Kapitoly článku:
Na silnici
A tak mě v souvislosti s těmi nekonečnými debatami o technickém náskoku těch či oných automobilek napadá, že jedním z vůbec prvních velkosériových „downsizingových“ dieselů byl před deseti lety 1,6 HDi od PSA, jenž za přijatelné spolehlivosti dosahoval výkonu tehdejších německých dvoulitrů při nižší spotřebě, o čemž jsme se přesvědčili například při testu ojetého Citroënu C5.
Tato jednotka prochází průběžnými modernizacemi a ve zkoušeném Berlingu pracuje bezchybně. Prakticky bez žhavení naskakuje i za chladného rána okamžitě a ani za studena neklape, naopak těší měkkým a vyrovnaným chodem, jehož hluk je od prostoru pro cestující slušně izolován.
Motor má kultivovaný chod a slušnou spotřebu; nikoli však na dálnici
Navazuje na něj pětistupňová, manuálně řazená převodovka, která má ale pro snížení spotřeby dosti dlouhé převody (průběh točivého momentu to ale bez náznaků jakéhokoli dušení umožňuje), pročež třeba na čtverku ve městě zapomeňte. Její řazení je ale v duchu tradic smutným rysem: ačkoli je páka poměrně krátká a nachází se v těsné blízkosti volantu, řazení je nepřesné a s každým zařazením máte pocit, jako by jste páku tlačili do kusu gumy.
S vozem Citroën Berlingo XTR jistě nikdo jezdit rallye nebude, takže mu nebude příliš vadit dosti měkké odladění podvozku. Karoserie se však v zatáčkách překvapivě nijak výrazně nenaklání, nicméně opakované nerovnosti jsou schopny vůz snadno rozhoupat. Směrová stabilita je velmi slušná, reakce na boční vítr přiměřené, přičemž brzdy bez náznaků vadnutí zvládnou i několik intenzivních zpomalení za sebou.
A řízení, byť údajně s degresivním účinkem posilovače, je poněkud přeposilované. Při manévrování v omezených prostorech to potěší, v dálničním provozu pak již ale nikoli.
A vystupujeme
Zkoušený Citroën Berlingo XTR vyniká s ohledem na půdorys vozu velkorysou nabídkou místa k životu, jeho variabilitou a důmyslným rozmístěním odkládacích prostor, jakož i širokou škálou komfortních prvků. To vše za rozumnou cenu základního modelu, přičemž doporučujeme důrazně zvážit cenu konkrétních prvků příplatkové výbavy, které dokáží „vyšponovat“ celkovou cenu neúměrně vysoko.
Ovládání vozu je velmi dobré zvláště v městském a příměstském provozu, na delších cestách ve vyšších rychlostech je třeba počítat s citelně rostoucí spotřebou paliva danou nejen omezeným objemem motoru, ale především vyšší hmotností vozu a rozměrnou čelní plochou (konstrukční maximum v případě této varianty leží již na 161 km/h).
Několik detailů na závěr
V městském provozu není problémem držet se se spotřebou okolo 7 l/100 km a při klidné mimoměstské jízdě se budete pohodlně pohybovat v okolí hranice 5,0 l/100 km, nicméně při ustálené rychlosti na horní hranici dálničních limitů je třeba smířit se s hodnotami kolem 8,3 l/100 km. Souhrnem svých užitných vlastností se Citroën Berlingo XTR obzvláště dobře hodí ke službě dobrodružně smýšlející rodiny.
Technické údaje: Citroën Berlingo
Rok • stupeň výbavy
2011 • XTR
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 560 cm3
Vrtání • zdvih
75,0 mm • 88,3 mm
Nejvyšší výkon
68 kW (90 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
230 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,3 s
Nejvyšší rychlost
161 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
675 l • 3 000 l
Hmotnost: provozní • celková
1 410 kg • 2 040 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,2 • 4,8 • 5,3 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 505 mm • 1 554 mm
Rozměr pneumatik
215/55 R16
Rozměry: délka × šířka × výška
4 380 × 1 810 × 1 852 mm
Orientační měření hlučnosti |
Volnoběh | 64 db |
50 km/h (4. st.) | 78 db |
130 km/h (5. st.) | 86 db |
| |
Zrychlení 0 - 100 km/h | Čas |
1 | 14,96 s |
2 | 14,23 s |
3 | 14,32 s |
Průměr | 14,503 s |
60 – 100 km/h |
3. stupeň | 9,81 s |
4. stupeň | 10,64 s |
80 – 120 km/h |
4. stupeň | 14,76 s |
5. stupeň | 16,01 s |