Test: Bodlo by vám Dobló?

Fiat Dobló měl premiéru v roce 2000 a k nám do České republiky se dostal počátkem loňského roku. Obvyklému redakčnímu testu jsme podrobili verzi Dobló Cargo, která osloví především drobné živnostníky.
Test: Bodlo by vám Dobló?

Dobló stojí ve své kategorii proti Renaultu Kangoo nebo dvojčatům Citroenu Berlingo a Klepněte pro větší obrázekPeugeot Partner. Provedením přitom leží zhruba mezi Kangoo a Berlingem. Má výrazný, ale ne výstřední design a současně je pořádnou dodávkou, která dokáže něco uvézt když je potřeba.

Dobló je u nás k dispozici v osobní i užitkové verzi. V obou verzích má řidič pocit spíše z Klepněte pro větší obrázekřízení dodávky než osobního vozu. Vyšší vzpřímenější posaz či řadicí páka na přístrojové desce dávají pocit řízení velkého vozu, současně je ale hbitost vozidla a možnost parkování na úrovni osobáku. Prostoru na předních sedadlech je na rozdávání, zejména nad hlavou je spousta místa. Proto se i ke stropu vešla rozměrná odkládací polička, která přesto nezabírá opticky mnoho prostoru. Palubní deska se nabízí ve dvou provedeních, přičemž základní Klepněte pro větší obrázeknejlevnější model má z ukazatelů pouze rychloměr a stav paliva. Otáčkoměr nebo ukazatel teploty chladící kapaliny hledejte až u dražšího modelu.

Základními charakteristikami této dodávky jsou nákladový prostor o objemu 3,2 krychlového Klepněte pro větší obrázekmetru a nosnost 625 kilogramů nákladu včetně řidiče. Protože se jedná o dodávku, je pochopitelně nákladový prostor bez bočních oken, v našem případě ale byly zadní dvoukřídlé dveře prosklené (příplatek). Stěrač s ostřikovačem byl sice jen na větší polovině, zadní stěrače ale nejsou v případě dodávek příliš obvyklé.

Dobló Cargo mělo kromě zadních dveří i boční posuvné na straně spolujezdce. Jedná se sice o Klepněte pro větší obrázekpříplatkovou výbavu, ale vhod to jistě přijde. Nadstandardní výbavu základního modelu pak dále tvořily mlhovky, autorádio s reproduktory, nastavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou a pogumované dno zavazadlového prostoru.

Testované vozidlo poháněl benzínový motor o objemu 1,2 litru (1242 cm3) s výkonem 47,5 kW (další parametry najdete v tabulce). Ačkoli to papírově vypadá, že Dobló s takovouto motorizací bude málo dynamické a spíše bude patřit k silničním plazům, je jízda příjemná a v městských podmínkách je vůz pohotový, posilovač řízení je vhodně naladěn pro pohodlí při parkování a současně jistotu při rychlejší jízdě, také zpřevodování je v pořádku a spíše odpovídá osobnímu vozu než náklaďáčku. Své zvyky tedy měnit výrazně nemusíte. Problémy užitkové verze se projevují až při vyšších rychlostech na dálnici, kdy zadní tuhá náprava s listovými pružinami na klidu autu zrovna nepřidá. Při překročení tachometrových 140 km/h (maximální udávaná rychlost je 142 km/hKlepněte pro větší obrázek, ale auto jede rychleji) výrazně vzroste aerodynamický hluk a podvozek auta znervózní. Současně velká boční plocha zvyšuje citlivost na boční vítr. Co ale Dobló ztrácí na rychlé dálnici, to dohání v běžném provozu. Řazení je přesné, vedení vozu dobré, mnou pozorovaný větší náklon v dynamicky projížděných zatáčkách asi raději zkoušet nebudete kvůli nerozházení nákladu. Spotřeba se pohybuje ve městě okolo 8 litrů, na dálnici při vyšších rychlostech je vyšší.

Co se vám bude líbit

Dobló je na pohled pořádné auto. Čelní maska s výraznými světlomety s integrovanými mlhovkami se líbí Klepněte pro větší obrázeka mezi dodávkami se rozhodně neztratí. Nízká nákladová hrana (53,5 cm) usnadňuje nakládání a nákladový prostor postačuje pro střední náklady (1,7×1,4×1,2 metru). Auto je rozměrově velmi blízko běžnému osobnímu vozu, délka vozu 4159 mm a rozměrná boční zrcátka usnadňují parkování. Auto je současně s 1,8 m slušně vysoké a uvnitř je tak dostatek místa i pro dlouhány. V základu máte výškově nastavitelný volant s posilovačem, centrální zamykání a elektrické ovládání bočních okének. Při vytažení klíčků se vypne vše včetně světlometů, nevybije se vám tak omylem baterie, můžete ale zapnout funkci Follow me home, kdy auto svítí světlomety ještě půl minuty po zamčení vozu.

Co se vám nebude líbit

Provedení palubní desky je v základním provedení hodně spartánské, pouze rychloměr a palivoměr najdeme snad jen na skútrech, v dodávce určené pro městský provoz v častých kolonách by teplota chladící kapaliny jistě pomohla. Kdo to potřebuje si ale může prostě připlatit za dražší verzi. Sedadlo spolujezdce není v základu vůbec nastavitelné, ani posun sedáku ani sklon opěradla. Kdo se veze, nesmí si prostě vymýšlet. Rozporuplné pocity mám z mlhovek, svou funkci totiž v podstatě neplní, v mlze nijak nepomohou, spíše pomáhají rozšířit osvětlený prostor do stran, i když i to se může hodit.

Osloví vás?

Základní cena Dobló Cargo s benzinovým motorem je Kč 311 000 bez DPH. S příplatkovou výbavou se testovaný vůz vyšplhal cenou na Kč 345 000 bez DPH. Za tyto peníze získáte slušného pracanta, který splní každodenní službu. Nelze podcenit obecnou nedůvěru ve kvality vozů Fiat, ale dílenské zpracování testovaného vozu bylo v pořádku, uvnitř nic nevrzalo a vše chodilo čistě. Vůz měl nicméně najeto zhruba 18 tisíc kilometrů a to je u dodávky teprve začátek. Kdybych měl vybírat dodávku pro svou firmu, Dobló Cargo by do užšího výběru jistě postoupilo.

Technické parametry:

Objem 1242 cm3
Výkon 47,5 kW (65 koní)
Max. točivý moment 102 Nm při 3500 ot/min
Zrychlení 0-100km/h 18,9 s
Udávaná spotřeba (město/mimo/kombinovaná) 9,8/6,5/7,7 l/100 km
Rozvor 2566 mm
Vnější rozměry (d×vך) 4159×1820×1714 mm
Zavazadlový prostor 3,2 m3
Zavazadlový prostor (d×vך) 1680×1305×1470 (1200 mezi zadními koly)
Užitečné zatížení včetně řidiče 625 kg
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků