TEST Cadillac XT4 2.0 Turbo AWD: Nejistý výsledek sázky na jistotu

Kdyby Opel nebyl vyhnán do francouzského exilu, mohlo to být další SUV s bleskem ve znaku. GM se nicméně své problematické německé dcerky zbavilo, takže dnes může zkoušet dobýt peněženku evropského zákazníka už jen ryze americkým strojem. „Novinka“ nese označení XT4 a troufá si na nejpřecpanější segment trhu. Uspěje?

Radosti
Tichý a nevtíravý motor
V čistě automatickém režimu hladce řadicí převodovka
Rozsáhlá výbava
Přehledný a snadno ovladatelný infotainment
Neokoukaný design
Starosti
Pomalý nástup brzdného účinku
Na svou velikost jen průměrně prostorný interiér
Ne právě příjemný odér materiálů v kabině
Příliš lehké řízení
7  /10
 

Takže ještě jednou – jmenuje se XT4 a je to Cadillac. Akorát asi trochu jiný Cadillac, něž jak ho znají pamětníci starých dobrých časů. Místo šestimetrového křižníku s líně bublající V8, případně mohutného SUV na chromovaných čtyřiadvacítkách tu máme v podstatě konvenčně vypadající crossover.

Cadillac CT4 oficiálně: Americký sedan je připravený na evropské konkurenty

Cadillac CT4 oficiálně: Americký sedan je připravený na evropské konkurenty

Pokud vás zajímá, kde se vzalo jeho označení, vysvětlení je vcelku prosté. Jde o zkratku odvozenou z pojmenování Crossover Touring a „4“ není odkazem na pohon všech kol, který za příplatek vskutku dostanete. Jde o pouhou číselnou posloupnost s řadou větších modelů XT5 a XT6, která není ještě konečná. V provozu již jezdí maskované testovací prototypy XT3 a GM má na patentovém úřadě zaregistrovanou i kombinaci XT2.

Čtyřka vyráběná od roku 2018 patří ve Spojených státech, kde jsou velikosti XL národním standardem, k těm menším křížencům. Přesněji řečeno, nic menšího vám Cadillac momentálně nemůže nabídnout. U nás tento vůz svými vnějšími rozměry zapadá do mezery mezi Audi Q3 a Q5 a stejně tak se vejde mezi bavorské alternativy X1 a X3. Přidejte k tomu ekvivalentní jaguary, mercedesy a volva a máte přibližný rámec hlavních konkurentů, kterým by XT4 chtěla šlápnout na kuří oko.

Jestli Cadillac uvedeným značkám skutečně štípne větší než bezvýznamný počet zákazníků, můžeme prozatím jen hádat. Výchozí pozici každopádně snadnou nemá. Kromě velmi skromné prodejní a servisní sítě nebude zvlášť rozsáhlá ani nabídka motorizací. Dosud bylo tohle auto k mání pouze s benzinovým přeplňovaným dvoulitrem, od loňského roku mu však nesmrdí ani nafta.

Cadillac předpovídá svůj první elektromobil. Do boje s Teslou nasadí crossover

Cadillac předpovídá svůj první elektromobil. Do boje s Teslou nasadí crossover

Přestože i v Evropě je patrný odklon od vznětových pohonných jednotek, v GM usoudili, že s jediným zážehovým čtyřválcem pod kapotou by to byla proti nejbližším soupeřům stěží hratelná partie. A tak byla nedávno představena nová verze XT4 s dvoulitrovým dieselem o výkonu 174 koní a točivém momentu 381 N.m.

Naftový čtyřválec byl navržen výlučně pro starý kontinent, což je v souvislosti s radikálními úspornými opatřeními koncernu General Motors pozoruhodné. Opel byl odstřelen kromě jiného také kvůli omezování nákladů a hrozícím vysokým pokutám za přísnější emisní limity. A přesto byli v Detroitu ochotni vrazit nemalou část peněz do vývoje a nejisté budoucnosti v zásadě okrajové varianty Cadillacu, která se v EU bude těžko prodávat po statisících.

Navíc je nutné říci, že zážehový model nepřeplaval Atlantik oficiálně. Dostal se k nám jen díky skalním příznivcům Amerik. Ti ho začali dovážet individuální cestou pro stejně zanícené jedince a ti samí dobří lidé neváhali půjčit nám ho rovněž na test. Konkrétně z firmy Tucar v Tuklatech u Prahy. V kanadské specifikaci.

Na podvozku Insignie

Mít možnost prohlédnout si XT4 výlučně na fotografiích a vycházet z prostých proporcí karoserie, mohlo by se zdát, že zde máme lehce nazvedaný kompaktní hatchaback ze stejného ranku, jako je třeba Kia XCeed nebo Mercedes GLA. Zdání ale v tomto případě klame. Pokud bychom zůstali v USA, čtyřka opravdu působí, jako kdyby Cadillac Escalade vyvedl mládě. Ve skutečnosti to vážně není malý vůz.

Cadillac ukázal rivala pro BMW řady 5: Nový sedan CT5 dostane twin-turbo šestiválec

Cadillac ukázal rivala pro BMW řady 5: Nový sedan CT5 dostane twin-turbo šestiválec

Byl postaven na maličko zkrácené modulární platformě E2XX, kterou využívá i aktuální Opel Insignia. Nebo abychom nechodili zbytečně daleko a měli jste nějaký referenční bod – ve srovnání se Škodou Kodiaq má americký kočár jen o centimetr kratší rozvor, nicméně jeho krátké převisy a osmnáctky nazuté v gumách s relativně vyšším profilem tento fakt velmi úspěšně maskují.

Co auto naopak hlásá otevřeně, je jeho původ. Stylistické oddělení Cadillacu v posledních letech nejostřejší hrany důkladně obrousilo, takže nejnovější generace vozů už zdaleka nedělá dojem, že se dá o ně říznout. XT4 se však výrazných zlomů zcela nevzdala, a nejen svými světly navazuje tam, kde skončila větší XT5.

Vedení Cadillacu se prohnalo po okruhu v prototypech. Jsou to rivalové divize M?

Vedení Cadillacu se prohnalo po okruhu v prototypech. Jsou to rivalové divize M?

Ačkoli si ztělesnění americké krásy představuju trochu jinak (třeba základní tvar karoserie je naprosto všední), přesto se nedá říci, že by XT4 byla ošklivá. V rámci možností daných stavbou nepůsobí těžkopádně a nevšedními detaily už zdálky hlásí cizí státní příslušnost.

Dokonalejší, ne však bez chyb

Jak už jsem psal, vzdáleností náprav se nejmenší Cadillac prakticky vyrovná jedné z největších škodovek, využití vnitřního prostoru však není zrovinka dokonalé. Ne že by byl interiér pro Pygmeje, například vpředu je místa ve všech směrech dost, a i pozice za volantem je díky značnému rozsahu nastavení sloupku řízení naprosto v pořádku. Na zadních sedadlech je však pro kolena centimetrů méně, než byste s ohledem na solidní rozvor asi čekali. V praxi to znamená, že dva průměrní cestující o výšce 180 až 185 cm si za sebe sednou s rezervou. Stačí ale, aby jeden z nich měl 190 nebo více centimetrů a minimálně ten vzadu se už pohodlně nerozvalí.

Cadillac ukázal rivala BMW řady 3. Nové CT4-V má 2,7litrový čtyřválec a 320 koní

Cadillac ukázal rivala BMW řady 3. Nové CT4-V má 2,7litrový čtyřválec a 320 koní

Pokud si myslíte, že se poněkud hůře využitý prostor na zadní lavici musel pozitivně promítnout na velikosti kufru, podívejte se ještě jednou na skromný zadní převis a zkuste se zamyslet znovu. Na tomto půdorysu nebylo moc kde brát. Přesto výrobce tvrdí, že se to jeho konstruktérům nějakým zázrakem povedlo.

Výrobce tvrdí, že XT4 disponuje zavazadelníkem o objemu 637 litrů. To nezní špatně. Po otevření pátých dveří tomu ale moc nevěřím. Abych se přiznal, nemám ve zvyku nosit s sebou metr a brát přesné míry. Tipoval bych ale, že budete muset vyhodit kryt a naložit vůz až po střechu, abyste do něj tolik věcí skutečně narvali. Jinak si totiž tu disproporci mezi továrním údajem a co jsem viděl naživo, nedokážu vysvětlit. Tím netvrdím, že dozadu dáte pár tašek s nákupem a budete mít problém zavřít víko. Třeba moje potřeby by takto dimenzovaný prostor plnil vrchovatou měrou, ať už je velký, jak chce. Avšak pár aut jsem už viděl, abych věděl, jak vypadá více než šestisetlitrový kufr.

Cadillac se v reklamě naváží do Tesly. Nabídne prý první opravdový autopilot

Cadillac se v reklamě naváží do Tesly. Nabídne prý první opravdový autopilot

Dobře, v americkém obýváku na kolečkách letiště sice nenajdete, pokud ale nemáte potřebu převážet spoustu krámů či jen ledabyle kubíky vzduchu, vadit vám to nebude. Navíc svou architekturou, materiály, elektronikou či zpracováním je XT4 tím nejlepším, co jsem kdy v Cadillacu viděl. Auto se zbavilo dosud používaných kapacitních dotykových ovladačů, tvrdých lakovaných plastů i na hromádkách pohozených knoflíků. Místo nich dostanete mnohem lépe promyšlené, výtečně organizované a zároveň jednoduché místo k životu se dvěma řadami hardwarových tlačítek a dotykovou obrazovku s dobrým rozlišením a slušnou grafikou.

K tomu vám „generál motorů“ přibalí barevný head-up displej, soustavu kamer schopnou vytvořit 360stupňový panoramatický obraz kolem vozu, šikovnou možnost párovat mobil prostřednictvím protokolu NFC, bezdrátovou nabíječku, vyhřívání sedadel kombinované s výkonným odvětráváním nebo chytré vnitřní zpětné zrcátko, které se „překlopením“ změní na displej přenášející obraz ze zadní kamery, takže ten kufr můžete naložit až po strop, a ještě budete mít lepší výhled vzad.

Stejně tak je neobvyklý i rozsah informací dostupných skrze palubní počítač v přístrojovém panelu. Že v něm najdete míru opotřebení olejové náplně, tlak v pneumatikách či napětí akumulátoru, tolik překvapivé není, to umí i jiné značky. Rozhodně ale není běžné mít možnost podívat se kupříkladu na stav vzduchového filtru či teplotu převodového oleje.

Tesla má nového konkurenta! GM použije jako zbraň značku Cadillac

Tesla má nového konkurenta! GM použije jako zbraň značku Cadillac

Kabina vám v tomto směru bude dělat radost, působí útulně, přehledně, audio od Bose hraje čistě a jedinou větší chybkou se zdá být úhel náklonu středové obrazovky, která je na slunci kvůli odleskům hůře čitelná. Při bližším zkoumání nicméně objevíte, že navzdory zjevné snaze vyrovnat se kvalitou evropské špičce Cadillacu ujel vláček.

Že tvůrcům někde utekl šev, by mi tolik nevadilo. To by šlo ještě okecat „ruční výrobou“. Ale nerovnoměrné spáry panelů nebo špatně napnutá koženka na palubní desce či nerovnoměrně nanesené lepidlo pod ní už signalizuje chybějící fortel, snahu šetřit na nesprávném místě, respektive pokulhávající technologii. A to nemluvím o tom, že jinak pohodlná sedadla jsou sice čalouněná hezky zabarvenou kůží podtrhující luxusní dojem, v interiéru ale zanechává ne právě příjemný ostrý odér, přestože nemám přecitlivělý nos.

DiDia 150 bylo nejokázalejší americké auto 60. let. Zapsalo se do knihy rekordů

DiDia 150 bylo nejokázalejší americké auto 60. let. Zapsalo se do knihy rekordů

Abych tuto kapitolu nějak uzavřel, vnitřek jako celek funguje. Je o parník lepší, než si pamatuju u starších Cadillaců, má pár milých vychytávek, pořád je ale co zlepšovat.

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

dnes | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 85 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků