Nastavení pohonu všech kol
Špičkově řadicí převodovka
Perfektně sladěný motor s převodovkou
Dynamika dieselu
O dost vyšší než udávaná spotřeba
Navzdory mezigenerační dietě pořád vysoká hmotnost
Poměrně tuhý podvozek
9 /10
V neděli ráno se má spát. Nebo případně vracet z povedeného flámu. Každopádně vstávání o víkendu před šestou by se mělo normálně zakázat. Přesto jsem musel v tuto nekřesťanskou hodinu vytáhnout paty z vyhřáté postele do mrazu, a ještě rozespalý usedl za volant, abych se trmácel kamsi mezi Chomutov a Karlovy Vary.
V tu chvíli mi ani nenapadlo přemýšlet jako obvykle o tom, jestli SUV jsou nebo nejsou nevzhledná, těžkopádná či jinak nepatřičná auta. Byl jsem rád, že jsem mohl usednout do výtečně tvarované sedačky obepínající boky podobně jako džíny frivolnější instagramové modelky a spokojeně zmáčkl tlačítko vyhřívání volantu.
Venku to díky vytrvale padajícímu bílému poprašku začínalo vypadat jako normální zima. Což mi v první řadě připomnělo, že bych na novém přizvednutém mnichovském liftbacku docela ocenil tak obyčejnou věc, jako je zadní stírač.
Vyhřívání okna sice funguje prakticky okamžitě, nicméně módní sklon zadního víka à la kupé je poněkud nedostačující na to, aby se jakákoli vrstva sněhu odlepila a sklouzla dolů jen díky sálání tepla. Tedy přesněji řečeno, jde to, ale museli byste čekat poměrně dlouho, zatímco s pomocí stírače by to bylo dílo okamžiku.
Nové a o kus větší
Když už jsem nakousl tvary BMW X4, asi bychom se mohli před projížďkou v lokální kalamitě nejdříve (tradičně) zamyslet i nad zbylou částí auta. Tedy zamýšlet se tady budu já. Vy pak můžete v diskusi s chutí kritizovat třeba vkus či názory autora.
Ale zpátky k meritu věci. Musím říct, že jsem názor na vzhled „x-čtyřky“ nezměnil. Stále se mi nelíbí. Pravděpodobnost, že se mi líbit bude, je asi stejná, jako že se příští pátek strefím do eurojackpotu. Nicméně tohle auto vypadá přeci je trochu lépe než mohutnější a zavalitější X6, ačkoli mezigeneračně trochu narostlo ve všech směrech kromě výšky.
Vidíte, o tom jsem se vlastně ještě nezmínil. Tohle není modernizace, ale zbrusu nové auto. A zajímavé na tom je, že předchůdce se na trhu neohřál více než čtyři roky. Proč šla první X4 tak brzy do důchodu, můžeme spekulovat. Jsou k tomu ale asi jen dvě teorie. Jedna říká, že se menší kupé-crossover prodával hůře, než v bavorské automobilce doufali, a tak ho vyměnili o dva roky dříve.
Spíše bych se ale přikláněl ke druhé mnohem prozaičtější variantě, která má co do činění s životním cyklem mechanicky spřízněné X3. A protože ji Němci po sedmi letech vyměnili zrovna vloni, pro jistotu zařízli i papírově sice mladší, ale po technické stránce stejně vybavenou X4.
Více místa hlavně vzadu
Pokud by vás ale zajímalo, co si myslím, tak mě tohle auto už tolik neirituje. Díky úzkým, horizontálně orientovaným zadním svítilnám, není mnichovská novinka opticky tak vysoká. Navíc boky mají na sobě tolik prolisů, že by rozbily i hrací plochu FC Bayern.
Asi nejvíce proto bučí příď připomínající karikaturu vzteklého zubra od Disneyho. Spíše bych ale nasměroval vaši pozornost k místu zlomu mezi střechou a zadním oknem, které je teď nepatrně výš a má docela zásadní vliv na prostor pro cestující na zadních sedadlech.
Tedy přesněji řečeno pro jejich hlavy. A protože se díky prodlouženému rozvoru povedlo najít také pár centimetrů navíc v podélném směru, jeden si už vzadu nepřipadá jako konzervovaná sardinka. Samozřejmě nečekejte komfort „eLkové“ sedmičky, každopádně i ti od béčkového sloupku dozadu teď mohou ve dvojici cestovat velice pohodlně.
Naopak vpředu se moc nespekulovalo. Dostanete kokpit X3, a to znamená, že není moc do čeho píchnout. Co bych možná změnil, jsou lesklá tlačítka na středové konzole. Na slunci hází při špatném úhlu prasáka, a pokud si nepamatujete pozici jednotlivých funkcí, může to trochu zkomplikovat ovládání. Je to však jen pověstná piha na jinak povedeném a funkčním celku. V tomto směru se mi zkrátka líbí přímý německý přístup ve stylu „nevymýšlej, co už bylo vymyšleno".
Pokračování 2 / 3
Sehraná dvojka
Berte má prozatím sepsaná slova na adresu X4 jako decentní poklonu a jinou cestou se nebude ubírat ani rozborka strojovny pod přední kapotou. Není totiž důvod. Sestava čtyř turbodmychadel na šest hrnků zůstává pořád vyhrazena pro modely stojící o patro nebo dvě výš, nicméně i poloviční počet šneků mezi předními koly dokáže ve válcích nadělat slušný přetlak.
Třílitrová řadová šestka v M40d umí na osmistupňový automat od ZF fouknout až 240 kW (326 koní) a 680 newtonmetrů točivého momentu. S křečí v pravém kotníku vygeneruje tento diesel tolik síly, že katapultuje X4 z místa na stovku za 4,9 sekundy, zatímco v levém pruhu dálnice bude limitem obvyklá elektronická hradba nastavená na 250 kilometrů v hodině.
Základní suchá čísla bychom tedy měli a vypadají solidně, kouzlo naftového polovičního „eMka“ však spočívá v něčem jiném. Až za volantem, mimochodem s příjemně tuhým odporem, si uvědomíte, jak výtečné má tento motor reakce a jak dobře působí jako celek.
Jeho odezvy jsou bezprostřední, táhne už od nějakých patnácti set otáček, a pokud mu budete chtít prohnat pírka, nestyďte se a dovolte rafičce vystoupat až k 4500 otáčkám za minutu. Pokaždé mě udivovalo, s jakou lehkostí se šestiválec nechá vyšroubovat a jak líbivé a sytě bručivé tóny při tom produkuje. Skoro byste uvěřili, že jsou v hlavě svíčky místo žhavičů.
Právě o tohle akustické mimikry se pokouší i elektronika, která začne po přepnutí auta do sportovního režimu generovat další basové linky připomínající benzín, mám ale za to, že tohle hladí uši už příliš a pak si ho nelze nevšimnout. Přiznávám, že audiodoplněk nepůsobí tak uměle jako první udělátka tohoto druhu, raději bych si ho ale odpustil úplně.
Za co se naopak musím tetelit jen blahem, je již zmiňovaná převodovka. Jedním slovem funguje fantasticky a mám chuť napsat ten přídomek verzálkami. Ta automatika je vážně úžasná, a navíc naprosto dokonale sladěná s motorem. V běžném módu i eko-režimu řadí jako namydlený blesk a bez ohledu na nastavení auta vždycky strefí mistrovský meziplyn.
Vyberte z menu dynamické algoritmy a budete mít pocit, že si křemíkový mozek všech těch ozubených koleček našel konektor spojený s páteří a čte vám myšlenky. Můžete samozřejmě používat páčky, ale proč byste to dělali, když s každým povolením plynu, lehkým přibrzděním nebo intenzivním zpomalováním X4 sází přesně ten nižší kvalt, který byste s vycvičenými návyky vybrali i vy sami.
Jestli jsem si na něco nedokázal zvyknout, pak to bylo jen menší cukání systému při manuálním odřazování nahoru při plném zatížení. Což ale není vyloženě chyba, ale umělá drobnost vložená do chování X4 vysloveně záměrně, jelikož některým (zjevně důležitým) zákazníkům připadá děsně závodně.
To mi přijde hodnotnější raději nechat prsty v klidu odpočívat v teple a soustředit se jen na točení tou kulatou věcí mezi palubní deskou a sedadlem. Než se k tomu ale přepracujeme a řeknu vám, proč to stojí za zmínku, měl bych tady pro vás menší vsuvku k provozní efektivitě.
Jestli čekáte, že zcrossoverovaná naftová čtyřka bude jezdit za šest a půl, tak to rychle zapomeňte. Možná tak v létě, stylem pana Klobouka a mírně z kopce. Na silnicích, jako je ta z úvodního snímku, když jsou kola navíc v permanentním prokluzu, počítejte tak s devíti litry na sto. Aby nedošlo k omylu, nestěžuji si. V těchto podmínkách je to v pořádku.
Skoro jako zadohrab
Když jsem onehdy spílal tomu nelidskému vstávání, tak jen proto, že mi ještě v polospánku nedocházelo, jak veselé dopoledne mám před sebou. Vždyť co může být lepší. Neděle a venku krásně jako pár let po jaderné apokalypse. Za městem ani noha a šířku či profil asfaltky pod sněhem jsem si domýšlel jen podle stromečků a sem tam nějakého patníku. Ideální situace vypnout stabilizaci?
