Kapitoly článku:
Po nastartování se kabina rozezní utlumeným, ale zlověstně neučesaným vrčením vidlicového osmiválce. Má objem 6,0 l a dosahuje výkonu 316 koní, takže i bezmála třítunové Bureko s ním zvládne zrychlení na 100 km/h za rovných 10 sekund. To dnes ale zkoušet nebudeme. Díky vstřícnosti provozovatelů off-road areálu ve středočeských Milovicích budeme jezdit výlučně v terénu. A v pořádném.
Při úvodním přejezdu se auto ani nezapotí. Cesta vyježděná při kraji bývalého tankodromu je rozježděná traktory do podoby hlubokých mazlavých kolejí, ale vysoké terénní pneumatiky s velkými mezerami mezi jednotlivými špalky bez námahy nacházejí trakci a sunou náš zelený tančík vstříc vyvýšenému horizontu.
Koleje vyjeté v trávě zemědělskou technikou jsou pro H2X jen lehká rozcvička; na terénní projíždce nás doprovázel „dárce orgánů“ pro H2X, Hummer H2
Člověk uvyklý normálním autům samozřejmě zpočátku cítí velký respekt, pramenící ze vzhledu auta, pohledu na rozbahněný terén i neurvalého, hrdelního řevu osmiválce, který je v nízkých otáčkách prakticky neslyšný, ale ve středním rozsahu vrčí podobně vztekle jako klasické americké závodní motory. Brzy ale zjistíte, že tohle je poctivý off-road, který o zacházení v rukavičkách nestojí.
„Czech made“ tlumiče
Zkrácený žebřinový rám a nápravy z Hummeru H2 mají dostatečnou houževnatost pro nelítostné terénní nasazení, ale za velkou část svých terénních schopností vděčí Bureko H2X speciálním, na zakázku vyrobeným tlumičům pérování od české firmy Protlum. Mají oddělené nádobky a lze je ručně dofukovat podle potřeby. Fascinuje mě jejich schopnost držet kola v kontaktu s povrchem při rychlejší jízdě, stejně jako neuvěřitelně hladké a plynulé dotlumení, když některé kolo „spadne“ do hlubokého výmolu.
Díky šestilitrovému osmiválci se Bureko rozjede na 100 km/h za rovných 10 sekund
To je jedna věc, kterou se Bureko liší od třeba velmi schopných, ale přece jen luxusních SUV, jako je třeba aktuální Range Rover. Druhou je neuvěřitelná trakce speciálních terénních pneumatik Nickey Thomson Baja Claw 35". I v hlubokém blátě si H2X vystačí maximálně s uzavřením středového diferenciálu; zadní uzávěrka, popřípadě redukce, přijdou ke slovu v podstatě až při rochnění tak hlubokém, že by se v něm normální terénní auto zahrabalo až po dveře.
Třetí, a z hlediska absolutní průchodnosti asi klíčovou offroad předností Bureka je kombinace krátkého rozvoru, velkého křížení náprav a extrémních nájezdových úhlů, 43° vpředu a 44 vzadu. My píšící autoři bychom neměli říkat příliš často, že obrázek vydá za tisíc slov, aby vydavatele nenapadlo nechat si jenom fotografy, ale podívejte se na tyhle fotky:
Velké křížení náprav, minimální převisy a maximální přechodový úhel
Asi žádný z těch záběrů, které jsme v Milovicích pořídili, neilustruje průchodnost Bureka lépe. Všimněte si takřka svislého výjezdu z jámy a také extrémního přechodového úhlu. Sebeterénnější SUV by si tady sedlo na břicho a řidič by byl ještě moc rád, když by při pokusu o vyproštění nezlomil samonosnou karoserii vejpůl.
Překážkou je mozek
Na řidiče přitom H2X neklade žádné zvláštní nároky, nepočítáme-li tedy psychickou odolnost tváří v tvář terénním překážkám, před kterými mozek poplašně křičí „Tohle projet nejde!“ Stačí důvěřovat schopnostem auta a ve svízelných místech se neleknout a neubrat, abyste neuvízli. To je ale jedno ze základních pravidel jízdy v terénu. A když jste na pochybách, přidejte raději trochu víc.
Zastavovat není žádoucí i z jiného důvodu, jak zjišťuji při jedné z přestávek. Auto je tak zastříkané bahnem, že prakticky nejde zavřít nebo otevřít dveře a neumazat se přitom.
Za velkou část svých terénních schopností vděčí Bureko zakázkovým tlumičům pérování od české firmy Protlum
Bureko H2X je neuvěřitelná hračka do terénu, ale majitelé ji používají i na silnici. Někteří dokonce hlavně na silnici. Většina H2X jezdí v zemích bývalého Sovětského svazu a na Blízkém Východě, ale jsou i u nás, na Slovensku nebo třeba ve Španělsku.
Zákazníci si je nejčastěji pořizují kvůli vzhledu a stylu, spíš než terénní schopnosti žádají komfort a kultivovanost. Tento fakt spolu s docházejícími zásobami dílů pro Hummer H2 přiměl pana Janeše k vývoji nového modelu. Bureko tak, jak jsme ho testovali, už asi rok nekoupíte. Firma pracuje na modernizované verzi.
Nastupuje xDrive
Zvenku bude nové Bureko vypadat skoro stejně, ale ve svých hranatých útrobách bude schovávat techniku BMW: pohon všech kol xDrive, pneumatické pérování a dokonce i všudypřítomný třílitrový diesel ve variantách s jedním, dvěma i třemi turby. Žebřinový rám si bude firma vyrábět ve vlastní režii. Hardware mnichovské automobilky jistě není tak robustní jako americké železo z Hummeru, Janeš ale říká, že terénní schopnosti H2X by měly být zachovány v plné míře. Co na tom, že zákazníci to v naprosté většině případů nedocení. Vždyť tohle úžasné auto je především jeho splněný sen.