TEST BMW X6 M50d: Tři turba a několik otázek

Tohle je nejspíš naše poslední rozloučení s druhou generací BMW X6. Jaký dnes dává smysl v kontextu konkurentů značkových i neznačkových?
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Nezaměnitelný styl
Pestrá paleta programu Individual
Kvalitní zpracování interiéru
Skvělý infotainment
Silný a charakterní motor
Kombinace agility a komfortu podvozku
Odhlučnění
Starosti
Méně prostoru, zejména pro zadní pasažéry
Relativně malý zavazadelník
Několik lacině působících detailů uvnitř
Technologie, především bezpečnostní, už dnes zaostávají
Na limitu těžkopádný
7  /10
Pokračování testu
Fotogalerie35 fotografií
DSC05331.jpg DSC05312.jpg DSC05335.jpg

V roce 2008 vstopilo BMW X6 do společnosti schopných off-roadů typu Mercedesu ML nebo Porsche Cayenne a s výsměchem jim rozházel všechny figurky. Je to jen má interpretace děje ve světě luxusních SUV, ale X6 do značné míry ukázala, proč se zvýšené vozy stávají populární. U BMW se vykašlali na stavitelnou světlou výšku, redukce, uzamykatelné diferenciály... V případě X6 dokonce i na velký zavazadelník. Ukázali, že jde především o styl a auru, kterou tato auta disponují.

X6 byla ve druhé generaci představena v roce 2014. Uhlazenější a na nových základech. SUV se splývavou střechou tak v druhém vydání kroutí už pátý rok a je ideální ukázkou přístupu bavorské automobilky k modernizacím stárnoucích modelů. Co všechno se během vývoje změnilo, jsme zkoumali v rámci testu nejvýkonnější dieselová verze. I u ní snadno poznáte, že X6 generace F16 to už má za pár...

Méně hrubosti, ale ladnost také nehledejte

Traduje se, že když Chris Bangle navrhoval první X6, žádal pro ní podstatně větší kola. Vedení BMW však vcelku pochopitelně nesouhlasilo, vždyť jste mohli mít i dvacítky. I taková kola se však z některých úhlů ztrácí, stejně jako v případě druhé generace. Bangle to tenkrát vyřešil rozšířením karoserie i samotných kol. To vysvětluje zadní pneumatiky o šířce 315 milimetrů...

Masivní hmotu nad zadním kolem u druhého vydání rozbila křivka na blatníku. Osobně jsem s první generací měl problém při pohledu zezadu, kdy působila neforemně, jako nějaký věžák. I tohle se podařilo vylepšit díky složitějšímu tvarování a širším zadním svítilnám.

Stále se kolem toho motám, ale tou nejdůležitější designérskou finesou je v případě X6 střecha, respektive její tvar a lá kupé. Právě ten zcela záměrný nepoměr mezi úzkým prosklením a masivním zbytkem vozu, včetně hrozivě obrovských "ledvinek" masky chladiče, je na X6 nejpoutavější a troufám si říci, Mercedesu se tohle u modelu GLE kupé až tak dobře nepovedlo.

Tohle auto společnost polarizuje, a i když já osobně bych jej za krásku neoznačil, možná nikdy jsem se během testovacího týdne nesetkal s takovým zájmem přátel. To, že zdvižené palce od náhodných kolemjdoucích nevyfasujete, už tak nějak patří k BMW X6. Může působit nabubřele, až vulgárně, pravdou nicméně zůstává, že tuhle pověst mu spíše dělají jeho řidiči. Zejména někteří z těch, kteří si ojetou X6 koupí za zlomek původní ceny někde v bazaru...

Individuální zážitek, starší detaily

I když celkově mám raději na pohled lehčí a elegantnější vozy, zkoušená X6 mi na notu hrála co se týče barevných kombinací. Ty byly vytvořeny pomocí programu Individual, na pohled úžasný perleťový lak Pearl Silver se náramně doplňuje s decentními odstíny uvnitř. Kůže Merino Taupe se ve dvou odstínech rozprostírá po celé přístrojovce a hnědá je i Alcantara na stropnici.

Ano, právě tyto prvky se významně podepisují na konečné cenovce vozu, která činí 3,3 milionu korun, ale dokážou jemně zahladit drsnější charakter vozu a skrýt některé detaily. Víte, vozy BMW jsem osobně vždy obdivoval. O jejich interiérech jsem ale většinou prohlásil pouze fakt, že jsou kvalitně sestavené, přehledné. Na jazyk se mi zkrátka nikdy úplně nehrnula slova jako "útulný" či "do detailu vypracovaný".

S příchodem nové řady 7, řady 5 ale i nové X3 se však věci začaly měnit. Koncept a styl zůstávají, ovšem já najednou péči o detail cítím a zmíněné vozy řadím v oblasti interiéru na vrchol svých tříd - třeba X3 mě v tomto ohledu dostala. Neberte mě špatně, X6 tak staré železo není, a během dílčích úprav dostalo například současný infotainment, lepší head-up displej nebo digitální přístrojový štít. Prostě se na něj u BMW nevykašlali.

Jenže pak se kouknete na ovládání teploty a svítí na vás zase ta kostičkovaná čísla na jednoduchých displejích, celý středový panel je složen z jednoduchých plastových tlačítek místo těch krásně spasovaných a  lakovaných, chybí ovládání gesty a tím pádem i úchvatný parkovací systém s virtuální kamerou...

Chybí také poslední verze semi-autonomního řízení. X6 se "sama" pohybuje jen do 60 km/h. Navíc pokud na vás někde vykoukne plast, jako například pod ukotvením pásů, má zase ten zvláštní hrubý rastr. Zkrátka, i když svým provedením, zejména v této výbavě, X6 uvnitř rozhodně neurazí, umějí už to u BMW lépe. A pokud si to vyzkoušíte, třeba v cenově a zaměřením blízkém 6 GT, zpátky už se chtít vracet nejspíš nebudete.

BMW oficiálně ukázalo novou řadu 8. Záď dokonce bez maskování!

BMW oficiálně ukázalo novou řadu 8. Záď dokonce bez maskování!

Při pohledu na skromné prosklení a nízkou střechu zbývá zodpovědět otázku prostornosti uvnitř tohoto stylového automobilu. Inu, vzadu jsem to na hlavu očekával i horší. Se svými 190 cm jsem si sedl o dost hůř například ve Volkswagenu Arteon, ale asi tušíte, že tohle není silná stránka X6.

Stejně jako podélný prostor. Tomu nenahrává typicky dlouhá kapota, kterou si vyžaduje de facto klasická koncepce. Při ideální řidičské pozici jsem si za sebe stěží dal balení minerálních vod. Zavazadelník pak podobně jako u vozů GranCoupé postrádá roletu ve prospěch lomeného krytu. A na schovávanou si tam asi hrát nebudete. Ve výsledku jsem dojem většího prostoru měl v nové X3, která s tímto parametrem významně pohnula.

Na první pohled je vnitřek X6 skvělým místem k životu. Hlavní materiály jsou dokonale kvalitní, včetně spasování, veškerá elektronika je jak se sluší a patří vysoce moderní. Až na druhý a třetí pohled začnete objevovat, v čem všem se u BMW nově zlepšili a co všechno na příští X6 teprve čeká.

I když spousta lidí na typické "nevracející" směrovky nadávalo, pro mě to byl jediný závan časů minulých, který jsem tady kvitoval. Menší vnitřní prostor pak k X6 patří. Ne, že by čtyřčlenné rodině nevyhovoval, protože druhá generace se přeci jen v tomto zlepšila, ale když řídíte tak velké auto, nečekáte tak skromnou nabídku prostoru.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků