Kapitoly článku:
Zkoušený vůz
Seznam příplatkových prvků je v duchu asijských tradic poněkud omezený, metalíza stojí 11 500 Kč a klimatizace pro LS 15 000 Kč. Pro verzi LT+ lze připlatit za elektrické střešní okno (+ 15 000 Kč) a automatickou převodovku (+ 30 000 Kč, jen pro motor 1,8i) a pro špičkovou LTZ navíc i za vestavěnou barevnou navigaci (+ 22 300 Kč), čalounění sedadel v kombinaci kůže a koženky (+ 35 000 Kč) vč. vyhřívání předních sedadel a černě lakované sedmnáctipalcové ráfky (+ 4 000 Kč).
K testu jsme převzali velmi čerstvý vůz, který měl na svém tachometru jen něco přes 100 km. Z tohoto důvodu jsme brali naměřené dynamické vlastnosti i spotřebu s rezervou (měřeními zrychlení z klidu na 100 km/h jsme jej pak vůbec netrápili), a to s předpokladem, že za pár tisíc kilometrů bude všechno jinak. Připomeňme, že jsme testovali hatchback Cruze s nejvýkonnějším zážehovým motorem a nejvyšším výbavovým stupněm LTZ. Z příplatkových prvků byl doplněn vestavěnou navigací a metalízou, čímž jeho cena narostla na 407 000 Kč.
Hatchback vs. sedan (a Orlando)
Cruze HB se sedanem sdílí podvozek s rozvorem náprav 2 685 mm a rozchodem kol 1 544, resp. 1 558 mm, a je také stejně vysoký a široký, hlavní odlišností je bezmála o 9 cm kratší karoserie. Oproti sedanu nabízí citelně pohodlnější přístup k zavazadlovému prostoru, jenž má sice ve svém základním uspořádání o 37 l menší objem, lze ale do něj (zvláště po sklopení zadních opěradel) naložit větší předměty.
Jelikož máme ještě v živé paměti test MPV Chevrolet Orlando osazeného stejným motorem jako v tomto Cruzu, dovolím si ještě porovnat několik faktů. Orlando je oproti Cruzu HB nesporně praktičtějším a prostornějším vozem, ale „prostor navíc“ je vykoupen o 213 kg vyšší pohotovostní hmotností a 156 cm vyšší karoserií. A to se v provozu promítne jak do dynamiky jízdy a akustické pohody, tak do spotřeby. Při srovnání tabulek zpřevodování obou vozů je jasné, že si Orlando musí vystačit s celkově citelně kratšími převody.
Zvenčí
Cruze HB se stejně jako jeho čtyřdveřový sourozenec vyznačuje čistými, nevtíravými a nadčasovými liniemi a plochými boky narušenými pouze mělkými prolisy ve spodní části dveří a nad úrovní dveřních klik (i lemy blatníků vystupují pouze nepatrně). Robustně vyhlížející přídi dominují hluboko do stran vytažené sdružené svítilny se společnými parabolami pro potkávací i dálková světla, opticky propojené typickou lakovanou příčkou nesoucí rozměrný znak Chevroletu. Tento specifický prvek je řešením typickým pro všechny současné Chevrolety.
Účinek světlometů jsme i přes použití poněkud staromódních (ale velmi trvanlivých!) dvouvláknových žárovek hodnotili jako dostatečný. Prosklená plocha karoserie je rozměrná, což její útroby prosvětluje a posádce umožňuje pohodlný výhled všemi směry. Výrazně skloněné čelní sklo si vystačí s konvenčními stíracími raménky. Na první pohled se obě karosářské verze shodují výrazně směrem vzad sestupující střechou i tvarem zadního páru bočních dveří, ale také základním profilem tvarování zadních sdružených svítilen.
Ze zadního pohledu jsou to ale auta zcela jiná, celkově bohužel musím konstatovat, že Cruze s karoserií sedan podle mého názoru působí poněkud vyváženějším dojmem. Zajímavým prvkem hatchbacku jsou dva svislé plastové díly po stranách okna výklopné zádi, jež podle našich zkušeností do jisté míry usměrňují proudění vzduchu v okolí skla a omezují jeho znečišťování za deště. Zadní svítilny jsou na rozdíl od sedanu pouze jednodílné, takže mlhovka a zpátečka musely být vklíněny do nárazníku.