TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.
Radosti
Nastavení pohonu všech kol
Špičkově řadicí převodovka
Perfektně sladěný motor s převodovkou
Dynamika dieselu
Starosti
O dost vyšší než udávaná spotřeba
Navzdory mezigenerační dietě pořád vysoká hmotnost
Poměrně tuhý podvozek
9  /10

V neděli ráno se má spát. Nebo případně vracet z povedeného flámu. Každopádně vstávání o víkendu před šestou by se mělo normálně zakázat. Přesto jsem musel v tuto nekřesťanskou hodinu vytáhnout paty z vyhřáté postele do mrazu, a ještě rozespalý usedl za volant, abych se trmácel kamsi mezi Chomutov a Karlovy Vary.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

V tu chvíli mi ani nenapadlo přemýšlet jako obvykle o tom, jestli SUV jsou nebo nejsou nevzhledná, těžkopádná či jinak nepatřičná auta. Byl jsem rád, že jsem mohl usednout do výtečně tvarované sedačky obepínající boky podobně jako džíny frivolnější instagramové modelky a spokojeně zmáčkl tlačítko vyhřívání volantu.

Venku to díky vytrvale padajícímu bílému poprašku začínalo vypadat jako normální zima. Což mi v první řadě připomnělo, že bych na novém přizvednutém mnichovském liftbacku docela ocenil tak obyčejnou věc, jako je zadní stírač.

Nové BMW X3 M a X4 M: Ostrá SUV nabízí až 510 koní a stovku za 4,1 s

Nové BMW X3 M a X4 M: Ostrá SUV nabízí až 510 koní a stovku za 4,1 s

Vyhřívání okna sice funguje prakticky okamžitě, nicméně módní sklon zadního víka à la kupé je poněkud nedostačující na to, aby se jakákoli vrstva sněhu odlepila a sklouzla dolů jen díky sálání tepla. Tedy přesněji řečeno, jde to, ale museli byste čekat poměrně dlouho, zatímco s pomocí stírače by to bylo dílo okamžiku.

Nové a o kus větší

Když už jsem nakousl tvary BMW X4, asi bychom se mohli před projížďkou v lokální kalamitě nejdříve (tradičně) zamyslet i nad zbylou částí auta. Tedy zamýšlet se tady budu já. Vy pak můžete v diskusi s chutí kritizovat třeba vkus či názory autora.

Ale zpátky k meritu věci. Musím říct, že jsem názor na vzhled „x-čtyřky“ nezměnil. Stále se mi nelíbí. Pravděpodobnost, že se mi líbit bude, je asi stejná, jako že se příští pátek strefím do eurojackpotu. Nicméně tohle auto vypadá přeci je trochu lépe než mohutnější a zavalitější X6, ačkoli mezigeneračně trochu narostlo ve všech směrech kromě výšky.

Nová Alpina B7: Tryskáč na kolech má 608 koní a umí až 330 km/h

Nová Alpina B7: Tryskáč na kolech má 608 koní a umí až 330 km/h

Vidíte, o tom jsem se vlastně ještě nezmínil. Tohle není modernizace, ale zbrusu nové auto. A zajímavé na tom je, že předchůdce se na trhu neohřál více než čtyři roky. Proč šla první X4 tak brzy do důchodu, můžeme spekulovat. Jsou k tomu ale asi jen dvě teorie. Jedna říká, že se menší kupé-crossover prodával hůře, než v bavorské automobilce doufali, a tak ho vyměnili o dva roky dříve.

Spíše bych se ale přikláněl ke druhé mnohem prozaičtější variantě, která má co do činění s životním cyklem mechanicky spřízněné X3. A protože ji Němci po sedmi letech vyměnili zrovna vloni, pro jistotu zařízli i papírově sice mladší, ale po technické stránce stejně vybavenou X4.

Více místa hlavně vzadu

Pokud by vás ale zajímalo, co si myslím, tak mě tohle auto už tolik neirituje. Díky úzkým, horizontálně orientovaným zadním svítilnám, není mnichovská novinka opticky tak vysoká. Navíc boky mají na sobě tolik prolisů, že by rozbily i hrací plochu FC Bayern.

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

Asi nejvíce proto bučí příď připomínající karikaturu vzteklého zubra od Disneyho. Spíše bych ale nasměroval vaši pozornost k místu zlomu mezi střechou a zadním oknem, které je teď nepatrně výš a má docela zásadní vliv na prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Tedy přesněji řečeno pro jejich hlavy. A protože se díky prodlouženému rozvoru povedlo najít také pár centimetrů navíc v podélném směru, jeden si už vzadu nepřipadá jako konzervovaná sardinka. Samozřejmě nečekejte komfort „eLkové“ sedmičky, každopádně i ti od béčkového sloupku dozadu teď mohou ve dvojici cestovat velice pohodlně.

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

Naopak vpředu se moc nespekulovalo. Dostanete kokpit X3, a to znamená, že není moc do čeho píchnout. Co bych možná změnil, jsou lesklá tlačítka na středové konzole. Na slunci hází při špatném úhlu prasáka, a pokud si nepamatujete pozici jednotlivých funkcí, může to trochu zkomplikovat ovládání. Je to však jen pověstná piha na jinak povedeném a funkčním celku. V tomto směru se mi zkrátka líbí přímý německý přístup ve stylu „nevymýšlej, co už bylo vymyšleno".

Za volantem Fordu Transit PHEV: Vážně někdo potřebuje dodávku do zásuvky?

Fordu Transit Custom PHEV

Bez elektriky se to neobejde ani u užitkových vozidel. A pokud chce Ford i nadále patřit v tomto segmentu ke špičce, musel se současnému trendu přizpůsobit. Nové mild-hybridní a plug-in hybridní modely jsme již měli možnost vyzkoušet.

včera | Svět motorů | 36 příspěvků
Minitest BMW 640d xDrive GT: Svatební povoz, dálniční expres i luxusní náklaďák

BMW 640d xDrive GT

Jak byste hodnotili bleskurychlou možnost využít komfortního hrbáče od BMW, když nemáte čas a hrnou se na vás povinnosti okolo svatby? Asi nějak takhle…

7.  11.  2019 | Daniel Fuglevič | 55 příspěvků
TEST Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI: Ani ryba, ani rak. Tak co tedy?

Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI

Gran Tourismo – ikonická posh kategorie komfortních, rychlých a rozměrných vozů pro neskromné transkontinentální cesty plné emocí. Od kochacích průjezdů serpentin Azurového pobřeží, přes agresivní stinty skrz Alpské průsmyky, po Vollgas na Autobahnu a cruising luxusními bulváry světových metropolí… tak přesně tohle Kia ProCeed GT neumí. Ale vypadá u toho zatraceně dobře!

5.  11.  2019 | Petr Schnagl | 62 příspěvků