Test: Chrysler PT Cruiser se atraktivně jen tváří

Všude, kde se s tímto autem objevíte, přitáhnete pozornost a způsobíte menší poprask. Hlavním, ale jak brzy zjistíte, tak i jediným důvodem, je atraktivní a na dnešní dobu nezvyklý design karosérie, jež je jakousi reminiscencí na dobu dávno minulou. O čem je řeč? O modelu Chrysler PT Cruiser.
Test: Chrysler PT Cruiser se atraktivně jen tváří
Základ modelu PT Cruiser daly vozy, jimž se přezdívalo Hot Rods a v padesátých letech byly velice populární mezi americkou mládeží. Šlo o podomácku upravované vozy, jejichž základem byla klasická hranatá karosérie z předválečné produkce, vybavené výkonným motorem. Dynamický vzhled býval ozvláštněn odstraněnými blatníky, snížením podvozku a to vše ještě doplnila mohutná kola.

Drahé vzpomínky

Díváme-li se na současného PT Cruisera z tohoto „akčního“ pohledu, pak záhy zjistíme, že z klasických hot-rods aut na něm Klepněte pro větší obrázektoho zbylo jen nepatrně. V zásadě pouze „obal“. Ten je ale velmi zdařilý a určitě přináší na silnice příjemné osvěžení.

Za vznikem modelu PT Cruiser však nehledejme nějakou nostalgickou náladu vedení Chrysleru. Rozhodnutí jej vyrábět, mělo samozřejmě hlavně ekonomické důvody. Retro styl je dneska hodně populární a žádaný, a tak bylo jen otázkou času, kdy se promítne i do aut. Chrysler v tom není sám – podobný osud má i výroba nové generace „brouka“ u Volkswagenu či populárního Mini Coopera. Generace, která na nich vyrostla, dospěla a především zbohatla. Což se dá velmi dobře spojit. Designem vůz připomíná legendární auto, pod (retro)karosérií ale pracuje nejmodernější technika a všechno se prodává za exkluzivní cenu. I když v případě PT Cruiseru to není až taková pravda – mnozí čekají cenu okolo miliónu korun, ale ona je „pouze“ sedm set třicet tisíc.

Originální tvary

Pojďme si však americký automobil prohlédnout podrobněji. Tvar karosérie je jednoznačně na dnešní unifikované zvyklosti originální a neotřelý. Počínaje vysokou mřížkou masky chladiče, masivním nárazníkem, mohutně vystouplými blatníky a konče chromovanými klikami dveří a tvary světlometů. Vzhledem trochu vůz připomíná dodávku, samotný Chrysler pak model řadí do kategorie mpv, tedy velkoprostorových aut. My vnímáme vůz více jako rozměrnější Klepněte pro větší obrázekkombi, čemuž odpovídá i zavazadlový prostor včetně možností jej různě přestavovat. Základní objem zavazadelníku činí 538 litrů, po úpravě zadních opěradel se pak jeho kapacita zvětší až na famózních 1820 litrů. Výhodou je možnost vytvořit víceméně až k palubní desce rovnou plochu, což umožňuje přepravu předmětů o délce do 2440 milimetrů. Zadní sedadla se dají během pár vteřin předklonit nebo úplně vyjmout, zadní plastový kryt zavazadlového prostoru lze pak nastavovat v několika výškách. Proti nežádoucímu posunu malých zavazadel tady slouží síťka. Manipulaci v tomto prostoru usnadňuje rovněž fakt, že páté dveře se vysoko vyklápějí.

Nepřehlédnutelnou dominantou vnitřku je však přístrojová deska. Té vévodí opět v retrostylu pojatý čtyřramenný volant a částečně i kulaté budíky pod ním. Funkčně je PT Cruiser velice moderním vozidlem a nechybí tu nic, co se od současných limuzín žádá. A to i v otázce standardní výbavy, která mj. zahrnuje dva přední a dva boční airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání oken a vnějších zpětných zrcátek, posilovač řízení, imobilizér, tónovaná skla a další věci. Možná v základu trochu chybí jen ABS a klimatizace.

Žádné dovádění

Zatímco vzhledem vůz válcuje veškerou konkurenci, technikou za ním docela citelně pokulhává. Pod originální karosérií totiž nepracuje nijak nadupaná pohonná jednotka. Je jí šestnáctiventilový dvoulitr, který se používá v Chrysleru Neon a jeho maximální výkon je „pouhých“ 104 kW. Žádný dravec PT Cruiser není, i když množství koníků je na první pohled dostačují. Na vině je asi nejvíc hmotnost auta - 1385 kilogramů. Elán vozu určitě ubírá i samočinná převodovka, které trvá déle, než si předá Klepněte pro větší obrázekvšechny informace a pohne autem rychleji dopředu. Při chuti předjíždět, tak počítejte s větší rezervou, protože sešlápnete-li pedál plynu, auto se chvíli rozhoduje, na jaký stupeň pojede. Ani při úplném sešlápnutí pedálu na podlahu a podřazení se Cruiser nijak výrazně kupředu nepohne. Elektronické zařízení je tak citlivé, že někdy auto nedělá nic jiného, než neustále přeřazuje nahoru a dolů. Je proto mnohem příjemnější pohybovat se s ním konstantní rychlostí, nikam nespěchat a raději se kochat okolím.

Příjemným překvapením – vzhledem k hmotnosti i vnějším rozměrům – jsou jízdní vlastnosti. Zaparkování vozu je sice možná obtížnější (dozadu není příliš dobře vidět), stejně jako velký průměr otáčení (12 metrů), při jízdě je však na auto maximální spolehnutí. V zatáčkách se i ve vyšších rychlostech Chrysler PT Cruiser chová velmi neutrálně a bez znatelnějších tendencí se výrazně naklánět. Spolehnutí je také na brzdový systém a vůbec ve voze má posádka vysoký pocit bezpečí. Sečteno a podtrženo, máte-li chuť se nějak výrazně lišit od okolí, k tomu máte dost peněz (750 000 Kč) a přitom nikam nespěcháte, pak jste ideálním zákazníkem tohoto exkluzivního automobilu.

P.S. Dodatečně jsme se svezli pár kilometrů také s ručně ovládaným PT Cruiserem a jízda s ním byla o hodně plynulejší a dynamičtější. V konečném důsledku také levnější – cena začíná na 729 000 korunách.

bazar

Chrysler 300C 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 163 262 km
Cena: 167 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2,8
Rok výroby: 2007
Stav: 227 736 km
Cena: 95 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků