Test BMW Z4 M Coupé: ryzí dynamika

Z4 M Coupé je známé do značné míry tím, že prohrálo ve většině srovnání s Porsche Cayman S. Je proto jen mrtvou větví vývoje?
Test BMW Z4 M Coupé: ryzí dynamika
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér, jeho kvalita a provedení
  2. Úžasný motor, Charakter supersportu
  3. Jako sporťák se jen netváří, Běžný provoz = okruh
  4. Trochu záludná holka, Spotřeba, Dynamika
  5. Co na to Cayman S?, Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků
  7. Všechny fotografie (otevírání jedné po druhé)

Cayman S snad ani není konkurence

Po důkladném vyzkoušení Z4 M jsem byl zvědavý na to, co nabídne Porsche Cayman S, které většina novinářů staví před mnichovského rivala. Již první metry s tímto vozem ale jasně ukázaly, že Cayman S hraje na dosti jinou notu. Je mnohem umírněnější, praktičtější, každodennější. Právě to jej zřejmě v očích většiny staví před Z4 M. Zatímco Cayman S si můžete pořídit jako rychlé auto pro každý den a nebude vás při tom obtěžovat fakt, že pod sebou máte velmi rychlé třísetkoňové auto, Z4 je jasná „víkendovka”, která vám přes týden vždy připomene, že by raději byla v garáži. V opravdu ostrém provozu je ale Cayman S o třídu pomalejší než Z4, v základu nemá ani takové brzdy, ani takové jízdní vlastnosti a už vůbec ne takový výkon.

Pravdou je, že Cayman S je lépe ovladatelným a méně záludným autem a dosáhnout s ním limitu je značně snažší. Stejně rychlým autem jako Z4 je však pouze tehdy, pokud se Z4 M na limit dosáhnout neumíte, zřejmě proto staví některé testy oba vozy rychlostně na roveň. Za výstižné považuji shrnutí britského Autocaru, který v jednom ze srovnávacích testů konstatoval, že musíte být dokonalý řidič nebo blázen, abyste se Z4 M byli výrazně rychlejší.

Z mého pohledu je Cayman S jiné auto a srovnávat je bez tohoto dodatku není úplně fér. Osobně nemám rád kompromisy a Z4M bych dal před Caymanem S kdykoli přednost. Toto dilema si ale musí každy rozřešit sám a nepochybuji o tom, že i mezi potenciálními zájemci bude jen menšina „šílenců“, kteří budou mít na věc stejný pohled jako já...

Dostupný supersport

Zbývá zodpovědět poslední otázku, a to zda si tahle „sranda“ zaslouží svou cenu. Ta je absolutně nesporně vysoká, v základu předahuje metu 1,75 milionu Kč a v testované verzi se přiblížila 2 milionům. To je za vůz, který nemá zrovna moc široké využití, docela dost peněz. Jenže Z4 M si nemůžeme zasadit někam mezi 8 Škod Fabia a BMW 550i, ale do docela jiné společnosti. V té rázem zjišťujeme, že jde jedno z nejdostupnějších aut svého druhu. Jeho okruhové časy si za takové peníze jinde nekoupíte a pokud by šlo o typ vozu jako takový, pak uspějete leda u britského Lotusu (dokonce ušetříte), který je ale ve své jednostrannosti ještě o krok dále a tak rychlý, zejména ve vysokých rychlostech a tedy i na rychlejších okruzích, beztak není.

Zkrátka trpíte-li tou správnou automobilovou chorobou, která vám nedovolí vnímat ani Cayman S jako dostatečně drsný sporťák, a máte-li peníze na to, abyste si pořídili takový víkendový vůz do garáže, mohu vám BMW Z4 M Coupé jen doporučit. I když vám manželka bude dokola tvrdit, že „tohle za dvě mega si může koupit jen blbec“, pouhých osm minut v závěsu za nechápajícím řidičem výrazně dražšího Porsche 911 GT3 kdesi v severozápadním Německu vás nenechá ani na chvíli na pochybách, že tahle investice měla smysl...

Plusy:

  • Excelentní jízdní vlastnosti
  • Špičkové brzdy
  • Dynamika
  • Motor
  • Spotřeba

Minusy:

  • Nekomunikativní řízení
  • Při běžném použití příliš horlivé brzdy

Cena v základní výbavě (Z4 M Coupé): 1 754 800 Kč
Cena testovaného provedení: 1 961 910 Kč

 

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený vpředu podél za přední nápravou
  • Objem: 3 246 ccm
  • Největší výkon: 252 kW (343 k) při 7 900 ot./min
  • Největší točivý moment: 365 Nm při 4 900 ot./min
  • Palivo: Natural 98/95

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,0 s
  • Kilometr s pevným startem: 23,7 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 18,2
    • Mimo město: 8,6
    • Kombinovaná: 12,1
  • Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: typu McPherson
  • Zavěšení zadních kol: pětiprvkové
  • Rozměr kol: 8Jx18 / 9Jx18
  • Rozměr pneumatik: 225/45 ZR18 / 255/40 ZR18

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 420 kg
  • Užitečná hmotnost: 310 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 113 mm
  • Šířka: 1 781 mm
  • Výška: 1 287 mm
  • Rozvor náprav: 2 497 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér, jeho kvalita a provedení
  2. Úžasný motor, Charakter supersportu
  3. Jako sporťák se jen netváří, Běžný provoz = okruh
  4. Trochu záludná holka, Spotřeba, Dynamika
  5. Co na to Cayman S?, Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků
  7. Všechny fotografie (otevírání jedné po druhé)
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 24 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků