádnou sofistikovanější konstrukci či hardware určený do těžkého terénu.

Naopak v běžném provozu by měl chování auta vylepšit nový typ tlumičů s takzvanými progresivními hydraulickými dorazy. Citroën naznačuje, že tento typ odpružení zajistí jízdní komfort srovnatelný s někdejší hydropneumatikou, nicméně k tomu, jestli je to realita nebo jen zbožné přání, se dostaneme až za chvíli.

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

Aircross je každopádně drsňák asi jako městský dřevorubec, přesto připouštím, že jeho tvary mají něco do sebe. Působí osobitě, má vyvážené proporce a v jistých ohledech z něj vyzařuje majestátný klid. Tím neříkám, že se mi při pohledu na něj podlamují kolena. Zase tolik mých sympatií crossovery nemají a C5 není výjimkou. Zároveň ale netvrdím, že by tento konkrétně byl odpudivý.

Ke crossoveru přes MPV

Podobnou dávku avantgardy vám Francouz naservíruje rovněž po otevření dveří. A i v interiéru se zdá, že přídomek „sportovní“ měli na stylistickém oddělení přišpendlený na nástěnce v seznamu přísně zakázaných výrazů… Hned na prvním místě.

Sedadla vypadají jako designová křesílka ze šedesátých let, což by nebylo nic proti ničemu, kdyby to ovšem zčásti nedefinovalo i jejich použitelnost. K předním lenoškám mnoho výhrad nemám. Vadily mi snad jen krátké sedáky bez možnosti prodloužit je (což třeba Kadjar umí) a fakt, že masážní funkci dostanete výlučně ve spojení s nejvyšší výbavou a příplatkovým koženým čalouněním za bratru pětaosmdesát tisíc. To není zrovna lidová nabídka.

TEST Citroën C3 Elle 1.2 Pure Tech 82: Když holka řádí!

TEST Citroën C3 Elle 1.2 Pure Tech 82: Když holka řádí!

Že jsou přední sedačky také dost ploché, zase tolik nevadí. Jednak brzy zjistíte, že s Aircrossem se v zatáčkách rychle nejezdí a chybějící bočnice tak napůl supluje mohutný středový tunel. Citroën dále vyzdvihuje zvláštní pěnu v čalounění, ale rovnou přiznávám, že mi výjimečně poddajná a komfortní nepřipadala. Byla „jen“ francouzsky pohodlná.

Vzadu je to poněkud komplikovanější. Tvůrci říkají, že chtěli uvnitř crossoveru vytvořit prostor s variabilitou minivanu a nutno dodat, že se jim to téměř povedlo. Namísto jednoduché dělené lavice zde najdete tři samostatná sedadla, háček je akorát v tom, že ne zrovna moc velká. Jsou úzká, plochá a krátké jsou nejen sedáky, ale i opěradla.

Přestože se Aircross chlubí rozvorem o délce až 2,73 metru, nenabízí přebytky místa pro kolena. Prostorem nad hlavami cestujících spadá do průměru, a pokud chcete, aby to tak zůstalo, panoramatické okno si raději neobjednávejte. Jestli si budete vzadu připadat útulně nebo zažijete pocity klaustrofobika, bude samozřejmě záležet také na tom, kdo bude sedět vpředu. Každopádně v zadní části kabiny se pohodlně uvelebí jen pasažér s průměrně rostlou nebo menší postavou.

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

A kde je ta variabilita? Zatím jsem nezmínil, že zadní sedačky lze posouvat v podélném směru, akorát že tato operace logicky dále zredukuje dostupné centimetry pro kolena, takže pak už můžou dozadu opravdu jen malé děti nebo jogín v pozici lotosového květu.

Jednu nezpochybnitelnou výhodu ona seřiditelnost ale přeci jen má, tedy pokud si potrpíte na velikost zavazadlového prostoru. Už v základu dostanete solidních 580 litrů, které lze posunutím zadních sedadel vpřed zvětšit na po všech stránkách postačujících 720 litrů, a to nemluvím o možnosti sklopit sedačky úplně. Pak byste mohli ocenit obrovskou jednolitou podlahu bez schůdků, akorát by mě docela zajímalo, kam se z Citroënů vytratila praktická vyjímatelná dobíjecí baterka osvětlující zavazadelník.

Tím bychom mohli kapitolu „interiér“ uzavřít, mám tu ale ještě pár poznámek k palubní desce. Jak vypadá, s ohledem na fotogalerii nemá smysl popisovat. Co ale snímky nejspíše neukážou, jsou některé důležité (a podle mě nedotažené) detaily.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Že dostal Aircross ve vyšších výbavách čistě digitální přístrojový panel, je naprosto v pořádku. Jednak to zapadá do progresivního designového obrazu Citroënu, a navíc reakce nového systému při výběru konkrétního módu zobrazení indikátorů jsou citelně rychlejší než odezvy obrazovky v prvních Peugeotech.

Co mi však vadí, je špatné rozlišení displeje. Rozpixelovaný obraz poněkud nabourává futuristickou image, a kromě toho mohli návrháři zvážit také režim s klasickými kruhovými budíky, který tady citelně chybí. Třeba otáčkoměr najdete v menu pouze v podobě miniaturní stupnice, až to vypadá, že byl přidán dodatečně, aby se neřeklo, zatímco zobrazení rychloměru je zcela zbytečně zdvojováno.

Pokud jde o kvalitu materiálů a jejich zpracování, v Citroënu odvedli slušnou práci. Uvnitř nic nevrže, panely jsou slícované pečlivě, akorát je vidět, že na lepší plasty ve spodní části interiéru autorům už nezůstal patřičný rozpočet.

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků