Kapitoly článku:
Klasický závěr: Jaký má tohle všechno smysl?
Kdo proboha potřebuje 575 koní v takto velkém SUV? Kdo má ambice jezdit s takhle těžkým autem na okruhu? Existuje snad někdo, kdo využije veškeré úsilí lidí od BMW M a výsledný v rámci segmentu perfektní podvozek? Nikdo. Takové auto je přece absolutní nesmysl. Jenže ono to tak není.
Vezměme si ostatně třeba Land Rover a jeho vrcholný Range Rover. Existuje snad někdo, kdo by s autem za řekněme čtyři miliony jezdil do terénu? Kdo by ho s klidným svědomím poslal do vody hluboké osmdesát čísel? Kdo by testoval takový off-road, že by musel zařazovat redukci? Kromě novinářů takový zákazník není. A vidíte, Land Rover pořád cpe do svých terénních limuzín drahou techniku, která v terénu opravdu funguje.
Funguje stejně dobře, jak dobře funguje podvozek X5 M na okruhu. Je to zkrátka image a pro zákazníky asi i dobrý pocit vědět, že jejich auto umí něco víc. Něco, co jiní nezvládnou, byť sto procent schopností v normálním provozu využijí jen velmi, velmi těžko. Jednoduše řečeno, zákazníci taková auta chtějí, takže to nesmysl není.
Ale nechci zabíhat do subjektivního hodnocení podstaty automobilu a rozhodovat, zda je „červená barva hezčí než pomněnkově modrá“ a proč si někdo, kdo chce rychlé BMW M, nekoupí M135i za třetinovou cenu, které bude nakonec ještě rychlejší. To ať si rozhodne každý sám za sebe.
Když se kouknu na X5 M zcela bez emocí a s jistým nadhledem, vidím v něm auto, které je v přímce absurdně rychlé, které bude na německých dálnicích neohroženě vládnout levému jízdnímu pruhu a které patří co se schopností podvozku týká ve svém segmentu k absolutní špičce. Nemůžu si pomoc, ale mně se tohle monstrum líbí.
Jestli znáte kladnou odpověď na otázku, proč mít v garáži například místo M5 takto velké, rychlé a drahé SUV, pak do něj klidně běžte. Za tři miliony dostanete svým způsobem výjimečné a velmi dobře fungující auto, i když jste si podle některých koupili absolutní nesmysl. Ale co, jejich tři miliony to nejsou, že ano.
Technické údaje: BMW X5 M
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 4 395 cm3
Vrtání • zdvih
89,0 mm • 88,3 mm
Nejvyšší výkon
423 kW (575 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
750 Nm při 2 200 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,2 s
Nejvyšší rychlost
280 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
650 l • 1 870 l
Objem palivové nádrže
85 l
Hmotnost: provozní • celková
2 275 kg • 2 970 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,7 • 9,0 • 11,1 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 666 mm • 166 mm
Rozměr pneumatik
285/40 R20 vpředu, 325/35 R20 vzadu
Rozměry: délka × šířka × výška
4 880 × 1 985 × 1 754 mm