Kapitoly článku:
Tři válce na jedničku
Zatímco dříve byla základní pohonnou jednotkou atmosférická dvanáctistovka a zákazníci se museli spokojit s průměrnou a v kombinaci s robotizovanou převodovkou až podprůměrnou dynamikou, modernizovaná varianta nabízená na českém trhu postoupila o důležitý stupínek výš.
Třeba ve Francii pořád dostanete i základní tříválec s výkonem skromných 82 šemíků, v našem ceníku však kaktus startuje s tou samou pohonnou jednotkou doplněnou o turbodmychadlo. A bylo to výtečné rozhodnutí.
Motor vás svými papírovými údaji na zadek určitě neposadí. Dostanete 110 koní a maximální točivý moment 205 newtonmetrů dostupných už od 1500 otáček za minutu. V praxi (a v kombinaci s hmotností jen lehce překračující tunu bez povinného euro-řidiče) ale funguje výtečně.
Ač se budou odpůrci německého koncernu dost možná vztekat, faktem je, že ve srovnání s litrovým TSI je dvanáctistovka hrubá a hlučná. Německý motor ji po stránce kultivovanosti překonává. Skromné dvě deci navíc, pokud jde o objem, však s galskou odpovědí dělají divy.
Reakce na plyn nejsou při nízkých otáčkách zvlášť zajímavé, tady opět úřadovala nutnost srazit papírové emise, ale síla ve středních otáčkách, a dokonce i těch vyšších, překonává i ty šíleně dlouhé převody pětistupňového manuálu a na první tři kvalty umí být kaktus mrštný jako myška. V Citroënu si uvedenou pihu na kráse uvědomují a připravují lépe poskládaný šestistupňový manuál, doporučoval bych ale kromě převodových poměrů řešit i přesnost řazení.
Dráhy poměrně krátké řadičky jsou delší než fronty před automatem na cukrovinky v domově důchodců, navíc pohyb v kulise by potřeboval doladit tak, aby při pokusu o svižnější řazení páka nezadrhávala.
Malá pohonná jednotka si ale zaslouží připnout metál nejen za průběh výkonu, svou sílu a chuť po otáčkách, ale i za vynikající provozní efektivitu. Na dálnicích ji můžete ždímat do posledního kilowattu a nebude brát více než deset litrů na sto. Povolte párkrát plyn a spotřeba spadne na sedm a půl. Pokud ale začnete jezdit tak, aby si s dynamikou tříválce rozuměl i podvozek, dočkáte se fantastického průměru 5,1 l/100 km, který zhruba jen o půl litru překonává udávanou hodnotu.
Pichlavý hlavně svým podvozkem
Jak jsme si už nastínili o pár řádků výš, priorita Citroënu při navrhování tohoto vozu byla v celkové kvalitě jízdy a komfortu. Dokonce se kvůli tomu v zavěšení objevily nové hydraulické dorazy, což si můžete představit něco jako dodatečný tlumič v tlumiči.
Jaký byl skutečný cíl tvůrců, můžu jen hádat, pokud to ale měl být především pohodlný automobil schopný za všech okolností zvládat libovolné nástrahy silnic, mise tak docela úspěšná nebyla. Cactus relativně konejšivý být umí, ale posádku bude hýčkat buď v nízkých rychlostech, nebo na hladkém povrchu. V jiných případech si můžete o létajícím koberci nechat jen zdát.
Zatímco v rychlostech plus 130 začne tento vůz poměrně brzy reagovat na boční vítr a rozvlní ho i podélné nerovnosti, které je nutné korigovat volantem, ještě horší jsou reakce podvozku v zatáčkách na sérií podélných příčných nerovností. Jednu takovou se mi podařilo chytnout pouze v čtyřicítce, ale vypadalo to, že zavěšení zcela vzdalo svůj úkol. Auto začalo jankovitě odskakovat ve směru odstředivé síly za splašeného blikání stabilizace a jedinou možností, jak se ta situace dala uklidnit, bylo poměrně razantní šlápnutí na brzdy.
Samozřejmě můžete namítnout, že bych měl v takových místech zkrátka jezdit opatrněji, že Cactus je stavěný na jiné, hladší silnice. A musím uznat, že budete mít pravdu. Jenže tohle místo znám lépe než své boty a dělám to tam s každým autem naprosto cíleně, abych se oné proklamované kvalitě jízdy dostal na zoubek.
Kde se francouzský kaktus naopak cítí být ve svém živlu a svou posádku rozhodně tolik nepodpichuje, jsou větší terénní vlny na silnici. Překonává je plavně a důstojně, stylem starých pohodlných citroënů, a něco z tohoto pohodlí a relativního ticha v něm zůstává i při překonávání retardérů. V typicky českých podmínkách je však výsledný dojem přinejmenším rozporuplný.
Závěr
Cactus dokázal při svém představení poměrně slušně zahýbat zažitými představami o tom, jak by měl vypadat masově vyráběný kompaktní crossover. Byl to typický avantgardní Citroën s několika chytrými nápady, nicméně měl i své mouchy, které se výrobce pokusil průběžně i v rámci této větší modernizace odstranit.
Spoustu z nich se skutečně napravit podařilo. V základu je vynikající malý motor se skvělou spotřebou i dynamikou, za volantem se dá snadněji najít lepší pozice a ovládání multimediálního rozhraní také udělalo krůček vpřed. Problém ale je, že zde pořád zůstalo nemálo nepochopitelných detailů, které život s tímto vozem dělají poněkud otravnější.
Některá levná řešení v kabině jsem schopen přehlédnout, pokud se mi ale něco opravdu nelíbí, jsou to dvě věci. Tou první je, že kaktus ztratil část svého původního charakteru a osobitosti jen proto, aby nelezl do zelí novějšímu modelu C3 Aircross. Přitom právě vtipně vymyšlené ochranné boční panely byly jeho puncem originality a mohly zůstat tím, co by tyto dva vozy navzájem oddělovalo. V Citroënu to nakonec viděli jinak a zájemcům o tento vůz nezůstává nic jiného, než toto rozhodnutí respektovat.
Co naopak respektovat nedokážu, je způsob, jakým se C4 Cactus pohybuje po nekvalitních silnicích specifického, nicméně v našich podmínkách zcela běžného typu. Mít tady německý asfalt, byl bych možná ochoten jedno oko přimhouřit, jenže nemáme. Jistě můžete oponovat, že tohle auto bylo navrhováno jinak a cílí na poklidné řidiče očekávající především komfort. Tomu bych i věřil, potíž je ale v tom, že na to, aby se podvozek Cactusu dostal do úzkých, nemusíte řídit s ambicemi Hamiltona.
Hádám, že na menších kolech a pneumatikách francouzský cross-hatchback poněkud zkrotne a jízda s ním bude příjemnější, prozatím ale musím konstatovat, že tato sázka na pohodlí z pohledu českého uživatele nevyšla podle plánů.
Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech - souhrn cen |
Základní cena vozu |
339.900 Kč (1.2 PT/81 kW Feel) |
Cena s test. motorem a výbavou |
389.900 Kč (1.2 PT/81 kW Shine) |
Technické údaje: Citroën C4 Cactus
Rok • stupeň výbavy
2018 • Shine
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 199 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 90,5 mm
Nejvyšší výkon
81 kW (110 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
205 Nm při 1 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,3 s
Nejvyšší rychlost
188 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
348 l • 1 170 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 105 kg • 1 564 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,5 • 3,9 • 4,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 471 mm • 1 472 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 170 × 1 714 × 1 480 mm