62
Fotogalerie

Test Chevrolet Lacetti TCDI: americká pohoda

Kapitoly článku:


Americká chvála

Chevrolet Lacetti SW poháněl přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1 991 ccm s výkonem 89 kW (121 koní) při 3 800 ot./min. Největší točivý moment činí 280 Nm při 2 000 ot./min. Prosím, pamatujte si tyto údaje, jsou důležité pro další řádky.

Chevroletu, potažmo koncernu General Motors se podařilo vytvořit nesmírně kvalitní vznětový motor, který obstojí v konkurenci nejmodernějších common-railů Evropy. Informace je to natolik vážná zvláště v kombinaci s faktem, že až dosud Opely využívaly vznětové motory od Fiatu.

chevrolet_lacettitest/P1740813.JPG chevrolet_lacettitest/P1740804.JPG chevrolet_lacettitest/P1740807.JPG

Po otočení klíčkem následuje bleskové žhavení a po otočení klíčku nečekají řidiče traktorové detonace, nýbrž jemné a kultivované nýtování. Motor je třeba po zahřátí více točit, protože na rozdíl od současné konkurence sází spíše na pozvolné zrychlování. Sednete-li dnes do Volkswagenu, nakopne vás, ale sametového a plynulého chodu se od ukončení výroby atmosférických motorů SDI nedočkáte. Moderní chevroletovský turbodiesel TCDI nemá příliš hluchých míst při akceleraci a částečně tak popírá základní teorii čtyřválcových turbodieselů jako motorů poskytujících kopance a hluchá místa.

Ve městě je americký diesel skutečným střízlíkem a nám se dařilo bez sebemenších problémů jezdit za 5,3 l/100 km. Dynamika je obstojná a šetrná jízda neznamená trápení motoru, jako je tomu právě u vysoce výkonných turbodieselů u konkurence.

Mimo město se Chevrolet také neztrácí a i když vás určitě nezatlačí do měkké sedačky, potěší vás svou agilitou. Naše výsledná spotřeba činila 5,1 l/100 km.

Závěrečný opus si jako vždy necháváme na dálnici. Jak asi obstojí měkký agregát při déletrvající jízdě vysokými rychlostmi. V Čechách při předpisové stotřicítce tuze dobře a naše průměrná spotřeba činí při dálničním testu jen 6,9 l/100 km, což je opravdu slušná hodnota při srovnání s konkurencí. Při vyšších rychlostech motoru začíná docházet dech - kolem stošedesátky začíná tápat a kolem stoosmdesátky je v koncích sil. Chybí výkon? Spíše šestka nebo delší pětka, pak by si motor lépe rozuměl i s vyššími dálničními rychlostmi. Jenže těm by beztak nesekundovaly další části vozu...

Americký turbodiesel nás v rozporu s nevýrazným designem přesvědčil, že to skutečné srdce Lacetti SW se nachází pod kapotou. Vážně mu nemáme co vyčítat, a tak se omezíme jen na opětovné konstatování, že nám během testu chyběla šestka v kulise řazení. Naše výsledná průměrná spotřeba se během testu vyšplhala na 6,3 l/100 km, což je úžasná hodnota zvláště pro spořivé české řidiče. Slovy legendárního německého teleshoppera Horsta Fuchse: A to se vyplatí!

chevrolet_lacettitest/P1740672.JPG chevrolet_lacettitest/P1740782.JPG chevrolet_lacettitest/P1740695.JPG 

Pro Česko jak dělaný

Už jste někdy četli srovnání měkkého podvozku korejských dvojčat Kia Cee´d a Hyundai i30 se Škodou Octavia? Tak si opravte poznámky ve svém soukromém bločku, protože Chevrolet Lacetti posouvá hranice měkkosti podvozku až za obvyklé francouzské hranice.

Když jsem usedal do Chevroletu, tušil jsem zcela logicky korejskou školu, ale americká snaha maximalizovat pohodlí mi vyrazila dech. To si tak jedete po polní cestě a nevíte, že jste právě vjeli do jámy. Víte jen, že něco rozkymácelo podvozek, ale páteř vás z toho nebolí.

To je bezesporu výhodná vlastnost při provozu v českých městech plných neopravených výmolů, o rozmlácených okreskách ani nemluvě. Jako by ani nebyly, pro české silnice je Chevrolet skutečně velké plus. Pro milovníky staré školy je Chevrolet prostě skutečným snem. Konečně auto, které se řídí, které vás v každém výmolu nedmění zakodrcáním, ale lehce se zhoupne.  Dostanete-li se ale na kvalitnější silnici, začne být ultrakomfortní naladění na škodu.

Předvídavá nedotačivost nás netrápí, ale velké náklony karoserie, citlivost na boční vítr a další typické neduhy měkkých podvozků jsou u Lacetti jako doma. Vyšší rychlosti či dravější jízdu tak podvozek prostě příliš nezvládá.

Kam se tedy Lacetti SW hodí? Do rukou klidného řidiče, kterého více než rychlost zajímá pohodlí. Pro něho je Lacetti SW nebeskou manou a tou také zůstane. Takových řidičů ale, soudě podle prodejů, zřejmě mnoho není.

chevrolet_lacettitest/P1740925.JPG chevrolet_lacettitest/P1740931.JPG chevrolet_lacettitest/P1740896.JPG

Pocity za volantem

Začínáme jako vždy spojkou, protože s tou přijde řidič do styku hned při prvním rozjezdu. Ta v Lacetti netrpí tvrdostí obvyklou u evropských naftových konkurentů a dopřádá řidiči komfort měkkého rozjezdu. Pružný turbodiesel by snad nezhasla ani blondýna v autoškole obutá do jehlových podpatků.

První otočení volantem prozrazuje, že Lacetti SW ctí americkou tradici a volantem by tak mohl bez problémů otáčet i Mel Gibson ve filmu Šílený Max poté, co mu pravou ruku přejel gang motorkářů.   Lehký chod řízení se skvěle hodí k ostatním charakteristikám Lacetti a vlastně mu ho ani nevyčítáme. Ostatně kdo by chtěl s Lacetti závodit?

chevrolet_lacettitest/P1740877.JPG chevrolet_lacettitest/P1740891.JPG chevrolet_lacettitest/P1740880.JPG

A nebyli bychom to my, kdybychom vynechali test brzd. Ty patří k silným stránkám a nabízejí lehký brzdný účinek v horní úvrati brzdového pedálu a dostatečný účinek při jejich úplném zašlápnutí. O zbytek, tedy setrvání v dosavadní jízdní dráze se postará ABS.

Shrnuto a podtrženo představuje Lacetti SW pohodlný rodinný automobil s předvídatelnými  jízdními vlastnostmi. Opravdu skvěle se hodí ke klidným řidičům.

A když jsme u pocitů za volantem, nesmí chybět další subjektivní dojmy. Tak tedy sedačky bez bočního vedení mile překvapily, páteř mi nebolela ani po dvousetkilometrové cestě. Lacetti SW je zkrátka bezesporu pohodlné kombi. Rovněž zbytek posádky si pochvaloval pohodlné cestování. Záleží tedy opravdu tolik na nevýrazném designu, když v kabině jsme spokojeni?

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud