TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive | Foto: David Rajdl

TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl
TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl
TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl
TEST BMW X7 M60i xDrive Foto: David Rajdl
47
Fotogalerie

TEST BMW X7 M60i xDrive: Nadzvukový obývák má po rekonstrukci. Pro pozéry fakt není

Největší z rodu X prošel nedávno opravdu důkladným faceliftem. Silné stránky mu zůstaly, moderní doba ale přinesla i několik mínusů.

Radosti
Navzdory hmotnosti skvělá obratnost
Variabilní interiér
Pohon si rozumí s mild hybridem
Spolehliví asistenti a adaptivní světla
Starosti
Ovládání základních funkcí přes displej
Vysoká nakládací hrana kufru
9  /10

Více než pětimetrová SUV se sedmi sedadly nepatří k nejpopulárnějšímu segmentu na českém trhu, ale s přibývajícími roky má zákazník stále větší výběr a soupeřů o jeho přízeň se vyrojila celá řada. X7 tedy aktuálně stojí proti pořádné smečce konkurentů různého původu poté, co převzalo roli největšího rodinného modelu po X5.

O přízeň bojuje třeba s o chlup delším Mercedesem GLS nebo zhruba o deset čísel kratšími Audi Q7, Range Roverem či třeba „lidovým“ Fordem Explorer. Od počátku své existence budilo vášně kontroverzním designem, ale jestli jsme si doteď mysleli, že předfaceliftová verze vypadá hodně nezvykle, tato vylepšená oživí debaty na téma vzhledu více, než byste si dokázali představit.

Čtyři oči v základu, uvnitř vše nové

Pamatujete si na premiéru X7 z konce roku 2018? Společně se soudobou řadou 7 přišlo velké BMW poprvé s trendem obřích čelních mřížek, což motoristický svět přimělo v žertu spekulovat, že za pár let zůstanou na přídi pouze „ledvinky.“ Nestalo se tak, i když designéři bavorského obra se rozhodně nedrželi zpátky. Původní verze se nyní po několika letech vlastně dá považovat z hlediska pojetí přídě za úplně normální auto – facelift totiž přinesl čelní světla dělená do dvou výškových úrovní, což má stejně jako u relativně čerstvé nové řady 7 a i7 značit příslušnost k tomu nejlepšímu, co má automobilka v nabídce.

Úzké horní LED světlomety slouží k dennímu svícení a také jako blinkry, spodní segment pak obsahuje sériově montovaná adaptivní LED maticová světa. Změny se dotkly také spodní části nárazníku, v jehož spodní části najdeme přiznaný kryt radaru a vstupy vzduchu. Ty můžete mít i ve světlejších odstínech, ale když zvolíte tmavší odstín laku (v tomto případě nenápadná zelená metalíza Manhattan za 32.526 Kč) a černé lakování doplňků přídě (standard u M60i xDrive), na silnicích umí X7 budit pozornost spíše svými rozměry než vzhledem. Pokud si tedy odmyslíme podsvícené ledvinky, které má nejvýkonnější model automaticky. Vzadu jsou změny decentní, světla obsahují zajímavé 3D mřížky a pojí je chromovaná lišta, u vrcholné verze M60i mají koncovky výfuků náznak dělení na konfiguraci 2+2.

Zvenčí se toho tedy změnilo hodně a pokud majitel předfaceliftu usedne dovnitř, také se bude hodně divit. V duchu všech modernějších BMW zmizela kaplička digitálního přístrojového štítu, nyní zde najdeme jen displej o úhlopříčce 12,3 palce, na nějž navazuje hlavní panel infotainmentu s dalšími 14,9 palci. Z funkčního hlediska jde o dobré řešení, které řidiče v ničem neomezuje, obě obrazovky mají vysoké rozlišení a skvěle se čtou.

Jednou z hlavních zpráv je tu samozřejmě nasazení nejnovějšího operačního systému BMW 8, takže zde máme základní zobrazení s několika dlaždicemi nejpoužívanějších funkcí, které si můžete posouvat do strany, a poté sáhodlouhý seznam „aplikací,“ tedy dalších možností, nastavení, specifických detailů různých prvků. Ty jsou sice rozděleny na témata týkající se infotainmentu a vozidla samotného, ale něco v nich rychle najít dost dobře nejde.

Tato nastavení sice neměníte jednou za deset minut, ale na jejich členění do více souvisejících témat by se ještě dalo zapracovat. Na displeji si všimnete také přítomnosti nastavení teploty, které je sice neustále viditelné, ale stejně jako u všech jiných aut nejen od BMW, odvádí pozornost od řízení. Podrobnější nastavení klimatizace se také děje přes obrazovku, kde si jej musíte „rozkliknout.“

Alespoň nám na středovém panelu zůstalo kolečko pro regulaci hlasitosti, vedle nějž jsme u předfaceliftu našli šikovnou řadu očíslovaných čudlíků s předvolbami rozhlasových stanic, cílů navigace, zkratek pro vstup do nastavení nejpoužívanějších funkcí – cokoliv jste si sem chtěli namapovat. Ta nyní zmizela. Škoda. Další změny si všimnete na středovém tunelu, odkud zmizel pákový volič převodovky, nahrazený kolébkovým přepínačem.

Což je naopak změna vítaná, původní řešení zbytečně zabíralo místo a vy tak lépe dosáhnete na chlazené i vyhřívané držáky nápojů v přední části středového tunelu. Volant s množstvím užitečných tlačítek naštěstí zůstal v klasickém formátu, stále tak máte pod palci adaptivní tempomat na levé straně a komunikační/audio funkce na straně pravé. Pochvalu si BMW zaslouží za zachování kolečka pro regulaci jasu podsvícení v modulu ovládání světel poblíž levého kolena řidiče.

Zpracování vnitřku je na vysoké úrovni ať už mluvíme o materiálech nebo slícování, přední sedadla si můžete dokonale přizpůsobit tvaru svého těla a to samé platí o zadních, která mají také elektrické nastavení polohy sedáku a sklonu opěradla. Posádka v druhé řadě zde cestuje v business třídě, k dispozici má vlastní podrobné nastavení klimatizace a také USB zdířky, umístěné v opěradlech předních sedadel.

Sedadla v třetí řadě nejsou žádnou trestnou lavicí, jejich čalounění je zpracováno stejně pečlivě, jako ve zbytku X7 a i když zde pochopitelně jsou jistá omezení z hlediska místa pro nohy nebo v oblasti ramen, výrazně trpět zde nebude ani dospělý. Klimatizace je v této konkrétní specifikaci pětizónová (+26.832 Kč) a zcela vzadu máme po stranách i držáky nápojů. V sedmimístném obsazení se sice kufr smrskne na 300 litrů, ale to není nic nezvyklého.

Vyklápění sedaček třetí řady se děje elektricky skrze tlačítka, včetně správného polohování řady druhé, aby se opěradla „nepotkala“ – žádné úmorné lomcování páčkami, posouvání po kolejnicích nebo tahání za odjišťovací lanka tu nehrozí. Kufr má v pětimístné (i dvoumístné) konfiguraci parádní objem a pojme toho opravdu hodně, nakládání ve stísněných prostorech usnadní dělené páté dveře, které díky výklopnému spodnímu segmentu zkracují délku toho horního. Podlaha kufru je ale stejně jako nakládací hrana opravdu vysoko.

Pokračování 2 / 3

Jede jako z praku, ale fyziku neošálí

Označení M60i xDrive jsme u předfaceliftové verze v katalogu nenašli. A letmý pohled do tabulky parametrů odhalí stále stejných (byť pěkných) 390 kW/530 koní a 750 N.m, jako u přechozí verze M50i. Objem je také shodný, dvě turbodmychadla, z nichž má každé na starost jednu řadu válců, jsou stále uvnitř „V.“ Ale tak jednoduché to není. Starší model má motor N63B44T3, novinka dostává jeho vylepšenou verzi S68 s novým olejovým čerpadlem, elektricky ovládaným časováním ventilů VANOS a hlavně zapojením 48V mild hybridního systému s 20Ah baterií pro teplé starty a asistencí výkonem 9 kW a točivým momentem 200 N.m.

Není to tedy snaha prodat vám to samé s šedesátkou místo padesátky v označení. Stále jde o pořádnou strojovnu s důstojným osmiválcovým soundtrackem (ale bez dětinského práskaní z výfuků), která táhne od nevidím do nevidím v perfektní harmonii s osmistupňovým automatem. Ten sází kvalty svižně a bez cukání. Výkonová rezerva je parádní, takové X7 nedochází dech ani ve vyšších tříciferných rychlostech a obsazení či náklad absolutně nemají vliv na jízdní dynamiku.

Všimnout si můžete také perfektní práce stop startu, který vás nikde nenechá viset. Zajímavostí je zde režim Sprint, který při podržení levého pádla pod volantem nechá převodovku Steptronic Sport odhopkat na nejnižší možný stupeň a umožní vám vystřelit vpřed s maximální silou.

Po stránce odpružení zde máme „plnou palbu“ – adaptivní vzduchové odpružení s regulací světlé výšky v rozsahu osmi centimetrů, systém xDrive s chytrým rozdělováním točivého momentu a preferencí na zadek, M sportovní diferenciál, aktivní stabilizátory i natáčení zadní nápravy. To vše dodává více než pětisetkoňové stodole na kolečkách mimořádnou obratnost.

Na rozdíl od mnoha jiných silných SUV si zde nikdy nepřijdete jako kočí na splašeném slonovi, v zatáčkách se pod vámi auto poslušně stáčí podle svého středu a neutíká po čumáku ven z oblouku. Plynem se dá řídit parádně, zadní kola vás rovnají do směru, přední tahají zvoleným směrem, často se můžete přistihnout, že okresky drtíte dálničním tempem.

Náklony jsou dobře podchycené a široké pneumatiky mají spoustu trakce, i tak ale v mezních situacích zjistíte, že X7 opravdu váží přes 2,5 tuny a fyziku zcela ignorovat neumí. Brzdy verze M60i mají vpředu čtyřpístkové třmeny a kotouče s průměrem 395 mm, vzadu jednopístkové a průměr disků 345 mm, svou práci zvládají dobře a dají se i hezky dávkovat, i když po svižnějším svezení ucítíte (doslova), že měly hromadu práce.

Jen o akčním svezení to samozřejmě není, při běžném cestování oceníte nízkou hladinu aerodynamického hluku, žádné pazvuky nebo rezonance v kabině od motoru a solidní komfort. Osobně bych se spokojil s těmito standardně dodávanými 21“ koly s pneu 285/45, která sice větší výmoly ve spolupráci s vzduchovými měchy zpracují zdatně, ale sem tam poskočí na nerovnostech menších a rychlejších.

Můžete dostat až 23“ ráfky s pneumatikami v rozměru 275/35 vpředu a 315/30 vzadu, ale tipuji, že s našimi silnicemi si úplně rozumět nebudou. Spotřeba se dá kombinovaně udržet okolo 12 litrů na sto, nádrž má naštěstí standardně 83 litrů, takže na jedno tankování a v běžném tempu ujedete přes 700 kilometrů. Tradičně bez chybiček jsou asistenční systémy, na adaptivní tempomat je spoleh a inteligentní účinné světlomety taktéž. Díky řiditelné zadní nápravě se s X7 také překvapivě dobře manévruje a parkuje, navzdory tabulkovému průměru otáčení 13 metrů.

Pokračování 3 / 3

Verdikt: Talentované, užitečné, pro radost

Ano, na trhu jsou levnější sedmimístná SUV. Ano, verze M60i je pro maximalisty, pro radost a z hlediska poměru cena/užitná hodnota smysl nedává. Ale není to pozérské auto, z jízdního hlediska má mimořádný talent, který stojí o chlup nad (jinak velmi působivými) tabulkovými hodnotami výkonu a zrychlení.

Je také velmi užitečná díky variabilnímu interiéru, s nímž se díky hromadě servomotorů manipuluje mimořádně snadno. Škoda jen, že moderní infotainment vystrnadil některé uživatelsky vstřícnější ovládací prvky. Z hlediska praktičnosti a přepravní kapacity vám udělá stejnou službu třeba naftová X7 xDrive40d s příznivější spotřebou a o 700 tisíc nižší základní cenou. Ale emoce? Ty se jen zřídkakdy dají vyčíslit penězi.

BMW X7: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 2.424.500 Kč (xDrive40i/280 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 3.146.000 Kč (M60i xDrive/390 kW)
Cena testovaného vozidla         3.915.344 Kč (M60i xDrive/390 kW)

Technické údaje: BMW X7

Rok • stupeň výbavy
2023 • M60i xDrive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 4 395 cm3
Vrtání • zdvih
88,3 mm • 89,0 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
390 kW (530 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
750 Nm při 1 800 až 4 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,7 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
750 l • 2 120 l
Objem palivové nádrže
83 l
Hmotnost: provozní • celková
2 600 kg • 3 355 kg
Prům. spotřeba: komb.
12,1 l/100 km
Rozvor náprav
3 105 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 682 mm • 1 703 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 181 × 2 000 × 1 835 mm

Standardní výbava: Sportovní automatická převodovka, integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, Executive Drive Pro – aktivní stabilizátory, funkce plynulého dovírání dveří Soft-Close, BMW ledvinky „Iconic Glow“, velurové koberečky, komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla, ConnectedDrive Services, paket Connected Professional, BMW Live Cockpit Professional, ovládání vybraných funkcí vozu gesty, M aerodynamický paket, BMW Individual čalounění stropu Alcantara v barvě antracitu, M sportovní výfukový systém, M sportovní diferenciál, mild-hybridní technologie a další

Příplatková výbava: Metalický lak Manhattan (32.526 Kč), BMW Individual celokožené čalounění Merino Ivory White/Atlas Grey (77.220 Kč), 23palcová BMW Individual kola V-spoke (103.246 Kč), integrované univerzální dálkové ovládání (7.046 Kč), M sportovní paket Pro (21.684 Kč), elektricky ovládané tažné zařízení (36.582 Kč), síť zavazadlového prostoru (5.408 Kč), protisluneční ochrana oken (15.444 Kč), Travel & Comfort System (8.138 Kč), paket Ambient Air (9.490 Kč), 5zónová automatická klimatizace (26.832 Kč), nezávislé topení (39.286 Kč), Driving Assistant Professional (47.138 Kč), Parking Assistant Professional (37.934 Kč), Bowers&Wilkins Diamond Surround Sound System (120.588 Kč), paket Comfort (29.796 Kč), paket Exclusive (124.644 Kč), BMW Individual jasanové dřevěné obložení interiéru s otevřenými póry (17.342 Kč)

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud