Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi: když nejméně je nejvíce

Jak by mělo vypadat ideální auto? Určitě musí být cenově dostupné, musí nabídnout velký zavazadelník, hodně místa v interiéru a musí mít také nízkou spotřebu. A my jsme jedno takové auto našli. Světe, div se, je to ta nejlevnější verze nového Citroënu C-Elysée.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vše začíná cenou, Priorita číslo 2 – prostor
  2. Kompromisy v interiéru?, Základ nezklame
  3. Daň největší, jízda, Vzhled?
  4. Nejméně znamená nejvíce, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Nad koncepcí auta „s cenou od“ ještě před pár lety spousta lidí ohrnovala nos. Dobře si vybavuji situaci, kdy si můj strýc pořídil Fabii Junior a s velkou slávou mi prezentoval, že dostal zdarma i koberečky. Netrvalo dlouho a na český trh dorazila Dacia se svým Loganem. Také o tomto autě jsem slyšel řadu posměšných názorů. Jenže to si fofrem našlo tolik příznivců, že se Dacia jako taková rázem ocitla v popředí prodejních žebříčků.

Nad Dacií Logan už nikdo nos neohrnuje. Nová stojí méně než 160 tisíc korun

Nad Dacií Logan už nikdo nos neohrnuje. Nová stojí méně než 160 tisíc korun

Koncepce prostorného a cenově dostupného automobilu v posledních letech ještě více nabrala na atraktivnosti, což zřejmě nebude náhoda. Své k tomu patrně má co říci také neustále skloňovaná finanční krize. Škoda představila model Rapid, ten o něco později následovala francouzská dvojčata Peugeot 301 a Citroën C-Elysée. Rapid sice má veškeré předpoklady k tomu, aby jej vzali zákazníci útokem, Škodovka to ovšem poněkud přehnala s aspektem nejpodstatnějším, tedy s cenou. To francouzští konkurenti rovnou nastoupili na český trh cenu od 220 000 Kč. Velmi lákavá nabídka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Citroën C-Elysée na první pohled nevypadá jako jedno z nejlevnějších aut na českém trhu, což je určitě výhoda.

Vše začíná cenou

Hned v úvodu jsem se pokusil nastínit žebříček priorit, podle kterých si myslím, že potencionální zájemce o podobný automobil bude postupovat. Samozřejmě jde přeci jen o záležitost na delší debatu, nicméně se určitě shodneme, že u C-Elysée se vše odvíjí od pořizovací ceny. Aktuální pohled do ceníku říká, že za základní 1.2 VTi zaplatíte akčních 220 000 Kč. Výbava není špatná. Kromě bezpečnostních povinností typu sady airbagů, stabilizačních systémů, je zde také elektrický posilovač, palubní počítač, centrál, elektrická okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, nárazníky v barvě karoserie a tím jsme zhruba výbavu vyčerpali.

Test: Citroën C-Elysée 1,6 HDi – levný, levnější, nejlevnější

Test: Citroën C-Elysée 1,6 HDi – levný, levnější, nejlevnější

Testovaný automobil dostal druhou úroveň výbavy Tendance, která přidá rádio, teploměr, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, mlhovky vpředu a především klimatizaci. Za takto vybavený vůz zaplatíte 249 000 Kč. Škoda Rapid startuje s motorem 1.2 MPI a výbavou Fresh Active na 269 900 Kč. Výbava je velmi podobná tomu, co nabízí Tendance, musíte se ale obejít například bez palubního počítače nebo plnohodnotné rezervy. Sluší se doplnit, že u Citroënu platí akční cena do konce března. Klasická cena za testovaný exemplář činí 262 500 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Ve výbavě testovaného exempláře nechybí rádio nebo klimatizace. Výbava není vůbec špatná.

Stále ovšem můžeme nakupovat C-Elysée v rámci akce a pravdou je, že za 249 000 Kč jde o cenově atraktivní nabídku. Ale neukvapujme se, nízká cena zákonitě musí být něčím vykoupena. Na případného zájemce čeká řada různých větších či menších kompromisů, které nás budou provázet celým tímto testem.

Priorita číslo 2 – prostor

Už víme, že naše „ideální“ auto má velmi nízkou cenu. Citroën při vývoji zohlednil také další důležitý aspekt, a sice prostor v interiéru a velikost zavazadelníku, což bývá na našem trhu věc hojně sledovaná. U C-Elysée na vás čeká 506 litrů. Všechno, co přesahuje magickou hranici pěti stovek litrů má takové své zvláštní kouzlo, takže asi proto u Citroënu nedopřáli své novince třeba 490 litrů. V praxi je zavazadelník skutečně hodně velký a můžete také sklopit zadní sedadla, jenže… Čekají na vás kompromisy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zavazadelník je obrovský, ale s přístupem to není ideální. Víko drží pořádné háky. Vše v provedení „čistý plech".

Citroën se nijak netajil tím, že C-Elysée míří mnohem dále na východ, kde lidé preferují karoserii sedan. To znamená sice obrovský zavazadelník, ale dosti malý vstupní otvor. V tomto ohledu drží evropské provedení Škody Rapid na své straně důležitý trumf. Dalším detailem jsou masivní háky, na kterých je víko zavazadelníku uchyceno. V tiskových zprávách se na téma C-Elysée dočtete snad v každém odstavci, že ujel během testů čtyři miliony kilometrů a že to je vůz robustní. Nejsou to nesmysly, zmiňovaná robustnost je z auta skutečně cítit a tyhle háky vzadu jsou toho takovým symbolickým ztělesněním. Pokud plánujete využívat zavazadelník na maximum, pak vás ale podobné řešení bude dost štvát. Kromě toho se jaksi šetřilo a víko zavazadelníku nedostalo žádné tlačítko na otevření. V kontextu řečeného je pak nějaké obložení víka z vnitřní strany čistá utopie. Respektive realita je čistý plech.

Kromě objemu zavazadelníku dokáže C-Elysée zabodovat také nabízeným prostorem. Vůz má už od pohledu nadprůměrný rozvor, což poznáte hlavně na zadních sedadlech. Při mé výšce cca 185 cm mi zbývá (pokud si nastavím přední sedadlo) před koleny více než třícentimetrová rezerva. S příčným prostorem ani s prostorem nad hlavou už to ale taková sláva není. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Vše začíná cenou, Priorita číslo 2 – prostor
  2. Kompromisy v interiéru?, Základ nezklame
  3. Daň největší, jízda, Vzhled?
  4. Nejméně znamená nejvíce, Technické údaje
  5. Fotogalerie

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2010
Stav: 146 415 km
Cena: 223 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2008
Stav: 151 070 km
Cena: 240 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2007
Stav: 155 629 km
Cena: 170 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 187 154 km
Cena: 150 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2011
Stav: 151 214 km
Cena: 300 000 Kč
BMW 1 2
Rok výroby: 2007
Stav: 146 564 km
Cena: 150 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků