72
Fotogalerie

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Druhá generace BMW X5 M je oproti té první lehčí, výkonnější, ovladatelnější a po všech stránkách lepší. Je to zkrátka ještě větší monstrum, než jakým bylo starší vydání.

Kapitoly článku:


Byly časy, kdy se na všech webech a pomalu ve všech diskuzích hromadně řešilo, že Porsche zařazuje do svého výrobního programu SUV, že se do Porsche stěhuje diesel a že se SUV objevuje také ve výrobním programu božské divize M automobilky BMW. Většina názorů byla proti, někteří ortodoxní by se div že nespustili z Nuselského mostu s nějakým transparentem, jenže...

Jenže tyto časy jsou dávno pryč a hlavně to byl právě čas, který naplno ukázal, že s auty typu BMW X5 M nebo dokonce s X6 M to je jako s těmi hromovými bulvárními českými novinami. Nikdo je nečte, ale stejně hodně lidí ví, o čem se tam píše.

Stejně jako pro Porsche a jeho Cayenne rozhodně nebylo pro BMW zařazení X5 a X6 do divize M nějakým prodejně špatným přehmatem. Právě naopak. Takže když se objevila nová generace obou modelů, bylo pouze otázkou času, kdy dorazí i jejich vrcholné verze s oním magickým písmenkem.

Stalo se tak koncem října minulého roku, kdy BMW vyslalo do světa kompletní informace a veškeré fotografie. Dozvěděli jsme se tehdy mimo jiné to, že tahle těžkotonážní dvojčata mají stále pod kapotou přeplňovaný osmiválec, který ale na rozdíl od starší verze přibral výkon a posílil točivý moment. Stovka byla zredukována o půl vteřiny a maximálka zůstala omezena na 250 km/h (nebo 280 km/h za příplatek).

x5m-19.jpgx5m-25.jpg
BMW X5 M vypadá na první pohled jako diesel doplněný o M paket. Svým způsobem je to dost nenápadné auto. Platilo to o první generaci, druhá generace je na tom stejně

Klesla i hmotnost, auto se už na váze nedostane přes tři tuny. Takže další pozitivum? Samozřejmě ano, ale stejně testované BMW X5 M přesahuje ve stavu připraveném k jízdě 2,3 tuny. To není na sportovně střižené auto zrovna málo. Tak tedy, jaká je praxe?

Zklamání hned na začátek

Když mi takhle jednou zazvonil telefon s nabídkou údajně „moc krásného BMW X5 M“, dlouho jsem neváhal. Sice jde o SUV, ale vůz s výkonem 423 kW (575 koní) nemůžete testovat každý druhý týden. Na auto jsem se regulérně těšil a v mých představách se honily výrazné barvy, prvotřídní design, dechberoucí zvuk. Jenže v garáži na mě zablikala bílá X5. Kdyby na klíčku nebylo jasně napsáno, že jde opravdu o X5 M, klidně by se tohle auto dalo považovat za X5 xDrive30d s M paketem.

Potenciál vozu totiž neprozrazuje skoro nic. Ano, je tu nárazník s velkými otvory, které tam mimochodem nejsou jen tak pro srandu pánů designérů, ale protože uchladit pohonnou jednotku takového tanku a další příslušenství potřebuje skutečně mnoho vzduchu.

BMW X5 M 1. generace vs. 2. generace: Technické parametry
Motorizace 1. generace 2. generace
Převodovka 6st. automatická 8st. automatická
Max. výkon (kW/k) 408/555 423/575
v ot./min. 6000 6000-6500
Max. točivý moment (Nm) 680 750
v ot./min. 1500-5650 2200-5000
0-100 km/h (s) 4,7 4,2
Max. rychlost (km/h) 275 280
Pohotovostní hmotnost (kg) 2455 2275
Celková hmotnost (kg) 3055 2970

Pak tu máme kola, v našem případě dvacetipalcová (za zhruba 60 000 Kč dostanete o palec větší), decentně zvýrazněné prahy a vzadu dvě dvojité koncovky výfuku. Když přidám zmínku o emkových zpětných zrcátkách a loga BMW M jako taková, vyčerpal jsem vše, čím se tahle X5 na pohled liší od ostatních.

x5m-10.jpgx5m-11.jpgx5m-13.jpgx5m-22.jpgx5m-4.jpgx5m-7.jpg
Disky, loga, zpětná zrcátka, výfuk, modré třmeny a nápadně velké brzdy. Potenciál BMW X5 M prozrazují v podstatě jenom detaily

No ano, nedá se nic dělat, jestli si chcete koupit X5 M kvůli tomu, aby se za vámi každý otočil, asi budete zklamáni. Množstvím M paketů a programem M Performance dostupným vlastně pro všechny modely ztratila plnokrevná BMW M svou designovou výjimečnost. V kontextu velkého SUV s výkonem 575 koní to zní hodně divně, ale nemohu jinak. Tahle X5 M je normálně nenápadná.

A ještě jedna drobnost: Bílou barvu si na auto typu X5 M opravdu neberte, i kdybyste tento odstín milovali až za hrob. Čelní plocha je skutečně velká, auto to je hodně rychlé. Stačí kratší cesta po dálnici ve svižnějším tempu a máte na nárazníku masový hrob drobných polétavých tvorů, který je nádherně a už z dálky vidět. 

Radosti
Skoro až absurdní dynamika
Schopnost plnit roli obyčejného SUV
Perfektní sportovní sedadla
Výborná převodovka
Rozumná spotřeba na dálnici
Vzhledem k hmotnosti skvělé jízdní vlastnosti
Starosti
Vysoká spotřeba ve městě
Brzdy mají v ostrém jízdním režimu hodně co dělat
Horší komfort na nerovných silnicích
Zvuk auta se do interiéru moc nedostává
Přílišná nenápadnost ve srovnání s běžnou X5
8  /10

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud