Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Druhá generace BMW X5 M je oproti té první lehčí, výkonnější, ovladatelnější a po všech stránkách lepší. Je to zkrátka ještě větší monstrum, než jakým bylo starší vydání.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Zklamání hned na začátek
  2. Interiér skoro nesportovní, Důkladně maskovaný výkon
  3. Tak rychlé, že o tom ani nevíte (+2x video), Válka s fyzikálními limity
  4. Klasický závěr: Jaký má tohle všechno smysl?, Technické údaje
  5. BMW X5 M: Fotogalerie

Byly časy, kdy se na všech webech a pomalu ve všech diskuzích hromadně řešilo, že Porsche zařazuje do svého výrobního programu SUV, že se do Porsche stěhuje diesel a že se SUV objevuje také ve výrobním programu božské divize M automobilky BMW. Většina názorů byla proti, někteří ortodoxní by se div že nespustili z Nuselského mostu s nějakým transparentem, jenže...

Jenže tyto časy jsou dávno pryč a hlavně to byl právě čas, který naplno ukázal, že s auty typu BMW X5 M nebo dokonce s X6 M to je jako s těmi hromovými bulvárními českými novinami. Nikdo je nečte, ale stejně hodně lidí ví, o čem se tam píše.

Video | SUV | Premiéry | Sportovní auta | BMW | BMW X5

BMW X5 M a X6 M: 575 koní, stovka za 4,2 s a 280 km/h

Stejně jako pro Porsche a jeho Cayenne rozhodně nebylo pro BMW zařazení X5 a X6 do divize M nějakým prodejně špatným přehmatem. Právě naopak. Takže když se objevila nová generace obou modelů, bylo pouze otázkou času, kdy dorazí i jejich vrcholné verze s oním magickým písmenkem.

Stalo se tak koncem října minulého roku, kdy BMW vyslalo do světa kompletní informace a veškeré fotografie. Dozvěděli jsme se tehdy mimo jiné to, že tahle těžkotonážní dvojčata mají stále pod kapotou přeplňovaný osmiválec, který ale na rozdíl od starší verze přibral výkon a posílil točivý moment. Stovka byla zredukována o půl vteřiny a maximálka zůstala omezena na 250 km/h (nebo 280 km/h za příplatek).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW X5 M vypadá na první pohled jako diesel doplněný o M paket. Svým způsobem je to dost nenápadné auto. Platilo to o první generaci, druhá generace je na tom stejně

Klesla i hmotnost, auto se už na váze nedostane přes tři tuny. Takže další pozitivum? Samozřejmě ano, ale stejně testované BMW X5 M přesahuje ve stavu připraveném k jízdě 2,3 tuny. To není na sportovně střižené auto zrovna málo. Tak tedy, jaká je praxe?

Zklamání hned na začátek

Když mi takhle jednou zazvonil telefon s nabídkou údajně „moc krásného BMW X5 M“, dlouho jsem neváhal. Sice jde o SUV, ale vůz s výkonem 423 kW (575 koní) nemůžete testovat každý druhý týden. Na auto jsem se regulérně těšil a v mých představách se honily výrazné barvy, prvotřídní design, dechberoucí zvuk. Jenže v garáži na mě zablikala bílá X5. Kdyby na klíčku nebylo jasně napsáno, že jde opravdu o X5 M, klidně by se tohle auto dalo považovat za X5 xDrive30d s M paketem.

Testy | SUV | BMW | Luxusní auta | BMW X5

Test BMW X5 xDrive30d: Když to není rozbité…

Potenciál vozu totiž neprozrazuje skoro nic. Ano, je tu nárazník s velkými otvory, které tam mimochodem nejsou jen tak pro srandu pánů designérů, ale protože uchladit pohonnou jednotku takového tanku a další příslušenství potřebuje skutečně mnoho vzduchu.

BMW X5 M 1. generace vs. 2. generace: Technické parametry
Motorizace 1. generace 2. generace
Převodovka 6st. automatická 8st. automatická
Max. výkon (kW/k) 408/555 423/575
v ot./min. 6000 6000-6500
Max. točivý moment (Nm) 680 750
v ot./min. 1500-5650 2200-5000
0-100 km/h (s) 4,7 4,2
Max. rychlost (km/h) 275 280
Pohotovostní hmotnost (kg) 2455 2275
Celková hmotnost (kg) 3055 2970

Pak tu máme kola, v našem případě dvacetipalcová (za zhruba 60 000 Kč dostanete o palec větší), decentně zvýrazněné prahy a vzadu dvě dvojité koncovky výfuku. Když přidám zmínku o emkových zpětných zrcátkách a loga BMW M jako taková, vyčerpal jsem vše, čím se tahle X5 na pohled liší od ostatních.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Disky, loga, zpětná zrcátka, výfuk, modré třmeny a nápadně velké brzdy. Potenciál BMW X5 M prozrazují v podstatě jenom detaily

No ano, nedá se nic dělat, jestli si chcete koupit X5 M kvůli tomu, aby se za vámi každý otočil, asi budete zklamáni. Množstvím M paketů a programem M Performance dostupným vlastně pro všechny modely ztratila plnokrevná BMW M svou designovou výjimečnost. V kontextu velkého SUV s výkonem 575 koní to zní hodně divně, ale nemohu jinak. Tahle X5 M je normálně nenápadná.

A ještě jedna drobnost: Bílou barvu si na auto typu X5 M opravdu neberte, i kdybyste tento odstín milovali až za hrob. Čelní plocha je skutečně velká, auto to je hodně rychlé. Stačí kratší cesta po dálnici ve svižnějším tempu a máte na nárazníku masový hrob drobných polétavých tvorů, který je nádherně a už z dálky vidět. 

Radosti
Skoro až absurdní dynamika
Schopnost plnit roli obyčejného SUV
Perfektní sportovní sedadla
Výborná převodovka
Rozumná spotřeba na dálnici
Vzhledem k hmotnosti skvělé jízdní vlastnosti
Starosti
Vysoká spotřeba ve městě
Brzdy mají v ostrém jízdním režimu hodně co dělat
Horší komfort na nerovných silnicích
Zvuk auta se do interiéru moc nedostává
Přílišná nenápadnost ve srovnání s běžnou X5
8  /10
Pokračování testu
Fotogalerie102 fotografií
x5m-20.jpg x5m-21.jpg x5m-18.jpg
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Zklamání hned na začátek
  2. Interiér skoro nesportovní, Důkladně maskovaný výkon
  3. Tak rychlé, že o tom ani nevíte (+2x video), Válka s fyzikálními limity
  4. Klasický závěr: Jaký má tohle všechno smysl?, Technické údaje
  5. BMW X5 M: Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků