46
Fotogalerie

Citroën C-Elysée: Moderní design za málo peněz. Kde má slabá místa?

Začátkem roku prošel Citroën C-Elysée modernizací a my jej nyní měli možnost vyzkoušet. Jak funguje s motorem 1.6 VTI, který lze jako jediný spárovat s automatickou převodovkou? Odpověď jsme hledali během redakčního testu.

Citroën C-Elysée je v nabídce francouzské automobilky již od roku 2002. Tehdy vznikl jako společný projekt skupiny PSA a čínské společnosti Dongfeng Motor. V průběhu let se vůz dočkal prestižnější varianty (s delším rozvorem a luxusnějším interiérem) i omlazení. První generace se nakonec vyráběla jedenáct let, v roce 2013 přišel plnohodnotný nástupce.

Základem druhé generace byl Peugeot 301, další malý sedan z flotily skupiny PSA, která obě automobilky vlastní. Připomeňme, že C-Elysée slavilo úspěchy i na okruzích. Stavba závodní varianty trvala Citroënu díky mnohaletým zkušenostem z motorsportu jen několik měsíců. Roku 2014 pak značka v šampionátu WTCC vybojovala 14 vítězství.

Začátkem roku 2017 prošel model (opět ruku v ruce se sesterským Peugeotem 301) faceliftem a stále se jedná o jeden z nejdostupnějších sedanů na trhu. V nabídce jsou tři pohonné jednotky, dieselové 1.6 BlueHDi a zážehové 1.2 PureTech a 1.6 VTi. Poslední motor lze navíc jako jediný spárovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. A právě tuto konfiguraci jsme v rámci našeho testu vyzkoušeli.

Zvenku modernější, uvnitř s drobnými nedostatky

Oproti předchůdci dostal model C-Elysée reprezentativnější vzhled. Přední maska se rozšířila a se světlomety nyní tvoří komplexnější celek. A když už jsme u těch světel, i ta prošla v rámci omlazovací kůry modernizací. Citroën zapracoval na eleganci i světelném podpisu. Exteriéru nemáme co vytknout, ve stále populárnější bílé barvě vůz vypadá opravdu dobře.

První nedostatky začínáme nalézat až při bližším zkoumání. Tak například kapota ani víko zavazadlového prostoru nemají uvnitř žádné obložení. Při otevření kufru na vás tedy vykoukne jen holý kus karoserie a ještě zde vidíte kabeláž elektroniky. Zde se opravdu šetřilo. Plusem je alespoň pootevření kufru pomocí ovladače na klíčích, případně tlačítkem přímo v interiéru. Kladným bodem hodnocení je i velikost zavazadlového prostoru, který v základu nabízí 506 litrů.

Po usednutí do interiéru naše nadšení pro design pomalu vyprchává. Palubní deska je strohá, nemluvě o volantu, který na sobě nemá jediné tlačítko. I když středu palubní desky dominuje 7“ dotykový displej, ovládání teploty a klimatizace zůstalo u klasických ovladačů, což jednoznačně kvitujeme.

Výstředností je ovládání oken, které je umístěno na středové konzoli. Zadní okénka navíc nejdou dolů celá, po stažení "na doraz" stále zůstává venku asi jedna čtvrtina. Největším mínusem pro nás byl vzhled páky automatické převodovky. Stříbrné obložení připomíná spíše laciný "tuzing" z vietnamské tržnice. I když je C-Elysée cenově dostupným modelem, myslíme, že toto se dalo vyřešit i elegantnějším způsobem. Tvrdé a levné plasty napříč interiérem pro nízkou pořizovací cenu automobilu odpouštíme.

Sedačky jsou pohodlné a výhled z vozu je vzhledem ke zvolené výšce sezení také dobrý. S rozhledem je to horší jen v oblastí prvních sloupků. I cestující s výškou okolo 185 centimetrů si udělali pohodlí za volantem a sedli si i sami za sebe. Dostatek místa je tu v oblasti kolen i nad hlavou. Vpředu jsou pak raritou obrovské kapsy dveří, ve kterých se s přehledem "ztratí" i dvoulitrová lahev s nápojem.

Na budících kromě údajů o otáčkách a rychlosti naleznete také stav palivové nádrže, ale pro informace o dojezdové vzdálenosti či průměrně spotřebě už se budete muset proklikat displejem infotainmentu.

Automat zklamal

Jak jsme avizovali již v úvodu, pod kapotou testovaného sedanu se ukrývala 1,6litrová benzínová jednotka s výkonem 115 koňských sil. Ta lze jako jediná spárovat se šestistupňovou automatickou převodovkou, kterou byl náš vůz také osazen.

Motor je při jízdě hlučnější, ale vyloženě rušivým elementem je jen při dálničních rychlostech. Podvozek je naladěn tužšeji, i běžné české výmoly jsme v něm na 16“ kolech pociťovali tak, že to mělo vliv na celkový komfort jízdy. Řízení je příjemné a nepřeposilované. Problém občas nastal na výjezdu z prudké zatáčky, kde vůz při vyšší rychlosti nepříjemně zaplaval.

Z prvních jízd s novým C-Elysée bychom si asi odnesli skrze pozitivní dojmy, kdyby náš exemplář nebyl osazen zmiňovaným automatem. Jeho spolupráce s pohonnou jednotkou byla největším kamenem úrazu. I při drobném sešlápnutí plynu převodovka zběsile podřazovala a hnala motor zbytečně do vysokých otáček. Po několika dnech soužití už byla situace lepší, i proto, že jsme se chování převodovky přizpůsobili.

Při ekonomické jízdě lze spotřebu stlačit i pod šest litrů, naopak popojíždění po městě si vezme zhruba o dva litry více. Během celého testu jsme absolvovali více než 500 kilometrů, převážně po českých okreskách, ale i dálnicích. Průměrná spotřeba za celou tu dobu se ustálila na sedmi litrech na každých sto kilometrů. Spotřeba nás příjemně překvapila a věříme, že pětistupňový manuál by zvládl ušetřit ještě nějakou tu desetinu navíc.

Za kolik lze pořídit?

Nejlevnější variantou omlazeného C-Elysée je ta s pohonnou jednotkou 1.2 PureTech, která při aktuálních akčních cenách Citroënu přijde na 272 900 českých korun. Námi testované 1.6 VTi stojí 292 900 Kč při volbě manuální převodovky, za automat se připlácí 35 000 Kč. Pokud by vás zajímal stokoňový diesel 1.6 BlueHDi, tak ten přijde na 317 900 korun.

A co říct závěrem? Citroën C-Elysée je rodinným parťákem pro nenáročné, nabízí moderní design a komfortní interiér, byť nedisponuje nejmodernějšími výstřelky poslední doby. Motor 1.6 VTi je v konečném hodnocení dobrou volbou, kterou podtrhuje i hodnota spotřeby paliva. Zvážili bychom snad jen to, jestli se případným zájemcům nevyplatí raději sázka na klasiku v podobě manuální převodovky.

Prohlédněte si testovaný Citroën C-Elysée v naší fotogalerii...

DSC_0272.JPGDSC_0269.JPGDSC_0274.JPG

Technické údaje: Citroën C-Elysée (1.6 VTI EAT6)

Rok
2017
Počet válců
4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 587 cm3
Nejvyšší výkon
85 kW
Nejvyšší krouticí moment
150 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,1 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
506 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní
1 110 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
9,0 • 5,2 • 6,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 650 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 501 mm • 1 478 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 423 × 1 950 × 1 466 mm

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud