Silný motor s nízkou spotřebou
Zábavné a čitelné jízdní vlastnosti
Hodnotný vnitřek
Účinné světlomety
Rozumně komfortní opružení
Ovládání řády důležitých funkcí přes displej
Méně místa pro kolena vzadu
9 /10
V polovině letošního roku prošla aktuální generace BMW řady 3 s označením G20 (včetně kombi G21) modernizací. Že jste si nevšimli? Zvenčí šlo o velké množství detailů, na něž se musíte chvilku soustředit. Máme zde nové přední i zadní nárazníky, užší světlomety (v základu full LED), pozměněný tvar ledvinek, čistěji ztvárněné plochy okolo sacích otvorů… Prostě kompletní přežehlení tvarů, které jsme zvyklí vídat již čtyři roky.
U zkoušené verze M340d, značně říznuté sportovním šarmem, si můžete povšimnout různých specifických detailů vpředu, vzadu i na prazích, speciální masky nebo zadních lichoběžníkových koncovek výfuků – jsou skutečné, žádná imitace, za níž se skrývá obyčejná trubka. Pokud vám na fotografiích přijde něco zvláštního ohledně loga BMW, máte bystrý zrak. Znáček odkazuje na výročí 50 let divize M jejími tradičními barvami, tedy bílou, modrou a červenou. Parádně působí také M karbonová střecha, za kterou ale připlácíte vcelku tučných 75.868 Kč. Zatímco zvenčí se modernizace povedla, změny uvnitř nemusí vyhovět každému.
Uvnitř luxusní, ale kam jste dali tlačítka?
Rovnou si řekněme, že kvalita zpracování a výběr materiálů jsou uvnitř trojky již tradičně neprůstřelné. To, za co jste utratili své peníze, máte hezky na očích i v rukou. Rovněž typický je i posaz nízko nad podlahou a s nohama nataženýma kupředu, do předních sedaček zapadnete jako ruka do rukavice. Nepřijdete si zde ale stísněně – prostoru má posádka okolo sebe dost a hezky dimenzované jsou i sedáky, „ušatá“ opěradla normálně rostlého člověka neutiskují, a navíc si můžete elektricky nastavit, jak moc vás mají svírat (což se v zatáčkách velmi hodí, ale o tom až za chvilku).
Palubní deska se změnila k nepoznání. Místo klasické kapličky a samostatného displeje infozábavního systému zde máme jednu zakřivenou plochu, do níž jsou vloženy dvě obrazovky. Proč ne, působí to elegantně, na displeje je dobře vidět, mají vysoké rozlišení a srozumitelnou grafiku. iDrive s BMW operačním systémem 8 startuje rychle, pohodlně se ovládá kruhovým ovladačem na středovém tunelu nebo hlasem a základní funkce v něm najdete snadno. Pokud zabřednete do dlouhého seznamu „aplikací,“ můžete sice chvilku hledat, ale nejužitečnější věci jsou vždy po ruce. Navigace funguje dobře, má totiž přístup k dopravním informacím v reálném čase, jak je dnes v této kategorii aut slušné.
Na středovém panelu pod obrazovkou je však pusto. Pryč jsou tlačítka nastavení teploty a směru foukání ventilace, stejně tak zmizel panel s očíslovanými čudlíky pro snadný přístup nejen k rozhlasovým stanicím, ale i dalším předvoleným funkcím. Ještě na jaře jsme si u předfaceliftové verze lebedili ohledně vstřícnosti ovládání, teď zde panuje lehké mrzení. Nastavení teploty klimatizace se přesunulo do spodní části displeje, kde je sice stále na očích, ale nahmátnout ho po paměti dost dobře nejde.
Alespoň že zde zůstalo kolečko pro regulaci hlasitosti, modul vlevo pod volantem pro ovládání světel a jasu podsvícení je díky bohu také stále přítomen. K příjemnému zpřehlednění došlo na středovém tunelu, odkud zmizela čnící páka voliče automatické převodovky, jíž nahradil drobný volič. Snadněji tak dosáhnete na ovládání iDrivu a kokpit je o chlup vzdušnější. Pochvalu si zaslouží volant, který zde zůstal v klasické podobě s tlačítky pro ovládání všeho důležitého (i aktivaci vedení v pruzích). Typ, který momentálně najdeme řadě novějších BMW, od „lidových“ řad X1 nebo 2 Active Tourer až po vrcholnou řadu 7, je z hlediska funkčnosti o něco horší a méně estetický.
Zadní sedadla jsou pro průměrně rostlého člověka bez problému použitelná. Místa pro kolena zde sice není nejvíc, ale trojka si alespoň trochu pomáhá vykrojením předních opěradel. Kufr sedanu je prost různých praktických vychytávek, tohle prostě není rodinný stěhovák, i když jeho kapacitu 480 litrů můžete s vhodně tvarovanými zavazadly využít téměř beze zbytku. Standardně má trojka sadu na opravu pneumatik, ale můžete si připlatit 9490 Kč za náhradní kolo.
Pokračování 2 / 3
Sportovat, nebo cestovat? Obojí!
Tří litry objemu, výkon 250 kW (340 k) a hora točivého momentu s maximální hodnotou 700 Nm již od 1750 otáček… Už teď se nelze ubránit smutku, že motory podobného typu, které jsou nyní na špici svých možností, se za nějakou dobu stanou minulostí. Ale to bude ještě chvilku trvat.
