Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvělý klasický crossover

BMW X1 prodělalo radikální změnu, která působí na fanoušky mnichovských zadokolek jako červený hadr na býka. Opravdu je ale nová generace taková tragédie?
Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvělý klasický crossover
Seznam kapitol
  1. Úvod, Už to není kombi, je to MPV
  2. Místa téměř na rozdávání
  3. Diesel rozhodně neurazí
  4. Okresky: Jak je to s tou ztrátou charakteru?, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Fotogalerie

Místa téměř na rozdávání

Nová generace BMW X1 je výrazně prostornější než její předchůdce. Není to pouze o vyšším posazu, výše položené střeše a vůbec dojmu vzdušné kabiny, na němž se podílí třeba i čelní okno protažené daleko dopředu, ale je to hlavně o základním uspořádání pohonu samotném. Příčná zástavba, respektive koncepce „všechno vpředu“, není tolik prostorově náročná, takže můžete věnovat více posádce. Proto je také nová generace X1 uvnitř větší, přestože měří na délku 4439 mm, zatímco ta první byla dlouhá 4454 mm.

BMW X1: další podivín je oficiálně venku

BMW X1: další podivín je oficiálně venku

Po usednutí za volant vás zaujme několik věcí. O daleko umístěném čelním skle už řeč byla, nad hlavou máte dost místa (i když patříte k dlouhánům) a před vámi se rozkládá velmi dobře známé pracoviště řidiče. Tedy za předpokladu, že jste seděli v nějakém BMW z poslední doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pracoviště řidiče dobře známe z jiných modelů. Uvnitř je nová X1 mnohem prostornější. Interiér ze všeho nejvíce připomínám MPV Active Tourer

Druhá řada na tom není o mnoho jinak. Opět zaujme hodně místa nad hlavou bez ohledu na to, jestli se počítáte mezi dlouhány, nebo ne a překvapí i podélný směr, kterého je opět více než dost. Pár čísel jako důkaz: ve standardním uspořádání s pevnou zadní sedačkou je k dispozici o 37 mm více pro kolena ve srovnání s předchozí generací.

Pokud si připlatíte zhruba osm tisíc korun, dostanete zadní sedadla posuvná v rozsahu 13 cm a v takovém případě (když sedadlo odsunete zcela vzad) se na vás těší podle údajů BMW nárůst prostoru pro kolena dokonce o 66 mm. Za pozornost stojí skutečnost, že větší nabídka v podélném směru je zde navzdory rozvoru, který se mezigeneračně výrazně zmenšil. První generace měla rozvor náprav dlouhý 2760 mm, ta druhá (snad abychom to na první pohled přehlédli) nabízí 2670 mm. Inu důkaz toho, že nová koncepce pohonu své nesporné výhody opravdu má.

Zde je tabulka vnitřních rozměrů pro zajímavost doplněná o srovnání s BMW 2 Active Tourer.

BMW X1 F48 vs. BMW 2 Active Tourer: Prostor pro posádku [cm]
  BMW X1 BMW 2 AT
Šířka v úrovni loktů vpředu 147 148
Šířka v úrovni loktů vzadu  146 146
Prostor pro hlavu vpředu max. 106 100
Prostor pro hlavu vpředu min. 99 89
Prostor pro hlavu vzadu  98 97
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7 11
Délka sedáku vpředu  52-57 50
Délka opěradla vpředu  66 66
Min šířka sedáku vpředu  31 34
Délka sedáku vzadu  43 44
Délka opěradla vzadu  66 66
Šířka prostředního sedáku  26 25
Prostor pro nohy za 178 cm řidičem 29 29
Prostor pro nohy za 190 cm řidičem 22 -
Minimální prostor pro nohy vzadu 17 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 42 42
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 25 24

Jak je vidět, i co do vnitřních rozměrů má nová X1 hodně společného s technicky příbuzným Active Tourerem. Pokud bychom chtěli nabídku místa v interiéru tohoto BMW vyjádřit jednoduše a „hezky česky“, pak vůz nabízí v podstatě to samé co Škoda Octavia, akorát přidá o mnoho více místa pro hlavu. Píšu to sem pro představu, Octavii samozřejmě nikdo nepovažuje za konkurenci.

Také zavazadelník se zvětšoval. BMW udává jako základní hodnotu 505 litrů, což je o 85 litrů více než tomu bylo u první generace. Maximální hodnota zní 1550 litrů. Zavazadelník má pravidelný tvar a po sklopení sedadel také téměř rovnou ložnou plochu. Je to dáno druhou podlahou, pod kterou najdete ještě velmi objemnou schránku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I zavazadelník se zvětšil. Nechybí různé háčky, oka na uchycení nákladu a tlačítka pro sklápění opěradel nebo příplatkové elektrické ovládání pátých dveří. BMW X1 nové generace je výrazně prostornější, přestože je kratší a má menší rozvor

Opěradla jsou standardně dělená v poměru 40/20/40 a všechna jdou sklápět stiskem tlačítka na boku zavazadelníku. Pravým se sklápí pravé krajní opěradlo, levým napoprvé odjistíte prostřední opěradlo, po druhém stisku se sklopí i krajní opěradlo. U všech opěradel lze také nastavovat jejich sklon. Pokud chcete využít vnitřní rozměry BMW X1 na maximum, je zde k dispozici i možnost sklopit sedadlo spolujezdce. Za tu si musíte ale připlatit 5 070 Kč. 

Níže následují přesné rozměry zavazadelníku nového BMW X1.

BMW X1 F48 vs. BMW 2 Active Tourer: Prostor pro zavazadla [cm]
  BMW X1 BMW 2 AT
Min. šířka  101 102
Max. šířka 132 131
Výška po plato  45 46
Výška náklad. otvoru 84 75
Výška otevření pátých dveří  181 183
Max. délka ložné plochy 98 90
Výška nakládací hrany 71 -
Šířka nakládacího otvoru 106 -
Max. délka nákladu k přednímu sedadlu 187 -

Také zavazadelník má s Active Tourerem hodně společného, X1 ovšem nabídne vyšší vstupní otvor a delší ložnou plochu. Škoda jen výšky otevření pátých dveří. Hodnota 181 cm je průměrná, což nepozorní vyšší zákazníci občas poznají na vlastní kůži. 

Myslete si o BMW X1 nové generace, co chcete, nadávejte na mnichovské vedení kvůli změně koncepce, co hrdlo ráčí, na skutečnosti, že je výsledkem o poznání prostornější a praktičtější vůz, to nic nezmění. Právě tady musíme hledat důvod, proč se do této změny BMW pustilo (kromě nižších výrobních nákladů plynoucích z jednoho základu pro více modelových řad) a ať se nám to líbí, nebo ne, je potřeba uznat, že tahle změna svůj cíl splnila na sto procent. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Už to není kombi, je to MPV
  2. Místa téměř na rozdávání
  3. Diesel rozhodně neurazí
  4. Okresky: Jak je to s tou ztrátou charakteru?, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Fotogalerie
TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Opel Astra 1.4 Turbo CVT

Kompaktní Opel se při aktuálním faceliftu velmi výrazně změnil, jakkoli to tak na první pohled nevypadá. Všechny motory jsou nyní výhradně tříválcové a ten nejsilnější se pojí s převodovkou CVT. Zní to vám to jako zaručený recept na mizérii na kolech?

dnes | Petr Schnagl | 21 příspěvků
Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik | 1 příspěvek