Kapitoly článku:
Za volantem
Tento volant včetně ovladačů rádia a telefonu na pravém a tempomatu na levém rameni najdete ve většině současných Chevroletů, přičemž i přes svůj docela značný průměr má věnec dostatečnou tloušťku a příjemné tvarování a dobře padne do ruky. Je prakticky stejný jako u současných Opelů, což platí také pro válcovité páčky pod volantem.
Ovládací prvky ani samotný volant neskryjí podobnost s Opely
Například Opelu Astra je velmi podobný také přístrojový štít, který ale spolu s většinou dalších kontrolních a ovládacích prvků disponuje u Cruze příjemným bleděmodrým podsvitem. Vyniká také velmi dobrou čitelností, obsahuje kromě tachometru a otáčkoměru také klasické ukazatele stavu paliva a teploty chladicí kapaliny a na svém středu nese malý a jednoduchý displej palubního počítače.
Přístrojový štít je přehledný a podsvícený měkkým, světle modrným světlem
Jeho přehlednosti nelze nic vytknout, ale od špičkové verze celé řady Cruze bychom očekávali přeci jen více. Navíc skrze něj na autě nic nenastavíte a v nadějném menu Settings nakonec najdete jen servisní interval a možnost volby měřicích jednotek. Na rozdíl od Opelů je na středové konzoli přijatelný počet dostatečně rozměrných tlačítek, jejichž funkce je navíc od prvního pohledu jasná.
Displej palubního počítače působí na špičkovou výbavovou verzi poněkud skromně
V horní části středové konzole a ve snadném dosahu očí řidiče byl ve zkoušeném voze sedmipalcový barevný displej příplatkového navigačního systému (nahrazuje výše vzpomínaný MyLink), na němž se zobrazoval také signál couvací kamery s natáčenými linkami. Není dotykový, ale vyniká velmi kvalitním zobrazením, komunikací v češtině a účinným cloněním. Lze přes něj velmi snadno nastavovat rádio, Bluetooth i navigaci.
Středový displej má velmi kvalitní zobrazování, promítá se na něj nejen navigace, ale také obraz couvací kamery
Startujeme
Při vyšlápnuté spojce vyvolá krátký stisk tlačítka vpravo od volantu samočinný proces nažhavení a nastartování motoru. Při nízkých teplotách žhaví přibližně 3 s a do základního prohřátí udržuje volnoběžné otáčky okolo 1 200 ot./min. Zahřívá se ale poměrně pomalu, s čímž zvláště při teplotách dnešních dnů souvisí také velmi pozvolný náběh topení, ovšem na to jsme si již u moderních vznětových motorů tak nějak zvykli.
Odkládacích míst v interiéru je dostatek, středová loketní opěrka skrývá konektory AUX a USB
Prostor pro posádku je velmi dobře izolován od jeho vibrací a řidiče přes volant a řadicí páku obtěžuje jen minimálně. Ovládací i kontrolní prvky jsou rozmístěny logicky a ve snadném dosahu, krátká řadicí páka s masivní hlavicí dobře padne do ruky. Převodovka řadí hladce i za studena, dráhy jsou krátké a kulisa přesná.
Návratem do „starých dobrých časů“ bylo řízení s klasickým, příšerně neekologickým kapalinovým posilovačem. Tento test se stal jakýmisi připomenutím všeho dobrého, co nám hydraulické posilovače přinesly před tím, než pro vyšší spotřebu energie a spotřeby upadly v Bruselu v nemilost.
Tento Cruze je tak i přes výrazné přetížení přední nápravy znamenitě a citlivě ovladatelný. Brzdy mají na obou nápravách velké kotouče s rozměrnou činnou plochou a zajišťují spolehlivé a přesně dávkovatelné zpomalení.
Nedotáčivý, ale rychlý
Ano, Cruze s motorem 2,0 VCDi je opravdu velmi těžký na předek, oproti stejnému vozu se zážehovým motorem 1,6i je o neuvěřitelných 160 kg těžší (s automatem dokonce o 199 kg!), přičemž je jasné, že drtivá většina této masy spočívá před přední nápravou. Velmi kvalitně odladěné řízení spolu s upravenými závěsy kol (už tolik neklepou při přejezdu menších nerovností) a sedmnáctipalcovými koly s pneumatikami Michelin Pilot Alpin dává vozu na suché silnici vynikající jízdní vlastnosti s výrazně potlačenou nedotáčivostí.
Vznětový motor i přes svoji značnou hmotnost zanechal velmi dobrý dojem
Směrová stabilita vozu je velmi dobrá a nový Cruze SW s přehledem překonává podélné i příčné nerovnosti. I v rychle projížděných zatáčkách se nechá vodit s přehledem, ovšem pozor na kluzkou vozovku: to se pak plně projeví extrémně těžký předek. A když nasněží, budete nuceni vozu do zatáčky i při jízdě krokem občas pomáhat trhnutím ruční brzdou. Což bohužel není žádnou nadsázkou.
Takto poskládaný Cruze je nečekaně rychlým a praktickým vozem
Dynamické schopnosti tohoto vozu jsou vynikající. Motor nabízí razantní zátah od nějakých 1 700 ot./min. a plynule táhne až k hranici 4 700 ot./min. Když na české dálnici ukončí kamión předjížděcí manévr a kolona se začne rozjíždět, budou vás ti před vámi zdržovat, neboť majoritní osazenstvo našich dálnic v podobě pomalovaných Octavií, Focusů a Passatů vesměs výkonem Cruze 2,0 VCDi zkrátka nedisponují.
Šestistupňová převodovka má velmi dlouhé převody, ale proč ne, 360 Nm točivého momentu si s tím poradí. Třeba při 150 km/h tak na šestku motor Cruze točí mrzkých 2 500 ot./min., což má pozitivní vliv jak na akustickou pohodu v interiéru, tak na průměrnou spotřebu.