Test BMW X5 xDrive30d: Když to není rozbité…

...neopravujte to. Nová generace velkého bavorského SUV s interním označením F15 se pečlivě vyhýbá jakýmkoli radikálním změnám osvědčeného receptu, který z X5 udělal jeden ze stěžejních modelů BMW.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Mezigenerační vývoj; Motorizace
  2. Design exteriéru a interiéru; Prostor a zpracování
  3. Dynamika, ovladatelnost a komfort jízdy
  4. Výbava a ceny
  5. Verdikt a technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

První BMW X5 bez nadsázky založilo nový segment. Dnes všudypřítomná kategorie luxusních SUV bez terénních ambicí, zato s jízdními vlastnostmi optimalizovanými pro asertivní chování na silnici, na sklonku minulého tisíciletí neexistovala. Konkurent v podobě prvního Mercedesu třídy M seděl na žebřinovém rámu a jezdil jako trakař.

O půldruhé dekády později má BMW na trhu už třetí generaci X5, kterou označuje kódem F15. Ale nikdo by se na vás nemohl zlobit, pokud byste to od pohledu nepoznali. Nejnovější X5 působí spíš jako důkladnější facelift předchozí generace E70, od které se liší zejména kolmější přídí se širšími ledvinkami a mohutnější zádí, která naznačuje více prostoru za zadní nápravou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejnovější X5 má stejný rozvor jako dřív, ale vnější rozměry se zvětšily ve všech směrech

Navlas stejný rozvor (2933 mm) naznačuje, že platforma nového modelu se té předchozí příliš nevzdálila. Samotná karoserie je však o 32 mm delší, o 5 mm širší a o 14 mm vyšší, o čtyři milimetry se zvětšil i rozchod obou náprav.

BMW slibuje lepší dynamiku a nižší spotřebu zejména díky optimalizované aerodynamice a lehčí konstrukci s vyšším podílem vysokopevnostních ocelí. Že v praxi to s odlehčováním nebude tak horké, naznačuje prosté srovnání hmotností ekvivalentních motorizací E70 a F15. Nový model v testované verzi xDrive30d je při provozní hmotnosti 2145 kg lehčí jen o symbolických pět kilogramů.

Dvakrát benzín, čtyřikrát diesel

Nové BMW X5 je k mání celkem v šesti motorizacích, bez výjimky přeplňovaných. Všechny kromě základní mají sériově pohon všech kol xDrive, jen dvoulitrový čtyřválec (!) 25d je ve standardu zadokolka. Zájemcům o zážehové motory dávají Mnichovští na výběr mezi řadovým šestiválcem 3,0 l v modelu xDrive 35i (306 k, 400 Nm) a vidlicovým osmiválcem 5,0 l xDrive50i (450 k, 650 Nm).

Zájemci o diesel mají výběr širší. Na opačném konci než vstupní 25d stojí X5 M50d, kterému trojice turbodmychadel pomáhá k výkonu 381 koní a „železničnímu“ točivému momentu 740 Nm. Navzdory označení se jedná o klasický řadový šestiválec o objemu tří litrů. Model xDrive40d je slabší verzí téhož agregátu, nabízí 313 koní a 630 Nm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na rozdíl od exteriéru X5 prodělal interiér dalekosáhlou proměnu

My jsme ale do testu vybrali nejméně výkonnou verzi řadového dieselu. Motorizace xDrive30d byla vždy preferovanou volbou českých zákazníků a nepochybujeme, že u nové generace X5 to bude zrovna tak.

Než se ale dostaneme k motoru a jeho parametrům, v následující kapitole ještě krátce obhlédneme exteriér a důkladněji prozkoumáme nový interiér.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Mezigenerační vývoj; Motorizace
  2. Design exteriéru a interiéru; Prostor a zpracování
  3. Dynamika, ovladatelnost a komfort jízdy
  4. Výbava a ceny
  5. Verdikt a technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4 AllGrip: Chcete ho? Ano, chcete ho!

Suzuki Jimny 1.5 VVT 4x4

Když na vás Jimny pohlédne svým roztomilým kukučem, není ani třeba klást onu známou otázku „Chcete mě?“. Tehle roztomilej kříženeček je totiž moc hodnej, má rád projížďky po lese, ale umí se chovat i ve městě, hodí se k dětem i na práci, moc toho nespapá a vejde se skoro všude. Toho prostě chcete, o tom není sporu. Ale zaprvé není všechno jen a jen růžové, a pak je tu ještě jedna zásadní otázka: Automat, nebo manuál? Pečlivě jsme vyzkoušeli oba.

14.  12.  2019 | Petr Schnagl | 32 příspěvků
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

10.  12.  2019 | Svět motorů | 59 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků