TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!
Radosti
Totální kvalita a luxusní atmosféra interiéru
Promyšlená a intuitivní palubní elektronika
Lineární zátah, projev a zvuk motoru
Na limitu velmi jistý a hravý podvozek
Obratnost díky natáčení zadních kol
Výhled z vozu
Vynikající laserová světla
Starosti
Méně podélného prostoru pro zadní cestující
Vystupování přes široký práh
Agilitě dává přednost před pohodlím
9  /10

BMW má aktuálně tak extrémně široké portfolio, že to s sebou nese různá rizika. Třeba fakt, že novinky často nemístně, avšak nevyhnutelně, ponižují starší modely. A to klidně i napříč stejnou třídou. Vzniká tak třeba paradoxní situace kolem X5. V nedávném testu příbuzné X6 jsem si posteskl, že věk už je znát - a to jsem soudil zejména v kontrastu například s novou "pětkou".

Právě X5 už je stálicí, až legendárním modelem, který se stoupajícím hladem po SUV už v mnichovském potravním řetězci předčí i klasickou pětku. Však se zaměřte i na české silnice, také vám tohle auto v jakékoli generaci už tak zevšednělo? A to byste rozhodně na přelomu tisíciletí, kdy do té doby konzervativní značka šokovala s první generací SUV vyšší střední třídy, rozhodně netipovali.

Letos na český trh dorazila již čtvrtá generace. A i přesto, že recept zůstává podobný, v principu je všechno jinak. Od platformy až po pojetí interiéru, které je u BMW v mnoha směrech revoluční. Jedno zůstává - dnešní emisně svázanou dobu přežil superdiesel od divize M Performance. A nyní má ještě o turbodmychadlo navíc! Právě tuto verzi jsme po krátkém prvním seznámení vyzkoušeli v pořádném týdenním testu.

Obří nozdry z kmene Čerokí

Nechtěl jsem se tomu věnovat, a už to mám v podnadpisu. Asi víte kam mířím. Ty obří ledviny. Poprvé jsem tento fenomén bavorského designu ťuknul při prvním testu nové X3, jenže tady už opravdu nejdou přehlédnout. Nemluvě o tom, jak obrovské nozdry má X7. V rámci verze M50d jsou všechny chromy vyvedeny do zvláštního odstínu bronzově matné, což právě ledvinám nakonec dost sluší.

BMW už trápí novou X6 na Nordschleife. Rovnou ve verzi M s výkonem 600 koní!

BMW už trápí novou X6 na Nordschleife. Rovnou ve verzi M s výkonem 600 koní!

Byla by však škoda zaměřit se jen na masku chladiče, tohle je totiž naživo vážně pohledné SUV. Je vyvážené, s klasickými linkami BMW, avšak již adaptovalo nový styl lomení křivek. Podívejte se třeba na boční prolisy. Jsou hranatější než dříve, což se mohutně opakuje po celém autě, včetně prvků v interiéru. Jen záď mi upřímně velmi připomíná současný Jeep Grand Cherokee - mohla by být osobitější.

Když jsem nakousl novou X7, právě tento model staví X5 do nové role. Již není vrcholem značky v tomto segmentu, a já cítím, že díky tomu se designéři trošku více odvázali co se dynamické stránky pojetí designu týče. Vždyť větší bratr je na první pohled důstojnější "limuzínou" a směrem dolů modelová řada X nabírá na rošťáctví, přičemž v tomto směru končí na odvážné X2.

Co se týče rozměrového porovnání s blízkými sourozenci, kteří jsou založeni na shodné modulární platformě, X5 nikoli překvapivě stojí někde uprostřed. Napoví přiložená tabulka. Délku si drží těsně pod pět metrů, rozvor těsně pod tři. Mezigeneračně novinka narostla o 36 mm do délky, rozvor je prodloužený o 42 mm. Auto je však velmi široké, dokonce o 66 mm více než předchůdce.

BMW X5: Srovnání rozměrů s X3 a X7
Model BMW X3 BMW X5 BMW X7
Délka [mm] 4 708 4922 5151
Šířka [mm] 1 891 2004 2000
Výška [mm] 1 676 1745 1805
Rozvor [mm] 2864 2975 3105
Objem kufru min/max [l] 550/1600 845/1860 326/2120

Léčba luxusním šokem

Jak už jsem naznačil, nejvíce minulá X5 v posledních letech ztrácela v interiéru, a automobilka si za to může sama. Jednoduše tím, jak moc v tomto směru nyní šlape do pedálů. Mnichovské interiéry vždy platily za kvalitní a přehledné, ovšem rafinovanost a luxus oproti konkurentům chyběl. 

To už ale s nástupem vozů na platformě CLAR v čele s aktuální sedmičkou, pětkou a odvozenin, neplatí. X5 je uvnitř nádherná, nově navíc s prvky výbavy opravdových limuzín. Nápoje si můžete vyhřát či vychladit v držáku, střešní okno svítí dle nádherného ambientního osvětlení, na výběr máte dvě vůně ventilace, skvělé masážní programy sedadel, dokonce i opěrky se už vyhřívají se sedadly. A podívejte se na ten ručně broušený křišťálový volič převodovky!

Nové BMW X7 má české ceny. Základ vyjde na skoro 2,2 milionu korun

Nové BMW X7 má české ceny. Základ vyjde na skoro 2,2 milionu korun

A mohli bychom tady být ještě dlouho, ale není to jen o počtu prvků výbavy, ale také rafinovanosti, s jakým vás oslovují. Zkrátka nová X5 dokáže mixem toho všeho skutečně navodit pocit, že se jedná o velmi luxusní produkt, kvalitou zpracování nevyjímaje.

Když jsem na začátku zmínil nutné trable s tak širokým modelovým portfoliem, poměrně zajímavá situace nastává s palubní elektronikou uvnitř. Do posledního faceliftu minulé X5 se již dostal iDrive poslední generace s menší obrazovkou, ovšem novinka naopak přeskakuje například řadu 5, ze které má být odvozena. Řeč je o úplně novém systému nazvaném Operating System 7.0.

A já se vážně bál. Poslední iDrive jsem totiž dával za příklad ve všech oblastech - je to dle mého ten nejintuitivnější, nejrychlejší a subjektivně i nejpohlednější a na pohled nejkvalitnější palubní systém v automobilovém průmyslu. A oni ho dají pryč? Když jsem si na pařížském autosalonu poprvé sednul do nové X5 či řady 3, byl jsem právě novým systémem zmatený a opravdu zvědavý na klasický test. Mou zvídavost ještě podpořil kolega Honza Mička, který se z prvních českých jízd vrátil se slovy "budu si muset zvykat".

Nový systém totiž vsází svou konfigurací hodně na dotykový způsob ovládání. To uměl i předchůdce, já jsem však osobně nikdy tento způsob ovládání nepoužil, zcela mi vyhovuje klasický otočný ovladač. Jiná je i základní konfigurace, zmizely dlaždice a místo toho máte konfigurovatelné menu a lá Android.

Jenže stejně jsem po první hodině jízdy už zase byl doma. Skvělé. Základní tlačítka včetně ovladače byla zachována a i když mě už systém občas nepřímo nutí na obrazovku sáhnout, protože je to v nové logice snadnější, zorientujete se velice rychle. A já díky tomu můžu inovovaný systém podržet na svém pomyslném trůnu. Obzvlášť když k novému MMI od Audi mám výhrady, podobně jako je tomu u MBUX od Mercedesu.

Vzhledem k větším rozměrům vozu také oceníte, že je z X5 velmi pěkný výhled, což u minulé generace tolik neplatilo. Posez na skvělých sedadlech je však stále alespoň kompromisně "bavorácký", tedy s nataženýma nohama. Možná i proto jsem si už v Paříži všiml, že oproti konkurenčnímu Mercedesu GLE Bavorák mírně ztrácí, co se podélného prostoru pro zadní pasažéry týče.

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

Na hlavu je však všechno v nejlepším pořádku i pro dlouhány, a to i v případě konfigurace s panoramatickou střechou. Z praktického hlediska si pak budete muset dávat pozor na nohavice, protože vystouplé široké prahy a vysoký posez znamenají, že abyste se vyhnuli umazání, musíte se v sedadle posunout a dávat pokaždé pozor. 

Do zavazadelníku s relativně vysokou podlahou a kvůli tomu i průměrným objemem 650 litrů se pak dostanete tradičně skrze dvojité víko. Obě se sklápí elektricky a na konfigurovatelné tlačítko si můžete nastavit plné otevření. Fakt, že se můžete posadit, je velmi příjemný. Jen až budete samou pohodou houpat nohama, dávejte si pozor, ať neaktivujete funkci zavření kopnutím pod nárazník. Dost to do hlavy bolí. Vyzkoušeno za vás. Více však budete nejspíš zírat na elektricky sklopitelnou roletu. Umí se od prosince za příplatek schovat do podlahy zcela sama. Viděl jsem v Paříži a byl jsem upřímně ohromen.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 64 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků