Citroën C-Elysée: Moderní design za málo peněz. Kde má slabá místa?

Začátkem roku prošel Citroën C-Elysée modernizací a my jej nyní měli možnost vyzkoušet. Jak funguje s motorem 1.6 VTI, který lze jako jediný spárovat s automatickou převodovkou? Odpověď jsme hledali během redakčního testu.

Citroën C-Elysée je v nabídce francouzské automobilky již od roku 2002. Tehdy vznikl jako společný projekt skupiny PSA a čínské společnosti Dongfeng Motor. V průběhu let se vůz dočkal prestižnější varianty (s delším rozvorem a luxusnějším interiérem) i omlazení. První generace se nakonec vyráběla jedenáct let, v roce 2013 přišel plnohodnotný nástupce.

Základem druhé generace byl Peugeot 301, další malý sedan z flotily skupiny PSA, která obě automobilky vlastní. Připomeňme, že C-Elysée slavilo úspěchy i na okruzích. Stavba závodní varianty trvala Citroënu díky mnohaletým zkušenostem z motorsportu jen několik měsíců. Roku 2014 pak značka v šampionátu WTCC vybojovala 14 vítězství.

Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Začátkem roku 2017 prošel model (opět ruku v ruce se sesterským Peugeotem 301) faceliftem a stále se jedná o jeden z nejdostupnějších sedanů na trhu. V nabídce jsou tři pohonné jednotky, dieselové 1.6 BlueHDi a zážehové 1.2 PureTech a 1.6 VTi. Poslední motor lze navíc jako jediný spárovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. A právě tuto konfiguraci jsme v rámci našeho testu vyzkoušeli.

Zvenku modernější, uvnitř s drobnými nedostatky

Oproti předchůdci dostal model C-Elysée reprezentativnější vzhled. Přední maska se rozšířila a se světlomety nyní tvoří komplexnější celek. A když už jsme u těch světel, i ta prošla v rámci omlazovací kůry modernizací. Citroën zapracoval na eleganci i světelném podpisu. Exteriéru nemáme co vytknout, ve stále populárnější bílé barvě vůz vypadá opravdu dobře.

První nedostatky začínáme nalézat až při bližším zkoumání. Tak například kapota ani víko zavazadlového prostoru nemají uvnitř žádné obložení. Při otevření kufru na vás tedy vykoukne jen holý kus karoserie a ještě zde vidíte kabeláž elektroniky. Zde se opravdu šetřilo. Plusem je alespoň pootevření kufru pomocí ovladače na klíčích, případně tlačítkem přímo v interiéru. Kladným bodem hodnocení je i velikost zavazadlového prostoru, který v základu nabízí 506 litrů.

Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho v úzkých uličkách Kutné Hory

Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho v úzkých uličkách Kutné Hory

Po usednutí do interiéru naše nadšení pro design pomalu vyprchává. Palubní deska je strohá, nemluvě o volantu, který na sobě nemá jediné tlačítko. I když středu palubní desky dominuje 7“ dotykový displej, ovládání teploty a klimatizace zůstalo u klasických ovladačů, což jednoznačně kvitujeme.

Výstředností je ovládání oken, které je umístěno na středové konzoli. Zadní okénka navíc nejdou dolů celá, po stažení "na doraz" stále zůstává venku asi jedna čtvrtina. Největším mínusem pro nás byl vzhled páky automatické převodovky. Stříbrné obložení připomíná spíše laciný "tuzing" z vietnamské tržnice. I když je C-Elysée cenově dostupným modelem, myslíme, že toto se dalo vyřešit i elegantnějším způsobem. Tvrdé a levné plasty napříč interiérem pro nízkou pořizovací cenu automobilu odpouštíme.

Citroën slaví 70 let od vzniku Type H. Jumper dostane takovouto úpravu karoserie

Citroën slaví 70 let od vzniku Type H. Jumper dostane takovouto úpravu karoserie

Sedačky jsou pohodlné a výhled z vozu je vzhledem ke zvolené výšce sezení také dobrý. S rozhledem je to horší jen v oblastí prvních sloupků. I cestující s výškou okolo 185 centimetrů si udělali pohodlí za volantem a sedli si i sami za sebe. Dostatek místa je tu v oblasti kolen i nad hlavou. Vpředu jsou pak raritou obrovské kapsy dveří, ve kterých se s přehledem "ztratí" i dvoulitrová lahev s nápojem.

Na budících kromě údajů o otáčkách a rychlosti naleznete také stav palivové nádrže, ale pro informace o dojezdové vzdálenosti či průměrně spotřebě už se budete muset proklikat displejem infotainmentu.

Automat zklamal

Jak jsme avizovali již v úvodu, pod kapotou testovaného sedanu se ukrývala 1,6litrová benzínová jednotka s výkonem 115 koňských sil. Ta lze jako jediná spárovat se šestistupňovou automatickou převodovkou, kterou byl náš vůz také osazen.

Motor je při jízdě hlučnější, ale vyloženě rušivým elementem je jen při dálničních rychlostech. Podvozek je naladěn tužšeji, i běžné české výmoly jsme v něm na 16“ kolech pociťovali tak, že to mělo vliv na celkový komfort jízdy. Řízení je příjemné a nepřeposilované. Problém občas nastal na výjezdu z prudké zatáčky, kde vůz při vyšší rychlosti nepříjemně zaplaval.

Autonomní technologie už chystá i skupina PSA. Jako první je dostanou vozy DS

Autonomní technologie už chystá i skupina PSA. Jako první je dostanou vozy DS

Z prvních jízd s novým C-Elysée bychom si asi odnesli skrze pozitivní dojmy, kdyby náš exemplář nebyl osazen zmiňovaným automatem. Jeho spolupráce s pohonnou jednotkou byla největším kamenem úrazu. I při drobném sešlápnutí plynu převodovka zběsile podřazovala a hnala motor zbytečně do vysokých otáček. Po několika dnech soužití už byla situace lepší, i proto, že jsme se chování převodovky přizpůsobili.

Při ekonomické jízdě lze spotřebu stlačit i pod šest litrů, naopak popojíždění po městě si vezme zhruba o dva litry více. Během celého testu jsme absolvovali více než 500 kilometrů, převážně po českých okreskách, ale i dálnicích. Průměrná spotřeba za celou tu dobu se ustálila na sedmi litrech na každých sto kilometrů. Spotřeba nás příjemně překvapila a věříme, že pětistupňový manuál by zvládl ušetřit ještě nějakou tu desetinu navíc.

Za kolik lze pořídit?

Nejlevnější variantou omlazeného C-Elysée je ta s pohonnou jednotkou 1.2 PureTech, která při aktuálních akčních cenách Citroënu přijde na 272 900 českých korun. Námi testované 1.6 VTi stojí 292 900 Kč při volbě manuální převodovky, za automat se připlácí 35 000 Kč. Pokud by vás zajímal stokoňový diesel 1.6 BlueHDi, tak ten přijde na 317 900 korun.

Sedan C-Elysée bude Citröen nabízet za 260 000 Kč

Sedan C-Elysée bude Citröen nabízet za 260 000 Kč

A co říct závěrem? Citroën C-Elysée je rodinným parťákem pro nenáročné, nabízí moderní design a komfortní interiér, byť nedisponuje nejmodernějšími výstřelky poslední doby. Motor 1.6 VTi je v konečném hodnocení dobrou volbou, kterou podtrhuje i hodnota spotřeby paliva. Zvážili bychom snad jen to, jestli se případným zájemcům nevyplatí raději sázka na klasiku v podobě manuální převodovky.

Prohlédněte si testovaný Citroën C-Elysée v naší fotogalerii...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technické údaje: Citroën C-Elysée (1.6 VTI EAT6)

  • Rok 2017
  • Počet válců 4
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 587 cm3
  • Nejvyšší výkon 85 kW
  • Nejvyšší krouticí moment 150 Nm ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,1 s
  • Nejvyšší rychlost 180 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 506 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 110 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 9,0 • 5,2 • 6,6 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 650 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 501 mm • 1 478 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 423 × 1 950 × 1 466 mm
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků