67
Fotogalerie

Test BMW X5 xDrive30d: Když to není rozbité…

Kapitoly článku:


Jak jsme už naznačili, design BMW X5 F15 je adaptací současného designového jazyka BMW na kontury předchozí X5. Obří ledvinky a masivní světlomety „zamračené“ horním pásem diod opticky zdůrazňují šířku karoserie, čemuž pomáhají i výrazné horizontální lišty nad a pod registrační značkou. X5 proto v zrcátku vypadá snížená a pevně rozkročená, skoro jako by se jednalo o M variantu.

BMW X5 xDrive30d 11.jpgBMW X5 xDrive30d 6.jpgBMW X5 xDrive30d 8.jpg
Zboku je vidět mohutnější partie za osou zadních kol; funkční průduch v blatníku

Z bočního pohledu je skoro všechno při starém: profil předních světel, typický prolis táhnoucí se od předního blatníku přes kliky dveří až k rohu zadní svítilny, stejně jako linie bočního prosklení s typickým „Hofmeisterovým zlomem“ vzadu. Přesto X5 vypadá z tohoto úhlu jaksi oduleji, méně vysportovaně než dřívější model. Má totiž delší záď, která se nesvažuje od střechy tak prudce. Designéři se snažili zamaskovat tuto skutečnost černým obložením, které sloupek opticky zužuje, uspěli však jen zčásti.

Mimochodem, průduch za předním kolem je opravdu průduch, nikoliv samoúčelná dekorace. Když se do něj podíváte, uvidíte štěrbinu, která pomáhá odvádět vzduch z podběhů.

Vzadu je největší změnou tvarování světlometů, jejichž horní hrana už není striktně horizontální. Jinak ovšem návrháři kladli důraz právě na čisté horizontální linky, nerušené ozdobami ve vertikální ose, aby opět maximálně podpořili vnímání šířky auta.

BMW X5 xDrive30d 10.jpgBMW X5 xDrive30d 5.jpgBMW X5 xDrive30d 7.jpg
Jednou z technických novinek je kompletní LED osvětlení včetně hlavních světlometů

A že je co vnímat. BMW X5 je pořádný kolos, což si naplno uvědomíte, když otevřete dveře a přes mohutný práh vyšplháte za volant. Kabina se na rozdíl od exteriéru změnila dramaticky. Ne snad rozmístěním ovládacích a informačních prvků – ty jsou na obvyklých místech a obsluhují se obvyklým způsobem. Design a volba materiálů ale posouvají X5 na vrchol kategorie, pokud jde o vnímaný luxus. Přispívají k tomu i zdobné detaily, na jaké jsme dosud nebyli u BMW zvyklí, například pás ambientního osvětlení s měnitelnou barvou pod horní částí palubní desky nebo dekorativní prošívání na sedadlech.

Hlavní mezigenerační změny? Palivoměr se přestěhoval ze spodní části rychloměru na samostatnou pozici vlevo od něj, místo v pravé části přístrojového štítu pak zaujal teploměr oleje. BMW očividně změnilo donedávna hlásaný názor, že modrá kontrolka lidem stačí.

BMW X5 xDrive30d 15.jpgBMW X5 xDrive30d 18.jpgBMW X5 xDrive30d 34.jpg
Velký širokoúhlý displej iDrive, přepínač jízdních režimů a bohatší přístrojový štít

Širokoúhlý displej systému iDrive nyní hrdě trčí z palubní desky a výdechy ventilace jsou štíhlejší. Tlačítko zamykání už nenajdete uprostřed palubní desky pod spínačem výstražných světel, ale na dveřích, kam ho dává většina ostatních výrobců.

Volič automatické převodovky v podobě joysticku si našel cestu do X5 už při faceliftu předchozí generace, ale teď vedle něj přibyla další novinka moderních BMW: přepínač jízdních režimů. Výmluvné je, že na rozdíl od většiny jiných bavoráků zde chybí poloha Sport Plus s omezeným účinkem stabilizace (které ale můžete stále povolit otěže samostatným tlačítkem). Z výchozího režimu Comfort můžete aktivovat ostřejší Sport nebo naopak letargický Eco Pro, ve kterém systém sníží odběr některých spotřebičů a přepne elektronický plyn na extra ospalou mapu pedálu.

Ne všechna SUV jsou uvnitř tak prostorná, jak naznačuje jejich majestátní exteriér, ale na nedostatek místa uvnitř X5 si nikdo stěžovat nebude. Prostor pro nohy a nad hlavou vpředu je v této třídě samozřejmost, ale díky značné vnitřní šířce se cestující nebudou prát ani o životní prostor na loketní opěrce. Dostane se na oba.

Rovněž vzadu čekají na cestující přiměřeně pohodlná sedadla s dostatkem místa v podélném i svislém směru. Škoda, že úzký dveřní otvor ve spodní části zbytečně komplikuje nastupování, což je ovšem nectnost společná mnoha „velkým“ SUV včetně například Touaregu.

Óda na zavazadlový prostor

Jestli patříte k těm, kdo spatřují ve zpracování zavazadlového prostoru svědectví o pečlivosti a důslednosti věnované celému autu, budete s X5 spokojeni. Čalounění je kvalitní, bočnice ploché a falešná podlaha drží díky vzpěře v otevřené poloze, což je opravdu málo vídaný luxus. Boční kolejnice s kotvícími oky umožňují upevnit náklad podle potřeby a nechybí ani svinovací síťka za zadními sedadly, kterou můžete natáhnout ke stropu.

Horizontálně dělená zadní stěna výrazně usnadňuje nakládání těžkých břemen a na sklopný spodní díl můžete s klidem usednout. Při běžném používání je ale toto řešení spíš na obtíž. Když se vám v širokém a hlubokém kufru něco zakutálí až k opěradlům, je skoro nemožné to vytáhnout a zachovat si přitom důstojnost.

BMW X5 xDrive30d 25.jpgBMW X5 xDrive30d 26.jpgBMW X5 xDrive30d 27.jpgBMW X5 xDrive30d 28.jpgBMW X5 xDrive30d 29.jpgBMW X5 xDrive30d 30.jpg
Zavazadlový prostor potěší mnoha praktickými detaily včetně vzpěry, která drží falešnou podlahu v otevření poloze; páté dveře jsou opět horizontálně dělené

V základní konfiguraci má zavazadelník objem skvělých 650 litrů a sklopením opěradel zadních sedadel ho můžete zvětšit až na 1870 l. Ve srovnání s dřívější generací X5 to představuje nárůst o 30, respektive 120 litrů. Za příplatek si můžete objednat posuvná zadní sedadla s nastavitelným úhlem opěradla nebo nouzovou třetí řadu sedadel do zavazadlového prostoru.

Co to tady vrže?

Bohužel není všechno zlato, co se třpytí. Vaše nadšení ze zpracování interiéru výrazně ochladne už po první jízdě. Palubní deska i jednotlivé části vnitřních výplní totiž nepřeslechnutelně vržou. Například středová konzola skřípe nejen při přejezdu nerovností, ale dokonce i v běžných zatáčkách – a to i tehdy, když se o ni neopíráte kolenem.

Kolega Lukáš, který se stejným novinářským kusem jezdil, když byl skoro nový, říká, že tehdy tak nevrzal. Což je možná ještě horší zpráva, protože naznačuje nikoliv nepovedenou montáž konkrétního kusu, ale nedostatečnou odolnost konstrukce vůči provozu na českých silnicích. V době našeho testu mělo auto najeto třináct tisíc kilometrů.

Možná by se interiér tak nerozklížil, kdyby nové BMW X5 lépe zvládalo tlumení ostrých nerovností. K jízdním vlastnostem se ale dostaneme až v následující kapitole.

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud