Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvělý klasický crossover

BMW X1 prodělalo radikální změnu, která působí na fanoušky mnichovských zadokolek jako červený hadr na býka. Opravdu je ale nová generace taková tragédie?
Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvělý klasický crossover
Seznam kapitol
  1. Úvod, Už to není kombi, je to MPV
  2. Místa téměř na rozdávání
  3. Diesel rozhodně neurazí
  4. Okresky: Jak je to s tou ztrátou charakteru?, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Fotogalerie

Okresky: Jak je to s tou ztrátou charakteru?

Nebudu vás napínat, drama se nekoná. Když vezmu v úvahu skutečnost, že je nová X1 podstatně vyšší, má všechno nacpané u přední nápravy a ještě k tomu to je v podstatě předokolka, jezdí vůz dobře. Ne, jezdí přímo výborně. Upřímně jsem z nějakého důvodu čekal, že bude realita mnohem horší, ale BMW si zjevně dalo velký pozor na to, aby trpělivost zákazníků nezkoušelo až moc. Pokud chcete prostorný crossover, se kterým byste se měli i bavit za volantem, pořád platí, že BMW bude jednou z těch správných adres.

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Chvilku sice trvá, než si zvyknete na ten obrovský prostor kolem sebe a na poměrně dlouhou palubní desku, ale to je asi tak veškerý problém, který na vás čeká. Řízení je strmé a velmi citlivé, do zatáček se X1 vrhá po hlavě a karoserie se ani příliš nenaklání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z logiky věci by nová X1 měla oproti té staré nejvíce ztratit na okreskách. Ano, při ostré jízdě se auto chová trochu jinak než dříve, ale rozhodně nejde o žádnou tragédii. BMW X1 pořád patří k nejlépe jezdícím crossoverům této velikosti

Našemu automobilu pomáhaly ještě příplatkové nastavitelné tlumiče, které ve sportovním režimu dost ztuhnou. V komfortním nastavení jsou tlumiče pořád poněkud tužší, ale není to přehnané a nabízené pohodlí je naprosto v pořádku. Celkově podvozek, který vzadu pracuje s víceprvkovou nápravou, působí při rychlé jízdě velmi jistě. 

Na převodovku nemohu vznést jediného křivého slova. S dieselem si výborně rozumí a na vaše povely reaguje v časové jednotce „jeden ihned“. Pokud budete řadit manuálně, rychle přijdete na to, kdy se má řadit další rychlost. Nad 4500 ot./min motoru rychle dojde dech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmistupňový automat je výborný, ale musíte si za něj připlatit 56 082 Kč. A jestli chcete navíc i pádla pod volantem, je potřeba připlatit ještě o trochu více (60 086 Kč)

Vím, ono se říká, že BMW už není tím, čím bylo a možná to je i pravda, ale mám pocit, že veškerá kritika tohoto crossoveru pramení prostě a jednoduše z jiné koncepce a tak trochu z předsudků. Kdyby první generace X1 neexistovala a BMW by přišlo až s touto, vsadím své boty na to, že bude přijetí o poznání vlídnější. Ano, i já jsem měl předsudky, ale po ostré projížďce mimo město jsem si vlastně na otázku, kdo z konkurentů jezdí lépe, nemohl tak docela odpovědět. I když, kdo je vlastně konkurent? 

Cena

Stejně jako každé moderní auto, i BMW X1 nabídne mnoho různých asistentů. Testovaný exemplář dostal hlídání jízdních pruhů, přednárazový systém nebo dokonce asistent pro jízdu v koloně. Ten bohužel funguje pouze na dálnicích a pouze do rychlosti 60 km/h. Pokud ale potkáte nějakou kolonu, brzy zjistíte, že jde o velice příjemnou věc. V podstatě se pak o řízení nemusíte skoro starat. 

BMW vám toto poskytne za 40 040 Kč v rámci balíčku Driving Assistant Plus, který obsahuje kromě zmíněných asistentů také třeba automatické přepínání dálkových světel nebo ukazatel aktuální nejvyšší dovolené rychlosti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nabídka různých prvků výbavy je velmi bohatá, ale většinou si musíte připlatit. Balíček s asistentem jízdy v kolonách stojí 40 040 Kč, nastavitelné tlumiče 13 338 Kč

Testované BMW X1 xDrive20d s pohonem všech kol vyjde na 965 900 Kč v základním provedení. Jak je (nejen) u BMW v poslední době zvykem, vybrat si můžete ale ještě navíc hned z několika dalších variant. Konkrétně vám je k dispozici Advantage, Sport Line, xLine a M Sport. Testovaný vůz dorazil v provedení Sport Line, což znamená příplatek 74 100 Kč a rázem jsme za hranicí jednoho milionu. Když k tomu připočteme několik dalších příplatků (třeba automat s pádly pod volantem za 60 806 Kč, paket Guidance za necelých 57 tisíc, couvací kameru za 11 tisíc a tak dále), hned jsme s pořizovací cenou u 1,4 milionu korun.

BMW X1 xDrive20d AUT8: Srovnání cen
Model Cena od 
BMW X1 xDrive20d AUT8 (190 k) 1 021 982 Kč
Audi Q3 2.0 TDI 4M S tronic (184 k) 962 900 Kč
LR Discovery Sport 2.0 TD4 aut. (180 k) 1 105 819 Kč
Volvo XC60 D4 AWD aut. (190 k)  1 111 900 Kč
Audi Q5 2.0 TDI 4M S tronic (190 k) 1 191 900 Kč
Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic (204 k) 1 268 080 Kč

Při porovnávání cen je zajímavé určit, kdo je vlastně konkurentem. Když se podíváme na kombinaci dieselového motoru s výkonem kolem 190 koní, automatu a pohonu všech kol, zjistíme, že mnoho levnějších konkurentů nenajdeme. Levnější je třeba Audi Q3, které je ale také výrazně menší. 

Konkurenti typu Audi Q5, Mercedesu GLC, Volva XC60 nebo Land Roveru Discovery Sport jsou dražší a také rozměrově větší. Nová X1 tak velikostí i cenou stojí někde na hranici mezi malými crossovery (Q3, GLA) a prémiovými SUV (Q5, GLC), přičemž nabídkou vnitřního prostoru překoná téměř všechny. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Už to není kombi, je to MPV
  2. Místa téměř na rozdávání
  3. Diesel rozhodně neurazí
  4. Okresky: Jak je to s tou ztrátou charakteru?, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Fotogalerie
TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

včera | Petr Schnagl | 21 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek