TEST BMW M850i xDrive Coupé: Do klubu rváčů v rukavičkách

Lexus LC je možná zábavnější a lépe se poslouchá a Mercedes S Coupé je pravděpodobně o chloupek komfortnější. Lepší definice třídy gran turismo však na silnice snad ještě nevyjela.

Radosti
Vylepšený charakter, výkony i reakce motoru
Skvělé sladění V8 s převodovkou
Nastavení pohonu xDrive
Ovladatelnost navzdory vysoké hmotnosti
Rychlost za všech okolností bez ohledu na počasí
Starosti
Hůře čitelné přístroje
Překombinované zobrazování dat palubních systémů
Lehce kontroverzní evoluce systému iDrive
Hodila by se větší nádrž
9  /10
 

Sport a komfort obvykle nejdou příliš dohromady. Ne, když chcete jedno nebo druhé dělat pořádně. Pokud nevíte, co tím chci říct, podívejte se na rozdíly třeba mezi Lotusem Elise a Mercedesem třídy S. Netvrdím, že se v sedačce britského roadsteru nemůžete cítit pohodlně. Nebo že vás pět a půl metru přepychu původem od AMG nevystřelí na stovku s větší razancí než malý Lotus... Zkrátka určitou míru luxusu a ovladatelnosti vám dá každé z obou aut. Pořád to ale budou dva zcela odlišné světy.

Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8

Facelift BMW řady 7: Za obrovskými ledvinkami leží nový motor V8

Proč začínám psát test BMW M850i xDrive tak zeširoka, některým z vás zajisté vysvětlovat nemusím. Těm ostatním bych rád tlumočil vzkaz zaměstnanců mnichovské firmy, kteří tvrdí, že zbrusu nová osmička je ve své prozatím vrcholné verzi dokonalým spojením obou neslučitelných různorodých charakterů. Stručně řečeno – takový automobilový ekvivalent majonézy.

Jak říká jeden sympatický foodbloger a gurmán, majonéza není ani tak moc o samotném receptu, jako spíše o technice přípravy. Tím naznačuje, že ji můžete ochutit různě. Daleko nejdůležitějším aspektem je však umění dát ty dvě základní a za normálních okolností nespojitelné ingredience správným způsobem dohromady. Což mi přišlo v kontextu s novým BMW docela vtipné, protože tohle je v přeneseném slova smyslu ten samý případ.

BMW M850i xDrive Night Sky se inspiruje vesmírem. Uvnitř má dokonce meteorit!

BMW M850i xDrive Night Sky se inspiruje vesmírem. Uvnitř má dokonce meteorit!

Takže… Povedlo se z přeplňovaného osmiválce o výkonu 530 koní, osmistupňového automatu, pohonu všech kol a dvoudveřové karoserie našlehat perfektní, dokonale hladkou a lahodnou mechanickou specialitu nebo se bavorské dílo „zdrclo“ do nevychované a ve výsledku řidičsky nepoužitelné bestie?

Kousnu tě

Při pohledu na tvary i konkrétní stylistické detaily nové osmičky jsem se nemohl na chvíli ubránit dojmu, že je něco špatně. Věřte, že jsem původně vůbec nechtěl zabíhat do historie a vytahovat typ E31, ale nakonec asi není zbytí, protože stará řada 8 z přelomu osmdesátých a devadesátých let k tomu přímo vybízí a je pro nový vůz nepříjemným zrcadlem.

Nové BMW Z4 odhaluje další motory. Máme kompletní technická data

Nové BMW Z4 odhaluje další motory. Máme kompletní technická data

Než začnete obhajovat návrháře novinky zcela objektivními poznámkami o zákazu vyklápěcích světel a další nekompromisní legislativě navázané k ochraně chodců, která dnes zásadně formuje auta, tak vám chci říct, že mi relativně vysoká a tupá příď M850i tolik nevadí. To je zkrátka trend poplatný své době a daň za bezpečnost. Chápu to. Problém mám ale s tím, že mi dohromady nesedí poněkud komplikovaná příď i záď s velmi jednoduchou a subtilně působící střechou, která je mimochodem z profilu hodně podobná té na Mustangu.

Nevím, jestli vnímáte tuto disproporci u velkého bavorského kupé stejně, ale ponton mi přijde příliš mohutný ve srovnání s útlou a subtilní prosklenou horní částí. Naživo není tato disproporce tolik zjevná, protože na vůz koukáte kvůli jeho přikrčené siluetě z patra, a navíc vás nejspíše upoutá karbonová střecha stříknutá průhledným lakem. Zkuste se ale chvíli dívat na fotky. Mně připadá, jako kdyby osmička nasála přes své ohromné nozdry subtilní devětsetjedenáctku, která ji následně vyformovala jako spolknutý králík krajtu.

BMW M850i First Edition: Zaujme výbavou Individual, vznikne jen 400 kusů

BMW M850i First Edition: Zaujme výbavou Individual, vznikne jen 400 kusů

Nechápejte mě špatně, svým způsobem se mi M850i navzdory jisté přehnané monumentálnosti líbí. Jen se prostě nemůžu zbavit myšlenky, že bych si uměl představit novou osmičku trochu jinak. Štíhlejší, jednodušší, méně útočnou a o to více elegantnější. Hlavně nárazník s maskou, respektive to obrovské nasávání, které by nepřidusilo ani pohonnou jednotku Boeingu, bych asi přenechal chystané vrcholné M8.

Velitelem obrněnce

Před usednutím do vozu jsem byl bezděčně upozorněn, že se za volant dost možná ani nevejdu. Což mi při první přímé konfrontaci s autem vůbec nepřipadalo jako nemístná připomínka mých (proč to nepřiznat) lehce otylých tvarů, ale s ohledem na nízkou stavbu kupé jsem to naopak předem bral jako fakt.

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

BMW řady 8 Cabrio oficiálně: Plátěnou střechu složí za 15 vteřin

Nebudu přesun svého více než stokilového a skoro dvoumetrového těla do sedačky zbytečně rozmazávat, není o co stát, nutno ale dodat, že výše zmíněná obava byla lichá. Nemůžu říct, že bych se v interiéru ztrácel. Zase tak obrovitý i kvůli mohutnému středovému tunelu není. Přesto jsem v každém myslitelném směru našel tolik místa, že jsem se mohl podle potřeby rozvalit jako v obýváku.

Krátké ohlédnutí dozadu mi potvrdilo, že bych si mohl v klidu sednout i sám za sebe. Tedy v případě, že bych byl z nějakého ne zrovna příjemného důvodu o hlavu kratší, a navíc bez nohou. Tohle ale novému BMW nelze v nejmenším vyčítat. Pokud potřebujete postavit zdi na baráku, taky nebudete shánět pomoc na IT oddělení. Do čeho bych si naopak chtěl trochu rýpnout, je pracoviště řidiče.

Mám sice raději jednodušší analogové budíky, ale digitální přístrojové panely mi v principu nevadí a k modernímu automobilu, jako je nová osmička, se prostě hodí. Co se mi líbí poněkud méně, je tvar základních přístrojů a jejich rozvržení.

Unikly fotky BMW X5 M a X6 M. A rovnou v brutálních verzích Competition

Unikly fotky BMW X5 M a X6 M. A rovnou v brutálních verzích Competition

Místo klasické kruhové výseče slouží v levé části kapličky jako tachometr jakési zdeformované „Cé“ a proti němu najdete zrcadlově obrácený otáčkoměr. To mimo jiné znamená, že se rafičky pohybují nikoli souběžně, ale proti sobě, navíc po drahách, které přehlednosti a snadné čitelnosti zrovna nepomáhají. Uprostřed se nádavkem promítá navigace, což mi ve spojení s perfektně fungujícími navigačními povely velkého barevného head-up displeje a standardní obrazovkou ukazující uprostřed palubní desky tytéž informace, přišlo už poněkud překombinované.

Druhá výtka směřuje k systému iDrive. Během posledních pár let BMW vypiplalo tento koncept k takové dokonalosti, že ho mohla v kterémkoli modelu poslepu ovládat po krátkém zaškolení i cvičená opice. Co je teď špatně? Inu, někoho napadlo ho vylepšit. Že teď hlavní otočný ovladač vypadá trochu jako víčko termosky z vesmírného programu vedeného Jeanem Paulem Gaultierem, je zcela v pořádku. Docela se mi líbí. Že byl ale zrušen různě diferencovaný sklon tlačítek rozmístěných kolem ovladače a místo nich byla použita hladká plocha roddělená pouze drobnými výstupky, za to by někdo zasloužil rákoskou přes prsty. Až pak by plně docenil, jaké to je hledat za jízdy příslušnou část menu.

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW naznačuje, že chce přesouvat větší a větší část kontroly nad autem na hlasové povely a gesta, což považuji za dobrý nápad. I o tom je progres. Ptám se ale, jestli bylo vážně nutné měnit něco, co fungovalo a dosud funguje špičkově.

Pokud jste z dosud uvedeného nabyli dojmu, že mě kabina vrcholného mnichovského kupé zklamala, tak bych vás rád vyvedl z omylu. Potřeboval jsem se akorát v úvodu této kapitoly podělit o dva postřehy, které zrovna nepotěšily. Jinak je ale vnitřek M850i fantastickým místem k životu.

Na rozdíl od některých nedávných BMW nemohu nic vytknout kvalitě materiálů a už vůbec ne úrovni jejich zpracování a montáže. Svůj podíl na ohromujícím účinku měla nepochybně i nejvyšší specifikace testovaného vozu, která do všech koutů přihrála ty nejlepší příplatkové libůstky, ale i bez nich bych se nebál nazvat interiér osmičky dokonalým. Kůže, kov, sklo, sporadicky plasty, odpor jednotlivých tlačítek či ovladačů, s čímkoli přijdou vaše prsty nebo oči do kontaktu, se stane výživnou pastvou pro smysly.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

Pokud jde o pozici za volantem, ani tady mnoho prostoru pro kritiku nezůstává. Sedíte nízko, s lehce pokrčenýma nohama nataženýma daleko dopředu a sedačka vám poskytuje oporu na těch správných místech, aby vám zároveň zprostředkovala intimní pocity splynutí s autem. Výhled šikmo dozadu poněkud komplikují robustní sloupky, celkově však problém s přehledem situace kolem sebe mít nebudete. Tedy za předpokladu, že vám nevadí vysoká linie dveří, která tak trochu vytváří dojem ne nepodobný z obrněného transportéru.

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků