Test Citroën C5 2,0i vs HDI: s turbem nebo bez?

Citroën C5 je aktuálně žádaným vozem. Uvažujete o sedanu? Pak si u nás můžete vybrat mezi oběma dvoulitrovými verzemi.
Test Citroën C5 2,0i vs HDI: s turbem nebo bez?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Umělecké dílo, Nordický vzor
  2. Benzinový dvoulitr míří vysoko, Excelentně šetrný, zn. 2,0 HDI, Naměřená dynamika obou verzí
  3. Francouzská jízda, Za volantem hra na pocity
  4. Čechům se vyplatí benzin, Ceny, Technické údaje obou verzí
  5. Kompletní fotogalerie

Francouzská jízda

Francouzi si vždy dávali záležet na plavných jízdních vlastnostech svých vozech, ať již šlo o Citroën, Peugeot nebo třeba Renault. Citroën je s plavností nejdále, vždyť má k dispozici vynikající hydropneumatický podvozek Hydractive 4. A nově také Metallique, tedy klasické vinuté pružiny a tlumiče. Aby toho nebylo málo, naftová verze disponovala právě tímto pružinovým podvozkem, zatímco benzinový dvoulitr měl pro změnu Hydractive. Jak se od sebe liší?

Překvapivě rozdíl není tak citelný jako mezi hydropneumatickým Citroënem a „standardním vozem“. Základní pružinová verze připomíná zlatá osmdesátá léta s houpavými japonskými Nissany, nevzdává se ale přitom stability v zatáčkách, která tehdejším automobilům citelně chyběla.

Jízda v přímém směru je plavná, jen filtrace větších nerovností neprobíhá obvyklým hydropneumatickým zhoupnutím, ale zaškobrtnutím ve stylu menšího Citroënu C4. Citroën tak při prezentaci pružinového modelu nelhal, když jeho kvality označil za velmi blízké drahému hydropneumatickému podvozku, kterému řada českých řidičů dodnes nesmyslně nevěří. Přitom většina trvalých historek o jeho poruchách se vztahuje na neudržované vozy dovezené ve zbídačelém stavu ze západní Evropy a provozované zdejšími bači ke svážení ovcí ke zvěrolékaři. Takové auto pak samozřejmě nemohlo poskytovat spolehlivost servisovaných podvozků, u kterých majitelé dodrželi servisní intervaly.

Jízda do zatáček je u pružinového modelu méně gumová než u hydropneumatické verze. Gumovostí označujeme pocit jízdy někam bez její přímé kontroly. S koulemi pod kapotou (zásobníky pro odpružení) se zkrátka jede bez zpětné vazby, kdežto pružinový model se o ní skutečně snaží. Naprosto vynikající pocit jsme měli i na rozbitých českých vozovkách a ruku na srdce, více bych se bál o hydropneumatický podvozek než o obyčejné vinuté pružiny. Volbu ale necháme čistě na vás.

Hydropneumatické odpružení se od posledního modelu příliš nezměnilo. Poskytuje stále stejně kvalitní filtrování nerovností a nabízí také sportovní režim, kdy do zatáček znatelně ztuhne a hraje na sportsmana. Jakmile ale přijde komplikovanější povrch, například vyjeté koleje, jeho uskakování prozradí, že se jedná o Francouze. Plavně, pohodlně, ale sportovně prosím ne.

Vysoce chválíme novou zadní nápravu. Co nám vadilo na předchozí generaci? Přední náprava jakoby nic zvládala rychlosti přes 200 km/h, ale zadní náprava začínala v těchto rychlostech znatelně kmitat, jako by se právě uložení nápravy chystalo karosérii. Na vlas stejný problém vykazovala předchozí generace Renaultu Laguna a i současné generace Laguny tento problém vychytala. Francouzům lze tedy věřit i nad 200 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za volantem hra na pocity

Citroën se za každou cenu snaží zaujmout milovníky německých limuzín. Odpovídá tomu nastavení řízení, které je oproti předchozí generaci citlivější. Traktoristé zpozorněte - nyní již nelze bezstarostně zapadnout bez hluboké orby, aniž byste to nepocítili ve svých upracovaných prstech. Volant nové C5 skutečně přináší zpětnou vazbu, i když v porovnání s komunikativním Fordem jde o rozdíl jedné generace. Na druhé straně potřebujeme vždy nutně cítit každý kamínek na silnici?

Brzdy jsou opět o něco ostřejší, ale i tak si značnou razancí vynucují pozornost necitlivého bubeníka brzdového pedálu, který si jej plete s pedálem od bicích. Kam se nám ztratila spojka? Ba ne, jde lehounce již od horní úvrati. Zato elektronický plyn se asi svému mechanickému předchůdci nikdy nevyrovná. To je ovšem problém všech soudobých automobilů s elektronickým pedálem plynu. Jeho reakce vždy budou lehce opožděné a především nevychytají nejlehčí nohu řidiče šetřílka.

Jak je na tom řazení? Opravdu rozdílně, až jsme byli překvapeni. Zatímco benzinový dvoulitr využívá pětistupňovou mechanickou převodovku starší konstrukce, 2,0 HDI je spojen s šestistupňovou převodovkou. Pětistupňová převodovka nám přišla pocitově méně přesná než šest stupňů u nafty. Kdo z vás čtenářů potvrdí náš pocit, že tyto dvě převodovky představují dvě rozdílné kultury, totiž francouzskou rozšafnost a německou akurátnost? Odstupňování pětistupňové převodovky napomáhá silné dvojce a trojce doplněné delší čtyřkou a pětkou. U šestistupňové převodovky jsou přirozeně silná dvojka, trojka a čtyřka, doplněné delší pětkou a rozvláčnou šestkou, kterou můžete trápit naftový dvoulitr i do kopce. Jak se bude rozvodový mechanismus tvářit do kopce při jízdním stylu „děda“ nechtějte vědět.

Jízdní komfort na palubě C5 je vynikající, jen ve vyšších rychlostech nad 180 km/h jsme tu a tam uslyšeli svist od vnějších zpětných zrcátek. Celkově je v interiéru ticho po pěšině. Tím ale nestavíme Citroën C5 na úroveň luxusních vozů - například Citroën C6 je ještě tišší. Ovšem ve své třídě patří nová C5 k nadprůměru. Ostatně o solidním odhlučnění naftové jednotky jsme již hovořili. Jaké je tedy skóre?

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Umělecké dílo, Nordický vzor
  2. Benzinový dvoulitr míří vysoko, Excelentně šetrný, zn. 2,0 HDI, Naměřená dynamika obou verzí
  3. Francouzská jízda, Za volantem hra na pocity
  4. Čechům se vyplatí benzin, Ceny, Technické údaje obou verzí
  5. Kompletní fotogalerie
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

16.  6.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků