TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.
Radosti
Nastavení pohonu všech kol
Špičkově řadicí převodovka
Perfektně sladěný motor s převodovkou
Dynamika dieselu
Starosti
O dost vyšší než udávaná spotřeba
Navzdory mezigenerační dietě pořád vysoká hmotnost
Poměrně tuhý podvozek
9  /10

V neděli ráno se má spát. Nebo případně vracet z povedeného flámu. Každopádně vstávání o víkendu před šestou by se mělo normálně zakázat. Přesto jsem musel v tuto nekřesťanskou hodinu vytáhnout paty z vyhřáté postele do mrazu, a ještě rozespalý usedl za volant, abych se trmácel kamsi mezi Chomutov a Karlovy Vary.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

V tu chvíli mi ani nenapadlo přemýšlet jako obvykle o tom, jestli SUV jsou nebo nejsou nevzhledná, těžkopádná či jinak nepatřičná auta. Byl jsem rád, že jsem mohl usednout do výtečně tvarované sedačky obepínající boky podobně jako džíny frivolnější instagramové modelky a spokojeně zmáčkl tlačítko vyhřívání volantu.

Venku to díky vytrvale padajícímu bílému poprašku začínalo vypadat jako normální zima. Což mi v první řadě připomnělo, že bych na novém přizvednutém mnichovském liftbacku docela ocenil tak obyčejnou věc, jako je zadní stírač.

Nové BMW X3 M a X4 M: Ostrá SUV nabízí až 510 koní a stovku za 4,1 s

Nové BMW X3 M a X4 M: Ostrá SUV nabízí až 510 koní a stovku za 4,1 s

Vyhřívání okna sice funguje prakticky okamžitě, nicméně módní sklon zadního víka à la kupé je poněkud nedostačující na to, aby se jakákoli vrstva sněhu odlepila a sklouzla dolů jen díky sálání tepla. Tedy přesněji řečeno, jde to, ale museli byste čekat poměrně dlouho, zatímco s pomocí stírače by to bylo dílo okamžiku.

Nové a o kus větší

Když už jsem nakousl tvary BMW X4, asi bychom se mohli před projížďkou v lokální kalamitě nejdříve (tradičně) zamyslet i nad zbylou částí auta. Tedy zamýšlet se tady budu já. Vy pak můžete v diskusi s chutí kritizovat třeba vkus či názory autora.

Ale zpátky k meritu věci. Musím říct, že jsem názor na vzhled „x-čtyřky“ nezměnil. Stále se mi nelíbí. Pravděpodobnost, že se mi líbit bude, je asi stejná, jako že se příští pátek strefím do eurojackpotu. Nicméně tohle auto vypadá přeci je trochu lépe než mohutnější a zavalitější X6, ačkoli mezigeneračně trochu narostlo ve všech směrech kromě výšky.

Nová Alpina B7: Tryskáč na kolech má 600 koní a umí až 330 km/h

Nová Alpina B7: Tryskáč na kolech má 600 koní a umí až 330 km/h

Vidíte, o tom jsem se vlastně ještě nezmínil. Tohle není modernizace, ale zbrusu nové auto. A zajímavé na tom je, že předchůdce se na trhu neohřál více než čtyři roky. Proč šla první X4 tak brzy do důchodu, můžeme spekulovat. Jsou k tomu ale asi jen dvě teorie. Jedna říká, že se menší kupé-crossover prodával hůře, než v bavorské automobilce doufali, a tak ho vyměnili o dva roky dříve.

Spíše bych se ale přikláněl ke druhé mnohem prozaičtější variantě, která má co do činění s životním cyklem mechanicky spřízněné X3. A protože ji Němci po sedmi letech vyměnili zrovna vloni, pro jistotu zařízli i papírově sice mladší, ale po technické stránce stejně vybavenou X4.

Více místa hlavně vzadu

Pokud by vás ale zajímalo, co si myslím, tak mě tohle auto už tolik neirituje. Díky úzkým, horizontálně orientovaným zadním svítilnám, není mnichovská novinka opticky tak vysoká. Navíc boky mají na sobě tolik prolisů, že by rozbily i hrací plochu FC Bayern.

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

Asi nejvíce proto bučí příď připomínající karikaturu vzteklého zubra od Disneyho. Spíše bych ale nasměroval vaši pozornost k místu zlomu mezi střechou a zadním oknem, které je teď nepatrně výš a má docela zásadní vliv na prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Tedy přesněji řečeno pro jejich hlavy. A protože se díky prodlouženému rozvoru povedlo najít také pár centimetrů navíc v podélném směru, jeden si už vzadu nepřipadá jako konzervovaná sardinka. Samozřejmě nečekejte komfort „eLkové“ sedmičky, každopádně i ti od béčkového sloupku dozadu teď mohou ve dvojici cestovat velice pohodlně.

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

Naopak vpředu se moc nespekulovalo. Dostanete kokpit X3, a to znamená, že není moc do čeho píchnout. Co bych možná změnil, jsou lesklá tlačítka na středové konzole. Na slunci hází při špatném úhlu prasáka, a pokud si nepamatujete pozici jednotlivých funkcí, může to trochu zkomplikovat ovládání. Je to však jen pověstná piha na jinak povedeném a funkčním celku. V tomto směru se mi zkrátka líbí přímý německý přístup ve stylu „nevymýšlej, co už bylo vymyšleno".

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 34 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků