86
Fotogalerie

Test BMW X4 xDrive35i: Vařili v Mnichově guláš

Kapitoly článku:


A co když se budu chtít bavit?

Testovaný šestiválec nabízí parametry, které dávají tušit, že pro tuto verzi nebude svižná jízda velkým problémem. Maximální výkon 225 kW (306 k) a vrchol točivého momentu 400 Nm dostupný navíc už od 1200 ot./min, to jsou více než solidní hodnoty. Jenže X4 není žádný drobeček, auto se s provozní hmotností pohybuje kolem 1,9 tuny, což se samozřejmě na výsledku projeví. Přesto se můžete těšit na zajímavé zrychlení i maximálku blížící se 250 km/h.

Nečekejte ale dechberoucí a adrenalinem přetékající divadlo. BMW X4 je rychlé, ale z pohledu sportovních aut mu chybí náboj a emoce. Motor předvádí své nejlepší stránky mezi pěti a sedmi tisíci a svou prezentaci doprovází příjemným zvukem. Je škoda, že si zvuk užijete více zvenku než uvnitř, protože se do interiéru dostává až v těch nejvyšších otáčkách a ještě k tomu dost tlumeně.

545927389.jpg905366575.jpg
Podvozek nejen že umí být pohodlný, pro X4 navíc představuje v zatáčkách velmi pevný základ. Auto je přísně neutrální a nechá si líbit opravdu hodně. 

Možná jako zajímavější než motor se ukázal podvozek. Opět jsem si z nějakého důvodu myslel, že X4 nebude jezdit nijak zajímavě a hlavně že si při rychlé jízdě nebude vědět rady s nerovnou silnicí. Vyrazil jsem jeden večer na okresky kolem údajného doupěte blanických rytířů a tahle projížďka mě vyvedla z dalšího omylu. Podvozek funguje při rychlé jízdě výborně a rozhodně se nenechá rozházet nedokonalostmi českých silnic.

Auto se drží zvolené stopy jak opice banánu. Za mokra nebo na prašných cestách se objevuje díky stále hnané zadní nápravě příjemná přetáčivost, standardně je ale X4 neutrální a nechá si v zatáčkách líbit nečekaně hodně. Postupně zjistíte, že navzdory vysoké hmotnosti není potřeba se bát a pouštět plynový pedál. Kombinace pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy a strmého řízení vám umožní proletět zatáčku a nezpomalovat.

Je zde ovšem jeden drobný vykřičník, na kterém se hmotnost auta projeví zcela nekompromisně, a tím jsou brzdy. Jak tak postupně nabíráte jistotu a zjišťujete, že je X4 xDrive35i vlastně docela dobrým nářadím pro jízdu po okreskách, brzdy jakoby nestíhaly. Už od začátku se prezentují vlažným nástupem a po chvilce okreskového dovádění jsou ke své činnosti ještě více laxní. Kdybych měl vybrat nejméně sportovní věc na tomhle autě, pak to jsou právě brzdy.

346288462.jpg572540524.jpg
Hmotnost maskuje BMW X4 úspěšně. Že ale nejde o žádnou muší váhu, to bez ostychu prozradí brzdy, které mají s rozdováděnou hmotností 1,9 tuny dost práce. 

Osmistupňová převodovka je naopak výborná. Manuální řazení probíhá bleskově, v tom automatickém si také není na co stěžovat. Standardně vám automat přeřadí při 6500 ot./min, v režimu Sport se odsune tento moment o 500 ot./min výše a pokud si vyberete režim Sport Plus kombinovaný s manuálním řazením, pak už vám automat do řízení nesahá a ani na omezovači neřadí další stupeň. Ale to už známe z jiných BMW.

Když se tedy budete chtít s BMW X4 bavit, mám dobrou zprávu. Jde to a dokonce docela dobře. Počítejte samozřejmě se spotřebou blížící se třicítce a hlavně s tím, že na brzdy musíte šlapat razantně. Chvílemi si na okreskách budete s X4 možná připadat, jako když zatloukáte malinký hřebíček obrovskou palicí, ale zvyknete si. Nakonec ta palice je přeci jen ještě pořád menší a lehčí, než kdybyste stejnou činnost chtěli vykonávat s X6.

x4_48.JPGx4_53.JPG
Ani u X4 nechybí zobrazení aktuálních náklonů. Může se to zdát jako absolutní zbytečnost, ale tohle auto nakonec není v terénu tak bezradné. 

Zobrazování náklonů? To je vtip?

BMW X4 a terén? Když se na auto podíváte, z nějakého důvodu vás touha po výletech mimo silnice automaticky přejde. Jenže ono se na konec ukázalo, že to není taková utopie, jak se na první pohled zdá. Jistě, u testovaného xDrive35i s „emkovými“ disky se zastavíte velmi snadno a velmi brzy. Za to ale nemůže auto, nýbrž pneumatiky.

Jednou z funkcí, kterou najdete v iDrivu, je zobrazení aktuálních náklonů, což už měla nová generace X5. Říkal jsem si, že to je vtip, leda že byste si chtěli změřit sklon výjezdu z garáže. Zástup elektronických pomůcek, solidní světlá výška a nakonec i praktický výlet do lehkého terénu mě přesvědčily. Říci o X4 obecně, že to je auto pouze na silnici, prostě nejde. 

x4_14.JPGx4_19.JPG

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud