Kapitoly článku:
Tak rychlé, že o tom ani nevíte
Odvrácená a ta zajímavější strana BMW X5 M je docela o něčem jiném. Tohle auto je vzhledem ke své váze a velikosti nepochopitelně rychlé. Pravidelní čtenáři asi už četli článek na téma naměřené dynamiky. Na letišti jsem nevěřil tomu, co mi Racelogic ukazoval na svém displeji. Takový kolos a on dosprintuje na stovku za 4,2 s? Během několika málo dalších sekund už letíte 200 km/h a až potom začne motor trochu bojovat s velikostí aerodynamického odporu, ale přesto pořád nekompromisně tlačí ručičku tachometru k vyšším a vyšším číslům.
To si ostatně můžete prohlédnout na přiloženém videu, kde stojí za pozornost ještě jedna věc. BMW X5 M zvládá jak ostré akcelerace, tak dálniční let nad 200 km/h, s naprostou jistotou. Až v opravdu vysokých rychlostech to začne v interiéru hučet, ale řekněme do 200 km/h se vám klidně může stát, že se na chvíli zamyslíte a místo 130 km/h začne tachometr ukazovat o padesát více a vy si toho ani nevšimnete.
Motor je něco jako filmový Hulk. Je mu jedno, jak velkou věc na sobě táhne, prostě ji s ničím neomezenou vervou žene vpřed. Od nízkých otáček, přes ty střední, až po ty nejvyšší, od malých rychlostí, přes rychlosti kolem 150 km/h, až po ty blízko maximálky, vždy je síly dost, vždy se dočkáte po sešlápnutí plynového pedálu jediné věci - nacpání do těch skvěle tvarovaných sedadel.
Je tu ale jeden drobný háček. Celé je to takové sterilní a poněkud bez emocí, přestože sportovní výfuk má elektronicky ovládané klapky a přestože umí vykouzlit moc pěkné tóny, což ukazuje pro změnu tohle video.
„Problémem“ je odhlučnění auta, protože tu parádu, kterou X5 M obšťastňuje své okolí, uvnitř téměř neslyšíte. Z pozice řidiče vnímáte pěkný zvuk osmiválce, občasné „prdnutí“ do výfuku, ale je to jen slabý odvar exteriérové produkce. Když přidáme ledový klid a samozřejmost, se kterou tohle SUV zrychluje, jsme u hlavního důvodu absence očekávané dávky emocí.
Ano, X5 M je rychlá. V přímce je nepochopitelně rychlá, ale člověk jako kdyby si toho vlastně ani nevšiml.
Jako u každého jiného auta ze současné produkce BMW M si i v X5 M můžete samostatnými tlačítky nastavit řízení, tlumiče, motor i převodovku. Jednotlivé kombinace pak lze uložit a rychle vyvolat tlačítky M1 a M2 na volantu
Válka s fyzikálními limity
BMW X5 M a X6 M byla v mých očích vždy dost nesmyslná auta, která ale mezi podobně velkými SUV vykazovala nejlepší jízdní vlastnosti. U nové generace to není jinak. Takže ano, jakkoliv to mnohým z vás přijde jako zvrácená zábava, i s touto přerostlou krabicí, která na sobě hrdě nosí loga BMW M, se dá v zatáčkách užít dost zábavy a adrenalinu. Ta přerostlá krabice, teď to bude znít ještě více zvráceně, totiž nese loga BMW M zcela po zásluze.
Inženýři vynaložili velké úsilí k tomu, aby eliminovali fyzikální limity pramenící z prostého faktu vysoké hmotnosti. Auto má velmi široké a na míru vyvinuté pneumatiky. Nás se týká menší verze, která nabídne „pouhých“ dvacet palců, pláště Pirelli P Zero a velikost 285/40 R20 vpředu, respektive 325/35 R20 vzadu.
Sáhnout můžete ještě po kolech o velikosti 21 palců a pak dostanete pneumatiky Michelin Pilot Super Sport UHP. Bojovat s fyzikou pomáhají také aktivní stabilizátory a především pohon xDrive preferující zadní nápravu, kde je ještě aktivní diferenciál. X5 M navíc dostala i adaptivní tlumiče a na zadní nápravu také vzduchové pružiny. Výsledek je skoro až fascinující, ale fyziku nakonec neoklamete.
V zatáčkách X5 M jezdí neuvěřitelně dobře, vzhledem ke svým tělesným proporcím. Daní za to je ale normální jízda po nerovných silnicích, která není úplně pohodlná
Kdo to s nájezdem do zatáčky přežene, ten potká (nečekaně) nedotáčivost. Auto ji ale s trochou rozumu umí dobře vzdorovat a když s ním budete pracovat, zjistíte, že i zatáčky se dají projet nehorázně rychle. Okresky můžete drtit, jak je ctěná libost, kdejakému malému hot-hatchi způsobíte noční můru. Ono když se za vámi ze zatáčky vyřítí monstrum typu X5 M a vy mu nebudete schopni ujet, na to jen tak nezapomenete.
V zatáčkách se auto nenaklání téměř vůbec, řízení je velmi slušné, převodovka vynikající. Jenže na druhou stranu vám budou dělat vrásky na čele už pouze rozměry našich cest. Na pořádně širokých okreskách to je paráda, na průměrných okreskách vás bude v každé zatáčce děsit otázka, zda se náhodou nepohybujete na trase nějakého autobusu.
Stabilizace umožňuje kromě plné aktivace ještě další dva režimy, kdy ten první nechá lehce uklouznout záď. Pro okreskové dovádění to je příjemná věc. Věřte tomu, že se X5 M na výjezdech umí moc pěkně sklouznout po těch zadních válcích.
Věřte, nebo ne, jezdit po okreskách s přemotorovaným a přerostlým monstrem typu X5 M může být zábava. Nutně ale potřebujete silnici adekvátních rozměrů. Na dálnici ovšem budete vládci levého pruhu. Nebo také těžkotonážní sběrači veškerého hmyzu z okolí
Opravdoví gurmáni mohou stabilizaci zcela vypnout a vyzkoušet drifty. I takové věci X5 M zvládne. Spíše ale než přetlačit auto zadní nápravou mu musíte pomoci na brzdách. Na suchu se ovšem čtyřkolka poměrně rychle chytne zpátky silnice, na mokru nebo dokonce na sněhu to určitě bude větší zábava.
Slabším místem se zdají být brzdy. Jak už jsem psal v prvním článku na téma této nové X5 M, dvě ostrá brzdění roztopila kotouče natolik, že se z nich začalo kouřit. Mnichovské monstrum sice má všechny kotouče vrtané a když se na ně podíváte z dálky, budete žasnout nad jejich velikostí, i tady se ale ukazuje, že fyzikální limity nelze překonat. Na okruhu brzdy poměrně snadno a rychle popravíte, pro běžné i svižnější cestování ovšem jejich výkon postačí.
Má BMW X5 M na to, aby nakonec válku s fyzikálními limity vyhrálo? Jasně, že nemá. Inženýři akorát dokázali posunout limity tohoto stroje o něco dále. Vlastně o hodně dál a někdy vás technika pustí i kousek za stanovené hranice. Ale jakmile se vydáte příliš daleko, je zle.
Z pozice řidiče vám to sice nepřipadá, ale když si uvědomíte, že tohle auto jede nějakých 15 sekund po startu 200 km/h, a to přirozeně třeba i na okresce, přičemž ale váží 2,3 tuny, bude vám běhat mráz po zádech.