Než něco takového uděláte, je dobré si připomenout, že ta kompaktní krabice splývající s pozadím má jen o dvacet kilogramů méně než stejně motorizovaná sedmička a pětku překonává o solidních 140 kg. I to jsou „výhody" crossoverů v praxi, nemluvě o vyšším těžišti. A přesto mi X4 přišla neuvěřitelně hodná.
Pokud hloupě nepřeženete nájezdovou rychlost do zatáčky a odoláte i jen pohledu na plyn, vůz se i při adhezi limitně se blížící nule bude ze všech sil snažit stočit do oblouku neutrálně a čekat, co uděláte na výjezdu. Jen lehoulince polechtejte pravý pedál v kterékoli výše popsané fázi průjezdu a X4 se začne velmi citlivě a progresivně překlápět do přetáčivého smyku. Po nedotáčivosti zde není ani památka.
Celá tato skládačka výtečné odezvy na plyn, řazení mrknutím oka, tuhého, a ne úplně tupého řízení, a navíc čtyřkolky upřednostňující zadní nápravu dělá z rajtování v tomto voze natolik uspokojivou a účelnou záležitost, že se budou za jejím volantem šklebit při koninách i nemehla mého formátu.
A tak to šlo dobré půl druhé hodiny. Jemňounce, těsně před zásahem ABS na dobře dávkované brzdy, povolit, zatočit jen tak napůl, plyn, kontra, srovnat, plný a už to klouzalo k další tušené zatáčce. Řehtal jsem se, jak říká jeden kolega, jako houpací kůň. Škoda, strašná škoda toho kapku pevnějšího podvozku i v nejměkčím komfortním nastavení. Být X4 trochu poddajnější, její podvozek by byl dokonalý. Sice o sobě tvrdí, že je xDrive, ale v podstatě kecá, protože se chová jako zadohrab.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Ne, ani po svezení v BMW X4 M40d nebudu mít crossovery a SUV rád. Jsou často na draka po všech stránkách, pokud tedy máte řízení jen trochu v krvi. Do té bílé věci jsem se ale asi zabouchl. Maličko. A platonicky, protože bych ji domů stejně nechtěl.
Ale je dobré vědět (a budu díky tomu od inkriminované neděle lépe spát), že i mezi beznadějnými případy lze najít výjimky. Že to ale bude naftová X4, na to bych si předem nevsadil ani děravou grešli.
Má skvělý motor krásně sladěný s v podstatě dokonalou automatickou převodovkou, je v ní dost místa pro čtyři dosplělé, získala si mě však hlavně jízdními vlastnostmi. Takhle jsem se za volantem SUV už dlouho nepobavil!
BMW X4 M40d - souhrn cen |
Základní cena vozu |
1.335.100 Kč (xDrive20i/135 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.872.000 Kč (M40d/240 kW) |
Cena testovaného vozu |
2.283.896 Kč (M40d/240 kW) |
Základní výbava: 20palcová litá kola, zvětšená palivová nádrž (+ 8 l), LED světlomety s rozšířenými funkcemi, omezovač rychlosti, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, třízónová automatická klimatizace, M sportovní kožený volant, dojezdové pneumatiky Runflat, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, Sportovní automatická převodovka, M zadní diferenciál, přístrojová deska potažená umělou kůží, M sportovní kožený paket, M aerodynamický paket a další.
Volitelná výbava: Adaptivní podvozek M (18.980 Kč), protisluneční ochrana oken (10.842 Kč), paket Ambient Air (8684 Kč), galvanická povrchová úprava ovládacích prvků (4056 Kč), Vak na lyže a snowboard (4056 Kč), Aktivní ochrana (9490 Kč), Paket ConnectedDrive Plus (73.190 Kč), Paket First Class (26.520 Kč), Harman Kardon Surround Sound Systém (21.710 Kč), Paket Business Class (48.048 Kč), Paket Advanced Heating (53.846 Kč), Paket Innovation (55.458 Kč), kůže Individual Merino (68.016 Kč).
Technické údaje: BMW X4 M40d
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Nejvyšší výkon
240 kW (326 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
680 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,9 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
525 l • 1 430 l
Objem palivové nádrže
68 l
Hmotnost: provozní • celková
1 970 kg • 2 525 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,3 • 6,3 • 6,6 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 615 mm • 1 624 mm
Rozměr pneumatik
245/50 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 752 × 1 938 × 1 621 mm