Slušný objem zavazadelníku
Snadná obsluha
Jízdní komfort
Omezená dynamika s nákladem a posádkou
Horší přístup do kufru
8 /10
S klasickými sedany to měl Citroën v posledních několika desítkách let celkem divoké. I když některá jeho auta do této kategorie patřila, více preferoval linie fastbacků a hatchbacků se splývavou zádí a nyní tomu není jinak. V jeho nabídce přistál sedan, který ale má tvary crossoveru - značka už sice v nabídce jednu C4 má a tento model s ní má dost věcí společných, ale když si je postavíte vedle sebe, rozdíly jsou patrné na první dobrou.
Obě „cé-čtyřky“ stojí na platformě EMP1 a mají i stejně dlouhý rozvor 2670 mm, ale C4 X je delší o čtyřiadvacet centimetrů. Přední partie jsou takřka k nerozeznání, máme zde úzké diodové pásy hned u hrany kapoty pro denní svícení a pod nimi klasická světla pod průhlednými kryty. Vstupy vzduchu uprostřed nárazníku i jeho spodní část s krytem radaru vypadají stejně.
I na bocích je příbuzenský vztah jasně vidět – oplastované lemy blatníků i kryty ve spodní části dveří jsou z jednoho designového pera. Ale vzadu? To je jiná. Tam má C4 X batůžek a výrazně větší převis než klasika s useknutou zádí hatchbacku. Není zde tolik zatmavených prvků, zadní světla výrazně zasahují do blatníků a když otevřete víko… O tom za chvíli, nyní pojďme za volant.
Stylový, přehledný i prostorný
Světlá výška je 156 milimetrů (stejně jako u C4 bez X), takže na pozici řidiče se vyhoupnete velmi snadno. Sedáky jsou hezky široké po celé své délce, v tomto polokoženém provedení působí atraktivně a dost prostoru poskytnou i tělnatějším jedincům.
Pohled na palubní desku odhaluje, že si zde designéři nedali moc práce – je stejná jako u hatchbacku. Což ale nevadí, protože zde najdete vše potřebné pro pohodlnou obsluhu. Klasická francouzská výstřednost se zde nekoná na úkor přehlednosti – klimatizaci regulujete třemi hezky velkými kolečky, okolo nichž najdete i doplňková tlačítka pro směr ventilace a výhřev skel či sedaček, vedle 10“ displeje infozábavního systému leží otočný čudlík hlasitosti.
Samotná obrazovka nabídne jeden z nejmarkantnějších rozdílů oproti původní C4 – je zde prostředí MyCitroën Drive plus, které nahrazuje letité řešení, známé z většiny vozů koncernu Stellantis. Dotykový displej má solidní rozlišení, na povely reaguje s rozumnou rychlostí a najít v něm důležité prvky není problém. Stačí stisknout tlačítko – ne plošku – ve spodní části a vybíráte si na dostatečně velkých dlaždicích z toho nejdůležitějšího, podrobnější nastavení najdete v seznamu „aplikací“ pod jednou z nich. Navigace je přehledná a neblbne, konečně zde také máme civilizované rozlišení parkovací kamery.
Bezproblémové jsou také čtení a obsluha digitálního přístrojového štítu, který se obešel bez nějakých výrazných grafických kejklí. Není sice moc velký, má jen 5,5" a v kapličce je trochu utopený, ale menší úhlopříčku dohání velkými písmeny a číslicemi. Vlevo pod volantem pak najdete regulaci jasu podsvícení, aktivaci výhřevu volantu i čelního skla a také nastavení průhledového displeje, který je zde promítán na výsuvné sklíčko a ne na čelní sklo.
Ve spodní části palubní desky uprostřed máme dvoupatrovou poličku – nahoře se nachází indukční nabíječka telefonu, dole hezky velký odkládací prostor a pod loketní opěrkou najdete další příjemně velikou skrýš pro své věci. Stejně jako u klasické C4 se před spolujezdcem nachází výsuvná polička pro tablet nebo jiné chytré zařízení, nad níž je ve dvou vyšších výbavách ze čtyř dostupných i držák. Pod poličkou se nachází klasická schránka.
S prostorem na zadních sedadlech to vůbec není špatné, klenutí střechy neutiskuje hlavy cestujících, pro kolena průměrného dospělého je zde místa dost a najdeme ze i USB pro nabíjení telefonu. Jen je při nastupování potřeba dávat pozor na hlavu, do které se celkem snadno praštíte kvůli rozdílu v poloze dveří a sedaček. I tak jde ale o místo pro plnohodnotné cestování dvou osob.
Kufr je pro českého zákazníka extrémně důležitým tématem, tak se na něj podívejme podrobněji. Základních 510 litrů je opravdu fajnová hodnota, mezi podběhy máte šířku 101 centimetrů a hloubka činí 108 centimetrů. Nakládací hrana ale není v rovině s podlahou a maximální výška od podlahy k těsnění je 54,5 centimetru. Jistě, pokud dvakrát do týdne vozíte v kufru pračku, určitě najdete (i v nabídce Citroënu) vhodnější modely, ale z hlediska kapacity jde o zajímavou hodnotu pro normální zavazadla nebo třeba i dětský kočárek.
Výklopné liftbackové dveře by autu sice slušely, ale pak by bylo možná otázkou, jak by na tom byla tuhost zadních partií celkem rozměrné karoserie. Pod podlahou najdete další místo pro drobnosti a opravnou sadu pneumatik, rezerva v ceníku není, i když by se sem alespoň v ořezané dojezdové podobě vešla. Opěradla jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3 a uprostřed mají šikovný průvlak na lyže, takže můžete pohodlně vyrazit za zimní zábavou ve čtyřech.
Pokračování 2 / 3
Komfort umí, sportování ne
Pod kapotou může mít C4 X klasický výběr pohonů, které dnes najdeme takřka ve všech Citroënech, Peugeotech i Opelech. Nechybí v něm povinná elektrická verze (nyní už s lepším elektromotorem se 115 kW místo 100 kW), ale klasika bude jistě hrát prim a zákazník si může vybrat i naftový čtyřválec BlueHDI.
My zde máme benzinový tříválec PureTech s 96 kW (130 k) a 230 Nm, kombinovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou. Jde o lety prověřenou kombinaci, která dává C4 X rozumnou dynamiku v okreskovém i dálničním tempu, pokud auto není příliš zatížené posádkou a nákladem. Automat řadí bez cukání a vcelku inteligentně, není moc důvodů proč se mu plést do díla skrze pádla pod volantem.
Spotřebu můžete v kombinovaném provozu držet na sedmi litrech a pár desetinkách, hodil by se ale o něco bystřejší stop/start. C4 X dostává vždy tlumiče s hydraulickými dorazy, které umí hezky zpracovávat malé a středně velké nerovnosti – na těch velkých se občasnému „žuchnutí“ od kol nevyhnete, ale hodně toho pobere i vyšší profil pneumatik. Ty mají vždy rozměr 195/60 a obuty jsou na 18“ kolech, buď ocelových nebo litých. Nehrozí tak, že špatným výběrem disků ovlivníte plavnost vozu. Možná by bylo žádoucí nastavit odpružení do ještě většího pohodlí, z hlediska jízdního komfortu je na tom třeba C5 Aircross ještě o kousek lépe, ale je nutné uznat, že zde se povedla dobrá práce.
Řízení se s vámi moc nepere, posilovač má spíše vyšší účinek, ale reaguje čiperně a je s ním snadná spolupráce. Na dálnici umí být benzinová C4 X rozumně tichá a hluku od kol na palubě moc neuslyšíte. Zpoza volantu máte dobrý přehled o dění okolo a kupodivu zde není problém ani s výhledem vzad.
V této výbavě Shine má Citroën adaptivní tempomat s regulací odstupu od jiného vozidla i stop & go, varování před opuštěním pruhu a rozpoznávání značek. Připlatit si můžete 14.900 Kč za systém pro držení v jízdním pruhu a něco širší funkčnost různých pomocníků, případně sáhnout po nejvyšší specifikaci Shine Pack. Ale nutné to není, takto má vůz vše důležité, včetně účinných světlometů, které mají ve dvou vyšších výbavách ze čtyř bez příplatku automatické přepínání dálkových.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Zaměřeno na lidi
Je nutné uznat, že pro klasického českého zákazníka s posedlostí ohledně co největší variability kufru a zvyklého na jedno auto pro všechny situace je C4 X díky své zádi ve stylu sedanu trochu nepraktická, navzdory velmi slušné litráži zavazadelníku. Ale Citroën jasně deklaruje, že „stěhovací“ vozy má v nabídce také a jeho novinka je určena primárně pro přepravu lidí v pohodlí. V tomto ohledu plní co slibuje, posádka má uvnitř hodně místa a odpružení je dostatečně komfortní. Pokud hodláte denně jezdit ve čtyřech nebo s větší zátěží, tříválec se musí přemáhat a jeho dynamika se zmenšuje úměrně nákladu.
Pochvalu rozhodně zaslouží přehledná palubní deska se snadnou obsluhou a nový infotainment, který je oproti staršímu řešení konečně na úrovni doby svým rozlišením a rychlostí. Základní výbava je solidní, dostáváte parkovací senzory, kožené prvky vnitřku, 10“ displej s bezdrátovým zrcadlením chytrých telefonů, LED světla vpředu i vzadu a další věci pro styl a užitek. Ve vyšších specifikacích a zvláště s příplatky ale cena dosahuje úrovně, v niž si už můžete koupit auto s podobnými technickými parametry a univerzální karoserií. Na druhou stranu, pro bezdětné páry, mladé rodiny nebo jako druhé auto do rodiny umí dávat nová C4 X dost velký smysl.
Citroën C4 X - souhrn cen |
Základní cena vozu |
544.900 Kč (1.2 PureTech 100/75 kW Feel) |
Cena s testovaným motorem |
644.900 Kč (1.2 PureTech 130 EAT8/96 kW Feel Pack) |
Cena s test. motorem a výbavou |
782.800 Kč (1.2 PureTech 130 EAT8/96 kW Shine) |
Technické údaje: Citroën C4 X
Rok • stupeň výbavy
2023 • Shine
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,4 s
Nejvyšší rychlost
200 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
510 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 364 kg • 1 755 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,8 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 560 mm • 1 560 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 600 × 1 834 × 1 525 mm
Základní výbava: ABS, AFU, ESP, ESC, ASR, Hill Assist. Airbagy čelní, přední boční a hlavové, Palubní počítač, Vnější elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Elektrické ovládání předních a zadních oken, Zadní sklopná lavice 2/3 – 1/3, Zadní parkovací asistent, Digitální palubní přístroj 5,5” – TFT, Audio soustava MP3 – 6 reproduktorů, Elektrická parkovací brzda, Kožený volant – štípenka, Automatická dvouzónová klimatizace, Denní LED světlomety ve tvaru V, Přední LED světlomety, Dotykový SD displej 10” barevný s ovládáním hlavních funkcí vozidla, Automatické stěrače s dešťovým senzorem, LED mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, Manuálně nastavitelná bederní op. sedadla řidiče, Středová konzola s držákem nápojů s uzavíratelnou schránkou s loketní opěrkou, MyCitroën Play Plus + DAB, MyCitroën Assist, Bezdrátový Mirror Screen, Zásuvka 12V + USB Typ C, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Detekce poklesu tlaku v pneumatikách, Tlumiče s hydraulickými dorazy, Výškově a podélně nastavitelný volant, Hands-free sada Bluetooth, Tempomat a omezovač rychlosti, Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert, Active Safety Brake
Příplatková výbava: Paket Drive Assist Plus (14.900 Kč), Indukční dobíjení telefonu (4500 Kč), Otevíratelné střešní okno (30.000 Kč), Paket ZIMA (17.500 Kč), lak Šedá ARTENSE (16.000 Kč)