Naftová strojovna má hliníkovou hlavu a vanu, stěny válců stříkané ocelí kvůli nižším třecím ztrátám a obě turbodmychadla (nízkotlaké i vysokotlaké) mají variabilní geometrii lopatek statoru. Přítomna je mild-hybridní technika ve formě 48V startér-generátoru, který dodává dalších 8 kW (11 k). Když na to šlápnete, stovku zdoláte již za 4,6 sekundy, k čemuž přispívá i systém xDrive. Ten rozděluje sílu mezi předními a zadními koly přes vícelamelovou spojku, vzadu pak hnací síly variabilně dělí M sportovní diferenciál, řízený elektronicky.
Je M340d rychlé? To si pište! Zátah sice není tak výbušný jako u benzinové M340i, ale umí být podobě neodbytný až do vysokých tříciferných rychlostí. Pohon všech kol preferuje zadek, čehož si všimnete na každém výjezdu ze zatáčky pod plynem. Když trakce dojde a záď se plynule vysune do strany, můžete se spolehnout na připřažená přední kola, která zajistí, že neuděláte piruetu a můžete se dál hrnout po dveřích a smyk bezpečně ukončit, až budete chtít.
Je to dětsky snadné, auto vám jde v této aktivitě na ruku a nechá se poslušně vést, aniž by se vám snažilo ukousnout hlavu. Skutečně to jde i s dieselem, který si ve smyku navzdory menšímu rozsahu využitelných otáček můžete snadno modulovat. Doménou M340d je ale pochopitelně spíše naprostá stabilita a přilnavost, v zatáčkách s ním můžete dosahovat opravdu hrůzyplné rychlosti a na rovinkách taktéž. Zde prostě nafta a zábava nejsou v opozici.
Pochvalu si zaslouží odpružení, které není v žádné situaci přehnaně tvrdé a umí napovědět, jak se auto v nejbližších chvílích zachová. Díky bohu, že jsou pryč časy, kdy si BMW myslelo, že vám auto se sportovním charakterem musí na sebemenší nerovnosti přerazit páteř.
Druhou tváří BMW M340d xDrive jsou dokonalé cestovní schopnosti. V dálničních rychlostech panuje na palubě klid, motor si hoví v otáčkách nástupu zátahu, pro bezpečné a svižné předjíždění je zde vždy rezerva síly. Podívat se při stabilním tempu ke spotřebě pod šest litrů je možné bez větší snahy a motor není extra žíznivý ani při akčnější rychlostní zkoušce na okresce.
Na našem trhu má diesel automaticky zvětšenou nádrž, takže celkem disponuje 59 litry (40 + 19 l) – dojezd mezi návštěvami čerpací stanice si jistě spočítáte sami. Mild-hybrid zde funguje perfektně, čili tak, že o něm prakticky nevíte. Startování a vypínání motoru probíhá elegantně a není moc důvodů, proč jej vypínat, v nižších rychlostech se pak můžete plazit nebo dojíždět do křižovatek bez spalovací jednotky. Na cestách také přijdou vhod kvalitně pracující asistenti nebo pomocníci při parkování, na než je spoleh. Velkou pochvalu si zaslouží účinné světlomety.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Kupujte, než to zakážou
Nadšenci do akčnější jízdy zřejmě automaticky sáhnou po benzinové M340i, která má po stránce pohonu přece jen o chlup větší šťávu, atraktivnější zvuk a pobavíte se s ní o něco lépe. Ale vyrovnaná kombinace zábavy a cestovního nadání dělá z M340d také velmi lákavou možnost, kterou si navíc lze užívat s opravdu dobrou spotřebou.
V rámci faceliftu trojka přišla o některé prvky, které jsme na ní měli rádi – jmenovitě klasické ovládací prvky, které vlastně v žádném novém autě zatím neumí dotykové displeje plnohodnotně nahradit. Také vám nesmí ujet ruka v konfigurátoru, statisíce v něm umí naskakovat opravdu rychle. Každopádně jde o mimořádně schopný stroj, na který budeme jednou s nabíjecím kabelem v ruce teskně vzpomínat.
BMW řady 3: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.028.300 Kč (318i/115 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.743.300 Kč (M340d xDrive/250 kW) |
Cena testovaného vozidla |
2.212.418 Kč (M340d xDrive/250 kW) |
Technické údaje: BMW M340d xDrive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
90,0 mm • 84,0 mm
Nejvyšší výkon
250 kW (340 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 400 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
700 Nm při 1 750 až 2 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,6 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
480 l
Objem palivové nádrže
78 l
Hmotnost: provozní • celková
1 875 kg • 2 340 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 583 mm • 1 567 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 713 × 1 827 × 1 445 mm
Základní výbava: Sportovní automatická převodovka, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, Loga odkazující na výročí 50 let BMW M, M aerodynamický paket, M zadní spoiler, M Shadowline černé vysoce lesklé okenní lišty, Deaktivace airbagu spolujezdce, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým tlumením odrazivosti, High-beam Assistant - asistent dálkových světel, Automatická klimatizace, Systém pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, ConnectedDrive Services - přístup na Online portál a integrace aplikací, Paket Connected Professional, M sportovní diferenciál, Variabilní sportovní řízení, M sportovní podvozek, BMW Live Cockpit Plus s BMW Prohnutým displejem, BMW Operating System 8 s navigací, Systém HiFi reproduktorů, M kožený volant, 3zónová automatická klimatizace,Přední a zadní parkovací asistent (PDC), Adaptivní LED světlomety a LED zadní světla, M kola z lehké slitiny a další
Příplatková výbava: M sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce (26 832 Kč), M karbonová střecha (75 868 Kč), BMW Individual přístrojová deska v kůži (41 990 Kč), Comfort Paket (27 638 Kč), Paket Innovation (85 358 Kč), M sportovní paket Pro (31 174 Kč), Prvky obložení interiéru "Carbon Fibre" (14 898 Kč), 19" kola 792 M Bicolour Jet black (56 082 Kč) a další