Test: Chrysler PT Cruiser se atraktivně jen tváří

Všude, kde se s tímto autem objevíte, přitáhnete pozornost a způsobíte menší poprask. Hlavním, ale jak brzy zjistíte, tak i jediným důvodem, je atraktivní a na dnešní dobu nezvyklý design karosérie, jež je jakousi reminiscencí na dobu dávno minulou. O čem je řeč? O modelu Chrysler PT Cruiser.
Test: Chrysler PT Cruiser se atraktivně jen tváří
Základ modelu PT Cruiser daly vozy, jimž se přezdívalo Hot Rods a v padesátých letech byly velice populární mezi americkou mládeží. Šlo o podomácku upravované vozy, jejichž základem byla klasická hranatá karosérie z předválečné produkce, vybavené výkonným motorem. Dynamický vzhled býval ozvláštněn odstraněnými blatníky, snížením podvozku a to vše ještě doplnila mohutná kola.

Drahé vzpomínky

Díváme-li se na současného PT Cruisera z tohoto „akčního“ pohledu, pak záhy zjistíme, že z klasických hot-rods aut na něm Klepněte pro větší obrázektoho zbylo jen nepatrně. V zásadě pouze „obal“. Ten je ale velmi zdařilý a určitě přináší na silnice příjemné osvěžení.

Za vznikem modelu PT Cruiser však nehledejme nějakou nostalgickou náladu vedení Chrysleru. Rozhodnutí jej vyrábět, mělo samozřejmě hlavně ekonomické důvody. Retro styl je dneska hodně populární a žádaný, a tak bylo jen otázkou času, kdy se promítne i do aut. Chrysler v tom není sám – podobný osud má i výroba nové generace „brouka“ u Volkswagenu či populárního Mini Coopera. Generace, která na nich vyrostla, dospěla a především zbohatla. Což se dá velmi dobře spojit. Designem vůz připomíná legendární auto, pod (retro)karosérií ale pracuje nejmodernější technika a všechno se prodává za exkluzivní cenu. I když v případě PT Cruiseru to není až taková pravda – mnozí čekají cenu okolo miliónu korun, ale ona je „pouze“ sedm set třicet tisíc.

Originální tvary

Pojďme si však americký automobil prohlédnout podrobněji. Tvar karosérie je jednoznačně na dnešní unifikované zvyklosti originální a neotřelý. Počínaje vysokou mřížkou masky chladiče, masivním nárazníkem, mohutně vystouplými blatníky a konče chromovanými klikami dveří a tvary světlometů. Vzhledem trochu vůz připomíná dodávku, samotný Chrysler pak model řadí do kategorie mpv, tedy velkoprostorových aut. My vnímáme vůz více jako rozměrnější Klepněte pro větší obrázekkombi, čemuž odpovídá i zavazadlový prostor včetně možností jej různě přestavovat. Základní objem zavazadelníku činí 538 litrů, po úpravě zadních opěradel se pak jeho kapacita zvětší až na famózních 1820 litrů. Výhodou je možnost vytvořit víceméně až k palubní desce rovnou plochu, což umožňuje přepravu předmětů o délce do 2440 milimetrů. Zadní sedadla se dají během pár vteřin předklonit nebo úplně vyjmout, zadní plastový kryt zavazadlového prostoru lze pak nastavovat v několika výškách. Proti nežádoucímu posunu malých zavazadel tady slouží síťka. Manipulaci v tomto prostoru usnadňuje rovněž fakt, že páté dveře se vysoko vyklápějí.

Nepřehlédnutelnou dominantou vnitřku je však přístrojová deska. Té vévodí opět v retrostylu pojatý čtyřramenný volant a částečně i kulaté budíky pod ním. Funkčně je PT Cruiser velice moderním vozidlem a nechybí tu nic, co se od současných limuzín žádá. A to i v otázce standardní výbavy, která mj. zahrnuje dva přední a dva boční airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, posilovač řízení, imobilizér, tónovaná skla a další věci. Možná v základu trochu chybí jen ABS a klimatizace.

Žádné dovádění

Zatímco vzhledem vůz válcuje veškerou konkurenci, technikou za ním docela citelně pokulhává. Pod originální karosérií totiž nepracuje nijak nadupaná pohonná jednotka. Je jí šestnáctiventilový dvoulitr, který se používá v Chrysleru Neon a jeho maximální výkon je „pouhých“ 104 kW. Žádný dravec PT Cruiser není, i když množství koníků je na první pohled dostačují. Na vině je asi nejvíc hmotnost auta - 1385 kilogramů. Elán vozu určitě ubírá i samočinná převodovka, které trvá déle, než si předá Klepněte pro větší obrázekvšechny informace a pohne autem rychleji dopředu. Při chuti předjíždět, tak počítejte s větší rezervou, protože sešlápnete-li pedál plynu, auto se chvíli rozhoduje, na jaký stupeň pojede. Ani při úplném sešlápnutí pedálu na podlahu a podřazení se Cruiser nijak výrazně kupředu nepohne. Elektronické zařízení je tak citlivé, že někdy auto nedělá nic jiného, než neustále přeřazuje nahoru a dolů. Je proto mnohem příjemnější pohybovat se s ním konstantní rychlostí, nikam nespěchat a raději se kochat okolím.

Příjemným překvapením – vzhledem k hmotnosti i vnějším rozměrům – jsou jízdní vlastnosti. Zaparkování vozu je sice možná obtížnější (dozadu není příliš dobře vidět), stejně jako velký průměr otáčení (12 metrů), při jízdě je však na auto maximální spolehnutí. V zatáčkách se i ve vyšších rychlostech Chrysler PT Cruiser chová velmi neutrálně a bez znatelnějších tendencí se výrazně naklánět. Spolehnutí je také na brzdový systém a vůbec ve voze má posádka vysoký pocit bezpečí. Sečteno a podtrženo, máte-li chuť se nějak výrazně lišit od okolí, k tomu máte dost peněz (750 000 Kč) a přitom nikam nespěcháte, pak jste ideálním zákazníkem tohoto exkluzivního automobilu.

P.S. Dodatečně jsme se svezli pár kilometrů také s ručně ovládaným PT Cruiserem a jízda s ním byla o hodně plynulejší a dynamičtější. V konečném důsledku také levnější – cena začíná na 729 000 korunách.
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 55 příspěvků