TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.
Radosti
Kombinace jízdní stability a hravosti na limitu
Tuhá karoserie pomáhá podvozku pracovat na nerovnostech
Motor má sílu vespod, přesto je točivý
Trakce zadních kol
Starosti
Relativně vysoké ukotvení sedadla
Příliš mnoho nastavení jízdních prvků
V ostrém režimu zbytečné kopance převodovky "na efekt"
Cena s příplatky snadno přesáhne 4 miliony korun
9  /10

Bavorákům jsem to vždy tak nějak víc věřil. Na mysli mám sportovní verze velkých sedanů. Ty často dokážou původní smysl auta docela převrátit, což podle mého nikdy není dobře. Manažerské sedany vyšší střední třídy mají především smazávat dlouhé vzdálenosti, vonět dřívím a kvalitní kůží raději než spálenou gumou a rozžhaveným titanovým vedením výfuku. Mají mít pohodlná křesla, nikoli tvrdé pseudo skořepiny.

Zároveň jsem vždy očekával, že po představení pětkové řady přijde něco mimořádného. Má to dost co dělat s tím, že už základní varianty jsou od začátku odladěny pro alespoň malou ochutnávku komunikace řidiče a stroje. Jinak řečeno, přesně na tom závisí, jak bude M5 vypadat a chovat se. A sice, jaký dostane základ.

Bizarní konverze na prodej. BMW M5 E39 někdo přetvořil na generaci E60

Bizarní konverze na prodej. BMW M5 E39 někdo přetvořil na generaci E60

Mnohokrát se to v historii povedlo. Podle mého ale v posledních dvou generacích docházelo k mírným přešlapům. Verze E60 přišla jako těžší a větší auto, ale oddělení M to vše překonalo úchvatným atmosférickým desetiválcem, kterému jste dovednosti pilované na závodních tratích opravdu věřili. To generace F10 už tak charakterní náčiní nedostala, poprvé přišla s přeplňovaným osmiválcem o objemu 4,4 litru a navíc byla založena na pětkové řadě, která už svým projevem a hmotností atakovala spíše sedmičku. V očích dlouhodobých fandů BMW určitě.

A nyní stojím před novinkou. Generaci G30 už od prvního svezení obdivuji, a tak jsem byl natěšen, co přinese verze M. Po prvních ochutnávkách na brněnském okruhu a ve slovinských horách jsem se pořádně namlsal a zároveň přestal věřit tomu, že by pohon všech kol všechno pokazil. Nic však nenahradí klasický týdenní test, tak se na novou M5 pojďme podívat důkladněji.

Z tělocvičny do smokingu

Vypadá jako Conor McGregor, když si na tiskovku vezme smoking. Tedy ještě před tím, než si jej zlije whiskey nebo roztrhá o svého protivníka. Stejně vulgárně pak oba mluví, když se začnou projevovat, ale o tom až později. Chtěl jsem tím říct, že zejména v šedivém laku je tohle auto sice zdánlivě nenápadné, ale pod tou rouškou vidíte, co se v něm skrývá.

Především přední část je tradičně rozšířena. Zaujmou obrovské vstupy vzduchu. Zatímco u normálních aut se designéři snaží o co největší otvory a inženýři je potom starostlivě zaslepují pro aerodynamickou optimalizaci, tady si obě skupiny rozumí - "Musíme to vyvětrat". Důvod poznáte, když vystoupíte, a to ani nemusí být po ostré jízdě. Závan horkého vzduchu vás doslova praští.

Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší

Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší

Celkové pojetí designu mi k M5 krásně sedí. Zlaté třmeny pod dvacetipalcovými koly a čtveřice výfuků dává znalcům jasně najevo, oč tu běží. A ostatní brzy poznají, nebo také vůbec nemusí. Nechtěl bych jej s křidélky a expresivními doplňky. Nechci předbíhat druhou kapitolu, ale je to stále cestovní auto, které drápy vystrčí, jen pokud chcete. Schovává své svaly navenek, i ve skutečnosti. A to má přeci být posláním exteriéru auta, aby dotvářel atmosféru celku, souhlasíte?

Uvnitř stále především luxusní. Někdy až příliš

Ve stejném duchu pokračuje i interiér. V mých očích se BMW s představením aktuální sedmičkové řady odpíchlo ke kvalitněji provedeným a více do detailu propracovaným interiérům. A pětková řada z tohoto konceptu přímo čerpá. Zachováno je intuitivní ovládání všech prvků včetně systému iDrive, který považuji za špičku v oboru. A jeho nová evoluce v nedávno představené řadě 3 to se mnou bude právě kvůli tomuto systému velmi těžké.

Oproti standardní pětce se toho u M5 příliš nezměnilo. Jiné je obložení, i zde si můžete připlatit za paket Individual, v tomto případě se jednalo o nádhernou kombinaci hnědé s černou kůží a bílým prošitím. Luxus, rafinovanost? To zde vážně nechybí. Nové jsou i červené prvky. A to na voliči převodovky a zkratkách na volantu. Inu, takto zářivě červenou bych si osobně odpustil. I když je fakt, že M5 dodává trochu na dramatičnosti.

Na středovém tunelu si lze, jak je u nových emkových BMW zvykem, individuálně nastavovat tuhost řízení, mapy pohonného ústrojí či tuhost adaptivních tlumičů. To vše v kombinaci s režimem pohonu všech kol a rychlostí řazení převodovky lze uložit právě do předkonfigurovatelných módů na volantu. Logika voliče převodovky je pak stejná jako u dvouspojkových převodovek například v M4. Protože jde ale o klasický automat s hydroměničem, nechybí režim Park.

Takto bude vypadat nové BMW 3 Touring. Unikly patentové ilustrace

Takto bude vypadat nové BMW 3 Touring. Unikly patentové ilustrace

Jiný je volant, který má již tradičně možná až příliš tlustý věnec, ale vybrání pro ruce a palce má skvělé. Stejně jako potěší fakt, že je kulatý. A to je dnes už docela výjimečné. Jiná jsou sedadla. Těm nechybí vzduchové vaky a dofukování bočnic, stejně jako standardní pětce. Tvarování je však výraznější, a tak pokud si vše přitáhnete, skvěle podrží. Jen ukotvena by mohla být níže.

Souvisí to pravděpodobně s tou náloží výbavy, kterou v sobě sedadla nesou. Je jí až příliš na to, aby se dalo sedadlo sundat níž. Pohodlí a oporu však nabídnou, to je bez diskuse. A pokud vás u M5 přeci jen zajímá masážní funkce, prosté cyklické dofukování a vyfukování rozhodně nemá na režimy konkurenčních značek. Zvedání vaší zadnice vás spíš po chvíli bude otravovat.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 45 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků