Test: BMW X5 M - brutálně výkonný

Také se vám dělalo po představení obřího SUV s písmenkem „M“ mdlo? Předsudky hoďte stranou, zveme vás na projížďku.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design: přesně podle tradic, Interiér? Šlo by to i lépe
  2. Brutální výkon=brutální spotřeba, Óda na radost
  3. Překvapení č. 1: jízdní vlastnosti, Závěr? Hledáme smysl, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Klasičtí příznivci sportovních automobilů v několika posledních letech prožili řadu historických okamžiků. Tedy přesněji řečeno ránu za ránou. O Porsche a jeho SUV už byla řeč, o naftové Panameře si můžete přečíst nedávno zveřejněný test. Ale není to pouze Porsche. Také BMW jde (podle některých názorů bohužel) s dobou. Když může mít Porsche Cayenne Turbo, proč by BMW nemohlo mít také velké a pořádně silné SUV?

A bylo vymalováno. Divize „M“ dostala za úkol něco, co ještě nikdy nedělala. Předělat obrovské, těžké, velké a původně naprosto nesportovní SUV tak, aby nedělalo ostudu modelům typu BMW M3 nebo BMW M5. Skoro nadlidský úkol.

A výsledek? Jedno z nejvýkonnějších aut, které jsem kdy řídil. Tabulkové údaje slibují velice zajímavé svezení. Přeplňovaný benzinový osmiválec vyprodukuje 555 koní a 680 Nm. To je samozřejmě síla, která si bezpečně dokáže poradit i s hmotností bezmála dva a půl tuny. Jenže koho by bavilo „sportovat“ na dálnici. Takových automobilů s brutálním výkonem je na trhu více. Mě více zajímalo, jestli má BMW X5 M co nabídnout také v revírech typických pro „emková“ BMW, tedy na klikatých silnicích.

Design: přesně podle tradic

BMW X5 M, stejně jako jeho podobně velkého brášku X6 M, si na silnici zaručeně nespletete. Oproti sériovému X5 vůz dostal rozšířené blatníky, kapotu lidově řečeno „s boulí“ a především jiný přední nárazník s obřími nasávacími otvory. Ten propůjčuje automobilu velice, ale opravdu velice zlý výraz. Na okolní řidiče funguje jako strašák. Jakmile vidí X5 M ve zpětném zrcátku, povětšinou se raději klidí stranou a já se tomu ani nedivím.

Také zadní nárazník je upraven podle vzoru „emkových“ BMW. Chybět samozřejmě nemůže ani čtveřice koncovek výfuku, stejně jako decentní spoiler umístěný nad zadním oknem. A kdyby si někdo přeci jen nebyl jist, cože to je vlastně za vůz, bezpečně ho o tom přesvědčí písmenko "M" na víku zavazadelníku a na předních blatnících. Sportovní vzhled velkého SUV nakonec podtrhují povedená dvacetipalcová „M-kola“ s nízkoprofilovými pneumatikami (jak jinak).

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

První, co mě napadlo při pohledu na BMW X5 M, byl fakt, že tohle auto budí obrovský respekt a dělá to lépe než podobně výkonná konkurence od Mercedesu nebo od Porsche. Jediným konkurentem, který je na pohled ještě více agresivní, není nikdo jiný, než BMW X6 M. O tak trochu přemotorovaném SUV si můžete myslet, co chcete, ale jedno je jisté. Po stránce designu svým „emkovým“ a podstatně menším sourozencům rozhodně ostudu nedělá.

Interiér? Šlo by to i lépe

Jak mě vnější design auta nadchnul, tak jsem byl z interiéru trochu zklamán. Ano, je kvalitní i luxusní, ale vcelku obyčejný. O tom, že bych měl jedno z nejvýkonnějších „emkových“ BMW v historii, tu není jediná zmínka. Snad jen to obložení imitující karbon a tříramenný volant s ideálně tlustým věncem by se daly považovat za sportovní. Dokonce i pedály jsou prachobyčejné gumové.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Na řidiče a spolujezdce pak čekají na první pohled nesportovní sedadla, ale zdání klame. Díky tomu, že si lze nastavit všechno možné včetně bočního vedení, není problém mít v jednu chvíli plochá křesla a vzápětí sedačky, které vás obejmou tak těsně, jako dlouho zanedbávaná milenka. Tohle se povedlo, i když to není nic, co bychom v motoristickém světě ještě neviděli.

O místě a prostoru v kabině nemá cenu se vůbec rozepisovat. U auta, které má na délku 4851 mm, na šířku bez šesti milimetrů dva metry a na výšku 1764 mm by bylo dost smutné, kdyby se nenašlo dost prostoru pro všechny cestující a zavazadla. Vzhledem k tomu, co má BMW X5 M pod kapotou a jak má naladěný podvozek, by neškodilo výraznější boční vedení také pro ty vzadu. Jakmile se řidič rozvášní, budou jedinou jistou oporou pro cestující ve druhé řadě pouze boční dveře. Kdyby vás náhodou zajímal objem zavazadelníku, pak sem naložíte v základu 620 litrů. Tolik ještě žádné jiné BMW M převézt nedokázalo. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Design: přesně podle tradic, Interiér? Šlo by to i lépe
  2. Brutální výkon=brutální spotřeba, Óda na radost
  3. Překvapení č. 1: jízdní vlastnosti, Závěr? Hledáme smysl, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 274 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 240 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 62 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků